Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Att hitta smakerna??

G

gäst

Har sen senaste året, halvåret, börjat dricka mer och mer vin och känner att det skulle vara intressant att gå på nån vinprovning. Nu är ju frågan, har fruktansvärt svårt att sätta ord på smakerna och om jag nu ska vara ärlig så kan jag inte säga mer än att det smakar ok, bra eller riktigt gott av dom viner jag provat.

Så frågan är, hur lär man sig att urskilja smakerna och dofterna i ett vin?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Brukar bli lättare om man är med på lite provningar. Finns även kurser man kan gå för att lära sig sätta ord på smaker.
Annars så får du dricka privat så brukar man bli bättre och bättre.
Om du köpt ett vin på tex systembolaget så kan du se deras smaknoter på vinet och se om du hittar samma.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Har sen senaste året, halvåret, börjat dricka mer och mer vin och känner att det skulle vara intressant att gå på nån vinprovning. Nu är ju frågan, har fruktansvärt svårt att sätta ord på smakerna och om jag nu ska vara ärlig så kan jag inte säga mer än att det smakar ok, bra eller riktigt gott av dom viner jag provat.

Så frågan är, hur lär man sig att urskilja smakerna och dofterna i ett vin?
Det är som med allt annat: övning.
När du provar ett vin så ta tid på dig och försök att skriva ned vad du känner i doften och smaken. Det är det viktigaste och det svåraste, att lära sig sätta ord på vad man känner. Sen bör man såklart läsa på också, men det brukar komma av sig själv när man börjar trilla dit. :)

Övning, övning och mer övning. :)
 
G

Gäst

Hur ska jag tänka när det gäller inköpen och komma underfund med va man tycker om bäst? Som sagt var, vin har varit nått jag druckigt mest för att bli full och har väl inte blivit intressant i syfte att njuta av förens nu. Är det köpandes hej vilt eller är det bättre att lägga in en strategi som går ut på mer att prova land/region eller druva/region?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Hur ska jag tänka när det gäller inköpen och komma underfund med va man tycker om bäst? Som sagt var, vin har varit nått jag druckigt mest för att bli full och har väl inte blivit intressant i syfte att njuta av förens nu. Är det köpandes hej vilt eller är det bättre att lägga in en strategi som går ut på mer att prova land/region eller druva/region?
Jag tycker du ska testa de olika stora regionerna först och efter klassiska länder.
 
Det finns ett lite äldre inlägg på finewines.se där bland annat @chambertin ger en riktigt bra översikt över olika områden och druvor som jag föreslår att du läser.

http://www.finewines.se/threads/vad-gillar-jag-foer-vin.637/
http://www.finewines.se/threads/vad-gillar-jag-foer-vin.637/
Det gäller att hitta dina preferenser och sedan gradvis bygga på. Börja med att se vilken typ av vin du gillar, syrliga, kraftiga, alkoholstinna, fruktiga etc och börja där. Du kommer se att smaken förändras allt eftersom du dricker och får prova olika sorters vin.
 
Toppen