Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Att lagra viner förlänge kan bli en dålig affär

Helen

Medlem
Det pratas ju ofta om när ett vin ska drickas.Tyvärr så glömmer man ju många gånger att skriva ner i sin vinkällarbok när vinet ska ha nått sin topp.
Så nu vill jag dela med mig om följande viner som jag skulle ha haft på middagen i lördags men som jag fick hälla ut. Pga att de har sparats förlänge i vinkällaren.
Man kan väl säga generellt att vita viner från Bourgogne inte håller mer än ca 10 år, med undantag för Montrachet. .

1996 Chabli 1cru Mont de Miillieu från Chablisienne, helt klart over the hill. Grand cruerna kan vara målfoto beroende på producent.
1992 Puligny Montrachet 1cru Les Chamsgains från Roland Maroslavac Leger. Den var perfekt för 3 år sedan
1993 Corton vit grand cru från Domaine Parant. Drack en flaska för ca 1 år sedan och då var den ok. Nu smakar den madeira.
2001 Chassagne Montrachet 1cru Les verger från Michel Collin deleger. TYvärr korkad. De andra jag har druckit har varit bra men de bör drickas nu.
NV champagne Jules Prost 4 årig från vår egna producent Guy delong et fiils (finns inte på systemet). Korkad. Normalt är detta en mycket god skumpa, lite brödig och torr, den är godast när den har legat i 2 år.

Ja som ni ser så blev det 5 flaskor som fick hällas ut.

Räddningen blev följande viner som vi drack.

Champagne Guy delong rose (som är helt ny) han har inte gjort rose förrut. Helt ok rose, lite tunn men det ska bli kul och se hur den blir efter lite lagring.
2004 Bienvenues Batard Montrachet från Jean claude Bachelet. Kvällens höjdpunkt. Producenten är på uppgång och gör väldigt goda Meursaulter och Saunt- Aubin. Vinet var helt perfekt.
1978 Röd Beaune clos des couchereaux från Lous Jadot. Kanongod de första 30 minuterna sedan började vinet att dö i glaset. Då jag hade detta på känn serverade jag inte vinet förrän varmrätten var färdig.
Då jag var osäker på om 78 hade klarat sig paralleldrack vi en italienare, ja det händer nästan aldrig i vårt hem, men gästerna är stora italienfreaks, Tyvärr, jag jobbar på att omvända dem till den mer trevliga Bourgognen.
Det blev en Edizione Farnese inhandlat på Bordershop nu i påsk. Och den var helt ok, ganska kraftig men god. Jag kan tänka mig att dricka den igen.
Till osten drack vi.
1988 Fanseca vintage port inhandlat hos den stora satan SB själv på nybrogatan. Den är faktisk en mycket prisvärd vintage som jag kan rekommendera.

Då vinkällaren tyvärr har väldigt många vita Bourgogner från början av 90 talet så får jag väl vänja mig vid att hälla ut vinet direkt i slasken. SNYFT

Hur ofta händer detta er? och hur många flaskor brukar ni få slänga pga förlång lagring?

Jag får slänga i genomsnitt 1 flaska i veckan.

Nu är jag officiellt medlem på detta trevliga forum. jag ville bli medlem 100 men blev 94e.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Att lagra viner förlänge kan bli en dålig affär

Välkommen hit!

Ja, mitt problem är väl snarare det rakt motsatta, att väldigt mycket av det man öppnar är för ungt. Speciellt för ett antal år sedan så var det väldigt mycket unga viner som inte gav ett jäkla dugg när de skulle konsumeras.

Den avdelning där viner har varit för gamla är ofta champagnefronten, när man provar diverse viner från 60 och 70talet bland annat som helt enkelt legat för länge, men det är ju också någonting man får ta med i beräkningarna!

Hur lagrar ni era viner? Hur är temperatur och liknande? Bara rent intressemässigt.
 
Trådskapare
Helen

Helen

Medlem
SV: Att lagra viner förlänge kan bli en dålig affär

Vinerna har legat perfekt sedan 1980 i en vinkällare som vi hade i huset. Temperaturen låg på 10 grader hela året. För 3 år sedan flyttade vi in till stan och fick en "vinkällare" i en lokal som inte används av bostadsrättsföreningen. Den håller 6 grader på vinten och går upp till max 15 på sommaren om det är väldigt varmt.
Det är hög luftfuktighet . De riktigt "fina" vinerna som Latour, Montrachet, Mouton Rothschild och dyligt har vi i våningen i en vinkyl. Vi håller på att fixa in ett kylagregat i vinkällaren så att vinerna inte tar skada.

Det märks tydligt att vinerna har börjat att mogna mycket snabbare. Ibland kan det vara till fördel för de unga vinerna som vi köper för att konsumera dagligen.

Ska man se det possitiva så har jag nu en anlednig att provdricka våra "samlarviner" oftare. Man vill ju inte att de bara ska ligga i källaren och bli förstörda.
 

Konjären

Medlem
SV: Att lagra viner förlänge kan bli en dålig affär

Hmmm... Det skrevs en del i Decanter för något år sedan om vit bourgogne från nittiotalet som börjat mogna, snabbutvecklas och dö i mycket raskare takt än vad som väntats, och det spekluerades i tänkbara orsaker. Jag har för mig att korkkvaliteten var en(?). Om jag minns rätt var det nog årgångar runt -95 - -97 som avsågs, och inte så tidiga som dina exemplar.

Själv drack jag en Chablis Grand Cru Les Clos 1988 från Dom Laroche häromåret som var lysande, men den var iofs på magnum.

Men att gå från ok till madeira på 1 år måste väl rimligen vara flaskvariation?
 
Toppen