Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Attention, söker någon som fått skattekrav på privatimporterat vin!

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
En förfrågan har inkommit från advokaten som vann det så kallade Rosengrensmålet femte juni förra året. Han vill nu föra ett mål mot Svenska staten angående hur skattefrågan ska tolkas. Han hävdar att alkoholskatten ska betalas i inköpslandet oavsett om man fysiskt flyttar vinet själv eller använder en speditör för att utföra transporten för ens räkning.

Han söker nu någon som har privatimporterat vin och fått ett skattekrav från skattemyndigheten på viner som alltså redan varit skattade i inköpslandet, och som är villig att föra en process mot myndigheterna i detta. Skicka mig eff PM om det är av intresse så ska jag föra det vidare.

Naturligtvis är detta kostnadsfritt för den som väljer att göra processen, advokaten gör detta kostnadsfritt.
 

Andreas L

Medlem
SV: Attention, söker någon som fått skattekrav på privatimporterat vin!

Jag fick en present ifrån en Tysk vinproducent som skickade tre flaskor, när jag kvitterade ut dessa så tillkom "tullens avgifter", det var den enda gången något liknande skett, annars har jag aldrig haft några problem, jag vet inte om detta var samma sak som beskattning.
 
SV: Attention, söker någon som fått skattekrav på privatimporterat vin!

Tullavgifter är väl inte detsamma som den svenska punktskatten på alkohol som vi måste betala in till skatteverket när vi handlar alkohol på nätet?

Kan tyvärr inte hjälpa dig där Krug. Jag är nog en av få människor som faktiskt (om än motvilligt) betalat in skatten i förväg.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Attention, söker någon som fått skattekrav på privatimporterat vin!

Märkligt att du skulle få tullavgifter på något som skickats från ett annat land inom EU, eftersom det är tullfritt.
 
SV: Attention, söker någon som fått skattekrav på privatimporterat vin!

Ett gammalt ämne men detta är något jag retat mig på ett tag, blev det någonsin en process av detta?
 

Andreas L

Medlem
SV: Attention, söker någon som fått skattekrav på privatimporterat vin!

Sedan denna tråd startats har jag nog tagit emot 2-3 lådor per månad från tyskland, frankrike och england. Aldrig några problem (ta i trä) Har aldrig bemödat mig att betala skatt eftersom jag betalar skatt i ursprungslandet då jag köper vinerna (och fucking 56 % här hemma i Svedala...)
 
SV: Attention, söker någon som fått skattekrav på privatimporterat vin!

Håller med, men det finns vissa speditörer, som kräver att man kan visa att man betalt skatten, då mer än nån låda som skeppas, men det är en hyfsad onödig peng då man ju exempelvis redan i England får betala alkoholskatt.

PS Visste inte att du behövde pröjsa för det du dricker eller är det varuprover som du får hem :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Attention, söker någon som fått skattekrav på privatimporterat vin!

shorepower skrev:
Håller med, men det finns vissa speditörer, som kräver att man kan visa att man betalt skatten, då mer än nån låda som skeppas, men det är en hyfsad onödig peng då man ju exempelvis redan i England får betala alkoholskatt.

PS Visste inte att du behövde pröjsa för det du dricker eller är det varuprover som du får hem :)


Jag har inte hört att det blivit någonting mer om detta.

Som jag förstår det så ska punktskatten, alltså alkoholskatten, betalas i det land där varan ämnas konsumeras. Vi betalar ju alla skatter och avgifter åt kunden. NU har vi ju lagret i Tyskland där man inte har någon alkoholskatt på vin. Dock så betalar vi 'dubbel' alkoholskatt på mousserande viner. Den tyska, som krävs att vi betalar då vi tar in vinet i Tyskland, plus den svenska alkoholskatten. Så det är lite bittert, det får vi står för. Jag antar att ekonomi pysslar med att kräva tillbaka pengar för det.
 
SV: Attention, söker någon som fått skattekrav på privatimporterat vin!

Jimmy Forsman skrev:
shorepower skrev:
Håller med, men det finns vissa speditörer, som kräver att man kan visa att man betalt skatten, då mer än nån låda som skeppas, men det är en hyfsad onödig peng då man ju exempelvis redan i England får betala alkoholskatt.

PS Visste inte att du behövde pröjsa för det du dricker eller är det varuprover som du får hem :)


Jag har inte hört att det blivit någonting mer om detta.

Som jag förstår det så ska punktskatten, alltså alkoholskatten, betalas i det land där varan ämnas konsumeras. Vi betalar ju alla skatter och avgifter åt kunden. NU har vi ju lagret i Tyskland där man inte har någon alkoholskatt på vin. Dock så betalar vi 'dubbel' alkoholskatt på mousserande viner. Den tyska, som krävs att vi betalar då vi tar in vinet i Tyskland, plus den svenska alkoholskatten. Så det är lite bittert, det får vi står för. Jag antar att ekonomi pysslar med att kräva tillbaka pengar för det.
Om man köper i England och transporterar via Seabrooks (som kräver att man betalt punktskatt) så blir det dubbla skatter, både den engelska och den svenska. Inte vill nån betala tillbaka något av dessa två skattemyndigheter
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Attention, söker någon som fått skattekrav på privatimporterat vin!

Intressant det där då dubbelbeskattning väl är olagligt enligt EU. Moms kan manju kräva tillbaka, man tycker att samma borde gälla alkoholskatter... jaja! Någon måste väl börja käfta, staten kommer INTE att göra det för att de vill ha så lite uppmärksamhet som möjligt kring detta.
 

sunqan

Vinös
SV: Attention, söker någon som fått skattekrav på privatimporterat vin!

Andreas L skrev:
Sedan denna tråd startats har jag nog tagit emot 2-3 lådor per månad från tyskland, frankrike och england. Aldrig några problem (ta i trä) Har aldrig bemödat mig att betala skatt eftersom jag betalar skatt i ursprungslandet då jag köper vinerna (och fucking 56 % här hemma i Svedala...)

ordnar du eller säljaren transporten? det är den som ordnar transporten som ska betala in den svenska alkoholskatten :)

-sunqan
 

sunqan

Vinös
SV: Attention, söker någon som fått skattekrav på privatimporterat vin!

ur http://www.skatteverket.se/download/18.616b78ca12d1247a4b280003914/54002.pdf (aka skv 540):
Beskattning av punktskattepliktiga varor in
EU

Alkohol- och tobaksvaror är s.k. harmoniserade
punktskattepliktiga varor. Det betyder att man inom EU har kommit överens om
vissa gemensamma utgångspunkter för beskattningen av dessa varor när de flyttas
mellan medlemsstaterna.

Enligt huvudregeln ska punktskatten betalas i det land dit varan
flyttas och till det landets skattesatser (destinationsprincipen). För att
undvika dubbelbeskattning finns det möjlighet att få tillbaka den punktskatt som
man har betalat i avsändarlandet.
Vissa undantag finns för privatpersoners resandeinförsel, för flyttgods, för
varor som man har fått genom arv eller testamente eller för enstaka gåvor mellan
privatpersoner. Dessa undantag behandlar vi inte närmare i denna broschyr

Punktskatten ska i princip betalas av den eller de personer som
ombesörjer att varan förs in till destinationslandet. Man kan säga att den som
tar initiativ till eller har inflytande över att varorna transporteras till
destinationslandet i regel är den som ska betala destinationslandets punktskatt.
Reglerna om s.k. uppskovsförflyttningar av obeskattade varor behandlas inte
idenna broschyr

Denna information avser de fall då privatpersoner för in
alkohol- eller tobaksvaror till Sverige från ett annat EU-land för sitt eget
eller sin familjs personliga bruk och där privatpersonen själv ombesörjer att
varorna fl yttas till Sverige genom att anlita en transportfi rma eller annan
oberoende mellanhand
 
SV: Attention, söker någon som fått skattekrav på privatimporterat vin!

Tack, nu orkar jag ju inte driva denna process i England, men kanske i Sverige.

Så vad man kan göra är att be säg en engelsk kollega köpa något billigt i Sverige, skicka det till England, betala skatt där så ska jag driva återbetalning å denna persons vägnar mot svenska skattemyndigheterna. Det vore faktiskt rätt kul
 

sunqan

Vinös
SV: Attention, söker någon som fått skattekrav på privatimporterat vin!

det gick ju sådär, men...
Det där är det som står på första textsidan. där står för övrigt ytterligare ett par passusar i grönt "Anmälan ska ha kommit in till Skatteverket innan varorna sänds iväg från det andra EU-landet" samt "säkerheten ska ha ställts innan varorna sänds iväg..." och på sidan 3: "om ett förenklat ledsagardokument inte följer med transporten riskerar du bl.a. att varorna omhädertas av Tullverket vid en eventuell transportkontroll"
Det är skillnad mellan resandeinförsel, privatinförsel och distanshandel :)
resandeinförsel: Du bär själv över gränsen, varan omsätts i säljarlandet (dvs moms och alkoholskatt betalas där)
privatinförsel: Du uppdrar åt nån annan att bära över gränsen. varan omsätts i säljarlandet, men du måste betala svensk punktskatt (dvs moms där och alkoholskatt här)
distanshandel: Säljaren uppdrar åt nån annan att bära över gränsen. Varan omsätts i köparlandet, säljaren betalar svensk moms om försäljningnen till sverige överstiger gränsbeloppet (ca 300000 SEK per år) samt svensk alkoholskatt.
Jag tror man har gjort det så krångligt som möjligt bara för att avskräcka. vad är det för fel på : beställ på nätet, fyll i en elektronisk blankett hos skv och uppge speditör och trackingnummer (eller komplettera med det senare), betala samtidigt skatten med visakortet.
:)
 

sunqan

Vinös
SV: Attention, söker någon som fått skattekrav på privatimporterat vin!

shorepower skrev:
Tack, nu orkar jag ju inte driva denna process i England, men kanske i Sverige.

Så vad man kan göra är att be säg en engelsk kollega köpa något billigt i Sverige, skicka det till England, betala skatt där så ska jag driva återbetalning å denna persons vägnar mot svenska skattemyndigheterna. Det vore faktiskt rätt kul

stötesten två (sista sidan i broschyren): Man vet inte om det är tullverket eller skatteverket eller nån annan myndighet man ska kontakta. Men jag tror faktiskt inte det är något problem när man väl hittat rätt :p
 

Andreas L

Medlem
SV: Attention, söker någon som fått skattekrav på privatimporterat vin!

sunqan skrev:
Andreas L skrev:
Sedan denna tråd startats har jag nog tagit emot 2-3 lådor per månad från tyskland, frankrike och england. Aldrig några problem (ta i trä) Har aldrig bemödat mig att betala skatt eftersom jag betalar skatt i ursprungslandet då jag köper vinerna (och fucking 56 % här hemma i Svedala...)

ordnar du eller säljaren transporten? det är den som ordnar transporten som ska betala in den svenska alkoholskatten :)

-sunqan

Säljarna ordnar transporten, från England handlar jag mest från Berry Bros, Rare Wine i Tyskland och i Frankrike, diverse, där brukar min kollega i Bordeaux ordna det med DHL, inga av dessa bryr sig om svensk alkoholskatt...
 

Andreas L

Medlem
SV: Attention, söker någon som fått skattekrav på privatimporterat vin!

"Visste inte att du behövde pröjsa för det du dricker eller är det varuprover som du får hem "

Det finns tydligen de som på allvar tror att jag får vin och inte behöver köpa som alla andra...
 
SV: Attention, söker någon som fått skattekrav på privatimporterat vin!

Andreas L skrev:
"Visste inte att du behövde pröjsa för det du dricker eller är det varuprover som du får hem "

Det finns tydligen de som på allvar tror att jag får vin och inte behöver köpa som alla andra...
;D

Jag är bara avundsjuk för alla provningar du får gå på (de flesta iallafall)
 

Andreas L

Medlem
SV: Attention, söker någon som fått skattekrav på privatimporterat vin!

Och jag är bara avundsjuk på alla er med riktiga jobb som har råd att köpa vin på allvar ;D
 

sunqan

Vinös
SV: Attention, söker någon som fått skattekrav på privatimporterat vin!

Andreas L skrev:
Och jag är bara avundsjuk på alla er med riktiga jobb som har råd att köpa vin på allvar ;D
med tanke på vart priserna är på väg, vetefan om man inte får nöja sig med att vara avundsjuk
 
Toppen