Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Australien?

Fredd

Medlem
Tips på ställen man måste besöka i Australien? Ska vara där i en månad och bara ha det skönt. Men vill ju gärna få ut det mesta av resan? Tips på t.ex. restauranger, barer, utflykter osv? Vi kommer flyga till Sydney men har planer på att röra oss mot både Melbourne, Brisbane och Cairns för lite dykning.
 
SV: Australien?

Har inte varit i Australien sedan 2000 då jag var nere på Olympiaden. Så inte så många tips annat än att Sydney är en fantastisk stad.

Hittade en rolig bild som visar hur de själva ser på landet :)

funny_australian_card-p137218303762507241z857a_400.jpg
 
SV: Australien?

Är själv i Australien sedan några veckor så jag ska göra mitt bästa att bistå med några blandade tips :)


Melbourne

Gertrude Street Enoteca
229 Gertrude Street, Fitzroy
En trevlig liten vinbar med en del roligt att dricka! Bra ställe att prova lokala viner.

Vue de Monde, Level 55
525 Collins St
Utsikt, utsikt, utsikt! Den något tacky baren på 55:e våningen ger fina vyer över staden ut mot havet och St Kilda. Inte så mycket att välja på på vinsidan, dock finns 2002 Dom Perignon på glas.

City Wine Shop
159 Spring St
Ska vara bra med stort urval på glas. Var här en kväll för att äta middag, men köket hade hunnit stänga kl 22 så vi fick tyvärr vandra vidare.

Till höger om City Wine Shop finns det en liten hemlig brun dörr... Öppna den och gå upp för trappan. Fortsätt förbi det första rummet så långt uppåt du kan. Det är värt ett besök!

Seamstress
113 Lonsdale St
Otroligt skön och avslappnad cocktailbar! Under ett tak av cheongsams sitter man i sköna fåtöljer och njuter. Det finns tre våningar, det är den översta som gäller. Även om restaurantdelen på mellanvåningen är ganska bra skulle jag komma hit för drinkarna i första hand och äta någon annanstans.

För brunch tycker jag Che Dre i South Melbourne var trevligt. Även Mart 130 och Ali's Cafe är intressanta ställen för brunch.


Sydney

Sydney är en fantastisk stad väl värd lite tid. Åk ut till Bondi Beach och ta sedan promenaden längst vattnet förbi Tamarama Beach till vad som måste vara en av Sydneys finast belägna stränder, Bronte Beach. Köp fish & chips vid Bronte gjord på någon av de bättre fisksorterna och ha picknick på gräsmattan medan du spanar ut över de perfekta vågorna :)

Utanför Sydney kan Blue Mountains vara värt ett besök. Otrolig natur! Två timmar hit med tåg.

Man bör ju passa på att besöka några vingårdar när man är i Australien. Norr om Sydney finns Hunter Valley ungefär två timmar bort dit man kan åka över dagen. Hunter Valley drabbades ganska hårt av översvämningarna för ett par veckor sedan. Stora lokala skillnader och det kanske inte är några problem längre, men kolla innan du åker. I närheten av Melbourne finns Mornington Peninsula, samt Yarra Valley dit jag åkte över dagen. I Yarra Valley kan jag varmt rekommendera ett besök på Yering Station som bjöd på en trevlig provning där deras 2010 'Village' Chardonnay stod ut.

Brisbane skulle jag skippa om du inte vill dit av någon specifik anledning. Lägg hellre mer tid på Sydney och Melbourne.

Byron Bay är ju ett klassiskt stopp med en otroligt vacker strand. Här lyckades vi se delfiner, skölpaddor och rockor. Dessutom finns det sedan två år en trevlig vinbar på parallellgatan till huvudgatan (mot lighthouse). Du vet vilken det är när du ser den, öppen mot gatan med en bar i betong.

Noosa har en del problem med regnandet för närvarande, vilket leder till att vattnet blir missfärgat av flodvatten som rinner ut. Kolla innan du åker, eller undvik.

Fraser Island är väl värt ett besök, lake MacKenzie är antagligen en av världens finaste sjöar. Se bara till att du tar dig till den finaste delen av stranden, längst bort. Många missar den och det är ofta folktomt.

Längre norrut mot Cairns kan det vara vanskligt med vädret nu under regnperioden, så om du tänker dyka eller snorkla så kan det värt att kolla upp eftersom sikten i vattnet kan påverkas.

Australien är vansinnigt stort och är numera enkelt och billigt att flyga i. Flyg när du kan, busstrafiken är ineffektiv och kvaliteten på fordonen kan vara hur som helst. Kanske kan du hyra bil någon bit av vägen för att lättare se litet mindre orter, något som jag önskar att jag gjort.


Hoppas du får en skön resa och kom ihåg… No worries! 8)
 
SV: Australien?

Trevligt sammanfattning, tack. Ett av de länderna jag verkligen vill komma tillbaka till

Ha det bra i Australien, inte helt fel ställe att vara på just nu
 
SV: Australien?

shorepower skrev:
Trevligt sammanfattning, tack. Ett av de länderna jag verkligen vill komma tillbaka till

Ha det bra i Australien, inte helt fel ställe att vara på just nu

Tack Shorepower! Är tillbaka i Mordor efter fem veckor down under, så nu kan våren gott anlända tycker jag.

Har ytterligare ett par Sydneytips, kan väl alltid vara till hjälp för någon framtida resenär:

För det första så har stadsdelen Potts Point seglat upp som en favorit hos mig efter det här besöket. Ligger oerhört bra till med en skön stämning i området och bra lokala caféer och restauranter. Också fantastiska vyer ner mot city, Harbour Bridge och operahuset på sina ställen. Bra, strategisk plats att basera sig på i Sydney. Victoria Street är finfint för frukost (Café Nest etc) samt någon drink (Ms G = utsikt! maten varierande, undvik ankan för guds skull) medan Challis Avenue funkar bra för middag (Fratelli Paradiso, et al).

Bootleg
175 Victoria Street, Potts Point
Ett favoritställe helt enkelt! Bra, enkel, vällagad italiensk mat som gärna kan intagas i baren med tillhörande bra, lokala viner. Jag drack inte ett glas som jag var missnöjd med här under hela vistelsen.

10 William Street
Samma adress som namnet antyder, ligger i Paddington.
Enkel, ok italiensk mat. Det roliga med det här hålet i väggen är att menyn är ca en halv sida lång medan vinlistan är ca 20 sidor. Inget ställe man går till för att bli knockad av, men trevligt att titta in på om man har vägarna förbi.

Eau de Vie
229 Darlinghurst Rd
Det här tror Sydneyborna är världens bästa bar. Det är det inte. Personligen tycker jag att drinkarna på Gondolen springer åttor kring dem på Eau de Vie. Men däremot var det ett otroligt tryck när vi var här, det var som att komma in i en annan värld. Tänk New Orleans på 20-talet! Öronbedövande gladjazz och en otroligt positiv stämning. Gå in genom den knäpptysta receptionen på Kirketon Hotel, baren finns längst bak bakom de svarta dörrarna.
 
Trådskapare
F

Fredd

Medlem
SV: Australien?

Massor bra tips här, härligt!

Älskar er för att ni tagit er tid att svara så utförligt. ;D

Jag är väl en av få svenskar som är fascinerad/intresserad av cricket så jag ska passa på att "insupa" det förutom att även göra det till en ren vinresa. ;) Däremot är väl säsongen i toppligan slut nu (igår om jag fattade det rätt) så det blir kanske inte så mycket matcher från högre serierna... Nåja.

Blue Mountains ska inte missas - tack för det tipset också.

Mina föräldrar vann via rabattkod eller nåt på group on (jag fattar inte riktigt) och fick en billig resa, det är därför jag får hänga med. Min plan är dock att droppa av där nere och sedan fortsätta resan själv. Sydney blir det först som sagt och jag kommer nog göra som champagnelus rekommenderade, att skippa Brisbane och bara ta mig söderut! Är peppad nu.
 
Trådskapare
F

Fredd

Medlem
SV: Australien?

Det jag är mest orolig för är resan dit som ju tar väldigt lång tid... Funderar på att "poppa en valium" som man brukar säga, och bara sova bort tiden. Ogillar att flyga.
 

hampus86

Medlem
SV: Australien?

Port Douglas, 70 km från Cairns, är riktigt trevligt. Bodde på Sheraton Mirage som hade egenbyggd strand och "hav" så man kunde bada i "havet" även när dom livsfarliga maneterna fanns i området.
Four mile beach är trevlig, och så ligger stan i bra läge om man ska ut och snorkla/dyka i reven.
 
Toppen