Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Avslutning på Eriks vinbar

En av sommelierna på Eriks vinbar hade sin sista arbetsdag igår. Ett ursäkt bra som någon att prova lite intressanta saker. Blev två olika viner. En bourgogne från en årgång och odlare jag inte druckit så mycket av och en champagne som jag druckit desto mer av. Två viner som både utmärkte sig på ett positivt sätt.

2013-11-30 21.49.19.jpg

2001 Comte Georges de Vogüé Chambolle-Musigny 1er Cru Serverad blint, initial näsa pekar på Barolo med mer körsbär, kryddor och lite tryffel. Mer mineralitet och sötare röda bär kommer med lite värme. Kraftpaket med skön syra och en hel del tanniner. Elegant vin med en ordentlig punch i smaken. Inget insmickrande vin utan mer direkt på. Blint gissade jag på något yngre. Finns kanske en utvecklingspotential men vet inte om det blir mycket bättre än det är idag. Mycket gott

1463547_10152063175436450_198746267_n.jpg

1988 Dom Pérignon. Troligen en av de bättre Dom Pérignon som gjorts. Mindre rostad, mer viniös. Mogen smörig och karamell. Bra bibehållen syra och krämig mousse som avtar gradvis. Fylligt vin med långt avslut. Visar på att Moët kan göra vin om de vill och hur bra 1988 är som årgång. Jag tycker det här vinet är på sin topp nu och passar min smak. Kul att dricka en sådan flaska.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
En av sommelierna på Eriks vinbar hade sin sista arbetsdag igår. Ett ursäkt bra som någon att prova lite intressanta saker. Blev två olika viner. En bourgogne från en årgång och odlare jag inte druckit så mycket av och en champagne som jag druckit desto mer av. Två viner som både utmärkte sig på ett positivt sätt.

Visa bifogad bild 381

2001 Comte Georges de Vogüé Chambolle-Musigny 1er Cru Serverad blint, initial näsa pekar på Barolo med mer körsbär, kryddor och lite tryffel. Mer mineralitet och sötare röda bär kommer med lite värme. Kraftpaket med skön syra och en hel del tanniner. Elegant vin med en ordentlig punch i smaken. Inget insmickrande vin utan mer direkt på. Blint gissade jag på något yngre. Finns kanske en utvecklingspotential men vet inte om det blir mycket bättre än det är idag. Mycket gott

Visa bifogad bild 380

1998 Dom Pérignon. Troligen en av de bättre Dom Pérignon som gjorts. Mindre rostad, mer viniös. Mogen smörig och karamell. Bra bibehållen syra och krämig mousse som avtar gradvis. Fylligt vin med långt avslut. Visar på att Moët kan göra vin om de vill och hur bra 1988 är som årgång. Jag tycker det här vinet är på sin topp nu och passar min smak. Kul att dricka en sådan flaska.
Oj. Gott.
 
Trådskapare
A
Ser på bilden och i fortsatta texten att det är 1988 som avses. En härlig årgång av Dom Pérignon, absolut. Jag korkade själv upp en på magnum för att fira förlovningen men min nuvarande fru för fem år sedan. Den var bra redan då!
Tack, såg att det blev fel. Uppdaterat med rätt årgång som naturligtvis var 1988
 
Toppen