Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

bästa årgång av GA mellan 98 till 02 ?

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jag har inte tidigare testat bollinger´s GA och tänkte då ta o pröva en...men då det fortfarande går att fåtag på 98:an för liknande pris som 02:an
så undrar jag vilken årgång har varit bäst mellan 1998 till 2002... Vad jag hört om förut (då jag inte har världens bästa koll) är att 98an är större och bättre år än 99an?
medans 2002 är den mest eleganta mer i klass med en 96a?

eller är jag helt ute o cyklar?

helt enkelt vilken årgång ska jag satsa på om jag bara tänker köpa en flaska. (vilken årgång är rikast och fylligast i nuläget -> mognad inom ett par år ?)
 

Elvis

Medlem
SV: bästa årgång av GA mellan 98 till 02 ?

Bollinger gjorde ingen Grand Annee 1998. Av 1999, 2000 och 2002 är 2002:an klart bäst, det är en fantastisk champagne. Den är fullt njutbar redan nu och kommer att bli en klassiker, men den är väldigt ung och lätt fortfarande. Några ur forumet provade den blint tillsammans för några veckor sedan och då trodde de flesta att det var en blanc de blancs.
 

CH

Medlem
SV: bästa årgång av GA mellan 98 till 02 ?

johan1279 skrev:
helt enkelt vilken årgång ska jag satsa på om jag bara tänker köpa en flaska.

Om den ska drickas nu så hade jag valt 99an men ska den sparas och drickas om 5+ år så hade jag valt 02an.
 
SV: bästa årgång av GA mellan 98 till 02 ?

Helt klart 02. Köp tre och skippa några andra flaskor. Då kan du prova dem och lära dig hur champagne utvecklas. Från en som började sin "karriär" med att köpa styckeflaskor, mycket bättre att köpa några få märken men försök att köpa tre av varje, du kommer inte att ångra dig.

99an är sådär enligt min mening.
 

Segol

Medlem
SV: bästa årgång av GA mellan 98 till 02 ?

Jag håller med CH, skulle jag köpt för konsumtion inom snar framtid skulle jag köpt 99an
 

Orpale

Medlem
SV: bästa årgång av GA mellan 98 till 02 ?

Även jag röstar på 99an, ett grymt vin du kommer inte bli besviken.
 

Elvis

Medlem
SV: bästa årgång av GA mellan 98 till 02 ?

Värst vad alla är imponerade av 99:an. Själv har jag blivit besviken de gånger jag provat den men jag hoppas bli imponerad av mina resterande flaskor någon gång i framtiden. 02:an, däremot, kommer att bli en klassiker och är redan nu helt underbar.

Jag tycker generellt att 2002 är en fantastisk årgång och jag bävar för när Krug och Winston Churchill släpps - jag kommer att bli ruinerad...
 

CH

Medlem
SV: bästa årgång av GA mellan 98 till 02 ?

Elvis skrev:
Värst vad alla är imponerade av 99:an. Själv har jag blivit besviken de gånger jag provat den men jag hoppas bli imponerad av mina resterande flaskor någon gång i framtiden.

Imponerad och imponerad, jag har aldrig blivit besviken på den. Skulle kanske inte kalla den för ett stort vin men ett förbannat bra i alla fall. Den har till skillnad från de flesta andra 99or alltid levererat när jag provat den och som i de flesta fall så är den bättre på magnum.
Föreslår att vi öppnar en nästa gång jag är uppe så ser vi om vi har olika uppfattning om den eller om jag haft tur och du otur med dina flaskor.

Elvis skrev:
02:an, däremot, kommer att bli en klassiker och är redan nu helt underbar.

Att det kommer bli en klassiker är jag helt övertygad om men tycker tyvärr inte att den är underbar just nu. Bra självklart men tokigt ung. Har däremot bara provat den en gång så jag borde nog ge den minst en chans till innan jag uttalar mig om den.

Elvis skrev:
Jag tycker generellt att 2002 är en fantastisk årgång

+1

Elvis skrev:
och jag bävar för när Krug och Winston Churchill släpps - jag kommer att bli ruinerad...

Tur man redan är ruinerad så man slipper tänka på det
 
Trådskapare
KockJohan

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: bästa årgång av GA mellan 98 till 02 ?

det är givande och bra delade åsikter tack så mycket för svaren :)!
 
Toppen