Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa grekiska vinerna?

Sommaren, minnen av det egeiska havets säregna blandning av filosofiskt djup och njutningsfull genomskinlighet, Aha-upplevelsen när jag först jag åt grillade, färska, skaldjur på ett enkelt strandhak, att pressa en fullmogen citron över några nygrillade lammspett på en soldränkt uteservering, att läsa ett vältummat exemplar av Willy Kyrklunds vackra reseskildring Aigaion, de varma nätterna, frihetskänslan av att ha bordat första färjan i piraeus och av att vara på väg, solidaritet med det grekiska folket som hamnat i kläm sju långa år under den kanske värsta finansiella och ekonomiska krisen i modern historia i ett västland. Allt detta gör att jag funderar på några väl valda inköp av grekiska viner, men skulle behöva råd och rön från det allvetande forumets kollektiva erfarenhet.

Således, har ni några tips på bra grekiska viner - från bolaget eller andra hyfsat lättillgängliga leverantörer?

Har själv inte druckit så många bra grekiska viner men vet att de finns! Enligt mina noteringar på CellarTracker har jag druckit och gillat bland annat, 2009 Sigalas Assyrtiko Santorini, 2007 Naoussa Boutari Grande Reserve (xinomavro), 2014 Gaia Assyrtiko Wild ferment, 2012 Argyros Atlantis White (Assyrtiko).
 

Bouzy

Medlem
För min del finns det två stilar som Grekland excellerar i: Xinomavro från Naoussa och Assyrtiko från Santorini. Sedan finns det såklart olika producenter som håller en högre nivå än andra, men då producenterna i dessa två områden generellt håller ganska hög lägstanivå (samt att vinerna är ganska billiga) så är det bara att köpa och prova!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Någon som har tips på ett vitt vin som passar till Grekisk moussaka? Jag vet inte hur den kommer att tillagas, jag frågar åt min syster.
Skulle välja en italienare, typ sangiovese, barbera, dolcetto eller möjligtvis en nebbiolo. Ett medelfylligt och lagom stramt rött fixar biffen bra och i ärlighetens namn tror jag det mesta röda funkar prima, men möjligen inte de mest strama. Moussaka är för mig ganska jämförbart med lasange, men möjligen lite tyngre och mustigare.

Edit: Oj, vitt...Rejält fatad chardonnay, möjligen?
 
Toppen