Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa källa för årgångstabeller

Söker efter den bästa källan för årgångstabeller. Just nu primärt champagne. Är mer intresserad av en beskrivning av årgången än en poäng. 4000 champagnes har jag utnyttjat tidigare men den börjar kännas lite gammal. Söker information tillbaka till 50-talet.
Några idéer.

PS. Har ni andra tabeller, som Bourgogne och Bordeaux så tas tips gärna emot
 
SV: Bästa källa för årgångstabeller

shorepower skrev:
Söker efter den bästa källan för årgångstabeller. Just nu primärt champagne. Är mer intresserad av en beskrivning av årgången än en poäng. 4000 champagnes har jag utnyttjat tidigare men den börjar kännas lite gammal. Söker information tillbaka till 50-talet.
Några idéer.

PS. Har ni andra tabeller, som Bourgogne och Bordeaux så tas tips gärna emot
Jag tycker Decanters tabeller är bra. Klicka på respektive område och år för en utförligare beskrivning av årgången.
http://www.decanter.com/wine-learning/vintage-guides/
 
Trådskapare
A
SV: Bästa källa för årgångstabeller

Tack, den ser bra ut, vissa år för Champagne är inte med som 1993 och 1981 exempelvis men å andra sidan så täcker den många områden.

Lite åt det hållet jag letade efter. Intressant att se att de anser att 1990 ska drickas nu vilket jag inte håller med om samt att de har 2002 på samma nivå som exempelvis 1998 och 1999
 
Trådskapare
A
SV: Bästa källa för årgångstabeller

Berry Bros and Rudd har för The Telegraph gjort en årgångstabell för oss frankofiler. Bra översikt som är ganska enkel att följa. Som med alla årgångstabeller bör man ta den med en nypa salt men tyckte ändå att den var värd att dela. Inte alltid text och bedömmning stämmer. Som många har BBR klassat ner 1996 Champagne men texten har inte riktigt hängt med.

http://www.telegraph.co.uk/foodanddrink ... -2011.html
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Bästa källa för årgångstabeller

Anders Landström skrev:
...Lite åt det hållet jag letade efter. Intressant att se att de anser att 1990 ska drickas nu vilket jag inte håller med om samt att de har 2002 på samma nivå som exempelvis 1998 och 1999

Inte 90 nu? ??? Det är min absoluta favoritårgång och har varit i några år, känner aldrig att det är barnarov eller att dom blir så mycket bättre. Konsensus är väl annars att 90 är perfekt att dricka nu och några år till, sen kommer 88:eek:rna i ytterfil och blåser förbi. Vad gör att du vill hålla på dom?

Angående 02 är det väl en lite väl hajpad årgång även om jag håller den snäppet högre än 98 och 99. Dessutom kan jag aldrig bestämma mig för någon favorit bland 98 och 99 samtidigt är det få hus som har gjort båda åren så det är svårt att jämföra.
 
Trådskapare
A
SV: Bästa källa för årgångstabeller

Crist(al)ian 77 skrev:
Inte 90 nu? ??? Det är min absoluta favoritårgång och har varit i några år, känner aldrig att det är barnarov eller att dom blir så mycket bättre. Konsensus är väl annars att 90 är perfekt att dricka nu och några år till, sen kommer 88:eek:rna i ytterfil och blåser förbi. Vad gör att du vill hålla på dom?

Angående 02 är det väl en lite väl hajpad årgång även om jag håller den snäppet högre än 98 och 99. Dessutom kan jag aldrig bestämma mig för någon favorit bland 98 och 99 samtidigt är det få hus som har gjort båda åren så det är svårt att jämföra.
Tycker 1990 är väldigt ojämna. En del är slutna konstiga "i en tunnel" som en del uttrycker det. Visst finns det en del som är drickfärdiga/över toppen nu men det är väl framför allt enklare. Du skriver konsensus, personer som Rikard Juhlin anser väl snarare att de ska ligga. Många viner som Krug, Salon , Bollinger Grande Annee etc är inte alls speciellt imponerande idag. Kanske de är passé men om man vill tro på en framtid så säger jag ligga. Enklare (och de gäller väl egentligen alla årgångar, enklare viner kan helt enkelt ligga kortare tid) borde kanske druckits för ett tag sedan

Vad gäller 1998 vs 1999 så håller jag personligen 1998 framför 1999 och även 2000.
 

Elvis

Medlem
SV: Bästa källa för årgångstabeller

Jag håller helt med Shorepower om 1990:eek:rna - och jag kan lägga till Dompa till listan över 1990:eek:r som inte är särskilt imponerande idag. Det är möjligt att det visar sig vara en tunnel, det får framtiden utvisa. Motsvarande 1988:eek:r är alla klart bättre nu och har varit bättre i många år. Undantaget är Grande Dame 1990 som är ett fantastiskt vin!

Av 1998-1999-2000 tycker jag att 1998 är klart bäst. Däremot är 1999 och 2000 likvärdiga. De är rätt lika överhuvudtaget och det varierar mellan olika hus vilken årgång som är bäst.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Bästa källa för årgångstabeller

Anders Landström skrev:
Tycker 1990 är väldigt ojämna. En del är slutna konstiga "i en tunnel" som en del uttrycker det. Visst finns det en del som är drickfärdiga/över toppen nu men det är väl framför allt enklare. Du skriver konsensus, personer som Rikard Juhlin anser väl snarare att de ska ligga. Många viner som Krug, Salon , Bollinger Grande Annee etc är inte alls speciellt imponerande idag. Kanske de är passé men om man vill tro på en framtid så säger jag ligga. Enklare (och de gäller väl egentligen alla årgångar, enklare viner kan helt enkelt ligga kortare tid) borde kanske druckits för ett tag sedan

Vad gäller 1998 vs 1999 så håller jag personligen 1998 framför 1999 och även 2000.

Anser RJ att de ska ligga nu? Har för mig att det var han som skrev att han befarat att CdM 90 har passerat zenit, så jag är lite nervös för jag ligger på en som jag aldrig hittar rätt tillfälle för, typ gifta sig, få barn och bli av med svendomen på samma dag. ;D Så du får gärna ha rätt. Roligt att du nämner Krug och Salon det är väl de två största lagringsmonstren i Champagne, 49:eek:rna har jag hört börjar komma nu samt Collection 64... ::)

När det gäller GA vet jag inte men CH sa samma sak om en magnum tror jag men du kanske har testat flera. Sen är det som du säger att mina största favoriter har varit "enklare" vintage som Veuve och Bara, båda riktigt bra! Men även Belle, DP och Greven Dampierres BdB med snörad kork har varit höjdare i min bok.

Fortfarande svårt att bedöma 98 och 99, GA 99 och Cristal 99 är riktigt bra samt att DP 99 kickar 98:an...men Bille BdB 98 går inte av för hackor den helller. :)
 

Elvis

Medlem
SV: Bästa källa för årgångstabeller

Crist(al)ian 77 skrev:
Anser RJ att de ska ligga nu?

I höstas hörde jag RJ säga att 1990:eek:rna är i en tunnel nu. Det var i en diskussion om 1988 vs 1990.
 
Trådskapare
A
SV: Bästa källa för årgångstabeller

Crist(al)ian 77 skrev:
Anser RJ att de ska ligga nu? Har för mig att det var han som skrev att han befarat att CdM 90 har passerat zenit, så jag är lite nervös för jag ligger på en som jag aldrig hittar rätt tillfälle för, typ gifta sig, få barn och bli av med svendomen på samma dag. ;D Så du får gärna ha rätt. Roligt att du nämner Krug och Salon det är väl de två största lagringsmonstren i Champagne, 49:eek:rna har jag hört börjar komma nu samt Collection 64... ::)

När det gäller GA vet jag inte men CH sa samma sak om en magnum tror jag men du kanske har testat flera. Sen är det som du säger att mina största favoriter har varit "enklare" vintage som Veuve och Bara, båda riktigt bra! Men även Belle, DP och Greven Dampierres BdB med snörad kork har varit höjdare i min bok.

Fortfarande svårt att bedöma 98 och 99, GA 99 och Cristal 99 är riktigt bra samt att DP 99 kickar 98:an...men Bille BdB 98 går inte av för hackor den helller. :)
Vi kan väl alltid hitta en anledning att knäcka en CdM 90.

Vad gäller GA, vill ju inte utmana CHs känsliga gom. Har druckit GA 1990 3 gånger de senaste 2 åren och varit besviken varje gång, dock inte har de jag druckit inte varit magnum.

Kanske skulle använt ett annat uttryck än enklare, som icke-prestige :) vilket var det jag menade.

Elvis skrev:
I höstas hörde jag RJ säga att 1990:eek:rna är i en tunnel nu. Det var i en diskussion om 1988 vs 1990.
Yep, det var det jag refererade till
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Bästa källa för årgångstabeller

Anders Landström skrev:
Söker efter den bästa källan för årgångstabeller. Just nu primärt champagne. Är mer intresserad av en beskrivning av årgången än en poäng. 4000 champagnes har jag utnyttjat tidigare men den börjar kännas lite gammal. Söker information tillbaka till 50-talet.
Några idéer.

De 1900 à nos jours: Un siècle de vendanges en Champagne, Éditions Dominique Fradet (1998?), ISBN 2-909952-04-5 ;D
 
Toppen