Bästa Port LBV?

Diskussion i 'Vin' startad av Gurto, 17 januari 2016.

1. Gurto

Gurto Medlem

Daniel A gillar detta.
  2. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Har inte provat alla men Churchill levererar bäst av de jag har testat. Riktigt bra "fattigmans-vintage port". :)

Brukar välja den som representant för LBV när jag håller starkvinskurs på Munskänkarnas 2-betyg och den brukar alltid uppskattas.

Zmirc, chambertin och Gurto gillar detta.
  3. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

Håller med @Mattias S , Churchill är bra men även Niepoort. Var beredd på att årgångarna på SBs site med största sannolikhet inte stämmer med verkligheten.

Zmirc, Mattias Schyberg och chambertin gillar detta.
  4. Zmirc

Zmirc Medlem

Observera att du med sökningen på "late" missar några viner som kort och gott kallar sig LBV.

Jag ger ytterligare en rekommendation för Churchill, riktigt bra till superpris. Quinta do Pégo och Quevedo var också väldigt goda.

Gurto och Mattias Schyberg gillar detta.
  5. Gurto

Gurto Medlem

Det har du rätt i

chambertin gillar detta.
  6. Vino fino

Vino fino Medlem

Vad gillar du för stil på din Port? Söt, renfruktig, eller mera plommonstuvning-med-dadlar, eller lite torrare, eller kryddig, blyertspenna, eller mera "rancio"?

De olika husen har ju sin individuella stil, så innan man rekommenderar vill man gärna höra vad du är ute efter... :)

Daniel A gillar detta.
  7. Niklas J

Niklas J Medlem

@Gurto - LBV är en liten fuling då en överväldigande majoritet av husen filtrerar ganska hårt så att konsumenten ska slippa fällning. Dessa viner ska nå en annan publik som inte dekanterar sin Port eller vet vad fällning är. Plus att de är profilerade hårt mot restauranger/pubar.

EN riktig LBV är ofiltrerad. Basta. De åldras väl, ibland i ett par decennier och är inte berövade sin karaktär likt de filtrerade. Kräver mer meck men vad gör väl det? Niepoort, Quinta do Noval & Smith Woodhouse filtrerar inte. Detta är mina val. Personligen är mitt förstaval Niepoort då jag är förtjust i hans lite lättare, syrligare och mer eleganta stil. Men de kan verkligen lagras länge! Ser 2011:an fortfarande är inne. Kan inte bli så mkt bättre.

Bastardo, MartinE, kayaker och 2 andra gillar detta.
  8. Mattias Schyberg

Nu blev jag riktigt sugen på att göra en regelrätt blindprovning med bolagets sortiment av LBV vilket dessutom stödjer mitt nyårslöfte att dricka mer sött och/eller starkt. :)

Känns som att jag kan ha missat något när det gäller ofiltrerad LBV!

MartinE och Daniel A gillar detta.
  9. Daniel A

Daniel A Medlem

@Niklas J , aha! Det kanske förklarar varför jag blev så tagen av 2003 Smith Woodhouse LBV i julas. Har väldigt icke-systematiskt provat en del LBVs de senaste två åren. Jag tänkte att Smith Woodhouse stack ut på grund av ålder. Jag kan inte på något sätt räkna mig till skaran som har "bättre koll" på portvin, men det är mina 2 cl.

10. Gurto

Gurto Medlem

@Vino fino och @Niklas J det är till jobbet. Jag tänkte byta LBV. Så är inte bara min personliga smak jag behöver ta hänsyn till. Lite sugen på att köra Niepoort -11 men eftersom det ska serveras på glas kanske det blir lite för opraktiskt. Får fundera lite till :)

11. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

@Niklas J Churchills är inte heller filtrerad (eller så har de gjort ett grymt dåligt jobb).

Niklas J gillar detta.
  12. Mattias Schyberg

Du har helt rätt, vilket även deras hemsida bekräftar. :)

13. Bastardo

Bastardo Medlem

Tack för dina synpunkter, Niklas J. Jag läser just nu om lite omdömen om olika viner på bolis och kommer att förmodligen beställa just
    Smith Woodhouse Late Bottled Vintage 2003.
    Jag är tämligen säker att vi har konnässörer för alla drycker som finns – även alkoholfria! Och det känns kul att vara med i ett gäng där ”all” adekvat information finns samlade. :) Tror också att just LBV ger mest valuta för pengarna gällande portvin.

Mattias Schyberg gillar detta.

Dela sidan