Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa Port LBV?

Mattias Schyberg

Administratör
Portvin har jag inte så jädra bra koll på, även om jag tycker om det. Min fundering är: Vilken LBV, av de som finns tillgängliga på SB, anser ni med bättre koll är bäst?

Lista på tillgängliga LBV:
https://www.systembolaget.se/?searchquery=Late&subcategory=Portvin&fullassortment=1&pageto=2
Har inte provat alla men Churchill levererar bäst av de jag har testat. Riktigt bra "fattigmans-vintage port". :)

Brukar välja den som representant för LBV när jag håller starkvinskurs på Munskänkarnas 2-betyg och den brukar alltid uppskattas.
 

Zmirc

Medlem
Portvin har jag inte så jädra bra koll på, även om jag tycker om det. Min fundering är: Vilken LBV, av de som finns tillgängliga på SB, anser ni med bättre koll är bäst?

Lista på tillgängliga LBV:
https://www.systembolaget.se/?searchquery=Late&subcategory=Portvin&fullassortment=1&pageto=2
Observera att du med sökningen på "late" missar några viner som kort och gott kallar sig LBV.

Jag ger ytterligare en rekommendation för Churchill, riktigt bra till superpris. Quinta do Pégo och Quevedo var också väldigt goda.
 

Vino fino

Medlem
Vad gillar du för stil på din Port? Söt, renfruktig, eller mera plommonstuvning-med-dadlar, eller lite torrare, eller kryddig, blyertspenna, eller mera "rancio"?

De olika husen har ju sin individuella stil, så innan man rekommenderar vill man gärna höra vad du är ute efter... :)
 

Niklas J

Medlem
@Gurto - LBV är en liten fuling då en överväldigande majoritet av husen filtrerar ganska hårt så att konsumenten ska slippa fällning. Dessa viner ska nå en annan publik som inte dekanterar sin Port eller vet vad fällning är. Plus att de är profilerade hårt mot restauranger/pubar.

EN riktig LBV är ofiltrerad. Basta. De åldras väl, ibland i ett par decennier och är inte berövade sin karaktär likt de filtrerade. Kräver mer meck men vad gör väl det? Niepoort, Quinta do Noval & Smith Woodhouse filtrerar inte. Detta är mina val. Personligen är mitt förstaval Niepoort då jag är förtjust i hans lite lättare, syrligare och mer eleganta stil. Men de kan verkligen lagras länge! Ser 2011:an fortfarande är inne. Kan inte bli så mkt bättre.
 

Mattias Schyberg

Administratör
@Gurto - LBV är en liten fuling då en överväldigande majoritet av husen filtrerar ganska hårt så att konsumenten ska slippa fällning. Dessa viner ska nå en annan publik som inte dekanterar sin Port eller vet vad fällning är. Plus att de är profilerade hårt mot restauranger/pubar.

EN riktig LBV är ofiltrerad. Basta. De åldras väl, ibland i ett par decennier och är inte berövade sin karaktär likt de filtrerade. Kräver mer meck men vad gör väl det? Niepoort, Quinta do Noval & Smith Woodhouse filtrerar inte. Detta är mina val. Personligen är mitt förstaval Niepoort då jag är förtjust i hans lite lättare, syrligare och mer eleganta stil. Men de kan verkligen lagras länge! Ser 2011:an fortfarande är inne. Kan inte bli så mkt bättre.
Nu blev jag riktigt sugen på att göra en regelrätt blindprovning med bolagets sortiment av LBV vilket dessutom stödjer mitt nyårslöfte att dricka mer sött och/eller starkt. :)

Känns som att jag kan ha missat något när det gäller ofiltrerad LBV!
 

Daniel A

Administratör
@Niklas J , aha! Det kanske förklarar varför jag blev så tagen av 2003 Smith Woodhouse LBV i julas. Har väldigt icke-systematiskt provat en del LBVs de senaste två åren. Jag tänkte att Smith Woodhouse stack ut på grund av ålder. Jag kan inte på något sätt räkna mig till skaran som har "bättre koll" på portvin, men det är mina 2 cl.
 
Trådskapare
Gurto

Gurto

Medlem
@Vino fino och @Niklas J det är till jobbet. Jag tänkte byta LBV. Så är inte bara min personliga smak jag behöver ta hänsyn till. Lite sugen på att köra Niepoort -11 men eftersom det ska serveras på glas kanske det blir lite för opraktiskt. Får fundera lite till :)
 

Bastardo

Medlem
@Gurto - LBV är en liten fuling då en överväldigande majoritet av husen filtrerar ganska hårt så att konsumenten ska slippa fällning. Dessa viner ska nå en annan publik som inte dekanterar sin Port eller vet vad fällning är. Plus att de är profilerade hårt mot restauranger/pubar.

EN riktig LBV är ofiltrerad. Basta. De åldras väl, ibland i ett par decennier och är inte berövade sin karaktär likt de filtrerade. Kräver mer meck men vad gör väl det? Niepoort, Quinta do Noval & Smith Woodhouse filtrerar inte. Detta är mina val. Personligen är mitt förstaval Niepoort då jag är förtjust i hans lite lättare, syrligare och mer eleganta stil. Men de kan verkligen lagras länge! Ser 2011:an fortfarande är inne. Kan inte bli så mkt bättre.
Tack för dina synpunkter, Niklas J. Jag läser just nu om lite omdömen om olika viner på bolis och kommer att förmodligen beställa just
Smith Woodhouse Late Bottled Vintage 2003.
Jag är tämligen säker att vi har konnässörer för alla drycker som finns – även alkoholfria! Och det känns kul att vara med i ett gäng där ”all” adekvat information finns samlade. :) Tror också att just LBV ger mest valuta för pengarna gällande portvin.
 
Toppen