Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa restaurangen i Umeå?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Restaurang Kummin, Noliaområdet
Varmrätten minner om skolbespisning från 80-talet. Tyvärr. På bilden är min ihopplockade lunch. Flera byttor med mat var ... tomma. Salladsbuffén var i skralaste laget. Personalen vandrade runt i lokalen likt zombies. Kycklingen var den torraste jag någonsin haft på min tallrik. Dryckesautomaterna hade prostatabesvär och det krävdes tålamod för att vänta in ett fyllt glas.
Bra då?
Jo, stort urval av måltidsdryck. Lingondrickan (lättsötad) var rent av förförisk 91p!
Med drag av Tempranillo och med mer kropp än de flesta röda från Beaujolais och Burgund. Sötman balanserades väl mot den medelhöga syran och de matvänliga ngt beska tanninerna.
Brödet som serverades var "härbakt" och underbart mustigt: bakt på vällagrad deg. Bröd blir sällan bättre än så här 97p!
Bregott istf noname margarin.
Till efterrätt fanns otroligt goda kanelbullar 95p!
Och en slags chokladbaserad brownie 94p!
kummin-jan-2014.jpg


I ärlighetens namn ser det lite "slafsigt" ut...
Min värd försäkrade mig dock om att detta var den bästa lunchrestaurangen i Umeå, men att jag råkade hitta av en dålig dag.
Synd :-(
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bishop's Arms, Renmarkstorget
De har en helt ok whiskeysamling och maten är rustik: gifter sig på ett grovt men tilltalande sätt med de underbara drycker som hinns att tillgå. Sista flaskan Young's Double Chocolate tilläts tillra ned i min strupe, väl ackompanjerad av en exceptionellt vällagad tallrik med raggmunkar, salt och välstekt sidfläsk samt rårörda lingon.
Inte fine dining, men ibland är det underbart att kunna peta i sig vällagrade rustika rätter.
Umeabishops.jpg

...men gottigott-gott!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har du kollat in Duå? Delikatessbutik iofs, men ska var bra. Och han till vänster på bilden bloggar frekvent här
det är en trivsam oas. Så lfta jag kan, går jag på deras provningar och Kvarterskrog. Nästa gång i Umeå kanske jag kan rapportera från dem. Finns ju andra som är mer permanenta i Umeå som också kan rapportera :)
 

Mats

Gone todash....
det är en trivsam oas. Så lfta jag kan, går jag på deras provningar och Kvarterskrog. Nästa gång i Umeå kanske jag kan rapportera från dem. Finns ju andra som är mer permanenta i Umeå som också kan rapportera :)

Hmmm, undrar vem du tänker på?? Har bara varit på en av deras provningar men aldrig deras Kvarterskrog. Får väl pallra mig dit nån kväll och göra en Michelinbedömning.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Två gamla, inspirerande bilder från DUÅ i centrala Umeå
- en stad med över 10 restauranger!

DUA-1.jpg


DUA-2.jpg


...det kommer mera efter besök...
 

Livermore

Medlem
Jag tänkte att eftersom jag var på Gotthards Krog i helgen så kan jag rapportera lite kring hur maten och det generella intrycket var. Den öppnade nu i mars för övrigt.

Första intryck
Gemytlig miljö, om kanske lite mörk. Det var lite stressad känsla över stället men det berodde på att ett brandlarm hade gått i hotellet vilket hade tvingat dem att evakuera restaurangen och hotellet.

Dryck
Dåligt utbud på öl men det är medvetet skulle jag tro. De serverar bara lokal öl från Umeå vad jag förstog. Kollade vinlistan och var inget extraordinärt men de hade ett gott utbud av vin i olika klasser. Jag har tyvärr dålig koll på vad jag drack. Jag bad om några viner som skulle passa med mina valda rätter men det var lite oklart vad jag fick. De har ingen vinlista publicerad på nätet heller vilket gör att jag inte kan kolla vad jag möjligtvis serverades.

Mat
Innovativ meny med rätter inspirerade från hela världen. Som förrätt tog jag råbiff på kalv med chermoula, granatäpple och pistagnötter. Jag äter sällan råbiff men om den smakar så här varje gång skulle jag kunna tänka mig att äta det oftare. Chermoulan gav hela rätten en ordentlig syra som jag uppskattade väldigt mycket.

Varmrätten blev ryggbiff med chimichurri, ångade grönsaker och friterad potatis. till det serverade en rödvinssky. Hela rätten är inspirerad av Argentina och det märktes i smaken. Köttet var dock lite för torrt och för länge stekt för min smak. Chimichurrin var god men för mig var det ingen höjdarkombination tillsammans med skyn och köttet. Skyn var också lite smaklös och vattnig. Den friterade potatisen var lite torr och knappast något speciellt, jag gör godare potatis hemma.

Desserten blev vaniljglass med nötter, tonkaböna. detta serverades uppe på en chokladcréme. I Umeå tycker jag restaurangerna oftast har tråkiga desserten men denna var förvånansvärt god, om inte så innovativ. Chokladcrémen var också lite för länge bakad kändes det som och blev mer som kladdkaka.

Service
Personalen hade god servicekänsla men fortfarande lite okunniga när det kom till vad de hade för öl och vin. Detta kan bero på att det är nyöppnat. Vi blev också lite stressade i slutet då de påminde oss att vi snart behövde lämna bordet, men inte innan vi redan hunnit beställa desserten.

Summering
God mat och bra service men inte den bästa restaurangen jag varit på i Umeå, varken när det kommer till mat eller service. Detta skulle kuna förklaras med att det är nyöppnat, men det har varit öppet i snart tre veckor så de borde kunna vin- och öllistan bättre. Nästa restaurangbesök kommer nog inte bli på Gotthards Krog, jag väntar med det tills barnsjukdomarna har försvunnit.

Jag lägger upp någon bild om jag får tag på bilderna som togs.
 
Toppen