Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa röda Bourgognen under 600 sträcket?

Magikern

Medlem
Var på Bourgognejakt i London för inte så länge sedan men hittade ingenting som var värt att köpa. Man märkte rätt tydigt att 05, 02 och 99 som var de årgångarna jag helst ville åt, var slut och när de fanns hade de överpriser.

Är lite sugen på att privatimportera de bästa vinerna under 600 sträcket som finns att uppbringa (kan kanske tänka mig att gå någon hundring över). Tänker då främst på mogna viner samt även 2005:eek:r som behöver några år till.

Någon här som provat någon kanonbourgogne som bör gå att importera till rimligt pris?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
image.jpg

...tror de här killarna redan druckit upp det du letar efter...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Var på Bourgognejakt i London för inte så länge sedan men hittade ingenting som var värt att köpa. Man märkte rätt tydigt att 05, 02 och 99 som var de årgångarna jag helst ville åt, var slut och när de fanns hade de överpriser.

Är lite sugen på att privatimportera de bästa vinerna under 600 sträcket som finns att uppbringa (kan kanske tänka mig att gå någon hundring över). Tänker då främst på mogna viner samt även 2005:eek:r som behöver några år till.

Någon här som provat någon kanonbourgogne som bör gå att importera till rimligt pris?
Bourgogne av de årgångar du efterfrågar finns knappt att köpa överhuvudtaget "från hyllan". Inte så att det finns noll av dem, men någon handlare med ett stort lager som passar på den profil du beskriver har jag aldrig stött på. Skulle du väl hitta en rimligt prissatt 02:a på en prislista gör du nog klokt i att försöka kolla upp producenten och ställa dig frågan varför den fortfarande finns att köpa 10 år efter släpp... Att hitta pålitliga omdömen om äldre årgångar är verkligen inte lätt när det gäller Bourgogne, så att få reda på något om en godtycklig, mindre känd producents premier cru från en godtycklig 90-talsårgång är oftast svårt eller omöjligt. Och t.ex. Wine Advocates omdömen från Pierre Rovani-tiden är tämligen ointressanta eftersom karln i mitt tycke var helt oduglig på Bourgogne.

När det gäller Bordeaux ser det helt annorlunda ut, där finns ett betydligt större utbud av både viner och mer pålitliga vinomdömen, och så stora produktionsvolymer att det finns en väletablerad auktionsmarknaden.

Du kan ju ställa dig frågan hur mycket Bourgogne 2010 du tror det kommer att finnas på hyllan om 5-10 år? Bourgogne 2005 var extremt hypad när de släpptes och försvann lika fort från hyllorna som 2010 har gjort.

Så det är i huvudsak auktionsmarknaden som gäller om du vill ha de här årgångarna - och tur, eftersom du kommer att behöva köpa saker du är lite osäker på. Ett alternativ är att hoppas på de "eftersläpp" av hyggligt bra viner som en del negocianter (t.ex. Jadot) gör då och då. Lycka till - men som bekant krävs både starka nerver och djup plånbok om man ska ägna sig åt Bourgogne.

Om mognad är det viktigaste tycker jag f.ö. att du inte enbart ska gå på toppårgångar. 2000 (ca ***, snabbmognande men i mitt tyckte trevlig) och 2001 (ca ****, mer långsammognande men onödigt bortglömd sedan 2002 kom ut) borde finnas med bland de du letar efter, om priset är det rätta.
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
1995 och ffa. 1996 är två fina årgångar av röd Bourgogne som också är värda att spana efter.
Att de inte blivit lika hypade kan delvis bero på att nästan alla årgångar mellan 1988 och 2000 är över medel. 1992 och 1994 är väl de enda undantagen.
 

Vino fino

Medlem
Håller helt med @vintomas här. Drickfärdig Bourgogne är väl bland det svåraste man kan ge sig in på som konsument.

Vill du köpa med proveniens är nog en sexhundring lite i tajtaste laget. Om du är rik, hör av dig till Farr eller BBR och hör vad de kan skaka fram. Om du som mig inte är rik är det tyvärr egen källare och tålamod som gäller. Den enda drickfärdiga Bourgogne jag själv köpt i större antal har handlats in på plats ex-chateau och fraktats upp i egen bil.

Som nämnts ovan, Monopolet släpper ju lite gammal Jadot då och då men de brukar inte vara så upphetsande. Fördelen är ju att man kan gå tillbaka med flaskorna om man inte är nöjd. Auktion är jobbigare. (Ingen slump att Rudy riktade sig in just på mogen Bourgogne...)
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
Bourgogne av de årgångar du efterfrågar finns knappt att köpa överhuvudtaget "från hyllan". Inte så att det finns noll av dem, men någon handlare med ett stort lager som passar på den profil du beskriver har jag aldrig stött på. Skulle du väl hitta en rimligt prissatt 02:a på en prislista gör du nog klokt i att försöka kolla upp producenten och ställa dig frågan varför den fortfarande finns att köpa 10 år efter släpp... Att hitta pålitliga omdömen om äldre årgångar är verkligen inte lätt när det gäller Bourgogne, så att få reda på något om en godtycklig, mindre känd producents premier cru från en godtycklig 90-talsårgång är oftast svårt eller omöjligt. Och t.ex. Wine Advocates omdömen från Pierre Rovani-tiden är tämligen ointressanta eftersom karln i mitt tycke var helt oduglig på Bourgogne.

När det gäller Bordeaux ser det helt annorlunda ut, där finns ett betydligt större utbud av både viner och mer pålitliga vinomdömen, och så stora produktionsvolymer att det finns en väletablerad auktionsmarknaden.

Du kan ju ställa dig frågan hur mycket Bourgogne 2010 du tror det kommer att finnas på hyllan om 5-10 år? Bourgogne 2005 var extremt hypad när de släpptes och försvann lika fort från hyllorna som 2010 har gjort.

Så det är i huvudsak auktionsmarknaden som gäller om du vill ha de här årgångarna - och tur, eftersom du kommer att behöva köpa saker du är lite osäker på. Ett alternativ är att hoppas på de "eftersläpp" av hyggligt bra viner som en del negocianter (t.ex. Jadot) gör då och då. Lycka till - men som bekant krävs både starka nerver och djup plånbok om man ska ägna sig åt Bourgogne.

Om mognad är det viktigaste tycker jag f.ö. att du inte enbart ska gå på toppårgångar. 2000 (ca ***, snabbmognande men i mitt tyckte trevlig) och 2001 (ca ****, mer långsammognande men onödigt bortglömd sedan 2002 kom ut) borde finnas med bland de du letar efter, om priset är det rätta.

Har kollat en del på cellartracker för att bilda mig en uppfattning och det finns en hel del i rimlig prisklass som verkar riktigt intressant.
Möjligt att jag fått en övertro när det gäller hur bra Bourgogne man kan få för rimliga pengar efter att ha provat
Domaine de Montille Volnay premier Cru Les Brouillards 2006 som är jättebra idag
och även
Domaine de Montille Nuits St. Georges premier Cru Aux Thorey 2005 och
Domaine Tortochot Gevrey-Chambertin premier Cru Champeaux 2005 som både verkar mycket lovande.

Det kanske är rätt sällan som man kan hitta bourgogne av den kvaliteten till det priset internationellt trots allt?


 

Mattias Schyberg

Administratör
Bourgogne av god kvalitet dricks bäst när andra har ruvat på guldkornen och sedan generöst bjuckar oss vinfattiga utan källare på kalaset. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bourgogne av god kvalitet... ;)
...ja, det är en av de enhörningar jag fortfarande känner mig lite osäkert fånig inför.
Tomten avfärdade jag som påhitt redan som 7-åring.
Tandfen året därpå.
Lagkänsla och etik som målet med fotboll/hockey som 12-åring.
Von Däniken, Nostradamus och religion som 16-åring.
Klassföreståndares koll på tillvaron som 18-åring.
Militärens "mognande" kvaliteter som 20-åring.
Drömjobbet avfärdade jag som 25-åring.
Att Umeå var Världens Centrum som 28-åring.
Att Sthlm var Världens centrum som 29-åring.
London året därpå, sen Paris...
Osv.
Bourgogne börjar närma sig samma fantasiskrothög. Snart är jag 50, och jag har alltid förespeglat mig själv tanken att DÅ, DÅ MINSANN, är jag änteligen vuxet klok och mogen... I julas kom vad som var hustruns dödsstöt, men hon är ju några år äldre och klokare, så hon var väl redo att släppa de trolska drömmarna om grodkyssar och röd bourgogne...

Ya-ya, vi kommer alla från olika platser . . . :bäver:

...måhända är det något genetiskt...
 

Mattias Schyberg

Administratör
...ja, det är en av de enhörningar jag fortfarande känner mig lite osäkert fånig inför.
Tomten avfärdade jag som påhitt redan som 7-åring.
Tandfen året därpå.
Lagkänsla och etik som målet med fotboll/hockey som 12-åring.
Von Däniken, Nostradamus och religion som 16-åring.
Klassföreståndares koll på tillvaron som 18-åring.
Militärens "mognande" kvaliteter som 20-åring.
Drömjobbet avfärdade jag som 25-åring.
Att Umeå var Världens Centrum som 28-åring.
Att Sthlm var Världens centrum som 29-åring.
London året därpå, sen Paris...
Osv.
Bourgogne börjar närma sig samma fantasiskrothög. Snart är jag 50, och jag har alltid förespeglat mig själv tanken att DÅ, DÅ MINSANN, är jag änteligen vuxet klok och mogen... I julas kom vad som var hustruns dödsstöt, men hon är ju några år äldre och klokare, så hon var väl redo att släppa de trolska drömmarna om grodkyssar och röd bourgogne...

Ya-ya, vi kommer alla från olika platser . . . :bäver:

...måhända är det något genetiskt...
Jag är ingen försvarare av Bourgogne, men nog har jag druckit en del riktigt bra. Även Ruché funkar ju för mig, som kuriosa. I övrigt delar vi ofta smak du och jag, bröder som vi är. ;)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
...ja, det är en av de enhörningar jag fortfarande känner mig lite osäkert fånig inför.
Tomten avfärdade jag som påhitt redan som 7-åring.
Tandfen året därpå.
Lagkänsla och etik som målet med fotboll/hockey som 12-åring.
Von Däniken, Nostradamus och religion som 16-åring.
Klassföreståndares koll på tillvaron som 18-åring.
Militärens "mognande" kvaliteter som 20-åring.
Drömjobbet avfärdade jag som 25-åring.
Att Umeå var Världens Centrum som 28-åring.
Att Sthlm var Världens centrum som 29-åring.
London året därpå, sen Paris...
Osv.
Bourgogne börjar närma sig samma fantasiskrothög. Snart är jag 50, och jag har alltid förespeglat mig själv tanken att DÅ, DÅ MINSANN, är jag änteligen vuxet klok och mogen... I julas kom vad som var hustruns dödsstöt, men hon är ju några år äldre och klokare, så hon var väl redo att släppa de trolska drömmarna om grodkyssar och röd bourgogne...

Ya-ya, vi kommer alla från olika platser . . . :bäver:

...måhända är det något genetiskt...
Eller ännu enklare, en smaksak. ..
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag är ingen försvarare av Bourgogne, men nog har druckit en del riktigt bra. Även Ruché funkar ju för mig, som kuriosa. I övrigt delar vi ofta smak du och jag, bröder som vi är. ;)
Du är nog helt enkelt mer "open-minded" än vad jag är.
Ger nu upp Chianti också. Urvattnat som Bourgogne, fast med mindre intressant näsa...
Ah! En odrucken flaska bland dem jag kunde hitta för imorgon. Korken dragen, sovdags.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Du är nog helt enkelt mer "open-minded" än vad jag är.
Ger nu upp Chianti också. Urvattnat som Bourgogne, fast med mindre intressant näsa...
Ah! En odrucken flaska bland dem jag kunde hitta för imorgon. Korken dragen, sovdags.
Fantomen är hård mot de hårda. ;) Vi kan såklart inte gilla allt. Kan tänka mig att man blir mer och mer selektiv efterhand man hittar sin vinsmak. Som nybörjare så är det mesta spännande, så länge det erbjuder intressanta saker. Chianti lider mest av att ofta vara trist och bordsvinsaktigt (okomplext och simpelt). Bourgogne är ofta komplext och intressant även om de ofta kan upplevas lite väl lätta och syrastinna i munnen.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har kollat en del på cellartracker för att bilda mig en uppfattning och det finns en hel del i rimlig prisklass som verkar riktigt intressant.
Möjligt att jag fått en övertro när det gäller hur bra Bourgogne man kan få för rimliga pengar efter att ha provat
Domaine de Montille Volnay premier Cru Les Brouillards 2006 som är jättebra idag
och även
Domaine de Montille Nuits St. Georges premier Cru Aux Thorey 2005 och
Domaine Tortochot Gevrey-Chambertin premier Cru Champeaux 2005 som både verkar mycket lovande.

Det kanske är rätt sällan som man kan hitta bourgogne av den kvaliteten till det priset internationellt trots allt?
Klart det går att hitta bra Bourgogne för max 600 kr om vi pratar om unga årgångar, och man inte insisterar på alltför kända namn. Det finns en massa 1er cruer och enstaka Corton från habila producenter som ligger strax under det priset. Problemet är att du vill ha riktigt bra och mogen Bourgogne från toppårgångar som släpptes för 5 till 10+ år sedan.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fantomen är hård mot de hårda. ;) Vi kan såklart inte gilla allt. Kan tänka mig att man blir mer och mer selektiv efterhand man hittar sin vinsmak. Som nybörjare så är det mesta spännande, så länge det erbjuder intressanta saker. Chianti lider mest av att ofta vara trist och bordsvinsaktigt (okomplext och simpelt). Bourgogne är ofta komplext och intressant även om de ofta kan upplevas lite väl lätta och syrastinna i munnen.
Lite OT:
Iom att CT kom in i våra liv, så förändrades raskt vårt sätt att dricka vin. Från det rätt charmiga och absolut tillfredsställande: "titta vad jag hittade i kartongen bakom dörren!" Till något som mer blev: "faen vad coolt om vi dricker 15 av våra Cab franc på raken!" Som sen blev: låt oss eliminera alla bajsområden, bajsdruvor och bajsproducenter (i all ödmjukhet: utifrån VÅR smak) så att vi kan fokusera de viner vi gillar.

Och efter några år med detta angreppssätt finns ett gäng områden/druvor som vi aldrig mer dricker eller som vi aldrig mer dricker tillsammans. Snart har vi ändå fler viner på vår BlackList för att ytterligare förgylla vår gemensamma framtid. Strukturerat och vackert!
En välskött databas är Guds gåva till hen!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite OT:
Iom att CT kom in i våra liv, så förändrades raskt vårt sätt att dricka vin. Från det rätt charmiga och absolut tillfredsställande: "titta vad jag hittade i kartongen bakom dörren!" Till något som mer blev: "faen vad coolt om vi dricker 15 av våra Cab franc på raken!" Som sen blev: låt oss eliminera alla bajsområden, bajsdruvor och bajsproducenter (i all ödmjukhet: utifrån VÅR smak) så att vi kan fokusera de viner vi gillar.

Och efter några år med detta angreppssätt finns ett gäng områden/druvor som vi aldrig mer dricker eller som vi aldrig mer dricker tillsammans. Snart har vi ändå fler viner på vår BlackList för att ytterligare förgylla vår gemensamma framtid. Strukturerat och vackert!
En välskött databas är Guds gåva till hen!
Det är nog ett bra angreppssätt. Ingen kan ju anklaga dig för att ha gett upp för lätt. :) Den egna smaken är ju facit trots allt.

Tänk om folk ansträngde sig lika mycket för att lära sig att gilla havregrynsgröt. Snacka om att det hade gjort susen för folkhälsan - och plånboken. :usch:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
@Magikern : Från Chicago Wine Company ramlade det precis in ett mail med, förvisso fel årgång, men (iaf på papperet) ett bra B-vin. Inget för varken min gom eller mitt köpstopp, men kanske för dem som delar din smak?

95 Point Red Burgundy - Below Release Price

Pousse d'Or is one of the finest producers of Red Burgundy in the Cote de Beaune. Their lineup of Volnays are always worth seeking out which is especially true for their 2008 Clos de la Bousse d'Or. As the name suggests, this wine comes from a walled vineyard just outside the village of Volnay that is entirely owned by Pousse d'Or (a Monopole vineyard). The 2008 received an excellent review and a 95 point score from the Wine Advocate's Antonio Galloni. It is available today for the best price we can find in the U.S. which is well below the initial release price years ago. It is a great buy for high end Premier Cru Red Burgundy.

2008 Volnay, Clos de la Bousse d`Or (Pousse d`Or) (750ml)

Wine Advocate - 95 Points

$ 69.95 per Bottle (750ml)

Delivery: Fall 2014

"95 out of 100...The 2008 Volnay Clos de la Bousse d'Or is impeccable from start to finish. Elegant, refined aromatics weave into layers of fruit as this substantial Volnay shows off its class and purity. The finish is supple and delicate, with plenty of reserve. Anticipated maturity: 2023-2038." - Antoinio Galloni, Wine Advocate
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Änne ett mail fr Chicago Wine Company:

Devotees of Burgundy will, no doubt, be well aware of the wines from Domaine Robert Arnoux, where his son-in-law, Pascal Lachaux, is the winemaker.
Lachaux also offers a select number of wines under his own negociant label. Wines that have been chosen and raised with the same care and attention that Pascal devotes to the Arnoux wines.
We are pleased to offer the following four grand cru wines. Although we are not aware of any published reviews or ratings on these particular wines, we feel that the Lachaux name and the vintage make them interesting.
2006 Clos de la Roche (Pascal Lachaux) (750ml) - $119.95
2006 Clos Saint Denis (Pascal Lachaux) (750ml) - $119.95
2006 Chambertin Clos de Beze (Pascal Lachaux) (750ml) - $139.95
2006 Bonnes Mares (Pascal Lachaux) (750ml) - $149.95


Delivery: Fall, 2014
Simon Lambert
The Chicago Wine Company
835 N. Central Ave.
Wood Dale, IL 60191
ph: 630-594-2972
fax: 630-594-2978
http://www.tcwc.com
 
Toppen