Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa vinupplevelse 2019

Adamanko

Medlem
För mig var det lätt att utse den bästa. Tre dagar efter öppnandet gick Santa Duc Clos Derriere-16 från ett mycket bra vin till det bästa vinet jag någonsin druckit. Drack även -15 i fjor och även den levererade på ett mycket bra sätt.

Två viner kommer, enligt CT, därefter. Crystallum Cuvée Cinema-16 fick starka 94 poäng. Bästa pinot jag druckit. Deras Mabalel-17 var nästan lika stark. Och där kom även Cattle King-14 som jag drack med min son och vi var båda rörande överens om dess förträfflighet.

Sen kommer en del drös på 93 poäng men värt att nämna var att ett vitt vin dundrade in där. Sydafrikanska Chaos White-17 var en fantastisk komplex upplevelse. Drack min andra flaska utomhus i solen i mars och det var nog inte den bästa idén för att komplexiteten försvann i kylan. Man lär sig. Ytterligare en bubblare vill jag nämna - Castiglion del Bosco-12 som jag inmundigade i slutet av året och var i en fantastisk fas där frukten fått sällskap av stall och sviskon på ett alldeles underbart sätt och som jag kanske borde höja en poäng. Jag kan ännu känna hur den kändes i munnen.

Fyll på vetja!
 
Last edited:

Magikern

Medlem
1: Lignier-Michelot Charmes-Chambertin Grand Cru 2014 (Jättegott redan nu)
2. Paolo Scavino rocche dell annunciation Barolo 2011 (Mest lovande Barolo jag provat)
3: La Chapelle 2009.(Lever inte upp till namnet än men mycket bra)
4. Trapet Gevrey Chambertin Alea premier cru 2016 (Mycket bra)
5: Poisot Corton-Charlemagne Blanc Grand Cru 2016 (bästa vita)

Inte mycket att hurra för men det är min topp 5 för 2019
 

Sebran

Medlem
Kul tråd och bra tillfälle att se tillbaka på årets highlights. Mitt vinintresse är bara drygt ett år gammalt så det har varit många "firsts" och en hel del ögonöppnare.

Bästa vinupplevelsen i bred bemärkelse var nog bilsemestern till Mosel, Pfalz och Piemonte i September. Framför allt minns jag en solig dag i Moseldalen då jag och min flickvän cyklade från Traben-Trarbach till Bernkastel längs med floden, förbi välkända vingårdar som Erdener Treppchen, Wehlener Sonnenuhr och Graacher Himmelreich, följt av en stökig vinprovning på Dr Loosen och en underbar middag.

Ytterligare några höjdpunkter som inte nödvändigtvis omfattar de bästa vinerna jag har druckit under året, men däremot de viner som varit mest minnesvärda av olika anledningar.

2015 Ugo Lequio Barbaresco Gallina - min första Barbaresco och början på min kärlek för nebbiolo. Fick mig även att förstå hur mycket en bra matparning kan lyfta smakupplevelsen.
2015 Delas Crozes-Hermitage Domaine des Grands Chemins - Insåg storheten av syrah från norra Rhone, särskilt i kombination med grillat kött. Midsommarens höjdpunkt.
2017 Von Winning Reiterpfad Riesling trocken - Ibland behöver det inte vara svårare än en jävligt clean Riesling, bratwurst och surkål en solig sommardag i skärgården.
2013 Knipser Spätburgunder Reserve - Provning på vingården, magisk miljö och magiskt vin. Bästa pinot noir jag druckit.
2016 Gaja Barbaresco - Drack ett glas av denna på Centro Storico i Serralunga. Klockren miljö, mat och vin.
2017 Wittmann Westhofener riesling trocken - Gratinerade skaldjur + bombastisk riesling = himmelriket
2016 Domaine Santa Duc Gigondas Les Hautes Garrigues - Helvete vilket vin
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Utan tvekan har några av de största vinupplevelserna (både kvalitets som underhållande) infunnit sig i samband med några BYOB/DBYOB's. Utan inbördes ordning:
NV Krug Grande Cuvée (troligtvis sent 80-tal)
1988 Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Brut Vintage Rare
2008 Jacquesson Champ Caïn
2014 Kumeu River Mate's Vineyard
1995 Kalin Cellars Chardonnay
2010 Duemani
2014 Bouchalès Merlots
2011 Buccella
2000 Chateau Larrivet-Haut-Brion
2015 Pahlmeyer Merlot
2012 Jaroslav Springer Pinot Noir Rouči Rezerva 38
2009 Daniel Gomez Jimenez Landi Vino de la Tierra de Castilla El Reventón
 

Elvis

Medlem
390 viner provade jag under 2019, varav 164 champagne/mousserande, 124 röda och 88 vita. Här är de bästa i tre kategorier:

Bästa skumpa
Comtes de Champagne 1996 (97 poäng på CT)
Winston Churchill 1996 på magnum (97 poäng på CT)

Bästa röda
Château Cos d’Estournel 1988 (95 poäng på CT)

Bästa vita
Zind-Humbrecht Riesling Rangen de Thann Clos St. Urbain 2012 (92 poäng på CT)
 

JonasBo

Medlem
Utan inbördes ordning ser mina bästa upplevelser ut enligt följande:

2016 Gaja Barbaresco - Drack ett glas av denna på Centro Storico i Serralunga (precis som @Sebran ) . Lite misstänksam pga hype, men helt ljuvlig och blir sjukt imponerad. Har inte köpt på mig några flaskor.
2015 Diego Morra Barolo Monvigliero på Cantina Comunale di Barolo
2015 Alessandro Fratelli Barolo San Lorenzo di Verduno på Cantina Comunale di Barolo
2006 Bovio Barolo Gattera på Le Torre del Castiglione Falletto
2011 PdB Barbaresco Riserva Asili. Köpt i Alba sept 2016 för €30 (fynd!) och legat i källaren sedan dess. Minns den som magisk och det var det även denna gång, efter 1,5h luftning. (lite dammig och unken doft när flaskan öppnades)

Så sammanfattningsvis bara Piemonte, men nästan bara det som druckits under 2019. Försök på annat fokus under 2020 :p
 

Gradin

Medlem
Skulle nog säga att de bästa upplevelserna var dessa:

Graeme & Julie Condrieu 2016
Charles Heidsieck BdM 1983
Auguste Clape Cornas 1990
Domaine Chavy Chouet Meursault Clos des corvées de citeau 2015
Charles Heidsieck bdb 1982
Roberto Voerzio Barolo Fossati case nere Riserva 2003
 

Christer J

Medlem
Fina och spännande upplevelser med vin inblandat har varit många, det som jag tänker mest på är en provning i Malmö i maj med forumiter. Även provningen i Eriksberg vinkällare där vi från Göteborg fick träffa några långväga forumiter och experimenterade med endruviga champagner hör till höjdpunkterna.
Många är de gånger vi samlats på mitt kontor och druckit mycket gott, rosé provning hos @Sörplarn måste också nämnas.
Enskilda viner som smakat fantastisk är så många så det går inte att räkna upp men jag väljer ändå en Egly-Ouriet BdN, degorgerad 2008, drucken på en soldränkt veranda 12 meter från havet på Killingholmen. Och en Selosse Initial degorgerad 2010 hos min granne, som jag klunkade i mig medan jag upplevde något som kunde vara Salighet.
 
Bollinger 64
Knappt en synlig bubbla men
Doft & smak som en varm sommarnatt på en blommsteräng,
(efter ett stilla regn). Mogen men ändå så ung
20190930_004304.jpg
 

Jos

Medlem
Bubbel är enkelt, Champagne Charlie -81. Så perfekt i allt, magiskt vin. Vinnare bland många sjukt bra flaskor bubbel under 2019.

Stilla vit är nog Ramonet Montrachet -06. Ramonet P-M Champs Canet -14 var magiskt bra också. Även Corton Charlemagne -13 från Roulot platsar i toppen.

Rött är svårare... kanske Ponsot, Clos de la Roche -00. Rousseau, Chambertin -06 var grym också men det var liten provsmakning så inget att njuta fullt ut av. Rousseau CsJ -14 var gott också.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Dax för årets summering!

Gillar det här, att vid årets slut sätta sig ner och gå igenom årets middagar och minnas tillbaka dom underbara flaskor som man tillsammans med vänner och familj dragit i sig.
Vissa försvinner snabbt i minnet, andra stannar kvar för evigt, vissa borde få mer uppmärksamhet, och vissa minns man av andra orsaker.

Champagne:
Ingen klar vinnare, så buntar ihop dom 3 som givit mest intryck.
Charles Heidsieck Champagne Charlie 1985 Så kul att få dricka denna legend igen!
Krug CdM 2003 Tack Tomas, nog bästa CdM jag druckit, eller i alla fall i bäst fas.
Krug CdM 2000 Startdricka på nyår, efter 1 timme, ren magi!


Bourgogne röd:
Nog årets svåraste att kora, väldigt mycket bra och väldigt jämn nivå men en rödskimrande Frederic Mugnier Bonnes Mares 2013 tillsammans med spädgris och tryffelmajo får nog placeras högst.
Bubblare:
DRC Romanée-Conti 2012 Fantastisk, med eller utan label.
DRC Richebourg 2007 Så bra, så bra!
Rousseau Mazy-Chambertin 2012 Ingen lista utan Rousseau, så även detta år.
Domaine Dujac Les Beaux Monts 2012 Min nya favorit.


Bourgogne vit:
Enkelt, körde över allt motsånd i kategorin, eller ja - det är väl vad den alltid gör? Ett av världens bästa viner!
Coche-Dury Corton-Charlemange 2013
Bubblare:
Fontaine Gagnard Montrachet 2003 Inte ett spår av värme eller premox, blir inte klok på den här producenten!
Domaine Leflaive Chevalier 2009 Bourgogne at it´s finest!
Ramonet Chevalier 2013 Mintpastill deluxe.

Bordeaux:
Årets lättaste!
Haut-Brion 1945 Majestätisk, själva essensen av Bdx, inga ålderskrämpor här inte!
Bubblare:
Angelus 1990 Andra flaskan, lika perfekt igen!
Chateau Lafite 1986 Favvoslottet (tyvärr ekonomiskt)

Rött världen:
Igen så buntar jag ihop en trio.
Penfolds Block 42 Första gången, som en Grange fast på Cab.
SQN Five Shooter 2010 Syrah Full fräs, full balans.
SQN Red Handed 1995 Syrah Andra årgången, tack för det!

Årets Restaurang:
Flickan i Gamla Stan
Pengar kontra leverans finns inget som slår Flickan just nu!
Allt som ställs fram är larvigt gott!
Gå dit!

Årets kap!
Dom Perignon 2008
Aldrig druckit en Dompa som varit så bra direkt ut ur startblocken!
4 flaskor nersköljda i år alla samma perfekta resultat, hur ska den då inte bli med lite ålder!?
Blivande legend!

Puhh, det var det!
Naturligtvis har det druckits massor av annat gott, men det har varit precis så, gott men kanske just inte magiskt!
Alla flaskor druckna i middagar med vänner, för det är så det blir bäst helt enkelt!
Tack alla som varit med på dessa flaskor på ett eller annat sätt, Och tack alla andra som gjort detta år till vad det blev, ni vet vilka ni är!
Lev gott så kämpar vi på 2020!
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
Mina bästa champagner måste ändå vara Krug GC i ett gäng olika Editions. De alla har haft sin olikhet och styrkor. Däremot den äldsta Krug GC(154eme) som jag drack på Michelin-restaurangen Gusto I Portugal tar nog ändå hem guldet då den i kombination med maten under en fem timmar lång sittning gjorde det magiskt.
Rödvin ligger jag i lä med er men min bästa flaska är helt klart Le Macchiole Paleo 2015.
 

Jos

Medlem
Tackar Tackar!
Är ödmjukt tacksam för allt gott jag dricker, men lägg märke till en sjuk detalj i listan....
Inte en endaste Selosse på årets bästa, ändå har jag druckit det som besatt.
När hände det senast?
Har Selosse blivit FÖR vanligt här hemma?
:D
 

MartinE

Medlem
Precis som @Kostjan skriver är det här ett trevligt sätt att rekapitulera årets flaskor och, inte minst, alla härliga provningar! Flera av vinerna har i vanlig ordning druckits tillsammans med forumiter. Ett stort tack till alla jag haft förmånen att få träffa under året!

Det är inte lätt när man måste begränsa sig – en massa underbara flaskor föll precis på målsnöret – men det får bli en topp 10-lista. Precis som förra året blir det ungerskt sött i topp följt av en massa franskt bubbel, men i år har även en kraftfull spanjor lyckats nästla sig in! Det ska för övrigt sägas att det är oerhört jämnt mellan de tre översta platserna.

2019 års bästa viner
1. 2007 Uri Borok Pinceszete Tokaji Eszencia (från @Daniel A :s inflyttningsfest)
2. 1982 Cuvée William Deutz Rosé (från en galen Deutzprovning i höstas)
3. 1997 Cristal (@Trydebull s flaska på en härlig BYOB i Malmö)
4. 1988 Veuve Clicquot Rare Vintage
5. 1985 Comtes de Champagne
6. 2005 Aalto PS
7. 1996 Vilmart Cœur de Cuvée
8. 1990 Bollinger Grande Année
9. 1992 Krug Clos du Mesnil
10. 1990 La Grande Dame
10. 1995 Bruno Paillard Nec Plus Ultra

Bubblare:
2005 Raveneau Montée de Tonnerre
1985 Veuve Clicquot Rare Vintage Rosé
Jacques Selosse Brut (deg november 2004)
1996 Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François Billecart
 

Deek

Medlem
Har druckit en hel del godheter. Bland annat vinet på bilden en Ridge Monte Bello där jag testade lite olika årgångar med en början på 2008.
Min mest positiva överraskning och den mest positiva upplevelsen i år var när jag testade ett vin från TS på Systemet, ett Castello Di Bolgeri Superiore från 2015. Helt otroligt, den årgången var verkligen i klass med alla de andra storheterna från Toscana. Det är det vinet där jag verkligen fick en överraskande WOW-känsla.
 
Toppen