Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa vinupplevelse 2019

Gomseglet

Medlem
Jag har exakt nio flaskor noterade som druckna under 2019! Tunt urval!

Bäst ändå: 2015 Domaine Ostertag Riesling Muenchberg.
Jag vet inte om flaskan var konstig, men jag har aldrig smakat någon liknande Riesling. Vinner på att vara intressant, inte nödvändigtvis god. I noteringen står det ”jord, sten, salt, kamfer?”.
 
Några av de för mig mest minnesvärda vinerna från 2019 - dvs inte rakt av de med högst "poäng", utan inbördes ordning. Fördelningen per land på listan speglar till stor del att det under året provades överlägset flest viner från USA och Frankrike.

Frankrike
2006 Domaine Roblet-Monnot Volnay 1er Cru Taillepieds
2016 Château Génot-Boulanger Puligny-Montrachet Les Nosroyes (för mig helt okänd producent som verkligen var bra)
2016 Domaine Labet Chardonnay Nature La Barrette
2012 Hubert Lamy Saint-Aubin 1er Cru En Remilly (en av få burgunder som prövades eller dracks förra året)
2013 Lulu Vigneron Savagnin L'Etoile QV d'Étoiles Ludwig Bindernagel (grym jura-vit)
2014 Domaine de L'Aurage (elegant och chokladig på samma gång)
2009 Charles Joguet Chinon Clos de la Dioterie (glömt inte att lagra joguet!)
2010 Domaines Schlumberger Pinot Gris Kitterlé (kul off-dry historia som dök upp från ingenstans och överraskade)
Marie Courtin Champagne Efflorescence Extra Brut

USA
2011 Spottswoode Cabernet Sauvignon Lyndenhurst (bara ett andravin, men vilken elegans och kraft som förenad i årgången)
2013 Radio-Coteau Pinot Noir Savoy Vineyard (även Syrah Dusty Lane mkt mkt bra)
2013 Arnot-Roberts Cabernet Sauvignon Montecillo Vineyard (classic claret)
2014 Stolpman Roussanne L'Avion (så mycket bättre, men också fläskigare, än den vanliga Stolpman Ballard Canyon)
2006 Barboursville Vineyards Octagon (drack även en 2014 Octagon, lika bra grejer)
2015 Matthiasson Zinfandel Limerick Lane

Sydafrika
2015 Savage Wines Red Blend
2017 Elgin Ridge Chaos White (månadens vin någongång, tror jag, såg att jag inte var ensam om att ha med detta på topplista 2019)
2015 Kanonkop Paul Sauer (maffigt med extra allt!)
2015 David & Nadia Elpidios (det var mycket hit&miss med denna producent i år men detta var det bästa tror jag)

Italien
2017 Elena Fucci Aglianico del Vulture Titolo (tack @Fredrik L )
2012 Radikon Oslavje (till minne av en eminent vinmakare)

Australien
2015 Ruggabellus Fluus (återigen, fantastiskt vin) - även 2015 Archaeus riktigt bra.
2016 L.A.S Vino Portuguese Pirate Blend (allting var kul med detta vin gjort på portugisiska druvsorter)

Spanien
2001 Barranco Oscuro Cerro Las Mönjas 1368 (höga höjder i Andalusien)

Portugal
2017 Luís Seabra Vinhos Douro Xisto Cru Branco (överraskande gott och spännande)
 
Lessen att spamma denna tråd :)Visste att detta inte var den helt kompletta och riktiga listan men kunde inte komma på vad som saknades och förstås: några grejer som inte poängsatts på CT och därför inte dök upp i mitt excelutdrag, från några härliga provningar med andra forumiter. Denna lista är minst lika bra som topplistan ovan. shoutout to y'all. Det var ett mycket gott vin-år trots allt - med två topplistor.
  • 2016 Domaine Guiberteau Saumur Blanc Les Moulins
  • 2015 Thibaud Boudignon Savennières Les Fougeraies
  • 2012 Ruggabellus Timaeus
  • 2013 Domaine Vincent Paris Cornas La Geynale
  • 2012 Thierry Allemand Cornas Chaillot
  • 2010 och 2016 Ridge Monte Bello
  • 2006 R. López de Heredia Rioja Blanco Viña Gravonia
  • 2009 Giuseppe Quintarelli Valpolicella Classico Superiore
  • 2011 och 2016 Buccella Cabernet Sauvignon
  • 2016 Philip Togni Tanbark Hill
  • 2015 RdV Vineyards Lost Mountain
  • NV Bodegas Tradición Jerez-Xérès-Sherry Palo Cortado Muy Viejo Superior a 30 Años
  • 2005 Château Montus Madiran La Tyre
  • 2009 Daniel Gomez Jimenez Landi Vino de la Tierra de Castilla El Reventón
  • 2017 Sadie Family Soldaat
  • 2011 Vajra Barolo Bricco delle Viole
  • 2014 Long Meadow Ranch Napa Cabernet Sauvignon
  • 2011 Jako vino Stina Prošek
 
Last edited:
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
Med stöd av lex Omar så kör jag också en andra post. Det här var nämligen året som jag verkligen njöt av en champagne. Det var första semesterdagen. På kolonin. En magnumflaska i mitt loppisfynd, en ishink märk Lanson. Vännerna droppade in under kvällen och magnumflaskan verkade räcka för evigt. Jag satte inte poäng på den på CT för att jag inte kan skumpa tillräckligt bra. Men skrev att den iaf var värd 90+. Om jag skulle sätta ett betyg idag skulle jag tveka mellan 92-93. Överlägset bästa skumpan jag någonsin druckit var det iaf. Den började bra men efter några timmar uppnåddes magi.

Flaskan? Det var en Palmer bdb-05.
 

Daniel A

Administratör
Mycket svårt att summera vinåret 2019. Det har druckits väldigt mycket bra - otroligt tacksam över allt som korkats upp på alla BYOBs och andra provningar. Svårt att ranka sådant här, så jag tog det jag kunde plocka ur minnet direkt. Hade säkert sett annorlunda ut om jag kollat poäng och noter och varit lite mer noggrann.

Bästa starkvin:
1870 Blandy's Madeira Verdelho Solera (gammalt är gott. Otroligt vad komplext madeira kan bli!)

Bästa champagne:
1997 Roederer Cristal (perfektion)
Hedersomnämnande: Jacques Selosse, Substance och La Côte Faron. Än har inte Selosse blivit FÖR vanligt (även om det enligt CT är champagneproducenten jag druckit mest av efter Savart…). Men satan i gatan vad mycket bra champagne det dracks under 2019.

Bästa söta:
2007 Uri Borok, Tokaji Eszencia (det här spelar egentligen i en helt egen liga. Magiskt!)
Hedersomnämnande: 2003 Domaine Huet, Cuvée Constance

Bästa rosé:
2008 R. López de Heredia, Rosado (ja, okej, jag har inte druckit så många andra. Men det här är riktigt bra)

Bästa vita:
2014 Domaine Guiberteau, Brézé (för sin egna personlighet)
Hedersomnämnande: 2014 Didier Dagueneau, Silex. Men även kollektivt alla fantastiska vita burgunder som inmundigats.

Bästa röda:
2015 6 Elemento Respeto (på ren hedonistisk njutning)
Hedersomnämnande: Väldigt mycket topprött som druckits i år:
2010 Stefano Accordini, Amarone Classico, Vigneto Il Fornetto
2005 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape
2005 Bodegas AAlto, P.S.
2009 SQN, Grenache Upside Down
1990 Leclerc Briant, Rosé de Saignée :ängel:
 

Martin F

Medlem
Bästa champagne: Charles Heidsieck rosé 2005

Bästa röda: Yann Chave le Rouvre crozes-hermitage 2016

Bästa vita: Trimbach cuvée Frédéric Emile 2010

Bästa söta: Kopke colheita 1989
 

Wintermute

Medlem
Som vanligt är det svårt att peka "den bästa vinupplevelsen", men ett förslag kan vara:

Bubblor: Pol Roger vintage 2006/Ruinart BdB/Damien Hugot Extra Brut 2008
Rött: Thunevin Bad Boy Gold 2005
Vitt: JM Brocard 1er Cru Beauroy 2014
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Bästa vinupplevelse kan tolkas olika och behöver nödvändigtvis inte inbegripa det bästa vinet. När det gäller upplevelser i stort har jag samma som @Christer J och @feskhandlarn.
  • Malmö med malmömaffian och en fulländad Cristal 97
  • Killingholmen med mogen Egly VV (deg 08), SQN 2016 Syrah och Comtesse 88
  • Hos @magnum med RD 64 och Selosse 90 som gjorde att bla Krug 02 hamnade i kölvattnet
  • Champagneexperiment med Julia Richardsson
med tillägg för
  • nyår och en 40-årsfest med 12 st 79or!
Vinmässigt bäst var av de jag minns.
Champagne:
  1. RD 64
  2. Cristal 97 (blint)
  3. Krug 96 (blint)
  4. Guillaume Selosse Largillier
  5. Selosse 90 (blint)
Rosé (Selosse är som vanligt exkluderad från listan i egenskap av ständig sekreterare):
  1. William Deutz 96 (blint)
  2. Roederer 13 (blint på en altan i solen)
  3. Savart Bulles (blint)
Rött:
  1. Comtesse 88 (blint)
  2. Conseillante 95
  3. Comtesse 90 (blint)
  4. SQN 2016 Syrah
  5. Cos d Estournel 88 (blint)
Vitt:
  1. Ravenå Montee de Tonnerre 2012
  2. Louis Michel Montee de Tonnerre 2010 (blint)
  3. Ramonet Champs Canet Puligny Montrachet 2014 (blint)
 

Funcadelic

Medlem
Med ett väldigt nyfött vinintresse (jag har alltid tyckt om vin, utan att för den saken skull vara intresserad eller ens medveten) har jag knappt något minne av vad jag drack 2019. Två vinupplevelser kommer jag dock ihåg:
  • Sista middagen på bröllopsresan åt vi på Le Pescatore på Mauritius. Settingen var oslagbar: min vackra, nyblivna fru mitt emot mig, havet som brusade under fötterna på oss, flygande hundar flög omkring i månskenet, vi var nästan ensamma på restaurangen eftersom det var lågsäsong och vi hade haft två underbara veckor med välförtjänt avkoppling efter allt stök och bök inför bröllopet. Dessutom var maten fantastisk. Till det drack vi en Iona Sauvignon Blanc från 2018 som vi tyckte väldigt mycket om. I ärlighetens namn vet jag inte hur mycket vinet levde på egna meriter, kanske hade en BiB Foot of Africa fungerat lika bra i den settingen. Jag har beställt hem flaskor, får återkomma med utlåtande från en mer neutral setting
  • Efter ett hårt träningspass efter en lång arbetsvecka (nåja, det var torsdag, men ändå - fredagar räknas ju knappt) spontanade jag och min träningskompanjon in på en libanesisk restaurang och vräkte i oss meze och en flaska Chateau Musar - Hochar Père et Fils från 2016. Där och då, tömda på energi, var precis den maten och det vinet vad vi behövde
Ambitionen till 2020 är att kunna återkomma med en mer vinfokuserad återrapportering :)
 
Toppen