Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa vinupplevelser 2021

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Nja skulle jag säga… Det finns 20% chardonnay planterat i vingården men betyder inte att vinet har det… Bara Anselme som vet hur mycket, - om ens han ;) Brukar benämnas som en bdn

Yes fick också Julles bok men har inte läst ännu :p
20 % sa Anselme när jag frågade honom i november...
 

Vingubben

Medlem
Nja skulle jag säga… Det finns 20% chardonnay planterat i vingården men betyder inte att vinet har det… Bara Anselme som vet hur mycket, - om ens han ;) Brukar benämnas som en bdn

Yes fick också Julles bok men har inte läst ännu :p
The lieux-dits collection is composed of three Chardonnays (Cramant Chemin de Chalons, Les Mesnil Sur Oger Les Carelles and Avize Les Chantereines) and three Pinot Noirs (Mareuil sur Aÿ Sous Le Mont, Aÿ La Côte Faron and Ambonnay La Bout du Clos, which is in reality a 80% Pinot/20% Chardonnay blend). A few of the lieux-dits, those with the larger productions, are sometimes seen singly in the market, but the Cramant and Avize are available only in the box set. Selosse’s parcel in Chantereines measures just 80 ares (8/10ths of a hectare). The best barrel is bottled for the lieu-dit collection. Similarly, Chemin de Chalon measures just 35 ares (3.5/10ths of a hectare) of which a single barrel is used for the lieu-dit wine.

Klippt från Vinous men men som sagt är det nog bara Anselme som vet hur det egentligen är.
 

IsKr

Medlem
Bästa bubbel: André Jacquart bdb millésimé 2009

Bästa vita: 2015 Weingut Salomon Undhof Grüner Veltliner Wachthof
2019 ten minutes by tractor chardonnay
2019 Wagner-stempel siefersheimer riesling vom porphyr

Bästa röda: 2013 Gulfi sicilia Nerobaronj
2016 Arianna Occhipinti il frappato
2016 celler de cervoles costers del segre negre de vinyes de montunya
 

magnum

Epernay, Frankrike
The lieux-dits collection is composed of three Chardonnays (Cramant Chemin de Chalons, Les Mesnil Sur Oger Les Carelles and Avize Les Chantereines) and three Pinot Noirs (Mareuil sur Aÿ Sous Le Mont, Aÿ La Côte Faron and Ambonnay La Bout du Clos, which is in reality a 80% Pinot/20% Chardonnay blend). A few of the lieux-dits, those with the larger productions, are sometimes seen singly in the market, but the Cramant and Avize are available only in the box set. Selosse’s parcel in Chantereines measures just 80 ares (8/10ths of a hectare). The best barrel is bottled for the lieu-dit collection. Similarly, Chemin de Chalon measures just 35 ares (3.5/10ths of a hectare) of which a single barrel is used for the lieu-dit wine.

Klippt från Vinous men men som sagt är det nog bara Anselme som vet hur det egentligen är.
4,50min
 

buteljen

Medlem
Trots pandemi så blev det ett riktigt bra vinår, med några riktiga magiska höjdpunkter. Majoriteten av vinerna nedan är druckna på BYOBs och provningar (vissa mina egna bidrag :cigarr:), så jag kan bara stämma in i ovan nämnda: utan alla trevliga och generösa vinvänner hade den här listan varit bra mer torftig.

Tar bara upp det jag spontant kommer ihåg. Det är mycket smaskigt som inte hamnar på den här listan alltså.

Bubbel
1990 Krug Champagne Vintage Brut
1981 Krug Champagne Vintage Brut
2013 Ulysse Collin rosé de saignée Les Maillons

Känner att jag sitter på en bra hög häst när jag exkluderar 22 pavor Krug från en bästa-lista. 1996an skulle inte ens komma in på min top 5. :ängel: Krug 90 och 81 delar förstaplats för det bästa bubblet jag druckit, någonsin. Collins saignée är ju poängmässigt i en lägre liga, men den är bara så sjukt jävla klunkvänligt god att den får följa med på listan på ren njutning.

Vitt
2008 Y
2017 von Winning Ozyetra
2009 Domaine Huet Clos du Bourg Sec
2001 Viña Tondonia GR blanco

Y är det vita vin jag skulle välja ifall jag bara fick dricka ett vitt vin resten av livet. Ozyetran var supergod och fantastiskt roligt att bli introducerad till något jag inte visste fanns. Huet är en gammalfavorit, och när de torra varianterna har en dryg 10 år på nacken är det ren lycka att dricka för min gom. Tondonia kommer in på listan på samma meriter.

Rött
2010 Delas La Landonne
2015 Rupestre, Escombro
2011 Barca Velha

Delas var mer eller mindre ett perfekt "begynnande mognad"-exempel för rödtjut. Escombro är så maxat att jag inte kan göra annat än falla pladask för det. Och det lilla smakprovet Barca Velha jag fick av @buteljen gjorde mig lycklig.

Sött
2007 Uri Borok Tokaji Eszencia
NV Moulin Touchais Coteaux du Layon Nineteenth Century Reserve 'Cuvée Centennaire'


Touchaisen var 100+ år gammal och ett riktigt roligt och annorlunda vin. Tacksam över att ha fått smutta på det. Uri Boroks eszencia (0 % alc, 730 g socker/l) är bara något helt annat och spelar i en helt egen liga. 100+ poäng.
Härligt att fem av dina bästa vinupplevelser 2021 kommer från våra Lundaprovningar :D:). Må 2022 fortsätta i samma stil!!
 

OdeVin

Njutare
Har visserligen provat vin i goda vänners lag i sisådär 25 år men det är först nu med pandemin som intresset förflyttat sig i en ny riktning. Istället för semester har det blivit två vinkylar fyllda med vi för framtiden, vilket väl är i sista momangen om man ska hinna lagra 20-25 år och få smaka. Framtida inköp får bli färre men äldre ;)

Så med detta sagt så blev mina två största vinupplevelser 2021
- att dricka min första prestigechampagne, R.D. 2007. Det var en häftig och lite omtumlande upplevelse. Först en liten besvikelse med tanke på priset men sen ju mer man smakade och hittade nya lager med tid och temperatur så insåg man ändå storheten. Funderade mycket under lång tid efteråt så visst gjorde den intryck. Men var det för att det var så bra eller för att det inte så bra som jag hoppats... framtiden får visa, juryn är ute som man säger på svengelska... den andra inköpta flaskan får vänta en 10 år eller nåt.
- att dricka min första lite finare och dessutom lite (inte mycket) äldre bdx nämligen Chateaux Canon 2005. Dracks med goda vänner till en god middag och gjorde ett stort intryck på oss alla. Mums.

Tittar jag däremot tillbaka i CT så hittar jag två andra viner med mina högsta betyg, 95:
- 2010 Joh. Jos. Prüm Graacher Himmelreich Riesling Spätlese
- 2013 El Enemigo Gran Enemigo Single Vineyard Agrelo

Kollar snabbt igenom mina 73 satta betyg och konstatera att jag behöver mer vinmil genom strupen för att kunna sätta konsekventa betyg och sprida betygen mer både upp och ner, nu blir det väldigt mycket 92-93... men det är kanske bra!? :p

God fortsättning på det nya vinåret till alla!
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Har visserligen provat vin i goda vänners lag i sisådär 25 år men det är först nu med pandemin som intresset förflyttat sig i en ny riktning. Istället för semester har det blivit två vinkylar fyllda med vi för framtiden, vilket väl är i sista momangen om man ska hinna lagra 20-25 år och få smaka. Framtida inköp får bli färre men äldre ;)

Så med detta sagt så blev mina två största vinupplevelser 2021
- att dricka min första prestigechampagne, R.D. 2007. Det var en häftig och lite omtumlande upplevelse. Först en liten besvikelse med tanke på priset men sen ju mer man smakade och hittade nya lager med tid och temperatur så insåg man ändå storheten. Funderade mycket under lång tid efteråt så visst gjorde den intryck. Men var det för att det var så bra eller för att det inte så bra som jag hoppats... framtiden får visa, juryn är ute som man säger på svengelska... den andra inköpta flaskan får vänta en 10 år eller nåt.
- att dricka min första lite finare och dessutom lite (inte mycket) äldre bdx nämligen Chateaux Canon 2005. Dracks med goda vänner till en god middag och gjorde ett stort intryck på oss alla. Mums.

Tittar jag däremot tillbaka i CT så hittar jag två andra viner med mina högsta betyg, 95:
- 2010 Joh. Jos. Prüm Graacher Himmelreich Riesling Spätlese
- 2013 El Enemigo Gran Enemigo Single Vineyard Agrelo

Kollar snabbt igenom mina 73 satta betyg och konstatera att jag behöver mer vinmil genom strupen för att kunna sätta konsekventa betyg och sprida betygen mer både upp och ner, nu blir det väldigt mycket 92-93... men det är kanske bra!? :p

God fortsättning på det nya vinåret till alla!
Ja eller så är det bara så att du dricker väldigt gott väldigt konsekvent?
 

Vingubben

Medlem
Har visserligen provat vin i goda vänners lag i sisådär 25 år men det är först nu med pandemin som intresset förflyttat sig i en ny riktning. Istället för semester har det blivit två vinkylar fyllda med vi för framtiden, vilket väl är i sista momangen om man ska hinna lagra 20-25 år och få smaka. Framtida inköp får bli färre men äldre ;)

Så med detta sagt så blev mina två största vinupplevelser 2021
- att dricka min första prestigechampagne, R.D. 2007. Det var en häftig och lite omtumlande upplevelse. Först en liten besvikelse med tanke på priset men sen ju mer man smakade och hittade nya lager med tid och temperatur så insåg man ändå storheten. Funderade mycket under lång tid efteråt så visst gjorde den intryck. Men var det för att det var så bra eller för att det inte så bra som jag hoppats... framtiden får visa, juryn är ute som man säger på svengelska... den andra inköpta flaskan får vänta en 10 år eller nåt.
- att dricka min första lite finare och dessutom lite (inte mycket) äldre bdx nämligen Chateaux Canon 2005. Dracks med goda vänner till en god middag och gjorde ett stort intryck på oss alla. Mums.

Tittar jag däremot tillbaka i CT så hittar jag två andra viner med mina högsta betyg, 95:
- 2010 Joh. Jos. Prüm Graacher Himmelreich Riesling Spätlese
- 2013 El Enemigo Gran Enemigo Single Vineyard Agrelo

Kollar snabbt igenom mina 73 satta betyg och konstatera att jag behöver mer vinmil genom strupen för att kunna sätta konsekventa betyg och sprida betygen mer både upp och ner, nu blir det väldigt mycket 92-93... men det är kanske bra!? :p

God fortsättning på det nya vinåret till alla!
Samma två viner, RD 2007 och Canon 2005, kan bli dina två största vinupplevelser 2031 också:)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bäst med 2021 är att jag allvarligt börjat fundera på vart jag är på väg med mitt mat och vin intresse. Början av året var mycket jobb men under våren kom tankarna. Källaren består av prima Franska viner 80 %, därefter Piemonte och Tyskland som byggts sedan 2005. Trevligt att kunna ta upp lagrade prestandaflaskor vilket både imponerar och läskar matgäster. Stiligaste flaskan var en Cheval Blanc 1995 och häftigaste var Ch Rayas CndP 2001 bland mycket annat. Men detta har jag druckit tidigare och vet ungefär vad som kommer. Beslutet som togs var att börja utforska de bästa vinerna över hela världen. De flesta regioner har några viner som kan mäta sig med de bästa. Utforskar aktivt där jag tidigare inte letat och ökat även aktivitet på glasvin på restauranger. Finns några som har bra utbud. Ser fram emot ett aktivt 2022!
Mycket inspirerande val att jaga världen över. Ser mycket fram mot dina smaknoter.
 
Toppen