Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Barolo i sep

jrick

Medlem
Nja, jämfört med 2002 så är nog 2014 ett stort år. Det jag har hört från folk som har provat mycket är att -14 är mycket bättre än ryktet gör gällande. Visst, kanske inte ett grymt år men letar man bra viner så ska det gå att hitta. Jag är inte orolig. Masnaghetti ger 3/5 tex.

Nåväl, jag har inte provat så mycket själv men ska dit snart.
Ja årtusendet är så otroligt överdrivet att säga. 2002 var ju katastrof på riktigt - om man nu för 2014 hos viss producenter slår ihop vingårdslägen till normale så gjorde man väl då 2002 ofta ingen Barolo alls. Och så finns det väl massor med år om man ska gå längre tillbaka, 1994, 1991, 1980 osv som alla antagligen producerat sämre än 2014. Inte för att jag drucket ett endaste av alla de åren, men jag har druckit Langhe Nebbiolo, Barbera och Dolcetto från 2014 åtminstone och de har inte varit katastrof.
 

sunqan

Vinös
Ja årtusendet är så otroligt överdrivet att säga. 2002 var ju katastrof på riktigt - om man nu för 2014 hos viss producenter slår ihop vingårdslägen till normale så gjorde man väl då 2002 ofta ingen Barolo alls. Och så finns det väl massor med år om man ska gå längre tillbaka, 1994, 1991, 1980 osv som alla antagligen producerat sämre än 2014. Inte för att jag drucket ett endaste av alla de åren, men jag har druckit Langhe Nebbiolo, Barbera och Dolcetto från 2014 åtminstone och de har inte varit katastrof.
Jo fast 1994 osv är ju inte från detta årtusende.
 
Trådskapare
Davantz

Davantz

Medlem
Hur var det med mottagandet på gårdarna i september, @Davantz? Jag och en vän sitter och planerar ett besök dit i augusti, september eller oktober. Vad är era erfarenheter kring när det är bäst att åka?
Tack!

Vi hade nog lite tur under sep, skördning och arbete i gårdarna tar upp mycket tid, men fick ändå några trevliga besök. Kommer nog försöka åka tidigare nästa gång. Min upplevelse av mottagandet var väldigt possetivt, hade gärna köpt mer äldre årgångar med det var svårt.. dom bästa besöken var hos dom mindre producenterna, mycket mysigare och mer personligt.
 

JonasBo

Medlem
2014 gav mindre sködeuttag och flera gjorde inte sina crus, men de Normale och flera crus jag provat under våren var det absolut inget fel på. Snarare vissa är riktigt fina och tillgängliga redan. Så att 2014 är ett dåligt år är synd (och kanske rent felaktigt) att påstå, imo.
 

Ocheba

Medlem
Jag drar liv i en gammal tråd istället för att skapa en ny.

Jag ska åka förbi Piemonte med bil nästa vecka, nån gång mellan typ 10de och 13de augusti. Hur är timingen för besök på vingårdar såhär i Augusti?

Jag har fått ett tips från en vän på en vingård i la morra, men letar efter fler tips, främsta syften är att gå på provning och köpa på sig ett par lådor med Barolo.

Jag har noterat Mauro Veglio samt Giacomo Fenocchio från tidigare tips i tråden :)
 

mackan92

Medlem
Jag drar liv i en gammal tråd istället för att skapa en ny.

Jag ska åka förbi Piemonte med bil nästa vecka, nån gång mellan typ 10de och 13de augusti. Hur är timingen för besök på vingårdar såhär i Augusti?

Jag har fått ett tips från en vän på en vingård i la morra, men letar efter fler tips, främsta syften är att gå på provning och köpa på sig ett par lådor med Barolo.

Jag har noterat Mauro Veglio samt Giacomo Fenocchio från tidigare tips i tråden :)
Åker själv ner i slutet av augusti med två vänner och har följande besök inbokat.(se nedan). Vissa tar inte emot besök pga semestertider och/eller mycket arbete som sker ute i vingården denna tid. Vi åker ner fem dagar delvis för att delta på årliga festivalen "Mangialonga" som äger rum på söndagen 27/8.

Enzo Boglietti
Mauro Molino
Trediberri
Alberto Ballarin
Fratelli Revello
....
Vi försöker och ska hitta några fler besök.
 

Ocheba

Medlem
Åker själv ner i slutet av augusti med två vänner och har följande besök inbokat.(se nedan). Vissa tar inte emot besök pga semestertider och/eller mycket arbete som sker ute i vingården denna tid. Vi åker ner fem dagar delvis för att delta på årliga festivalen "Mangialonga" som äger rum på söndagen 27/8.

Enzo Boglietti
Mauro Molino
Trediberri
Alberto Ballarin
Fratelli Revello
....
Vi försöker och ska hitta några fler besök.
Skoj! Tack för svaret

Enzo Boglietti var faktiskt det jag redan hade blivit tipsade på.
 

mackan92

Medlem
Jag drar liv i en gammal tråd istället för att skapa en ny.

Jag ska åka förbi Piemonte med bil nästa vecka, nån gång mellan typ 10de och 13de augusti. Hur är timingen för besök på vingårdar såhär i Augusti?

Jag har fått ett tips från en vän på en vingård i la morra, men letar efter fler tips, främsta syften är att gå på provning och köpa på sig ett par lådor med Barolo.

Jag har noterat Mauro Veglio samt Giacomo Fenocchio från tidigare tips i tråden :)
Vilka besök vart det till slut?
 

Ocheba

Medlem
Vilka besök vart det till slut?

Vi bodde på en vingård, Tenuta Montanello, vi hade planerat att ta en vinprovning där men det blev tyvärr inte av. Däremot ett väldigt trevligt ställe att bo på för rimliga pengar. Jag köpte med mig ett par olika viner men har hittills enbart testar deras barbera, vilket är riktigt trevligt för sin prislapp på 8 euro.

Utöver det blev det besök och provning på två andra gårdar.

Alberto Ballarin var helt klart den trevligaste av besöken, vi blev mottagna av pappan som pensionerat sig och övergett gården till sin son, han var enormt genuin och tog gott om tid på sig att visa oss runt och prata rent allmänt om allt från marken, tillverkningen och vinerna. Vi fick prova hela sortimentet på 12 olika viner där det mesta var trevligt förutom en chardonnay och ett mousserande på chardonnay som var ganska rejält kasst. Efter provningen så stannade vi och tog en öl med pappan från något flak som tidigare gäster hade lämnat.
Alberto Ballarin Barolo Bussia var toppen och vinnaren för mig.
Alberto Ballarin Bricco Rocca var också trevlig!

Sedan var vi på Mauro Molino som var lite mindre trevligt, provningen kändes mycket mer streamlinead och rutinmässigt för killen som gjorde det med oss. Däremot så var ett av deras viner det bästa vinet jag smakade i barolo, Mauro Molino Barolo Bricco Luciani, lite otypisk lätt och fräsch för att vara barolo och förutom mycket rosor så hade den hint av mynta och örter, typ åt rosmarin hållet.
 

mackan92

Medlem
Vi bodde på en vingård, Tenuta Montanello, vi hade planerat att ta en vinprovning där men det blev tyvärr inte av. Däremot ett väldigt trevligt ställe att bo på för rimliga pengar. Jag köpte med mig ett par olika viner men har hittills enbart testar deras barbera, vilket är riktigt trevligt för sin prislapp på 8 euro.

Utöver det blev det besök och provning på två andra gårdar.

Alberto Ballarin var helt klart den trevligaste av besöken, vi blev mottagna av pappan som pensionerat sig och övergett gården till sin son, han var enormt genuin och tog gott om tid på sig att visa oss runt och prata rent allmänt om allt från marken, tillverkningen och vinerna. Vi fick prova hela sortimentet på 12 olika viner där det mesta var trevligt förutom en chardonnay och ett mousserande på chardonnay som var ganska rejält kasst. Efter provningen så stannade vi och tog en öl med pappan från något flak som tidigare gäster hade lämnat.
Alberto Ballarin Barolo Bussia var toppen och vinnaren för mig.
Alberto Ballarin Bricco Rocca var också trevlig!

Sedan var vi på Mauro Molino som var lite mindre trevligt, provningen kändes mycket mer streamlinead och rutinmässigt för killen som gjorde det med oss. Däremot så var ett av deras viner det bästa vinet jag smakade i barolo, Mauro Molino Barolo Bricco Luciani, lite otypisk lätt och fräsch för att vara barolo och förutom mycket rosor så hade den hint av mynta och örter, typ åt rosmarin hållet.
Kul, håller med dig i bemötande och gemytlighet. Ballarin var väldigt välkomnande och mer familjär. Kanske inga viner som når höjder idag men på sikt tror jag det kan bli något. Om jag inte missminner mig helt fel så var det två år sedan sonen tog över ansvaret. Medan Molino mer åt kommersiella hållet och kändes stageat men med fantastiska viner och härlig stil.
 

Ocheba

Medlem
Kul, håller med dig i bemötande och gemytlighet. Ballarin var väldigt välkomnande och mer familjär. Kanske inga viner som når höjder idag men på sikt tror jag det kan bli något. Om jag inte missminner mig helt fel så var det två år sedan sonen tog över ansvaret. Medan Molino mer åt kommersiella hållet och kändes stageat men med fantastiska viner och härlig stil.
Tyckte det var enormt svårt att jämföra kvalité när man testar 8-10 barolo över en dag, kändes som jag tappade lite perspektiv, dessutom så kändes det svårt att veta om man tyckte om ett vin mer bara för var mer tillgängligt eller för att det var av högre kvalité. Men håller med om att Molino hade schysstare och mer intressanta viner.

Aja jag köpte på mig ett gäng lådor hem, så får väl se om fem-tio år.
 
Toppen