Beaujolais hype?

Diskussion i 'Vin' startad av Rasmus Åkesson, 24 november 2019.

1. Är Beaujolais alltid så hypat varje år när det släpps den tredje torsdagen i November?

Det är ju överallt på instagram men här på finewines är det väldigt lite om det! o_O

Helen gillar detta.
  2. Fredrik L

Fredrik L Medlem

Min känsla är att det har börjat uppmärksammas mer och mer under de senaste 5 åren. Själv tycker jag att det är kul att ta ett glas, men vinerna är ju inte så mycket att orda om - lätta och friska, utan komplexitet, och lämpliga att dricka när man sitter vid en bardisk med vänner.

Rasmus Åkesson gillar detta.
  3. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite.

Kring Beaujolais Nouveau (förutsätter att vi pratar om det och inte hela området) var det en extrem hype på 80-talet. Mycket värre än idag med långa köer till Systembolaget när det släpptes.

Sonderlese, Omar Khayyam, vintomas och 2 andra gillar detta.
  4. Ja precis, Nouveau!

ah där ser man :)

5. Poussard

Poussard Medlem

Känns som detta forum till största del består av folk som vill ha Champagne, lagringsdugliga röda m.m. om jag får generalisera grovt. Då t.o.m. jag, som gillar lättklunkade röda, struntar blankt i Beaujolais Nouveau, är jag inte förvånad om 99% av forumet gör det.

Omar Khayyam, Gradin, Helen och 2 andra gillar detta.
  6. Hans Artberg

Hans Artberg Medlem

Som forumets enprocentare är jag själv mycket förtjust i BN, även årets. Dricks förstås kall, till charktallrik (+ sparris, liksom Gamay innehållande umami...).

namkrad, Omar Khayyam och Rasmus Åkesson gillar detta.
  7. Thirsty

Thirsty Medlem

Spännande med trender, vad som gör det och varför det går över. Har hört att denna var populär innan Internet fanns, var det något speciellt som gjorde den populär då och varför minskade den i populäritet? :)

8. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

Det fanns marknadsföring även före Internet... ;) George Dubœuf bör ha varit en av de drivande i marknadsföringen eftersom han fick smeknamnet "kungen av Beaujolais Nouveau".

Helen gillar detta.
  9. Thirsty

Thirsty Medlem

Jaha, inte mer spännande än så. :(
    Var ju ändå på den tiden då allt var biodynamiskt odlat by default.. :p;)

10. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite.

Du får tänka på att för många är Internet lite av "the big bang". Vad som fanns före smällen vet ingen :)

sunqan, vintomas, Rasmus Åkesson och 1 annan gillar detta.
  11. Swedish

Swedish Medlem

Det är lite som Qatar och PSG...
    (sorry for den fotbollsgeopolitiska kapningen...)

p.s. SARKOZY, VA NIQUER TA RACE DE NAIN HONGROIS!!!

12. gece

gece Man vänjer sig.

Ska vi skaffa gängvästar? :cool:

Jag firade med Nouveau-picknick på kvällen (det går om man vill) följt av beaujolaisprovning och sen lite beaujolaisdrickande efter det.

Det känns som att det på senare år har börjat dyka upp BN från intressantare producenter, typ Foillard, vilket kanske bidrar till att hipsterscenen fått upp ögonen. Själv gillar jag tanken på att delta i vad som beskrivs som "Frankrikes midsommarafton", om ni ursäktar mina kulturapproprierande tendenser...

13. Swedish

Swedish Medlem

Jag borde ha skickat in en ansökan till PRV...:oops:

gece gillar detta.
  14. sunqan

sunqan Vinös

Trots att de lämnat George Dubœf, hade Au Pied de Cochon sin "24h du Beaujolais Nouveau".
    Vi var där dan efter istället :) en skillnad mot förr - det sår inte längre en flaska "nouveau" på borden... Och de har ingen moulin-a-vent :-(

15. Fixfred

Fixfred Medlem

Jag har aldrig prövat Beaujolais är det någon som kan ge mig liftarens guide till Beaujolais? Vilka viner ska jag testa först? tänker hela Beaujolais

16. Johan Blom

Johan Blom Hobbysamlare och allsörplare

Jag testade min första Beaujolais häromdagen. https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/joseph-burrier-9008301
    VARM rekommendation! Superhärligt köttig med ruskigt bra frukttoner!

Fixfred gillar detta.
  17. Oscaro

Oscaro Medlem

Jag gillar foillard och har en del därifrån, verkar fortfarande finnas några Morgon kvar i webblagret så det kan jag rekommendera. De tillsammans med moulin-a-vent är väl de som tål lagring bäst, men det är för det mesta relativt tillgängligt nu.
    https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/morgon-cote-du-py-9523901
    Sedan tycker jag chateau des Jacques gör bra grejer, både deras Moulin och Morgon
    https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateau-des-jacques-9546101

gece och JakobZ gillar detta.
  18. Fixfred

Fixfred Medlem

Tack så mycket ska bli kul att testa !

Dela sidan