Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Beaujolais hype?

Är Beaujolais alltid så hypat varje år när det släpps den tredje torsdagen i November?

Det är ju överallt på instagram men här på finewines är det väldigt lite om det! o_O
 

Fredrik L

Medlem
Min känsla är att det har börjat uppmärksammas mer och mer under de senaste 5 åren. Själv tycker jag att det är kul att ta ett glas, men vinerna är ju inte så mycket att orda om - lätta och friska, utan komplexitet, och lämpliga att dricka när man sitter vid en bardisk med vänner.
 
Är Beaujolais alltid så hypat varje år när det släpps den tredje torsdagen i November?

Det är ju överallt på instagram men här på finewines är det väldigt lite om det! o_O
Kring Beaujolais Nouveau (förutsätter att vi pratar om det och inte hela området) var det en extrem hype på 80-talet. Mycket värre än idag med långa köer till Systembolaget när det släpptes.
 
Känns som detta forum till största del består av folk som vill ha Champagne, lagringsdugliga röda m.m. om jag får generalisera grovt. Då t.o.m. jag, som gillar lättklunkade röda, struntar blankt i Beaujolais Nouveau, är jag inte förvånad om 99% av forumet gör det.
Som forumets enprocentare är jag själv mycket förtjust i BN, även årets. Dricks förstås kall, till charktallrik (+ sparris, liksom Gamay innehållande umami...).
 

Thirsty

Smygnykterist
Kring Beaujolais Nouveau (förutsätter att vi pratar om det och inte hela området) var det en extrem hype på 80-talet. Mycket värre än idag med långa köer till Systembolaget när det släpptes.
Spännande med trender, vad som gör det och varför det går över. Har hört att denna var populär innan Internet fanns, var det något speciellt som gjorde den populär då och varför minskade den i populäritet? :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Spännande med trender, vad som gör det och varför det går över. Har hört att denna var populär innan Internet fanns, var det något speciellt som gjorde den populär då och varför minskade den i populäritet? :)
Det fanns marknadsföring även före Internet... ;) George Dubœuf bör ha varit en av de drivande i marknadsföringen eftersom han fick smeknamnet "kungen av Beaujolais Nouveau".
 

Thirsty

Smygnykterist
Det fanns marknadsföring även före Internet... ;) George Dubœuf bör ha varit en av de drivande i marknadsföringen eftersom han fick smeknamnet "kungen av Beaujolais Nouveau".
Jaha, inte mer spännande än så. :(
Var ju ändå på den tiden då allt var biodynamiskt odlat by default.. :p;)
 

gece

Man vänjer sig.
Som forumets enprocentare är jag själv mycket förtjust i BN, även årets. Dricks förstås kall, till charktallrik (+ sparris, liksom Gamay innehållande umami...).
Ska vi skaffa gängvästar? :cool:


Jag firade med Nouveau-picknick på kvällen (det går om man vill) följt av beaujolaisprovning och sen lite beaujolaisdrickande efter det.

Det känns som att det på senare år har börjat dyka upp BN från intressantare producenter, typ Foillard, vilket kanske bidrar till att hipsterscenen fått upp ögonen. Själv gillar jag tanken på att delta i vad som beskrivs som "Frankrikes midsommarafton", om ni ursäktar mina kulturapproprierande tendenser...
 

sunqan

Vinös
Trots att de lämnat George Dubœf, hade Au Pied de Cochon sin "24h du Beaujolais Nouveau".
Vi var där dan efter istället :) en skillnad mot förr - det sår inte längre en flaska "nouveau" på borden... Och de har ingen moulin-a-vent :-(
 

Fixfred

Medlem
Jag har aldrig prövat Beaujolais är det någon som kan ge mig liftarens guide till Beaujolais? Vilka viner ska jag testa först? tänker hela Beaujolais
 

Oscaro

Medlem
Jag har aldrig prövat Beaujolais är det någon som kan ge mig liftarens guide till Beaujolais? Vilka viner ska jag testa först? tänker hela Beaujolais
Jag gillar foillard och har en del därifrån, verkar fortfarande finnas några Morgon kvar i webblagret så det kan jag rekommendera. De tillsammans med moulin-a-vent är väl de som tål lagring bäst, men det är för det mesta relativt tillgängligt nu.
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/morgon-cote-du-py-9523901
Sedan tycker jag chateau des Jacques gör bra grejer, både deras Moulin och Morgon
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateau-des-jacques-9546101
 
Toppen