Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Behöver råd ang champagne.

Hej! Första posten här:)
Fick en flaska Gilbert Morizet av en kund som tack för hjälpen. Är sportfiskare och när väl monstret nappat så brukar detta firas med lite skumpa. Undrar om detta vin är "för bra" för ändamålet. Flaskan är från 1997 och hittar ingen info om det.
Någon som testat denna Champagnen?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Hej! Första posten här:)
Fick en flaska Gilbert Morizet av en kund som tack för hjälpen. Är sportfiskare och när väl monstret nappat så brukar detta firas med lite skumpa. Undrar om detta vin är "för bra" för ändamålet. Flaskan är från 1997 och hittar ingen info om det.
Någon som testat denna Champagnen?
En väldigt liten producent i Cramant, som inte gör mer än 60 000 flaskor per år.
Verkar inte vara någon topp odlare och -97 var inget jättebra år så jag säger kör på!
Skriv gärna hur flaskan var och välkommen till forumet!
 

Livermore

Medlem
Hej! Första posten här:)
Fick en flaska Gilbert Morizet av en kund som tack för hjälpen. Är sportfiskare och när väl monstret nappat så brukar detta firas med lite skumpa. Undrar om detta vin är "för bra" för ändamålet. Flaskan är från 1997 och hittar ingen info om det.
Någon som testat denna Champagnen?
Finns inget som heter för bra för ändamålet när det kommer till champagne. Alla moment i livet som firas borde ha en fantastisk champagne, oavsett storhet i firandet i övrigt :cigarr:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Finns inget som heter för bra för ändamålet när det kommer till champagne. Alla moment i livet som firas borde ha en fantastisk champagne, oavsett storhet i firandet i övrigt :cigarr:
Håller med, men det behöver inte nödvändigtvis vara Champagne, det finns ju så mycket annat gott att dricka när det är dags att fira. o_O
 
Last edited:
Trådskapare
J

Jarmo kuisma

Medlem
Jodå,nog kan man njuta av goda drycker utan större anledning. På bilden är jag på fisketur med änkan som enda sällskap:)
ismete (2).jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hej! Första posten här:)
Fick en flaska Gilbert Morizet av en kund som tack för hjälpen. Är sportfiskare och när väl monstret nappat så brukar detta firas med lite skumpa. Undrar om detta vin är "för bra" för ändamålet. Flaskan är från 1997 och hittar ingen info om det.
Någon som testat denna Champagnen?
Varmt välkommen!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jodå,nog kan man njuta av goda drycker utan större anledning. På bilden är jag på fisketur med änkan som enda sällskap:)
Visa bifogad bild 1138
Vansinnigt vacker bild - rena konstverket!!! MEN - jag ser på bilden att du har köpt den halvtorra ("Sec") varianten av Veuve Clicquot. Det är nämligen den som har grön halsfolie, medan Brut-varianten har orange halsfolie, samma färg som huvudetiketten. Jag känner igen den eftersom jag returnerade en korkdefekt flaska av just denna typ så sent som igår. (Det är bara den halvtorra som Systembolaget outgrundligen har gett tillnamnet "Gula Änkan", trots att den internationellt vanligare Brut-varianten alltså är än mer gul/orange, och att det är hela huset som brukar ges ett smeknamn i andra länder.) Då får du akta dig för en av forumadministratörerna, som är så allergisk mot dosage i champagne att han brukar klaga på det kladdiga sockret i prestigechampagner som de facto ligger i trakten av Extra Brut-nivå (6 g/l). ;) Å andra sidan smakar det nog torrare om man verkligen iskyler skumpan.
 

sunqan

Vinös
Förr var det väl deras "gout americaine" som kallades gula änkan (upp till 40g restsocker) :)
 
Håller med, men det behöver inte nödvändigtvis vara Champagne, det finns ju så mycket annat gott att dricka när det är dags att fira. o_O
Man använder ordet "Champagne" för alla viner som bubblar i alla fall så att det spelar ingen roll (öl är kanske undantag)
Fick dricka 2 mousserande från Ungern vid familjeträff nyss och har lyckats begränsa till ett glas för ingen tittade på mig. Chapel Hill smaklös och Törley Charmant Rosé med 50g socker/liter liksom :mad::neej: de är billiga, självklart
finns det någon här som råkade ut för sådant ?
 

Livermore

Medlem
Man använder ordet "Champagne" för alla viner som bubblar i alla fall så att det spelar ingen roll (öl är kanske undantag)
Fick dricka 2 mousserande från Ungern vid familjeträff nyss och har lyckats begränsa till ett glas för ingen tittade på mig. Chapel Hill smaklös och Törley Charmant Rosé med 50g socker/liter liksom :mad::neej: de är billiga, självklart
finns det någon här som råkade ut för sådant ?
Jo, går på nyårsfest och ska bli bjuden på champagne. Kommer dit och det bjuds på Chapel Hill. Nästa gång tar jag med och bjuder och då på champagne, inte vidrigt bubbel för under 80 kr. Det passar sig inte på tolvslaget.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Man använder ordet "Champagne" för alla viner som bubblar i alla fall så att det spelar ingen roll (öl är kanske undantag)
Fick dricka 2 mousserande från Ungern vid familjeträff nyss och har lyckats begränsa till ett glas för ingen tittade på mig. Chapel Hill smaklös och Törley Charmant Rosé med 50g socker/liter liksom :mad::neej: de är billiga, självklart
finns det någon här som råkade ut för sådant ?
50 g/l socker...:eek:
Du får passa dig för Sauternes om du är rädd för socker. ;)

Om jag blir bjuden på plonk hos någon som inte har koll så uppskattar jag läskedrycksvin mer än dåligt plonk som låtsas vara riktigt vin. :)

Alkoläsk kan ju trots allt vara gott, precis som en drink i baren. Det är dock inte vin.
 
Toppen