Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Behöver välja vin till en meny. Hjälp mig!

Hej! Ska ordna en riktigt trevligt middag på Tisdag i nästa vecka. Det är fyra rätter som jag behöver sätta vin till. Så snälla hjälp mig!

Carpaccio på dovhjort, lingon och balsamvinäger
-
Sparrisrisotto med halstrade havskräftor
-
Brillat Savarin, smörstekt Brioche och päronkompott
-
Creme Brulee, getostskum och macadamianötter

Kostnad spelar mindre roll. Inga superdyra dock. Ni får gärna berätta varför det vin Ni väljer passar bra!

TACK så mycket på förhand.

MVH GeniusOfTime
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Behöver välja vin till en meny. Hjälp mig!

Geniusoftime skrev:
Hej! Ska ordna en riktigt trevligt middag på Tisdag i nästa vecka. Det är fyra rätter som jag behöver sätta vin till. Så snälla hjälp mig!

Kostnad spelar mindre roll. Inga superdyra dock. Ni får gärna berätta varför det vin Ni väljer passar bra!

Med de tidsförhållandena antar jag att du behöver tips om viner som finns inne på något välsorterat Bolag i närheten av dig, för det är ju kört med beställningssortimentet och förmodligen med att beställa hem till butiken från ordinarie sortimentet. Så jag ger lite alternativa tips, till del om vintyper snarare än exakta viner, så får du väl botanisera vad du kan hitta.

Carpaccio på dovhjort, lingon och balsamvinäger

Till carpaccio tänker jag något rött italienskt, dels för rättens ursprung, och dels för allt lite salt köttsmak (dessutom vilt) ska väl kunna möta upp lite tanniner. Utan en massa sås m.m. behöver det däremot inte vara jättekraftigt avseende på fruktkoncentration o.s.v. Jag tycker att något vin på Nebbiolo kan funka bra, då finns det också en syra som kan möta upp dina lingon och balsamico, men man får inte vara rädd för lite tanniner. Le Tense Sasella är ett klasisskt alternativ för lite lättare Nebbiolo till rimligt pris. Den nylanserade Travaglini Tre Vigne 2005 från Gattinara var rätt trevlig; slank men lite utvecklad. Vill du ha något kraftigare får du ta en Barbaresco eller Barolo i valfri prisklass.

Sparrisrisotto med halstrade havskräftor

För att matcha den lite krämiga konsistensen bör du nog ha ett ekat och lite fylligt/oljigt vitt vin, och med skaldjur bör du ha något med bra syra. Låter som att en vit Bourgogne borde passa. Ett av de bättre alternativen i rimlig prisklass är Leflaives Les Sétilles. Om du vill ta något ambitiösare (då talar vi om kanske 300 kr), ta ett "byvin" från Bourgogne, förslagsvis en Meursault för att få en rimligt smörig profil.

Brillat Savarin, smörstekt Brioche och päronkompott

Gott, men här tycker jag att det är lurigast att komma med bra förslag, då även serveringsordningen spelar in. Brioche och fruktkompott kan passa med söta viner (om man t.ex. serverar foie gras), men Brillat Savarin är ju mild och funkar med Champagne och torra vita viner. En fundering - om du är försiktig med mängden kompott eller inte gör den så söt - kunde faktiskt vara att ta en Champagne. Jag skulle då nog ta en lite kraftigare, Pinot Noir-dominerad, t.ex. Bollinger. Om rött-vitt-bubbel känns helt galet som ordning, kan man tänka sig att fortsätta med samma vin som till föregående rätt. Ett annat alternativ är att lägga sig mittemellan, och ta ett halvtorrt vin, endera en tysk Riesling i intervallet Kabinett-Spätlese-Auslese (undvik de allra billigaste, dock, och Auslese som är dyra eller säljs på halvflaska är oftast snarare söta än halvtorra) eller en Pinot Gris från Alsace, men se då till att få någon som faktiskt har en aning sötma.

Creme Brulee, getostskum och macadamianötter

Här är ett sött starkvin givet, då de kan möta upp sötman och de brända tonerna i brûléen och dessutom ha egna nötiga toner. Kanske att söt Madeira vore idealiskt (Malmsey eller Boal), eller en bra söt Sherry (söt - inte de billiga halvtorra aperitifvarianterna, och heller inte de vrålsöta och sirapstjocka som görs på Pedro Ximenez, då de mer har toner av fikon/dadlar) men möjligen är det lättare att hitta Tawny Port. Satsa då på en lite bättre, förslagsvis en 10-årig Tawny.

Berätta gärna vad det faktiskt blev och hur det funkade...
 
SV: Behöver välja vin till en meny. Hjälp mig!

vintomas skrev:
Med de tidsförhållandena antar jag att du behöver tips om viner som finns inne på något välsorterat Bolag i närheten av dig, för det är ju kört med beställningssortimentet och förmodligen med att beställa hem till butiken från ordinarie sortimentet. Så jag ger lite alternativa tips, till del om vintyper snarare än exakta viner, så får du väl botanisera vad du kan hitta.

Carpaccio på dovhjort, lingon och balsamvinäger

Till carpaccio tänker jag något rött italienskt, dels för rättens ursprung, och dels för allt lite salt köttsmak (dessutom vilt) ska väl kunna möta upp lite tanniner. Utan en massa sås m.m. behöver det däremot inte vara jättekraftigt avseende på fruktkoncentration o.s.v. Jag tycker att något vin på Nebbiolo kan funka bra, då finns det också en syra som kan möta upp dina lingon och balsamico, men man får inte vara rädd för lite tanniner. Le Tense Sasella är ett klasisskt alternativ för lite lättare Nebbiolo till rimligt pris. Den nylanserade Travaglini Tre Vigne 2005 från Gattinara var rätt trevlig; slank men lite utvecklad. Vill du ha något kraftigare får du ta en Barbaresco eller Barolo i valfri prisklass.

Sparrisrisotto med halstrade havskräftor

För att matcha den lite krämiga konsistensen bör du nog ha ett ekat och lite fylligt/oljigt vitt vin, och med skaldjur bör du ha något med bra syra. Låter som att en vit Bourgogne borde passa. Ett av de bättre alternativen i rimlig prisklass är Leflaives Les Sétilles. Om du vill ta något ambitiösare (då talar vi om kanske 300 kr), ta ett "byvin" från Bourgogne, förslagsvis en Meursault för att få en rimligt smörig profil.

Brillat Savarin, smörstekt Brioche och päronkompott

Gott, men här tycker jag att det är lurigast att komma med bra förslag, då även serveringsordningen spelar in. Brioche och fruktkompott kan passa med söta viner (om man t.ex. serverar foie gras), men Brillat Savarin är ju mild och funkar med Champagne och torra vita viner. En fundering - om du är försiktig med mängden kompott eller inte gör den så söt - kunde faktiskt vara att ta en Champagne. Jag skulle då nog ta en lite kraftigare, Pinot Noir-dominerad, t.ex. Bollinger. Om rött-vitt-bubbel känns helt galet som ordning, kan man tänka sig att fortsätta med samma vin som till föregående rätt. Ett annat alternativ är att lägga sig mittemellan, och ta ett halvtorrt vin, endera en tysk Riesling i intervallet Kabinett-Spätlese-Auslese (undvik de allra billigaste, dock, och Auslese som är dyra eller säljs på halvflaska är oftast snarare söta än halvtorra) eller en Pinot Gris från Alsace, men se då till att få någon som faktiskt har en aning sötma.

Creme Brulee, getostskum och macadamianötter

Här är ett sött starkvin givet, då de kan möta upp sötman och de brända tonerna i brûléen och dessutom ha egna nötiga toner. Kanske att söt Madeira vore idealiskt (Malmsey eller Boal), eller en bra söt Sherry (söt - inte de billiga halvtorra aperitifvarianterna, och heller inte de vrålsöta och sirapstjocka som görs på Pedro Ximenez, då de mer har toner av fikon/dadlar) men möjligen är det lättare att hitta Tawny Port. Satsa då på en lite bättre, förslagsvis en 10-årig Tawny.

Berätta gärna vad det faktiskt blev och hur det funkade...

Tomas

Bra förslag. Ska komma ihåg att fråga dig nästa gång.

Tänkte på vin till Carpaccio på dovhjort, lingon och balsamvinäger . Skulle inte en oekad Barbera funka rätt bra här också om man vill ha lite mindre tanniner?
 

Gurto

Medlem
SV: Behöver välja vin till en meny. Hjälp mig!

Trevlig meny! Och trevliga tips från Tomas. Skulle nog gå lite lättare till förrätten dock (även om en det var just en lite lättare nebbiolo som rekommenderades) typ barbera eller pinot noir. Svårigheten när det är så kort inpå är ju, precis som Tomas nämner, att beställningssortimentet är uteslutet så vet ju inte riktigt vad som finns tilögängligt på ditt bolag. Men, även om det var länge sen jag drack den, vet jag att jag tyckte rätt bra om en Barbera d'Asti som heter Anté. Enkelt förvisso men, som jag minns det, gott och bra med syra.

Ett alternativ till risotton: tror att en lite mognare riesling skulle suttit fint. Mitt spontana val i alla fall.

Till osten tror jag också champagne funkar fint. Det som kan ställa till det är väl sötman i kompotten. Därför tror jag att en frisk, söt beerenauslese från Österrike hade funkat fint också.

Brûléen lite klurig men en fet Bonnezeux eller annat sött på botrytiserad chenin Blanc kanske? Gärna moget så det får lite mer av det knäckiga i karaktären. Men blir väl oerhört svårt i ordinarie sortiment.

Hoppas du får till det och rapportera gärna om hur det gick och vilka viner du valde :)
 
Trådskapare
G

Geniusoftime

Medlem
SV: Behöver välja vin till en meny. Hjälp mig!

Hej! Och tack så mkt för hjälpen Tomas och Gurto! Jag tar in infon och det var väl ungefär i de banorna jag tänkte, men lätt att ta fel!

Jag har f.ö. tillgång till vinkällarbutiken på Regeringsgatan i Sthlm.

Jag funderar dock på att byta ut risotton till kryddstekt rådjursinnanlår med pepparsky samt puré på mandelpotatis och palsternacka och tryffel, för mer substans. Här tänkte jag ngt fylligare för att matcha purén och tryffeln men samtidigt med snällare tanniner då det finns en hel del kryddor och peppar...

Kanske en bättre (och mindre fruktdriven) Zinfandel? Hjälp mig gärna.
 

Aqua Vitae

Medlem
SV: Behöver välja vin till en meny. Hjälp mig!

Ridge Geyserville hade varit grym, tyvärr är den nog slutsåld sedan länge.

Magnus
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Behöver välja vin till en meny. Hjälp mig!

Geniusoftime skrev:
Hej! Ska ordna en riktigt trevligt middag på Tisdag i nästa vecka. Det är fyra rätter som jag behöver sätta vin till. Så snälla hjälp mig!

Carpaccio på dovhjort, lingon och balsamvinäger
-
Sparrisrisotto med halstrade havskräftor
-
Brillat Savarin, smörstekt Brioche och päronkompott
-
Creme Brulee, getostskum och macadamianötter

Kostnad spelar mindre roll. Inga superdyra dock. Ni får gärna berätta varför det vin Ni väljer passar bra!

TACK så mycket på förhand.

MVH GeniusOfTime
Carpan tänker jag något med livlig syra och elgegans då dovhjorten är ganska neutral i sig, personligen skulle jag slå till på en Bourgogne från ett syrarikt år.

Risotton är jag inte lite på vintomas spår där med en Meursault eller dylik. Personligen skulle jag tagit en Selosse.

Till osten Behöver du livlighet och en viss finess, en halvtorr Vouvray, tex Domaine Huet skulle vara mitt självklara val. MEN lägg till en generös skiva anklever och du har en helt magisk kombo med iprincip vilken stor mogen champagne somhelst!

Till Brullen är jag nog ensidigt inkörd som jag är, Sauternes det självklara valet. Suduiraut är tex alltid gott
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Behöver välja vin till en meny. Hjälp mig!

Geniusoftime skrev:
Jag funderar dock på att byta ut risotton till kryddstekt rådjursinnanlår med pepparsky samt puré på mandelpotatis och palsternacka och tryffel, för mer substans. Här tänkte jag ngt fylligare för att matcha purén och tryffeln men samtidigt med snällare tanniner då det finns en hel del kryddor och peppar...

Kanske en bättre (och mindre fruktdriven) Zinfandel? Hjälp mig gärna.

Kryddat vilt och peppar där till... då tänker jag nog i första hand på Syrah från Rhône, även om en sådan direkt från Bolaget inte är direkt tanninfri. Jag tror dock att din puré tar ner tanninkänslan - du får väl testa direkt före servering och i värsta fall får du väl salta den lite extra och riva i lite extra ost. ;) En bra Crozes-Hermitage (2009:eek:r är generellt bra) eller uppåt (Côte-Rotie, Hermitage...) om budgeten tillåter kunde säkert funka om man har klassisk smak.

Du funderade möjligen på något fruktigare och eldigare om du föreslog Zinfandel. Nu kan de väl vara väldigt olika i karaktären (en del lär t.o.m. vara bra, har jag hört... ::) inte direkt min favorit), men det känns som att det skulle vara en säkrare matchning med grillad biff med ganska söta tillbehör (sås, glaze). Vilt + tryffel blir ju klart elegant, och då tror jag inte man vill ha eller riskera söta russin-, vanilj- och chokladaromer. Om man är intresserad av något som är en aning "fruktsötare" än Syrah från Norra Rhône (men mindre än australisk Shiraz, och ändå lite likt), kan faktiskt modern Tempranillo, från Ribera del Duero eller Toro, vara ett alternativ. Men kolla att de inte använt amerikansk ek, och att det inte finns vanilj i arombeskrivningen. En riktigt bra och mer klassisk Châteauneuf kan också funka, men stilmässigt är de lite av ett lotteri, och kan ibland vara alldeles för spritiga. Att plocka blint bland dessa till en elegant rätt är lite av ett vågspel. Den nylanserade Vieux Télégraphe 2009 är riktigt bra, klassisk och elegant, men då talar vi om 499 kr.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Behöver välja vin till en meny. Hjälp mig!

johan1279 skrev:
Risotton är jag inte lite på vintomas spår där med en Meursault eller dylik. Personligen skulle jag tagit en Selosse.

Till osten Behöver du livlighet och en viss finess, en halvtorr Vouvray, tex Domaine Huet skulle vara mitt självklara val. MEN lägg till en generös skiva anklever och du har en helt magisk kombo med iprincip vilken stor mogen champagne somhelst!

Lösningen är Selosse, mogen prestigechampagne och lite extra anklever... hehe, äntligen börjar rekommendationerna svänga in mot sedvanlig finewines-standard. ;D Undrade väl hur länge mina budgetrekommendationer i 100-150 kr-klassen, med dyralternativ i 300 kr-klassen, skulle få stå oemotsagda... ;)
 

Jos

Medlem
SV: Behöver välja vin till en meny. Hjälp mig!

Mina rek som finns på passagen. Dock skulle jag byta plats på hjorten och risotton.

Carpaccio på dovhjort, lingon och balsamvinäger
Nebbiolo känns svårt här med tanke på lingon och balsamvinäger.. Jag säger Amarone. Om Dal Forno känns lite väl stiff finns det i alla fall några roligare än standardmasi på Passagen
-
Sparrisrisotto med halstrade havskräftor
Leroy Bourgogne Blanc så kan du flasha med bra producent ;)
-
Brillat Savarin, smörstekt Brioche och päronkompott
Taittinger NV
-
Creme Brulee, getostskum och macadamianötter
Suduiraut
 

kayaker

Cyklist
SV: Behöver välja vin till en meny. Hjälp mig!

Geniusoftime skrev:
Hej! Ska ordna en riktigt trevligt middag på Tisdag i nästa vecka. Det är fyra rätter som jag behöver sätta vin till. Så snälla hjälp mig!

Carpaccio på dovhjort, lingon och balsamvinäger
-
Sparrisrisotto med halstrade havskräftor
-
Brillat Savarin, smörstekt Brioche och päronkompott
-
Creme Brulee, getostskum och macadamianötter
Lite knepigt med de syrarika tillbehören till dovhjorten. I Piemonte skulle man förmodligen välja en Arneis eller en Dolcetto till den, lite grand beroende på vad som dominerar.
Med tanke på menyns uppbyggnad så skulle jag vilja hålla mig på den vita sidan. En Arneis kan säkert funka, annars tror jag på en bra Riesling.
Till Sparrisrisotton så skulle jag fortsätta med Riesling.

Brillat-Savarin och Champagne är en klassisk kombination. Om inte päronkompotten är för söt så skulle jag föreslå det och då gärna någon lite fylligare variant.

Till Crème Brûléen skulle jag spontant föreslå Pineau de Charentes, men det brukar sällan finnas i butik så det får nog bli något annat starkvin. Jag tycker generellt inte att Sauternes är särskilt bra till Crème Brûlée, men tillbehören kan nog göra att det blir bra i det här fallet.
 
SV: Behöver välja vin till en meny. Hjälp mig!

Geniusoftime skrev:
Hej! Ska ordna en riktigt trevligt middag på Tisdag i nästa vecka. Det är fyra rätter som jag behöver sätta vin till. Så snälla hjälp mig!

Carpaccio på dovhjort, lingon och balsamvinäger
Inte för mycket fat, inte för mycket skjälkar i vinet, bra tryck i frukten.
Så Melville Estate Pinot Noir!

-
Sparrisrisotto med halstrade havskräftor
Känna faten men med bra syra i ivnet för att möta den feta osten. Kanske en Barbera med modernt tänk, typ Parusso.
Men det skulle köra över dina Havskräftor, Eller varför inte en fransk ekad amerikansk Chardonnay och då inte i dom lägre prisklasserna utan upp emot 250-300 sek, eller så förmodligen kanske bäst är väll ändå en mogen skumpa!


Blir det: "kryddstekt rådjursinnanlår med pepparsky samt puré på mandelpotatis och palsternacka och tryffel" så skulle jag gå för en bra Barolo med lite ålder, typ Scavino eller liknande. Vill man inte lägga dom pengarna så återigen Parusso fast dennes Barolo, Makalöst bra för sin unga ålder med mer åt sammets Tanniner och bra syra med varm frukt.

-
Brillat Savarin, smörstekt Brioche och päronkompott
Fetma, sötma och vitmögel ost! Ja du kanske ska prova en Auslese från Österrike
-
Creme Brulee, getostskum och macadamianötter

Alla gånger "Kracher ZWEIGELT Beerenauslese" Kommer passa klockrent med getostskummet och den röda Zweigelt druvan, att det sedan är en BA gör ju inte saken sämre med allt socker och vanilj... mumma tror jag

Lycka till ;-)

Kostnad spelar mindre roll. Inga superdyra dock. Ni får gärna berätta varför det vin Ni väljer passar bra!

TACK så mycket på förhand.

Btw! Det är vinter och kallt ute så röda viner tror jag skulle passa bäst, inte vill man sitta och dricka kalla vita viner när det är kallt ute.
MVH GeniusOfTime
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Behöver välja vin till en meny. Hjälp mig!

Bäste B. Harlan, alla viner med namngivna producenter i din rekommendation har samma svenska importör, nämligen Divine. Är det ett sammanträffande eller skriver du för Divines räkning? Det som fick mig att börja undra var rekommendationen att dricka Barbera med havskräftor, för jag kunde inte komma på någon annan anledning till en sådan rekommendation än att man försökte sälja Barbera. ;D
 

Keen

slan
SV: Behöver välja vin till en meny. Hjälp mig!

vintomas skrev:
Bäste B. Harlan, alla viner med namngivna producenter i din rekommendation har samma svenska importör, nämligen Divine. Är det ett sammanträffande eller skriver du för Divines räkning? Det som fick mig att börja undra var rekommendationen att dricka Barbera med havskräftor, för jag kunde inte komma på någon annan anledning till en sådan rekommendation än att man försökte sälja Barbera. ;D


Haha, är det Gunnar som är inne och smyger måntro? :D
 
Toppen