Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Berlin

Elvis

Medlem
Jag ska till Berlin om några veckor och skulle vilja ha restaurangtips. Jag har förstått att Fischers Fritz är riktigt bra (bäst?), men vad finns det mer?
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Berlin

CH skrev:
Blev du sugen efter att Krug tipsade om boende på sin blogg?

Jag följer faktiskt inte den men kollade nu. Sjukt! ;D
 

Lambo

Medlem
SV: Berlin

Fischers Fritz är utan tvekan just nu bäst i Berlin, kanske hela Tyskland?
Om du inte vill ta med den stora plånboken så boka in en lunch där. Dom har rejält prisvärda lunchmenyer som är fantastiskt bra!

Bästa och mysigaste fiket är:
Café Einstein Stammhaus
Kurfürstenstraße 58
10785 Berlin
Klart värt ett besök!

Andra favoritrestauranger är:
Vau, Vox och Hugos. Alla tre är riktigt bra!

Om du har bråttom o vill äta en snabb och billig lunch så är Kebaben i Berlin grym!!!! Nästa i klass med Istanbul.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Berlin

Åt riktigt bra sparris och wienerschnitzel på Lutter & Wegner igår, följt av en trerätters lunch på Fischers Fritz idag. Jag hade höga förväntningar på Fischers Fritz men de överträffades ändå. Sagolik mat där. En tartar på rökt ål med Granny Smith-äpplen och pepparrot till förrätt, red mullet med "potatismos provencale" till huvudrätt, och till sist pannacotta med hallon till efterrätt. Till det drack vi varsitt glas NV Perrier-Jouët och en flaska Loibner Grüner Veltliner Smaragd 2007.
 

R.P

Medlem
SV: Berlin

Elvis skrev:
Åt riktigt bra sparris och wienerschnitzel på Lutter & Wegner igår, följt av en trerätters lunch på Fischers Fritz idag. Jag hade höga förväntningar på Fischers Fritz men de överträffades ändå. Sagolik mat där. En tartar på rökt ål med Granny Smith-äpplen och pepparrot till förrätt, red mullet med "potatismos provencale" till huvudrätt, och till sist pannacotta med hallon till efterrätt. Till det drack vi varsitt glas NV Perrier-Jouët och en flaska Loibner Grüner Veltliner Smaragd 2007.

Det där lät ju hur gott som helst! Hur upplevde du Berlin, lite sugen på att åka dit en weekend.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Berlin

R.P skrev:
Det där lät ju hur gott som helst! Hur upplevde du Berlin, lite sugen på att åka dit en weekend.

Det är en spännande stad, kraftigt påverkad av sin märkliga historia de senaste 75 åren (nazism, krig, ockupation, kommunism, delning, återförening). Precis som många andra tyska städer blev den nästan helt sönderbombad under slutet av andra världskriget och saknar därför charmen som exempelvis Prag och Wien har. Men jag kan absolut rekommendera en weekend här, och missa inte Fischers Fritz!
 

R.P

Medlem
SV: Berlin

Elvis skrev:
Det är en spännande stad, kraftigt påverkad av sin märkliga historia de senaste 75 åren (nazism, krig, ockupation, kommunism, delning, återförening). Precis som många andra tyska städer blev den nästan helt sönderbombad under slutet av andra världskriget och saknar därför charmen som exempelvis Prag och Wien har. Men jag kan absolut rekommendera en weekend här, och missa inte Fischers Fritz!

Ska absolut försöka klämma in några dar där i höst, Berlin har ju blivit verkligt populärt verkar det som, och jag ska inte missa Fischers Fritz! Sen kan det vara kul om om högstadie-tyskan visar sig funka, det är iofs tveksamt...
 

gustav.K

Medlem
SV: Berlin

Jag kapar tråden lite och slänger in en undran om någon har koll på bra vinbutiker i Berlin?
Har kollat runt på KaDeWe en del men det känns lite väl opersonligt.
 

CH

Medlem
SV: Berlin

Jag ska ner om ett tag med jobbet och kommer få några dagar över när jag är där. Bra tips på matställen finns redan i en annan tråd så jag ska försöka få bord på Fischers Fritz bl.a och något mer ställe men övriga aktiviteter har jag dålig koll på.
Vore tacksamt om man kunde få lite tips på saker man inte bör missa eftersom jag inte kan dra mig till minnes att jag varit i Berlin tidigare.
 

hampus86

Medlem
SV: Berlin

"Neue" synagoge och judiska museet om man är intresserad av judisk historia i Europa. Också det enorma holocaust memorial är värt ett besök.

Sen är riksdagshuset coolt, och med en bra utsikt från kupolen högst upp.
checkpoint charlie är ju självklart, och brandenburger tor.
Tågstationen är fantastiskt fin, och får centralstationen i sthlm att framstå som en sovjetisk skapelse.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagshuset_i_Berlin
http://en.wikipedia.org/wiki/Memorial_t ... _of_Europe
http://en.wikipedia.org/wiki/New_Synagogue_%28Berlin%29
 

gustav.K

Medlem
SV: Berlin

Hamburger Bahnhof är ett måste om man är det minsta intresserad av mer eller mindre modern konst.

Fernsehturm är en väldigt turistisk grej, men utsikten är väldands väldans bra.

Solar är en väldans häftig bar/restaurang/klubb som ligger på sjuttonde våningen, klart off the beaten track. Man går in via en parkeringsplats bakom ett fult oansenligt höghus, åker hiss upp längs sidan av huset. Jättehäftigt.

Området runt Gendarmenmarkt/Friedrichstrasse är väldigt trevligt. Om än ganska standardiserad och internationell (vilket är ganska skönt efter några dagar i resten av Berlin).

Om ni är där en solig söndag rekommenderas mauerpark i Prenzlauer Berg, där de kör kareoke med bortåt 500 åskådare och någon skön lirare som står och blandar caipirinhas vid en liten vagn för två-tre euro.

Hauptbahnhof håller jag med hampus86 om, det är jättehäftigt (och ligger inte helt långt ifrån Hamburger Bahnhof).

Vidare har alla statliga museer gratis inträde till permanenta utställningarna sista fyra timmarna på torsdagar (brukar vara 18-22, men kolla upp det i förväg, de kör lite olika).
 
Toppen