Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Best sommelier of Europe 2008

Andreas L

Medlem
Hej på er, jag är just nu i Sofia, Bulgarien där EM 2008 ska avgöras imorgon. Sveriges kandidat Sören Polonius har klassat sig från de 30 kandidater som startade till semifinal (10st) som består av Sverige, Norge, Finland, Italien, Österrike, Portugal, Frankrike Schweiz, Turkiet och Belgien.

Jag sätter en peng på att Sverige, Schweiz och Frankrike är i final imorgon.

De senaste åren har ju varit så -
2004 Sverige (undertecknad) 1:a, Schweiz (Paolo Basso) 2:a, Frankrike (Dominique Laporte) 3:a
2006 Norge (Robert Lie) 1:a, Schweiz (Paolo Basso) 2:a, Frankrike (Eric Zwiebel) 3:a
Dessutom så var både ovan nända schweizare och fransos i final i vm 2007 och kom 3:a och 4:a
2008?? Vad tror ni?
Det är kul att se att skandinavien alltid är i toppen, seriösa människor som kan vin och inte bara snackar...
 

anders

Medlem
SV: Best sommelier of Europe 2008

Andreas L skrev:
... till semifinal (10st) som består av Sverige, Norge, Finland, Italien, Österrike, Portugal, Frankrike Schweiz, Turkiet och Belgien.

??? Jag trodde de var muslimer... ???
 

hampus86

Medlem
SV: Best sommelier of Europe 2008

finns turkiska judar, kristna och Umayyader också ;D...kurderna, syrianerna, assyrierna och armenerna dricker nog till viss del också(vissa är exempelvis kristna OCH armener..tänkte påpeka detta så jag inte får skit för det senare :p).
 

Arvid

Medlem
SV: Best sommelier of Europe 2008

Sommelieren på The Fat Duck, Isa Bal, som kom tvåa i UK's best sommelier för någon månad sen är från Turkiet om jag inte minns fel.
 
Trådskapare
A

Andreas L

Medlem
SV: Best sommelier of Europe 2008

Och det var just han som vann igår!!! :D

Isa Bal Turkiet (chefsommelier the fat duck Lonon) tog hem förstaplatsen, Paolo Basso från Schweiz blev återigen 2:a och Eric Zwiebel Frankrike 3:a.

Sören Polonius gjorde en bra insats men nådde tyvärr inte finalen.
 

anders

Medlem
SV: Best sommelier of Europe 2008

Jag måste säga att jag lider med Paolo Basso.

Larsson: (Internt) Är turken på gång till hösten?
 
Trådskapare
A

Andreas L

Medlem
SV: Best sommelier of Europe 2008

anders skrev:
Jag måste säga att jag lider med Paolo Basso.

Larsson: (Internt) Är turken på gång till hösten?

Turken är på g till hösten...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Best sommelier of Europe 2008

En fågel viskade på bruten tyska om denne turk häromdagen, får se om det kan sammanstråla med min tjänsteresa neråt landet... ;)
 
Toppen