Beställa online på tysk webbhandel med leverans i Danmark...

Diskussion i 'Vin' startad av Sonderlese, 10 juli 2018.

1. Sonderlese

Sonderlese Medlem

Hej alla,

Jag behöver förslag på tyska online sajter.
    Vi skall på en liten resa till Danmark och jag funderat på att man skulle kunna göra en beställning på en tysk sajt och ha det levererat till adressen i Danmark? Eftersom danmark inte har någon monopol som i Sverige existerar inga handelshinder. Alternativ beställa på danska online webbutiker med leverans till adressen i Danmark. Har någon förslag eller erfarenhet? Tack på förhand!

2. Pontus

Pontus Medlem

Varför inte beställa till Sverige?

3. Sonderlese

Sonderlese Medlem

@Pontus : tänkte undkomma svensk alkoholskatt. Vi är ändå i Danmark, tysk alkoholskatt är lägre än den danska alkoholskatten, men risk finns att fraktkostnaden äter upp skildnaden i skatterna (brukar finnas ett fraktfri gräns?).

4. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

Jag har beställt till olika hotell i både Danmark och Tyskland när jag varit på affärsresa och det har aldrig varit några problem. Förvarna bara hotellet att det kommer en leverans och be leverantören att skicka så det kommer fram precis tills ni kommer. Har enbart beställt inom länderna, har inte provat över gränser.

Sonderlese gillar detta.
  5. Sonderlese

Sonderlese Medlem

@thunberg har du länkar eller namn på de tyska och danska sajterna? Vi skall till södra Själland, men inte över gränsen till Puttgarden. Har någon förslag på analog vinbutik emottages tacksamt det också, men tanken är att fixa beställningen innan avresan så man sparrar tid och ägna sig åt det primära syftet med resan.

6. sunqan

sunqan Vinös

Punktskattedirektivet är infört i samtliga länders lagar , dvs i princip ska handlaren vid distanshandel betala mottagarlandets moms och alkoholskatt, det som skiljer är hur stor risk det är att skiten fastnar i tullen

Pontus gillar detta.
  7. sunqan

sunqan Vinös

Hoppas den här länken funkar. https://www.skat.dk/skat.aspx?oid=2234817&ik_navn=subtree
    Det alla verjar glömma är att säljaren begår ett fiskalt brott och riskerar åtal. Åtminstone i sverige är köparen utan ansvar men om varorna fastnar får man inte ut dem om man inte betalar alkoholskatten sen vill speditören ha ersättning för straffavgiften de åker på för att de inte haft ledsagardokument.

Sonderlese och Pontus gillar detta.
  8. Sonderlese

Sonderlese Medlem

Tack @sunqan , det sätter det hela i perspektiv! Då är det att beställa på danska e-butiker för leverans till en dansk adress.
    Jag har hittills hittat Supervin

glenn_peter gillar detta.
  9. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

Atomwine.dk
    Philipson Wine
    Carlo Merolli
    Elceller24.de
    är vad jag kommer på just nu.

Dela sidan