Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

BiB

W

Winelover

Är mycket intresserad av vin och läser forumet till och från. En av anledningarna till att jag inte har börjat skriva är att förpackningen för vanligt folk, BiB, toksågas av alla här. Förstår inte det då om det var en så dålig förpackning skulle inte bolaget sälja den

Finns det något material jag kan läsa för att lära mig mer?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Är mycket intresserad av vin och läser forumet till och från. En av anledningarna till att jag inte har börjat skriva är att förpackningen för vanligt folk, BiB, toksågas av alla här. Förstår inte det då om det var en så dålig förpackning skulle inte bolaget sälja den

Finns det något material jag kan läsa för att lära mig mer?

Lika bra att ta tag i det här innan vargarna får upp vittringen.

Recensioner om BIB kan du läsa överallt medan diskussioner om kvalitetsprodukter för en försvinnande liten tillvaro. Någonstans måste det få finnas en diskusion om och kring kvalitet. Det finns många artiklar om BIB på forumet, det är bara att söka lite. Om du bortser från att det är en generellt negativ inriktning så tror jag att du kan hitta mycket matnyttigt. I grund handlar det om att det är låg kvalitet på produkten men mest av allt är det: varför begränsa sig till 3 liter av ett vin?

Har man ett intresse av någonting så är det, i vart fall för mig, naturligt att man drivs av ett intresse att prova nytt, utvecklas, bli bättre och hitta nya smaker. BIB-viner är mer ofta än inte ointressanta ur en kvalitetsaspekt och erbjuder inte direkt till vare sig personlig utveckling eller någon smakupplevelse.

Att säga att vi står för kvalitet före kvantitet när det gäller grunden för diskussionerna och produkterna vi dricker faller såklart på sin egen orimlighet, ibland dricker/provar vi väldigt mycket vin vid ett tillfälle, men det är variationen som är det viktiga och intressanta. Och att dela med sig av upplevelsen.

Att diskutera BIB har lika stor intressegrund som att diskutera lättmjölk, toalettpapper eller digitalklockor för barn. Det finns säkert människor som är villiga att lägga ned sitt liv på att analysera dessa olika ämnen. Men vi vill hellre diskutera variation och artrikedom snarare små variationer inom en övergripande homogen massa.

Typ. Ish.
 

chambertin

Medlem
Är mycket intresserad av vin och läser forumet till och från. En av anledningarna till att jag inte har börjat skriva är att förpackningen för vanligt folk, BiB, toksågas av alla här. Förstår inte det då om det var en så dålig förpackning skulle inte bolaget sälja den
Skulle precis som Jimmy skriver tro att det flesta här är mest intresserade av innehållet och inte så mycket av förpackningen. BiB och tetra är såvitt jag förstår förpackningar som används uteslutande för lågprisviner (och batterisyra då förstås) och intresset för sådan viner är av förklarliga anledningar obefintligt här. Det skrivs inte speciellt mycket här på finewines om viner i prisspannet 50-75:-/flaska (oavsett förpackning) av den enkla anledning att de flesta inte finner dessa viner särskilt intressanta eller spännande att diskutera.

Om sedan BiB är en dålig eller bra förpackning kan man ju ha en åsikt om. Dom flesta här inne tycker nog att den är en dålig idé då den främjar högre konsumption av bulkvin i stället för att försöka få fler att dricka mindre men av högre kvalitet. En förpackning som effektivt döljer ens dagskonsumption kan jag knappast se som ngt ett monopol borde promota så som SB gör även om jag förstår att dom inte kan förbjuda det.
 

kayaker

Cyklist
En förpackning som effektivt döljer ens dagskonsumption kan jag knappast se som ngt ett monopol borde promota så som SB gör även om jag förstår att dom inte kan förbjuda det.
Det finns inget som hindrar dem från att sluta sälja på BiB.

Att man måste svavla betydligt hårdare om man tappar på box är inte kvalitetsfrämjande heller.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Vad jag försökte säga var alltså att det finns ofantliga mängder att läsa om BIB-viner men väldigt lite möjligheter att läsa om och diskutera kvalitetsvinet. Det var lite det som var syftet med finewines.se när jag drog igång det. Då fanns det bara vinklubben.se.

En intressant passus kan vara att vi fortfarande finns kvar när vinklubben inte gör det.
 
Trådskapare
W

Winelover

Tack. Inser att lagring och BiB inte hör ihop men förpackningen är praktisk, miljövänlig, gör det lätt att bara ta ett glas samt prisnivån hålls acceptabel. Så vad bör man tänka på.? Några producenter bättre än andra? Eller håll sig borta helt och hållet?
 

kayaker

Cyklist
Tack. Inser att lagring och BiB inte hör ihop men förpackningen är praktisk, miljövänlig, gör det lätt att bara ta ett glas samt prisnivån hålls acceptabel. Så vad bör man tänka på.? Några producenter bättre än andra? Eller håll sig borta helt och hållet?
Håll dig borta helt och hållet. Det är inga problem att bara ta ett glas även om du köper flaskor.
 

sunqan

Vinös
Mitt största problem med bib är tre liter, eller 4 flaskor - att konsumeras inom tre veckor. Det innebär i mitt fall att sista flaskan riskerar att förfaras (gumman jobbar 2 helger av 5, och så roligt är det inte att pimpla själv) plus att vi fått plåga oss med ett och samma vin.
Sen luktar det svavel, visserligen försvinner doften efter en timme på karaff, tyvärr är det alltför vanligt att alla andra dofter också gör det.
Slutligen finns det inte så jäkla många "bättre" viner på bib. Tror det är tryffelsvinet som importerar ett sånt, men då på 5-liters bib.
Som partyförpackning tycker jag dey funkar rätt bra dock, typ buffé och 30 talet gäster ett par dar i rad. men det är mest för att ingen annan orkar öppna flaskor.
:)
 

Peder

Medlem
Tack. Inser att lagring och BiB inte hör ihop men förpackningen är praktisk, miljövänlig, gör det lätt att bara ta ett glas samt prisnivån hålls acceptabel. Så vad bör man tänka på.? Några producenter bättre än andra? Eller håll sig borta helt och hållet?

Jag har små karaffer hemma på 25 och 50 centiliter och kan ha en öppnad flaska vin i kylskåpet i en vecka eller mer ibland. Behöver ingen gas eller pump för att bevara vinet och när jag skall ha ett glas vin så tappar jag över ett glas eller två på den lilla karaffen som sedan får stå och få rätt temperatur. Så glöm fanstyget med BIB och njut av kvalitet framför kvantitet.
 

Per Stade

Lege artis
Vad jag försökte säga var alltså att det finns ofantliga mängder att läsa om BIB-viner men väldigt lite möjligheter att läsa om och diskutera kvalitetsvinet. Det var lite det som var syftet med finewines.se när jag drog igång det.

Billiga viner behöver jag inte få tips om. Det är bara att gå och köpa. Om jag inte gillar det så är det ingen katastrof. Det är bara att koka boeuf bourguignon på det. Och nästa gång köper jag ett annat. Men det svider att göra sås på ett dyrt vin. Det är därför som jag vill ha tips på dyrare eller kalla det bättre, exklusivare eller t.o.m. snobbigare vin om du vill.
 

Gurto

Medlem
Sniff... Vädrar blod... Måste... stå... emot...

Skämt åsido; finns inte mycket (om något?) intressant på BiB och så mycket intressant om man lägger samma summa pengar som en box kostar på mindre kvantitet (=75cl flaska). Argumentet att det inte kan vara så dåligt för att SB säljer det håller inte. Precis lika lite som att ICA - som har mycket bra i sitt sortiment - BARA skulle sälja produkter som håller hög kvalitet, oavsett pris. Pröva valfri superbudget olivolja mot en lite dyrare bara. Jag gjorde det en gång ...fick i alla fall användning för den när cykelkedjan skulle oljas.

Visst går det att få ner de flesta av BiB-vinerna i strupen men när man vet hur många bättre produkter som finns på marknaden (i SB:s sortiment såväl som, framförallt, den internationella marknaden) låter man gärna bli.
Klyschan "livet är för kort för att dricka dåliga viner" passar bra in här.
 

Elvis

Medlem
Det finns flera skäl till att ingen vill diskutera BiB här: Alla BiB-viner är budgetviner och inga BiB-viner går att lagra eftersom förpackningen är så dålig. Det gör också att många här, med rätta;), ser ner på BiB och tycker att det är sorgligt att BiB står för en så stor del av Sveriges vinkonsumtion.
 

Jos

Medlem
Den som först kom på idén att sälja vin i plastpåse lär antagligen brinna i helvetet. Och då är det ju kanske osmart att köpa just vin i plastpåse. Bara för säkerhets skulle tänker jag.
 
Toppen