Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bilresa i Frankrike (och en gnutta Tyskland) - Söker tips

Trådskapare
Gurto

Gurto

Medlem
SV: Bilresa i Frankrike (och en gnutta Tyskland) - Söker tips

Befinner mig nu i Beaune och är i behov av lite konkreta tips på bra vinköp. Vinaffärerna har ju rätt brett utbud men jag känner mig lite lost och då priserna ju är en bra bit högre här än i Alsace (där man ju också kunde provsmaka allt) så vill jag helst inte köpa för mycket på chans.

Jag har noterat butikerna Boutique des Domaines och Magnum från Bourgogne-tråden. Några fler? Och sedan, framför allt, vilka producenter (för som jag förstått det är det klokast att primärt gå efter producent?) ska jag hålla utkik efter? Röd Bourgogne är det som gäller. Kommer väl köpa något i 100€ klassen men lite tips om bra grejer kring 30-60€ vore trevligt. Att det är yngre viner gör inget - jag har tålamod och plats i källaren :)

Älskar bra röd Bourgogne men känns svårt att veta vad man ska välja - hjälp är mycket uppskattad.
 
SV: Bilresa i Frankrike (och en gnutta Tyskland) - Söker tips

Gurto skrev:
Befinner mig nu i Beaune och är i behov av lite konkreta tips på bra vinköp. Vinaffärerna har ju rätt brett utbud men jag känner mig lite lost och då priserna ju är en bra bit högre här än i Alsace (där man ju också kunde provsmaka allt) så vill jag helst inte köpa för mycket på chans.

Jag har noterat butikerna Boutique des Domaines och Magnum från Bourgogne-tråden. Några fler? Och sedan, framför allt, vilka producenter (för som jag förstått det är det klokast att primärt gå efter producent?) ska jag hålla utkik efter? Röd Bourgogne är det som gäller. Kommer väl köpa något i 100€ klassen men lite tips om bra grejer kring 30-60€ vore trevligt. Att det är yngre viner gör inget - jag har tålamod och plats i källaren :)

Älskar bra röd Bourgogne men känns svårt att veta vad man ska välja - hjälp är mycket uppskattad.

Finns ju många att välja på men några som jag tycker är bra från de jag druckit (och jag är absolut inte bourgogneexperten på det här forumet)

Louis Jadot
Armand Rousseau
François Bertheau,
Anne Gros
Sylvain Cathiard
Domaine Fourrier
Alain Hudelot-Noellat Vougeot
David Duband
Geantet-Pansiot
Jacques-Frédéric Mugnier

PS. Hittade en gammal anteckning om en vinbutik i Puligny-Montrachet, Exception Vins. De ligger på Place Johannisberg, Puligny-Montrachet 21190, Burgundy

Listan är nedan. Även om du var primärt intresserad av röd bourgogne så hade de en intressant uppställning av Chablis som de precis fått in med bland annat Raveneau och RV (förutsätter René & Vincent) Dauvissat William Fevre fanns också att köpa såg jag.

http://www.exceptionvins.fr/new/tarif/tarif-part.pdf
 

kayaker

Cyklist
SV: Bilresa i Frankrike (och en gnutta Tyskland) - Söker tips

Gurto skrev:
Jag har noterat butikerna Boutique des Domaines och Magnum från Bourgogne-tråden. Några fler? Och sedan, framför allt, vilka producenter (för som jag förstått det är det klokast att primärt gå efter producent?) ska jag hålla utkik efter? Röd Bourgogne är det som gäller. Kommer väl köpa något i 100€ klassen men lite tips om bra grejer kring 30-60€ vore trevligt. Att det är yngre viner gör inget - jag har tålamod och plats i källaren :)

Älskar bra röd Bourgogne men känns svårt att veta vad man ska välja - hjälp är mycket uppskattad.
Jag rekommenderar att du införskaffar en bok, t.ex. The Great Domaines of Burgundy av Norman&Taylor. I den beskriver de i princip gräddan av producenterna i Bourgogne.
Listan över producenter finns faktiskt tillgänglig på Amazon om man klickar på "Look inside": http://www.amazon.co.uk/Great-Domaines- ... 1856268128
 

perpro

Medlem
SV: Bilresa i Frankrike (och en gnutta Tyskland) - Söker tips

Gurto skrev:
...blir någon lite enklare restaurang än tour d'argent - bestämt mig för att lägga mer av pengarna på vininköp istället. Blir kanske lunch på le Cinq dock. Tips på en bra - men lite mer prisvärd (ja, jag vet att ordet är tabu här :) ) - restaurang för kvällen vore ytterst trevligt.

När jag var där 1992 så hade de en butik, där man kunde köpa lite förkläden, handdukar och annat som passar den vinintresserade kocken.

Vinbutik där jag aldrig varit, men har ett imponerande lager på webben ivf:
Chateau.fr
2, Impasse du Bureau. 75011 Paris, France.
Monday to Friday : 10.00 - 18.00

La Fermette Marbeuf 1900more info‎
5 Rue Marbeuf
75008 Paris, France
01 53 23 08 00
fermettemarbeuf.com‎

Återigen, 1992-2002 var det en trevligt restaurang som inte är lika extra som Tour D'Argent, men helt ok.

Strax brevid ligger l'Entrecote som jag älskade under min tid i Paris (innan jag egentligen var vin eller matintresserad). De har ju bara en väldigt god helstekt entrecote, så det finns ingen meny. Men det är supermysigt, och det brukar alltid vara ett par personligenheter som besöker bistrot. Kanske en dam med sin hund, som skall ha lite entrecote till hundstackaren eller något annat. Rätt prisvärt (för 10-20 år sedan som sagt). Väldigt förlåtande om du råkar ha en massa barn med dig. De kommer inte höras i sorlet. :)

Le Relais de l'Entrecôte
15 Rue Marbeuf, 75008 Paris, France
+33 1 49 52 07 17 ‎ · relaisentrecote.fr
 
SV: Bilresa i Frankrike (och en gnutta Tyskland) - Söker tips

Gurto skrev:
Befinner mig nu i Beaune och är i behov av lite konkreta tips på bra vinköp. Vinaffärerna har ju rätt brett utbud men jag känner mig lite lost och då priserna ju är en bra bit högre här än i Alsace (där man ju också kunde provsmaka allt) så vill jag helst inte köpa för mycket på chans.

Jag har noterat butikerna Boutique des Domaines och Magnum från Bourgogne-tråden. Några fler? Och sedan, framför allt, vilka producenter (för som jag förstått det är det klokast att primärt gå efter producent?) ska jag hålla utkik efter? Röd Bourgogne är det som gäller. Kommer väl köpa något i 100€ klassen men lite tips om bra grejer kring 30-60€ vore trevligt. Att det är yngre viner gör inget - jag har tålamod och plats i källaren :)

Älskar bra röd Bourgogne men känns svårt att veta vad man ska välja - hjälp är mycket uppskattad.

Fick det ett tips till

ät/drick på Bar du Square, samt Bissoh är sjukt bra (vilka crazy viner!) köp sedan i paris,
 
Trådskapare
Gurto

Gurto

Medlem
SV: Bilresa i Frankrike (och en gnutta Tyskland) - Söker tips

Tack för tipsen!

Vinpaniken har nu lagt sig. Tack vare era tips (Anders lista gav mig bra idéer) och några timmars efterforskning på hotellrummet har jag nu en lista över producenter, specifika viner och var jag hittar dem. Lugnet är återställt och morgondagens vinshopping lär bli mer målinriktat och kännas mindre förvirrad då jag nu i alla fall har lite koll på vad jag ska kika efter. Vad som inhandlas får ni se i reserapporten sen :) Återigen: Tack för hjälpsamheten - ni är guld värda.
 

kayaker

Cyklist
SV: Bilresa i Frankrike (och en gnutta Tyskland) - Söker tips

Gurto skrev:
Tack för tipsen!

Vinpaniken har nu lagt sig. Tack vare era tips (Anders lista gav mig bra idéer) och några timmars efterforskning på hotellrummet har jag nu en lista över producenter, specifika viner och var jag hittar dem. Lugnet är återställt och morgondagens vinshopping lär bli mer målinriktat och kännas mindre förvirrad då jag nu i alla fall har lite koll på vad jag ska kika efter. Vad som inhandlas får ni se i reserapporten sen :) Återigen: Tack för hjälpsamheten - ni är guld värda.
Ett tips till ska du få: Alain Gras. Jag skulle kunna använda det förbjudna ordet. ;)
Extratips: http://www.caveaudelatour.com/
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Bilresa i Frankrike (och en gnutta Tyskland) - Söker tips

Gurto skrev:
Och sedan, framför allt, vilka producenter (för som jag förstått det är det klokast att primärt gå efter producent?) ska jag hålla utkik efter? Röd Bourgogne är det som gäller. Kommer väl köpa något i 100€ klassen men lite tips om bra grejer kring 30-60€ vore trevligt. Att det är yngre viner gör inget - jag har tålamod och plats i källaren :)

Några komplement till Anders L:s lista på sådana som är bra, sådant jag köpt eller provat själv, eller som fått mycket bra omdömen från sådana jag litar på. Jag har försökt få med några från Côte de Nuits som inte räknas till den absoluta toppen, men som gör korrekta viner som kan vara riktigt bra i toppårgångar, och där priset inte rakar iväg alltför mycket, d.v.s. du bör kunna ha råd med bättre premier cru och i något fall kanske grand cru inom din budget.

Odlare med bas i Côte de Beaune
Marquis d'Angerville, bl.a. Volnay
Michel Lafarge, bl.a. Volnay
La Pousse d'Or, bl.a. Volnay & Corton men numera en hel del mer
Comte Armand, bl.a. Pommard (men vissa tycker att vinerna, åtminstone topp-Pommarderna, är lite för mycket "supertoskan"-lika)
Louis Boillot, bl.a. Pommard & Volnay
Albert Morot, bl.a. Beaune
Domaine de Bellene & deras négociantrörelse Maison Roche de Bellene (Nicolas Potels nya rörelse nu när han inte får använda sitt eget namn...)

Odlare med bas i Côte de Nuits

Camus, Gevrey-Chambertin inkl ett helt koppel med Chambertin-grann-grand cru:er (Egentligen presterar de mycket svagt sett till deras appellationer, så vissa skyr dem som pesten. Men numera är vinerna normalt korrekta, om än lite tunna, och i toppårgångar kan de vara riktigt bra. Poängen är att de säljs mycket billigt för sin appellation, en "äkta" Chambertin är billigare än Gevrey premier cru från byns mera kända odlare, och vissa av de övriga grand cru:erna kan vara billigare än mediokra odlares premier cru:er. Så tveka inte att köpa Camus grand cru:er från toppårgångar som t.ex. 2009 om de säljs till hederligt pris!)
Christian Clerget, bl.a. Vougeot
Ghislaine-Barthod, bl.a. Chambolle-Musigny
Henri Gouges, bl.a. Nuits-Saint-Georges (en av de som gör mer "polerade" viner i NSG, de tenderar annars att vara de mest rustika i Côte de Nuits)
Jean Grivot, bl.a. Vosne-Romanée
Gros frère & sœur (alla Gros - det finns i alla fall fyra - är mer eller mindre bra även om Anne Gros numera har bäst rykte)
Domaine Lambrays, bl.a. Morey-Saint Denis (ofta en stil karaktäriserad av aningen tidigare skörd än de flesta, så ofta lite lätt örtiga/gröna toner, men ändå bra frukt - inte säkert att det gäller varma årgångar som 2009)
Denis Mortet, bl.a. Gevrey-Chambertin (men risk för att priserna har stuckit över ditt intervall på det mesta)
Taupenot-Merme
Tortochot, bl.a. Gevrey-Chambertin (relativt generösa med eken, men också rätt traditionalistiska så deras toppviner är väl ändå tänka att drickas när eken integreras)
Vougeraie, deras Corton & Clos de Vougeot sticker ibland inte iväg alltför mycket för att vara Grand Cru

Odlare i Côte Chalonnais (ifall du har plats i bilen och vill visa att du vågar dig utanför Côte d'Or; du kan dock bli tvungen att gå ner under 30...)
Joblot, bl.a. Givry
A & P de Villaine, bl.a. Mercurey

Négocianter
Drouhin
Alex Gambal
"Dyrare appellationer" från Boisset

Några att absolut undvika
Labouré-Roi, av både kvalitets- och principskäl, bl.a. under utredning för omfattande etikettsfusk...
Hospice de Beaune-buteljeringar: kvaliteten varierar, tenderar att vara överekade och överprissatta relativt kvaliteten


Läs på årgångstabellen och sikta generellt på bra årgångar, men flertalet yngre årgångar som troligen finns att köpa nu (2008-2010) är bra till mycket bra. Den enda på 2000-talet som du ska sky som pesten är 2004, och jag rekommenderar att undvika 2003 - vill du ha Nya Världen-Pinot, så köp det istället.

P.S. Hittar du något alls från det tidigare tipset Armand Rousseau i ditt prisintervall € 30-60 (såvida det inte är hans bas-Gevrey från 2004 på halvflaska) så köp gärna en pall eller två åt mig, så ger jag dig 10% extra för besväret att frakta hem flaskorna. ;D
 
SV: Bilresa i Frankrike (och en gnutta Tyskland) - Söker tips

vintomas skrev:
P.S. Hittar du något alls från det tidigare tipset Armand Rousseau i ditt prisintervall € 30-60 (såvida det inte är hans bas-Gevrey från 2004 på halvflaska) så köp gärna en pall eller två åt mig, så ger jag dig 10% extra för besväret att frakta hem flaskorna. ;D
Riktigt bra lista Vintomas, som jag skrev, jag är långt ifrån någon expert på Bourgogne. Tror att du hjälpt Gurto att återfå vinångesten :)

Vill bara påpeka att Gurto faktiskt också tänkte sig spendera lite mer för några flaskor. 100€ intervallen är ju rätt bred på det här forumet och det finns ju en del Armand Rousseau som är intressanta för €100 +

Kommer väl köpa något i 100€ klassen

Hittar Gurto en gäng Armand Rousseau Chambertin för det priset kan ha ta en pall till mig också
 
Trådskapare
Gurto

Gurto

Medlem
SV: Bilresa i Frankrike (och en gnutta Tyskland) - Söker tips

Så, då var det dags för en liten rapport på resan.

Vi började - som tidigare nämnts - i Riquewihr i Alsace. Hotellet (Saint Nicolas) var helt OK. Enkelt och gammaldags charmigt om än inte i världens bästa skick.

Vi kan börja med de restaurangbesök som var värda att nämna:

Första lunchen blev Choucroute på en av de enkla restaurangerna på huvudgatan. En suverän rätt där en lite syrlig riesling sitter som en smäck till.

Första middagen blev på enstjärniga la Table du Gourmet. Mysig restaurang med kalkade väggar (målade mattröda) och bjälkar. Mycket bra mat. Så pass bra att sommaravsmaksmenyn vi åt förtjänar att kort listas upp (dock taget ur minnet så kan fela något):

Amuse bouche: Potatisbröd, majskräm, parmesanchips, pistageknyten.
Förrätt 1: Kall tomatsoppa med olika sorters melon, körsbär och persiljetofu
Förrätt 2: Anklever med söt muscatreduktion, karamellchips och aprikos.
Förrätt 3: Babybläckfisk med grönsaker, paprikaolja och tomatsås.
Varmrätt 1: Fisk (kan ha varit havsaborre), grönsak- och örtpure (kan ha dominerats av grön paprika).
Varmrätt 2: Dikalv med buljongsås smaksatt med lakrits + lakritsreduktion och grönsaker
Dessert: Jordgubbstartar med jordgubbscouli och mynta + fluffigt smultronmousse
Extra dessert: Två sorters marshmallows (aprikos och något mer) + hallonmacaron

Väldigt vällagad mat där det märktes att köksmästaren verkligen hade koll på vilka smaker som gifte sig med varandra. Användes en hel del blommor i rätterna som inte bara var ätbara utan verkligen goda och bidrog till rätterna. Dikalven var för övrigt bland de bästa rätterna jag någonsin har ätit. Vi tog någon variant på vinpaket vilket innebar en muscat till de två första rätterna, en torr riesling till nästa två och ett syrah-grenache till kalven. Producenter hann jag aldrig uppfatta (gick rätt fort på franska - hon som presenterade vinerna pratade dålig engelska - och jag talar i stort sett ingen franska) men det var rätt trevliga viner. Trevligt var också att köksmästaren kom ut i matsalen och tog sig tid att prata lite vid varje bord. En väldigt härlig upplevelse och resans bästa restaurangbesök.

Sarmant d'Or besöktes ocskå. De levererade en vällaggad trerätters (grodlårsravioli, havsabborre och aprikosparfait). Gott men inte alls i nivå med la Table.

I övrigt flanerade vi runt, besökte lite vinkällare i Riquewihr, Kientzheim och Ribeauville. Alsace var helt klart ett mycket trevligt ställe och Riquewihr en mycket mysig by.

Nedan listar jag vinerna som handlas in i Alsace. Alla viner inhandlades i respektive producents egna vinaffär/källare om inget annat nämns. Allt Alsacevin är riesling, om inget annat nämns. Kort beskrivning för de som smakades. Inom parantes drickfönstret jag fått rekommenderat. Kommentera gärna om ni tycker det känns rimligt. Tar med priserna också. Mest för att ge en uppfattning om prisläget.

Riquewihr:

Bernard Schwach, Grand cru Schoenenbourg, 2008 3 fl. á 14,95€
D: Vinteräpplen, mandel, lätt jasminblom, lite honung.
S: Mogna äpplen. Rel. hög syra. Bra koncentration.
Gott vin som redan verkar få lite mognad. Lite gnetig gubbe i källaren som klagade på att alla ville provsmaka och ingen köpa.

Hugel Tradition, 2008 3 fl. á 17,48€ (2015-2018)
D: Gröna äpplen, citrus, liiite honung och aprikos.
S: Gröna äpplen, citrus. Rel. hög syra. Bra konc.
Riktigt bra men fönstret känns rätt - lite för grönt och knutet än så länge.

Hugel Jubilee, 2007 3fl á 30,24€ (2018-2025)
(druvorna kommer från grand cru-läget Schoenenbourg men Hugel använder sig av någon anledning inte av Grand cru-begreppet)
D: Mogna gula äpplen, aprikos, lite honung, hint av petroleum.
S: Mycket bra konncentration. Lite beska.
Väldigt väldigt bra. Men många fler år känns absolut rätt på detta vin.

Hugels vinkällare (vet inte om det är den rätta benämningen - deras butik i alla fall) var absolut den bästa och mest profisionella i Alsace. Killen där pratade bra engelska och var mycket trevlig och frågade gärna på frågor ganska utförligt. För övrigt enda stället där man fick prova i ordentliga riedelglas istället för små ISO-glas.

Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande, 1986 1fl. á 175€ Boutique Vini (tror det är Hugels vinbutik med annat utbud än deras egna. Ligger i alla fall alldeles bredvid).
Inhandlad till en provning som snart skall hållas. Rapport från den kommer.

Dopff & Irion, Gewürztraminer, Les Sorcierères, 2008 2 fl á 11€ (2012-2022)
D: Aprikos, fläderblom
S: Blommigt, aprikosfylligt, en del sötma
Rätt trevligt. Gewürztraminer är normalt sett inte helt min grej men denna tilll den ihandlade Munsterosten ska nog bli trevligt.

Kientzheim:

Paul Blanck, Muscat, 2011 2 fl á 8,50€
D: Litchee, söta päron, blommigt (fläder + annat)
S: Blommigt, fruktigt
Mest flickvännens val. Men ganska trevligt fruktigt och blommigt vin.

Paul Blanck, Patergarten, 2009 1 fl á 11,50€
D: Gröna äpplen, lätt nötigt
S: Lättare, äppligt, fruktigt
En lite fruktigare och enklare riesling som var riktigt trevlig

Paul Blanck, Grand cru Schlossberg, 2008 1 fl á 14,80€
D: Gula äpplen, petroleum, honung, aprikos
S: Mellan gröna och gula äpplen, rel. hög syra

Paul Blanck, Grand cru Furstentum, 2005 1 fl á 14,80€
D: Mkt torkade aprikoser, honung, moget, sött, lätt rökigt
S: Koncentrerat, aprikostungt
En härlig, lite mer mogen och fetare riesling

Paul Blanck, Grand cru Furstentum, 1988 1 fl á 76€
Till kommande provning

Ribbeauville:

Louis Sipp, Grand cru Kirchberg, 2008 3 fl. á 19€
D: Rel. fet, lite fläder, fortfarande stram, citrus, gröna äpplen
S: Gröna äpplen, mineral, hög syra
Väldigt gott men vill nog ge det några år till

Sedan bar det av till Bourgogne och Beaune. Staden var lite större än vad jag trott. Ganska trevlig men Riquewihr var mysigare. Hotellet (Brit Hotel) var vettigt utan att vara riktigt bra. Åt enkelt och gott överallt i Beaune. Blev ingen "finare" restaurang här.

Utvalda aktiviteter:

Marché aux vins. Var ingen höjdare alls. Började med att vi fick taste du vin-koppar (de där små metall"kåsorna"). Frågade om det var möjligt att få glas men det gick inte för sig. Kändes som att äta soppa med gaffel - nästan omöjligt att dofta på vinet. Vinerna som smakades var dessutom inte speciellt bra i mitt tycke. Inte nöjd med detta.

Château de Rully. Ett trevlig - om än rätt nedgånget - litet slott inte så långt från Beaune. Trevligt att vandra runt i parken utanför och en rolig guidad tur i slottet. Guiden kunde i stort sett ingen engelska men som tur var tolkades allt av en amerikansk familj där dottern kunde franska och några belgare (en av dem var engelsklärare). Inget höjdarvin som såldes där men det var heller inte poängen med utflykten dit.

Inhandlade viner. Alla i Beuene utom Ch. de Rully som inhandlades vid slottet. Samma mall som förut. Här gick det dock inte smaka alls i samma utsträckning.

Corton, Grand cru, Bonneau du Martray, 2000 1 fl. á 115€ Magnum
Till provningen

Nuits-Saint-Georges, 1er cru, Clos de Thorey, Domaine Charles Thomas, 2002 1 fl. á 31,50€ Moillard

Bourgogne, Covent de Jacobins, Louis Jadot, 2009 1 fl á 10,70€ Maison Denis Perret (2012-2013)

Chambolle-Musigny, L. Jadot, 2008 1 fl. á 29,50€ -"- (2018-2028)

Chambolle-Musigny, 1er cru, les Baudes, L. Jadot, 2009 1 fl. á 57,40€ -"- (2018-2028)

Santenay, clos de Malte, L. Jadot, 2007 1 fl á 15,70€ -"- (2012-2013)

Vosne-Romanée, Louis Latour, 2009 1 fl á 40,80€ -"- (2017-2025)

Echezeaux, grand cru, L. Latour, 2005 1 fl á 113€ -"- (2023->)

Savigny-les-Beaune, premier cru, domaine Bruno Clair, 2008 1 fl á 28€ Domaine des vin (2020->)

Chambolle-Musigny, vieilles vignes, Maison Roche de Bellene, 2009 1 fl á 39€ Vinoboam (2017->)

Savigny-les-Beaune, vieilles vignes, Christian, 2009 1 fl. á 19€ -"- (2012-2013)

Beaucastel, Chateauneuf du Pape, 2000 1 fl á 85€ Magnum
Till provningen

Château TouMalin, Canon-Fronsac, Bordeaux, 2008 1 fl á 18,70€ La Grande Boutique du vin

Château Clément Termes "David", Merlot och Duras, VDP côtes du Tarn, Gaillac, 2009 1 fl. á 4,40€ -"-
De två ovannämnda köptes av min flickvän som en rolig grej endast för att de bar våra namn (Malin och David). Den första kanske kanske inte är helt tokig dock. Druvan Duras i det andra har jag aldrig provat - kan ju vara kul.

Clos Vougeot, grand cru, Michel Gros, 2008 1 fl á 95€ -"- (2018-2024)

Château de Rully, Saint Jaques, comte R. de Ternay, Antonin Rodet, 2008 1 fl á 13,50€ Ch. de Rully
D: Fruktig, gula tropiska frukter. Lite smöriga popcorn
S: Fruktig, enkelt, inte så koncentrerat.
Helt ok men köptes mest för att vi var på slottet - som ett minne kan man säga. Enda vita vinet som inhandlades i Bourgogne förresten. Dracks dock en del på restaurang.

Gevrey-Chambertin, les Combottes, premier cru, Gerard Raphet, 2008 1 fl. á 46€ Domaine des Vin (2018->)

Sedan blev det några till enkla billiga bourgogner och en beaujolais som jag hoppar att ta upp.

Nästa resmål blev Paris. Gick mest omkring och insöp staden vilket var väldigt trevlig. Väldigt spartanskt hotell (Prince hotel forum) men det låg bra och centralt till. Åt på Maison de l'Aubrac. Levde inte riktigt upp till förväntingarna. Otroligt trångt och maten var väl bra men inte så bra som jag hade hoppats. Aligot (potatispuré med creme fraich och osten Cantal) var dock en trevlig bekantskap - skall lagas hemma. Blev också ett stopp på vinbaren ô Chateau och njöt av deras "now or never"-paket för 56€:
3cl Château Mouton Rotschild, 1983
D: Russin, torkad frukt, lätt animaliskt, sötlakrits, skogig undervegetation, pennväss
S: Mjukt, nedslipade tanniner, torkad frukt, pennväss, lätt madeiraton. Lång eftersmak
Häftig upplevelse och trots att jag misstänker att vinet är på nedåtkurvan var det väldigt gott.
3 cl Château d'Yquem, 1998
D: Torkade aprikoser, marmeladigt (som en marmelad med mycket skal i) åt kumquat-hållet, kryddigt (kanel, syltad ingefära), brända mandlar
S: MYCKET koncentrerat. Det marmeladiga återkommer. Lång kryddig och lite eldig eftersmak.
Ett helt fantastiskt vin! Antar att det egentligen räknas som att dricka en Yquem alldeles för tidigt men det spelar ingen roll - det var otroligt bra.

Vidare till Champagne och Dizy. Enkelt hotell som låg lite off (bredvid en volvohandlare) men det dög. Deras buffé var väl ingen höjdare dock. Var där på en söndag så allt i Dizy var stängt. Åkte in till ett sömnigt Epernay 5 minuter bort och lunchade och handlade ytterst lite. Blev lite av en vilodag med slöande på hotellets uteservering (var extremt varmt denna dag) vilket var behövligt. Missade väl att uppleva champagne men då får man ju en ursäkt att åka dit igen snart ;)

Inhandlade viner (i Epernay):

Bollinger, Special Cuvée ½ flaska á 19,50€ Le Moine Vigneron

Billecart-Salmon, Brut reserve ½ flaska á 15€ -"-

Sista stoppet blev Bernkastel-Kues i Moseldalen. Kitschigt men väldigt trevligt hotell (Märchenhotel = sagohotellet, i snötvitrummet) med resant bästa frukostbuffé. Väldigt charmig by (kommer definitivt återvända hit). Det märks att det är lite mer ordnung på tyskarna får man säga :) Gammal by men i toppskick (i Frankrike var det ofta lite slitet i byarna - charmigt det också i och för sig). Botaniserade runt i byn. Åt middag på Graacher Tor vilket kan rekommenderas. Var nog resans näst bästa restaurang. Bra och (varning för här tabubelagt ord) prisvärd fyrrätters (48€) med intressant vinpaket. Inga stora viner men var kul att se mångfalden från Mosel. Dornfelder hade jag t.ex. aldrig provat förut.

Var också på Vinotheket och provade. 15€ och fri provning av 130 viner (i den lägre prisklassen i och för sig). Riktigt kul. Blev en del enklare moselviner som jag hoppar att ta upp, men även ett gott eiswein (som dock inte ingick i provningen - den bad jag om att få prova i kassan):

Zeltinger Eiswein, Blauschiefer Steillagen Riesling, Weingut Albert Gessinger, Bernkasteler Ring, 2009 2 halvflaskor á 30€

Allt som allt en väldigt bra semesterresa och bekantskap med en massa trevligt vin. Blev en väldig massa text men hoppas ni har någon behållning av den :)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Bilresa i Frankrike (och en gnutta Tyskland) - Söker tips

Gurto skrev:
Så, då var det dags för en liten rapport på resan.

Allt som allt en väldigt bra semesterresa och bekantskap med en massa trevligt vin. Blev en väldig massa text men hoppas ni har någon behållning av den :)

Trevlig semester och trevlig läsning.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Bilresa i Frankrike (och en gnutta Tyskland) - Söker tips

Gurto skrev:
3 cl Château d'Yquem, 1998
...Ett helt fantastiskt vin! Antar att det egentligen räknas som att dricka en Yquem alldeles för tidigt men det spelar ingen roll - det var otroligt bra.

Om man alls hittar Yquem på glas till ett pris man har råd med, är man fullt ursäktad om man slår till, oavsett vilken årgång det är. ;D

Kul läsning!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Bilresa i Frankrike (och en gnutta Tyskland) - Söker tips

Gurto skrev:
Marché aux vins. Var ingen höjdare alls. Började med att vi fick taste du vin-koppar (de där små metall"kåsorna"). Frågade om det var möjligt att få glas men det gick inte för sig. Kändes som att äta soppa med gaffel - nästan omöjligt att dofta på vinet. Vinerna som smakades var dessutom inte speciellt bra i mitt tycke. Inte nöjd med detta.

Självklart går det inte att prova seriöst vin från tastevin. Eftersom jag tipsade både om Marché aux vins och att man borde fråga om glas, måste säga att jag blir lite förvånad och irriterad över att det inte gick. När jag var där hösten 2009 provade jag från tastevin under den snitslade banan och sedan lite bättre viner från provningsglas. Jag kommenterade till "monsieur Conseillant" att det är svårt att prova från tastevin, och han sa då att det bara var att säga till så fick man ett provningsglas istället redan i början av turen. Rätt korkat att det nu inte gick, såvida de inte slängt ut alla glas, vilket jag inte tror. När detta nu inte går, finns det ju ingen anledning att tipsa fler om att besöka dem. Ärligt talat kan fransmän lite då och då, i högre grad än andra vinproducerande nationaliteter, helt sakna känsla för hur man hanterar kunder.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Bilresa i Frankrike (och en gnutta Tyskland) - Söker tips

Kapar den här tråden och frågar om ngn av er har mejladress till följande producenter (hade flera av dem tills datakrasch) - min fråga berör min resa till Frankrike :)

André Clouet
Diebolt Vallois
Pierre Peters
Bonnaire

Samt någon mer ni tycker jag bör besöka?
 
Toppen