Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bistro Pastis

Var för första gången på Bistro Pastis i Gamla Stan. Tyvärr fullt (det är en liten restaurang så bokning rekommenderas). Flera som har föreslagit att vi ska gå dit men det har aldrig blivit av. Nu hamnade vi iallafall i baren och började med ett glas Comtes 2002 för 195 kronor glaset.

Efter första glaseet så kände vi att det nog var läge att sitta kvar så vi "uppgraderade" glasen till en hel flaska vilken säljs för det facila priset av 995:- och kocken slängde ihop lite improviserat tilltugg, ankleverpaté, rostad brioche, varma fikon och sultanrussin. Inte helt fel får man säga och inte dyrt heller.

Blir helt klart återbesök. Det som bars ut till borden såg väldigt smakligt ut, personalen var mycket serviceinrikitad och vinlistan såg kompetent ut.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Bistro Pastis

Är det någon som har nåt att säga om Pastis i Gamla stan ??
Blev lite sugen att testa , både meny och vinlista ser trevligt (kanska bra vinpriser överlag)
Eller är det en turistfälla ?
 

Gurto

Medlem
SV: Bistro Pastis

995 för comtes -02?! Bra champagne billigare på krogen än systemet ...imponerande. Vet att fondberg säljer Comtes för 800 ex moms om man säljer det på glas men det blir ju 1000 ink moms. Även om de fått lite mer rabatt så måste det vara ett pyttepåslag. Har de samma minimala påslag på övriga viner?
 
Trådskapare
A
SV: Bistro Pastis

Gurto skrev:
995 för comtes -02?! Bra champagne billigare på krogen än systemet ...imponerande. Vet att fondberg säljer Comtes för 800 ex moms om man säljer det på glas men det blir ju 1000 ink moms. Även om de fått lite mer rabatt så måste det vara ett pyttepåslag. Har de samma minimala påslag på övriga viner?

Verkar som Fondberg ibland har lite erbjudanden ibland vilket gör att restauranger kan hålla lägre priser. Just denna gång hade Pastis beställt årgång 2000 men fick 2002 vilket jag glatt tog emot.

Generellt har jag bra hört postivt om Pastis och det är långt ifrån en turistfälla. Har bara varit där en gång men jag vet flera som har bra smak vilken håller Pastis högt. Det är ju en liten bistro så ingen finkrog.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Bistro Pastis

Gurto skrev:
995 för comtes -02?! Bra champagne billigare på krogen än systemet ...imponerande. Vet att fondberg säljer Comtes för 800 ex moms om man säljer det på glas men det blir ju 1000 ink moms. Även om de fått lite mer rabatt så måste det vara ett pyttepåslag. Har de samma minimala påslag på övriga viner?
Hmm, restauranger betalar väl utan SB påslag! Borde bli ca 800+moms (1200 på SB), eller?
 

Magikern

Medlem
SV: Bistro Pastis

Gurto skrev:
995 för comtes -02?! Bra champagne billigare på krogen än systemet ...imponerande. Vet att fondberg säljer Comtes för 800 ex moms om man säljer det på glas men det blir ju 1000 ink moms. Även om de fått lite mer rabatt så måste det vara ett pyttepåslag.

De är riktigt imponerande.

Jag har sett Petrus 02 för 14000:- och Mouton Rothschild 02 för 3500:- på småstadskrogar men i det här sammanhaget är de ett riktigt bra pris.
 

Gurto

Medlem
SV: Bistro Pastis

magnum skrev:
Hmm, restauranger betalar väl utan SB påslag! Borde bli ca 800+moms (1200 på SB), eller?

Jag vet inte om vi missförstår varandra men SB har naturligtvis inget med saken att göra. Restaurangen i sig gör ju dock normalt sett ett påslag, för att faktiskt tjäna pengar på varan ...om det nu inte helt enkelt är ett lockpris för att gästen ska spendera pengar på annat när han/hon är där. Har dock för mig att man inte får sälja alkohol utan en viss procent vinst.

Ponera att de får köpa Comtes för 800. Säljer de den för 995 finns bara 796 kvar efter att momsen är inbetald. Alltså har de då gått 4kr back. Även om de fått skumpan för säg 700 plus moms är det ändå att ta väldigt snällt betalt. Hur som helst - sjukt bra pris för champagne på restaurang.
 
Trådskapare
A
SV: Bistro Pastis

Gurto skrev:
Jag vet inte om vi missförstår varandra men SB har naturligtvis inget med saken att göra. Restaurangen i sig gör ju dock normalt sett ett påslag, för att faktiskt tjäna pengar på varan ...om det nu inte helt enkelt är ett lockpris för att gästen ska spendera pengar på annat när han/hon är där. Har dock för mig att man inte får sälja alkohol utan en viss procent vinst.

Ponera att de får köpa Comtes för 800. Säljer de den för 995 finns bara 796 kvar efter att momsen är inbetald. Alltså har de då gått 4kr back. Även om de fått skumpan för säg 700 plus moms är det ändå att ta väldigt snällt betalt. Hur som helst - sjukt bra pris för champagne på restaurang.

Som jag skrev så säljer leverantörer ofta sina viner till lägre priser för att promota speciella produkter.

Så räkna inte med att Pastis betalar 800 kronor. Bra pris dock
 

Guayabera

Medlem
SV: Bistro Pastis

Anders Landström skrev:
Som jag skrev så säljer leverantörer ofta sina viner till lägre priser för att promota speciella produkter.

Vilket också gäller för producenter, i detta fallet Taittinger.
 
Trådskapare
A
SV: Bistro Pastis

Ska på återbesök till Pastis nu på lördag. Blir rapport här. Har efter mitt sista oplanerade besök har jag en känsla att det kan bli riktigt bra.
 
Trådskapare
A
SV: Bistro Pastis

Ett kort besök på Pastis igår. Söker du en varm, personlig bistro med bra klass på mat och vin så är Pastis en restaurang som levererar.

En rättfram entrecôte, potatisgratäng och sallad. Ingen speciellt på pappret men vad som gör det så bra är handlaget. Perfekt stekt kött med en krämig gratäng. Enkelt och gott.

Till det dricker vi en 2008 Francois Lamarche Vosne-Romanée 1er Cru Aux Malconsorts Det här är ett stramt och ungt vin. Sätter nytt ljus på den jag drack för en månad sedan. Saknar helt blöt hund-doften som den flaskan hade . Röd frukt , peppriga kryddor och lite vanilj skymtar fram, men doften återhållsam. Ganska mycket körsbär i smaken som också håller igen. Strukturen finns där och jag upplever inte den här flaskan lika tunn som den förra. Behöver minst 5 år på flaska, troligen mer.-

2013-03-15-21-31-12.jpg
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Trångt, gemytligt, trevlig servis och god mat.
Startade med en Pastis, såklart ;)
Huvudrätt blev en CHOUCROUTE 500:- (2p) och en CHÈVRE CHAUD 98:- allt delades på 2 pers.
Fläsklägg, korv, sidfläsk, oxbringa och kalvtunga som ligger och gosar med rejäl lass surkål.

Till maten, öl.
Gott och trevligt.
0
 
Trådskapare
A
Trångt, gemytligt, trevlig servis och god mat.
Startade med en Pastis, såklart ;)
Huvudrätt blev en CHOUCROUTE 500:- (2p) och en CHÈVRE CHAUD 98:- allt delades på 2 pers.
Fläsklägg, korv, sidfläsk, oxbringa och kalvtunga som ligger och gosar med rejäl lass surkål.

Till maten, öl.
Gott och trevligt.
0

Tack, Pastis är ett ställe som alltid kan rekommenderas

PS. Du har lagt in en bild som kräver att man har tillgång till den sidan
 

fabio

Medlem
Har ätit middag på Pastis tre gånger under 2013 och varit mycket nöjd varje gång. Hittade alla gångerna bra vin med mänskliga påslag vilket inte är det lättaste i Sthlm...
 
Toppen