Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Björnbärspaj med vaniljsås...var dricka?

weezer

Medlem
Ska käka en björnbärspaj med lite knäckigt täcke och en smaskig men onyttig egengjord vaniljkräm ikväll men ngra gäster..vad ska jag dricka till det? Har lite recioto, lite rött från portugal (Dulce), Vinos Piñol Terra Alta Josefina Piñol (spanien, rätt tanninrikt sist jag prövade den) och en del port...

Vad kan passa bäst? Är lite lat för att åka och köpa nåt. :)
 

CH

Medlem
SV: Björnbärspaj med vaniljsås...var dricka?

Jag har tyvärr inga bra råd om vad som ska drickas till men måste säga att det låter förbannat gott.
 

Krug88

Medlem
SV: Björnbärspaj med vaniljsås...var dricka?

Inget av det du nämnde, en sauternes eller liknande borde nog passa bra.
 
Trådskapare
W

weezer

Medlem
SV: Björnbärspaj med vaniljsås...var dricka?

Asså, sauternes. Ok, då kör vi på det. Det finns det gott om iallafall. Jag tippade på att en röd hade varit mer passande..
 
Trådskapare
W

weezer

Medlem
SV: Björnbärspaj med vaniljsås...var dricka?

Deg: 4 dl socker, 5 dl mjöl, 2.5 dl havregryn, 1 tsk bakpulver, 250 gram smör.


Smält smöret, rör i mjöl, socker, gryn och bakpulver. Degen räcker till typ 14 pers så man kan ta ner mängden.

Blanda björnbär, socker och maizena i en form, täck med smulpajen. Baka i ugn 225 grader tills den bubblar och den fått färg.


vaniljkräm


9 st äggulor
190 gram socker
90 gram mjöl
75 cl mjölk
1 vaniljstång


Koka upp mjölk och stång. Vispa under tiden ihop äggula samt socker och mjöl. Slå över varma mjölken under omrörning över äggvispet. Låta sjud tills den tjocknar. Passera genom sil. Låt svalna under plastfilm (annars bildas en hinna). Vispa upp 2-3 dl grädde och vänd ner i den kalla krämen...

Ät och njut.
 

kayaker

Cyklist
SV: Björnbärspaj med vaniljsås...var dricka?

weezer skrev:
Asså, sauternes. Ok, då kör vi på det. Det finns det gott om iallafall. Jag tippade på att en röd hade varit mer passande..
Yellow Tail? ;D
 

Lando

Medlem
SV: Björnbärspaj med vaniljsås...var dricka?

Tack weezer, det ska provas! Hur mycket maizena och socker tror du man ska ta tillsammans med bären?
 
Trådskapare
W

weezer

Medlem
SV: Björnbärspaj med vaniljsås...var dricka?

Jag skulle ta lika mkt som i ett blåbärspajrecept typ..inget svar men kika på en sånt :).
 

kayaker

Cyklist
SV: Björnbärspaj med vaniljsås...var dricka?

weezer skrev:
Deg: 4 dl socker, 5 dl mjöl, 2.5 dl havregryn, 1 tsk bakpulver, 250 gram smör.


Smält smöret, rör i mjöl, socker, gryn och bakpulver. Degen räcker till typ 14 pers så man kan ta ner mängden.
Varför det? :)
 
Trådskapare
W

weezer

Medlem
SV: Björnbärspaj med vaniljsås...var dricka?

Ja det är kanske onödigt med en jättesats om man bara lagar till ett par stycken? :)
 
Toppen