Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

blanc de noirs VS blanc de blancs?

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Ska hålla en liten champagneprovning på jobbet som julig-avslutning

Då hadde vi tänkt line-up med 6olika bubbel
Min idé är att ha tre olika kategorier där man har en dålig/medelmåtta/billig VS en lite bättre

Min tanke är att till BdB den 'dåliga' ska bli Nicolas Feuillattes BdB2005 och då fundera jag på att man skulle testa den mot Selosse Initial. Det blir ju dock nydeg då de köps direkt från SB (aldrig prövat nydeggad selosse förut) men antar det är en bra och lär bli stor skillnad?

Sen blir det ju, BdN då jag fundera på antingen De venoge BdN eller André Clouet standard cuvée som får va den 'sämre' Men då vill jag höra experterna vad ni rekommenderar som bättre BdN o jämföra med? (Min ända egna tanke faller på. Egly-ouriet)....kollegorna på jobbet har testat lite allmöjligt men sällan särskillt över 'standard'
De ända budgeten vi har är 800kr/flaska


Tack på förhand!:)


Edit: Ändrade bara titeln. Språkprofessorn slår till
 

Elvis

Medlem
SV: blanc de noirs VS blanc de balncs?

Selosse är så annorlunda mot allt annat, så om du tar med den i bdb-kategori blir det egentligen inte bra mot dålig bdb, utan "vanlig stil" mot "Selosse-stil". För övrigt skulle jag aldrig ta Nicolas Feuillatte, ta en Palmer bdb 2005 ellet en Pierre Peters i stället. Palmer är anonym och inte så spännande utan att vara äcklig (som Feuillatte)

Och som bättre bdb kan du ta Orpale 1998, Cuvée St Vincent 1996 eller Diebolt-Vallois 2004 i stället för Selosse.

Är budgeten verkligen 800 kr/flaska? Alla champagner du nämner kostar mindre eller betydligt mindre.
 
SV: blanc de noirs VS blanc de balncs?

Elvis skrev:
Selosse är så annorlunda mot allt annat, så om du tar med den i bdb-kategori blir det egentligen inte bra mot dålig bdb, utan "vanlig stil" mot "Selosse-stil". För övrigt skulle jag aldrig ta Nicolas Feuillatte, ta en Palmer bdb 2005 ellet en Pierre Peters i stället. Palmer är anonym och inte så spännande utan att vara äcklig (som Feuillatte)

Och som bättre bdb kan du ta Orpale 1998, Cuvée St Vincent 1996 eller Diebolt-Vallois 2004 i stället för Selosse.

Är budgeten verkligen 800 kr/flaska? Alla champagner du nämner kostar mindre eller betydligt mindre.
Jag skulle också skippa Nicolas Feuillatte i en dylik uppställning

Det är förhållandevis enkelt att välja BdB, BdN är svårare. Några som du kan välja mellan är

Eric Rodez Blanc de Noirs Grand Cru (nr 77108)
Voirin-Jumel Premier Cru Blanc de Noirs Brut (nr 77319)
Egly-Ouriet Blanc de Noirs Grand Cru (nr 77105) (väldigt ekad och enligt min uppfattning inte värd sitt svenska pris)
André Clouet Cuvée 1911 (nr 74145)
André Clouet Silver Brut Nature (nr 83533) (bättre än deras standard)

De Venoge tillhör inte mina favoriter, funkar nog bäst med en dos apelsinjuice.

Vad ska du välja för vanlig cuvée? Det blir rätt mycket odlare för BdB och BdN så skulle nog ta större hus för att visa skillnaden i stilen
 
Trådskapare
KockJohan

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: blanc de noirs VS blanc de balncs?

Ah! Orpale är självfallet ett perfekt val!
Men är verkligen selosse så...fel? Om man tar en enkel BdB blir det ju riktigt stor skillnad, vilket är meningen.
Som BdN blire clouet standard eller rodez.
Men är Paul Bara special club 2004....är det ett dåligt val att testa imot?
 
SV: blanc de noirs VS blanc de balncs?

Missade Paul Bara,bra Bouzyodlare, lite gammaldags men duktig. Har inte druckit hans 2004. Såg också att hans Comtessa finns att beställa. Återigen en årgång jag inte druckit men normalt ett säkert kort.

Selosse är Selosse, den kommer sticka ut. Initiale är lite högt prissatt tycker jag. Nästan 700 kronor. Men som sagt, Selosse är Selosse. Har du lite personer som gillar Bourgogne så är den nog inte fel.
 

Elvis

Medlem
SV: blanc de noirs VS blanc de balncs?

johan1279 skrev:
Men är verkligen selosse så...fel? Om man tar en enkel BdB blir det ju riktigt stor skillnad, vilket är meningen.

Det är klart att det är roligt att prova Selosse och stor skillnad blir det absolut. Men om du vill visa skillnaden mellan en enkel och en bättre bdb så tycker jag att du ska ta en mer "normal" bättre bdb, t.ex. Orpale.

Själv skulle jag välja bra champagner i sin respektive prisklass. André Clouet Silver mot André Clouet 1911 är till exempel båda två bra champagner som är intressanta att prova mot varandra.

Sedan tycker jag att du ska slänga in någon känd prestige i cuvéeprovningen och prova mot "lillebror", till exempel vanliga Pol Roger mot Winston Churchill.

Den här provningen skulle jag vilja vara med på. :D
 
Trådskapare
KockJohan

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: blanc de noirs VS blanc de blancs?

Ja absolut!
jag tror det får bli Orpale och Paul bara. Tack:)

Skulle vara mycket intressant
Elvis skrev:

Den här provningen skulle jag vilja vara med på. :D
a påtal om det, Elvis!
Det känns nästan som läge för ett 'champagne inferno'
 

Elvis

Medlem
SV: blanc de noirs VS blanc de blancs?

johan1279 skrev:
a påtal om det, Elvis!
Det känns nästan som läge för ett 'champagne inferno'
Ja absolut, gärna det! Kanske en bit in på nya året?
 
Trådskapare
KockJohan

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: blanc de noirs VS blanc de blancs?

Jag är gärna med!
Kanske öppna nån ny tråd, för o se om vi kan dra ihop lite folk:)?
 
Trådskapare
KockJohan

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: blanc de noirs VS blanc de blancs?

Jomen....ni får slå mig men jag kör ändå;

Nicolas Feuillatte BdB2004 VS Orpale1998

Andre Clouet VS Paul Bara Special Club 2004

Ja vet att ni har starka åsikter mot Feuilatte, men... Med denna line-up känner jag att de blir en barnsligt stor skillnad. Vilket mitt mål lite är.
O för att :) bryta av kör vi med en Selosse sen också:)
Kanske kommer nån anteckning om de imorrn. (har aldrig testat Paul Bara förut)
 
SV: blanc de noirs VS blanc de blancs?

johan1279 skrev:
Jomen....ni får slå mig men jag kör ändå;

Nicolas Feuillatte BdB2004 VS Orpale1998

Andre Clouet VS Paul Bara Special Club 2004

Ja vet att ni har starka åsikter mot Feuilatte, men... Med denna line-up känner jag att de blir en barnsligt stor skillnad. Vilket mitt mål lite är.
O för att :) bryta av kör vi med en Selosse sen också:)
Kanske kommer nån anteckning om de imorrn. (har aldrig testat Paul Bara förut)
Har jag missat anteckningarna?
 
Trådskapare
KockJohan

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: blanc de noirs VS blanc de blancs?

shorepower skrev:
johan1279 skrev:
Jomen....ni får slå mig men jag kör ändå;

Nicolas Feuillatte BdB2004 VS Orpale1998

Andre Clouet VS Paul Bara Special Club 2004

Ja vet att ni har starka åsikter mot Feuilatte, men... Med denna line-up känner jag att de blir en barnsligt stor skillnad. Vilket mitt mål lite är.
O för att :) bryta av kör vi med en Selosse sen också:)
Kanske kommer nån anteckning om de imorrn. (har aldrig testat Paul Bara förut)
Har jag missat anteckningarna?

Yes de har du missat;)

Nicolas Feuillatte BdB 2004 var spritsig med en syra som var ganska obehaglig, väldigt flabbig, ojämn och oangenäm beska.
Orpale 1998 Ganska generös doft. Frukten har viss mognad, där tonerna går mycket åt aprikos-håller, men även en heldel friska päronsyror. Brioch. Riktigt god redan nu. Är personligen inte så stort fan av De Saint-gall, men Orpale är gott!

André Clouet NV Jäst, rostat bröd, röda äpplen. Med en ordentlig syra som ger viss obalans. Jag tycker ändå Clouet´s instegs vin är helt ok, dock vill jag minnas att den var mer tydlig Pinot-karaktär senast jag testa den.
Paul Bara Spécial Club 2004
Först otroligt knuten, vi bestämmde oss för att dekantera den tillslut.
Det är viss oxidativ-stil på vinet.
Smältsmör, skorpor, nybaktbröd, Där frukten inte alls känns så Pinot-ig som jag hade förväntat mig.
Spektrat är stort, smaken går verkligen våg på våg, där elegansen följer genom hela gommen.
Avslutas gör det med skön och frisk mineral. En av de friskaste Pinot-dominerade cuvéer jag testat, riktigt riktigt bra!

Mest omtyckt blev Paul Baran.

Men jag kastade även in ett wild-card (Selosse Initial)
För mig var detta kvällen häftigaste upplevelse, men fram för-allt tycker jag den var tydligast "Pinot-ig" av samtliga viner.
Bör tillägga, att det var första gången jag testa en ung Initial. Den va helt underbar (i min smak utklassa den allt, men o andra sidan går det inte jämföra då stilen är så egen.
 
Toppen