Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Blaxsta Vingård

gece

Man vänjer sig.
Gjorde en "tour de Sörmland" nyligen och besökte Blaxsta för att ser vad Sverige har att bjuda på i vinväg. Ringde dagen innan för att se om det fanns några platser lediga, vilket gick bra. I besöket ingick övernattning, femrätters middag med (gårdens eget) vin och frukost dagen därpå.

Maten var mycket bra, mycket med lokal prägel, till exempel ankan från flocken som spankulerade omkring på parkeringen. Grönsaksmässigt också väldigt väl utfört, med allmogebetor, maskrosrot och slika ting.

Vinet var långt över vad jag väntat mig för svenskt vin. Från deras ordinarie sortiment fick vi deras chardonnay (förrätt med bla havskräfta); lätt ekad och ganska angenäm. Till ankan blev det deras merlot, normalt ingen favoritdruva men det var ett rätt schysst matvin med bra struktur. Vidal Icewine 2007 var mycket bra, som sig bör för vineriets flaggskepp. Största överraskningen var dock ett nypon-eiswein till osten; påminde om en PX-sherry men med en klart friskare syra.

Värdskapet var en illuster duo med vilka man med fördel kan prata jordbruks- eller alkoholpolitik.

Klart värt ett besök!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fick av en god vän, en flaska av deras "Hallonvin" som var något av det värsta jag fått i mig. Det var bornyr i fanskapet och smaken var med överväldigande jästkaraktär. Resonans med mina minnen från en fest på klasskompisens farsas ojästa Chateau Garage... Då var jag 13-14 år och svor att aldrig aldrig aldrig mer dricka alkohol. Bluäargh! :eek:

Men, nog vill jag att svenska vinmakare skall lyckas minst lika bra som du beskriver att de lyckats med allt gott ni fick er till livs på plats. Uppenbarligen så kan de - också :D

Vi gör alla misstag, och mitt medlemskap i IOGT blev kortvarigt.
 
Fick av en god vän, en flaska av deras "Hallonvin" som var något av det värsta jag fått i mig. Det var bornyr i fanskapet och smaken var med överväldigande jästkaraktär. Resonans med mina minnen från en fest på klasskompisens farsas ojästa Chateau Garage... Då var jag 13-14 år och svor att aldrig aldrig aldrig mer dricka alkohol. Bluäargh! :eek:

Men, nog vill jag att svenska vinmakare skall lyckas minst lika bra som du beskriver att de lyckats med allt gott ni fick er till livs på plats. Uppenbarligen så kan de - också :D

Vi gör alla misstag, och mitt medlemskap i IOGT blev kortvarigt.
Drack en Syrah från Blaxsta som @NonPlusUltra plockat upp. Är ju ingen Syrahfantast men det var intressant att Blaxsta lyckats producera ett vin från den druvan på våra breddgrader. Chardonnay, javisst, men Syrah. Så de är inte helt oskickliga.

Sedan kanske det finns bättre drycker att producera i Sverige än vin från druvor
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack en Syrah från Blaxsta som @NonPlusUltra plockat upp. Är ju ingen Syrahfantast men det var intressant att Blaxsta lyckats producera ett vin från den druvan på våra breddgrader. Chardonnay, javisst, men Syrah. Så de är inte helt oskickliga.

Sedan kanske det finns bättre drycker att producera i Sverige än vin från druvor
Hur smakade syrah-vinet? Kan tänka mig att det var rejält grönörtigt, på gränsen till omoget?
 
Hur smakade syrah-vinet? Kan tänka mig att det var rejält grönörtigt, på gränsen till omoget?

Inte allt för grönörtigt, jag gillade det nog mer än andra Syrah för att det inte var parkerfierat med allt för överdriven alkohol eller frukt. Kommer inte ihåg årgång men kan tänka mig att det var från ett "varmt" år. Mer kuriosa än stort men inte ett katastrofvin. Kanske @NonPlusUltra kan fylla på
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inte allt för grönörtigt, jag gillade det nog mer än andra Syrah för att det inte var parkerfierat med allt för överdriven alkohol eller frukt. Kommer inte ihåg årgång men kan tänka mig att det var från ett "varmt" år. Mer kuriosa än stort men inte ett katastrofvin. Kanske @NonPlusUltra kan fylla på
Riktigt kul att det verkar vara möjligt att få druvor som syrah att mogna här i Sverige. Trevligt att klimatförändringarna kan bidra med positiva saker också. Blaxsta är dessutom ett trevligt "varumärke" för vin.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Drack en Syrah från Blaxsta som @NonPlusUltra plockat upp. Är ju ingen Syrahfantast men det var intressant att Blaxsta lyckats producera ett vin från den druvan på våra breddgrader. Chardonnay, javisst, men Syrah. Så de är inte helt oskickliga.
Syrah från Sörmland odlad på friland???!! :eek: Är du säker? Druvsorten finns inte ens omnämnd på deras hemsida, där Cab Franc och Merlot står nämnda.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag såg framför mig "The Judgment of Vingåker" där sörmländsk Syrah skulle sopa banan med rhônarna. I alla fall enligt arrangörerna av provningen. :)
Ja, det hade varit en syn. Inte sedan 30-åriga kriget med Gustav II Adolf i spetsen, hade Sverige varit hetare som nation i Europa ;)
 
Trådskapare
gece

gece

Man vänjer sig.
Var på Blaxsta igen i år, för den förnämliga maten som serveras där. Det är verkligen en riktigt bra restaurang som verkar flyga lite under radarn (kanske pga läget...), men att Göran (kock, chief winemaker, mm) gästspelat på Noma förvånar inte. Mycket vällagad mat med fokus på råvaror (och mycket tryffel :D ).

Deras viner är också bra, kan jag verifiera efter årets besök. Merlot är inget jag har doktorsexamen i, men den är välbalanserad i frukt, syra och tanniner. Chardonnay är nåt jag kan bättre, och deras är snyggt ekad, lagom fruktig och rikligt utrustad med mineraler och syra (mycket syra!). Vill minnas att det var 2009or vi drack av båda druvorna, utmärkt drickfärdiga men skulle nog kunna ligga ett tag till.

För övrigt verkar 2014 ha goda chanser att bli en riktigt bra årgång i Sörmland om inte hösten blir alltför eländig. Internationellt genombrottsår? ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vore ju eminent med hög klass på fler viner än Brännlands Cider. Minns att Blaxta fick höga Parkerpoäng på en Vidal icewine för nägra år sedan, men tyvärr inget jag smakat.

Däremot har jag, tyvärr, hurwat mig med en av deras Hallonviner som var något av det mest underpresterande jag stött på. Dessutom med halv bornyr. Fick mig att tappa intresset helt för Blaxta, ssk som de på webbplatsen inte ens verkade vilja kännas vid årgången.

Internationellt genombrott på en av de mest konkurrensutsatta marknaderna kräver dock betydligt mer än några bra årgångar. Men, det är bara att önska lycka till! Jag tror personligen att gårdsförsäljningen kommer igång i Swerige innan man kan räkna med att Blaxta når ut på någon internationellt omfattande kommersiell nivå. Jag har dock väldigt gärna fel.
 

Gurto

Medlem
Vore ju eminent med hög klass på fler viner än Brännlands Cider. Minns att Blaxta fick höga Parkerpoäng på en Vidal icewine för nägra år sedan, men tyvärr inget jag smakat.

Däremot har jag, tyvärr, hurwat mig med en av deras Hallonviner som var något av det mest underpresterande jag stött på. Dessutom med halv bornyr. Fick mig att tappa intresset helt för Blaxta, ssk som de på webbplatsen inte ens verkade vilja kännas vid årgången.

Internationellt genombrott på en av de mest konkurrensutsatta marknaderna kräver dock betydligt mer än några bra årgångar. Men, det är bara att önska lycka till! Jag tror personligen att gårdsförsäljningen kommer igång i Swerige innan man kan räkna med att Blaxta når ut på någon internationellt omfattande kommersiell nivå. Jag har dock väldigt gärna fel.

Nu är ju inte Brännlands vin utan just cider ;) Har smakat Blaxstas Vidal Icewine och tyckte det var bra - snäppet bättre än Brännland (som jag också tyckte var bra). Tyvärr är kvaliteten inte i paritet med priset - man betalar ändå ganska mycket men får något som "bara" är bra. Samma peng ger riktigt bra söta viner från övriga Europa (Tyskland, Ungern, Frankrike...). Välkomnar ändå dessa svenska viner - de blir förhoppningsvis bara bättre med tiden.

Varken Rom eller Frankrikes vinproduktion byggdes ju på en dag så lite tålamod ska man väl ha :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Drack Blaxtas "Ice-wine" för några år sedan, och det är nog i skrivande stund det bästa vin jag druckit producerat i Sverige. Brännlands iscider är också riktigt bra, men som @Gurto poängterat inte ett vin. Dock betydligt mer prisvärt.
 
Trådskapare
gece

gece

Man vänjer sig.
Nu är ju inte Brännlands vin utan just cider ;) Har smakat Blaxstas Vidal Icewine och tyckte det var bra - snäppet bättre än Brännland (som jag också tyckte var bra). Tyvärr är kvaliteten inte i paritet med priset - man betalar ändå ganska mycket men får något som "bara" är bra. Samma peng ger riktigt bra söta viner från övriga Europa (Tyskland, Ungern, Frankrike...). Välkomnar ändå dessa svenska viner - de blir förhoppningsvis bara bättre med tiden.

Varken Rom eller Frankrikes vinproduktion byggdes ju på en dag så lite tålamod ska man väl ha :)
Dock, om man ska man jämföra, ska man jämföra äpplen med äpplen och inte med päron. Isviner på Vidal tenderar överlag att vara ganska dyra, och en flaska Vidal-icewine från en stor producent som Inniskillin kostar mer än en flarra Château Suduiraut. Jag tycker klart att "Sudden" är överlägsen och ger bättre bang/buck, men det kanske är för att jag gillar stilen bättre.
 

Gurto

Medlem
Dock, om man ska man jämföra, ska man jämföra äpplen med äpplen och inte med päron. Isviner på Vidal tenderar överlag att vara ganska dyra, och en flaska Vidal-icewine från en stor producent som Inniskillin kostar mer än en flarra Château Suduiraut. Jag tycker klart att "Sudden" är överlägsen och ger bättre bang/buck, men det kanske är för att jag gillar stilen bättre.

Kanske var en orättvis jämförelse men för min egen höga njutnings skull är det ändå upplevelsen och dess kvalitet som är det mest intressanta. Och att pröva nya saker i och för sig. Jag tycker som sagt om Blaxstas icewine men står jag där med min egen, ärligt talat begränsade, budget så tar jag hellre ett tyskt eller österrikiskt Eiswein för samma peng (nu när jag redan har provat Blaxsta alltså). Tycker kvaliteten och komplexiteten oftast är högre när isvinet talar tyska.

Vad gäller Inniskillin och andra producenter av Vidal Icewine är jag tyvärr oerfaren. Ser fram emot att testa dock - nya upplevelser är alltid lockande.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Dock, om man ska man jämföra, ska man jämföra äpplen med äpplen och inte med päron. Isviner på Vidal tenderar överlag att vara ganska dyra, och en flaska Vidal-icewine från en stor producent som Inniskillin kostar mer än en flarra Château Suduiraut. Jag tycker klart att "Sudden" är överlägsen och ger bättre bang/buck, men det kanske är för att jag gillar stilen bättre.
Isvin på Vidal brukar faktiskt vara billigare än de på andra druvsorter, eftersom den tydligen är lättare att göra isviner av än andra druvsorter. (Druvsorten är väl inte direkt känd för att ge några intressanta viner i andra stilar.) Riesling tar de kanadensiska producenterna normalt lite mer för. Nu finns det väl få kanadensiska producenter som är direkt billiga, men de få som letar sig över Atlanten brukar vara de större och halvdyra, och det är väl nästan bara deras Vidal man ser.
Det är ingen tvekan hos mig om att välgjord isvin på Riesling är bättre och har mer "genuin" isvinskaraktär. Vidal ger lite lägre syra och mer kryddiga toner, så de vinerna ligger lite närmare botrytiserade viner i stilen. Det är därför inte förvånande att en del kanadicker har börjat med ekfatslagrad Icewine på just Vidal. På sätt och vis gör de då relativt Sauternes-liknande vin.
Systembolagspriset för Blaxsta Vidal Icewine, 700 kr för 250 ml, är ungefär samma literpris som för Dönnhoffs Riesling Eiswein från Oberhäuser Brücke (som fått 100 p av Wine Advocate i flera årgångar). Även om Blaxstas isvin har varit bra de två gånger jag provat det, så är det ingen tvekan om att jag hellre skickar mina pengar till Nahe än Sörmland på den prisnivån. Ska man vara lite snäll mot Blaxsta ska man kanske nämna att den har gått att köpa märkbart billigare än så på Arlanda.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
... en flaska Vidal-icewine från en stor producent som Inniskillin kostar mer än en flarra Château Suduiraut. Jag tycker klart att "Sudden" är överlägsen och ger bättre bang/buck, men det kanske är för att jag gillar stilen bättre.
Däremot håller jag med om att Sauternes är förvånansvärt billigt, även uppe på nivån Rieussec & Suduiraut. Bra för oss som gillar vinerna, men lite synd om tillverkarna för de har svårt att sälja, och stora problem att uppnå lönsamhet. Många av dem håller på att styra om en ökande andel av produktionen till torra vita viner.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu är ju inte Brännlands vin utan just cider ;)
Jo, men självfallet är det ett fruktvin gjort på annan frukt än druva. Sorterar tom under annan, lite slappare, livsmedelslagstiftning.

Dock har jag serverat Brännlands Cider blint till ett omfattande gäng etablerade vinskribenter, sommelierer, folk i branschen och avancerade vinprovare både i London, Tokyo och Yokohama. Hitintills har bara EN enda person (en japansk väldigt känd sommelier från TV, fö en dam, känns bra att poängtera detta!) ens funderat kring om det evt skulle kunna vara gjort på äpplen och inte druvor.
Visst finns där en tydlig inriktning mot Calvados i näsan och bland aromerna, iaf i de två första årgångarna. Oavsett, så är det ju inte det minsta ovanligt med äppliga aromer också i druvviner.

Akta sig för att dricka etiketter ;)
 
Toppen