Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Blaxta ute till försäljning.

Mattias Schyberg

Administratör
Trist att det verkar ha gått såpass knackligt för dem så att de vill sälja. Det kanske inte är hela sanningen visserligen, men känslan man får är ju helt klart åt det hållet. :(
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Trist att det verkar ha gått såpass knackligt för dem så att de vill sälja. Det kanske inte är hela sanningen visserligen, men känslan man får är ju helt klart åt det hållet. :(
Har hört, utan att det för den delen finns någon som helst sanning i det, att Göran med familj vill flytta utomlands. Finns väl en stor chans att det är så. Om de kom hem från Kanada för att låta ungar få gå i svensk skola och sen dra tillbaka utomlands igen när barnen är stora nog att klara sig själva.

Låter som en sund överlevnadsstrategi i mitt tycke.
 

gece

Man vänjer sig.
Har hört, utan att det för den delen finns någon som helst sanning i det, att Göran med familj vill flytta utomlands. Finns väl en stor chans att det är så. Om de kom hem från Kanada för att låta ungar få gå i svensk skola och sen dra tillbaka utomlands igen när barnen är stora nog att klara sig själva.
Låter som en rimlig hypotes, baserat på mina intryck efter två besök hos dem. Icke desto mindre mycket tråkigt att höra, inte minst för att det innebär att en förnämlig restaurang försvinner från trakterna av mitt landställe! Å andra sidan kanske man ska hålla ögonen öppna efter vad de hittar på härnäst, tror (...hoppas) att Göran har svårt att låta bli kockerierna.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har 2,7 ha vingårdar enligt annonsen, även om hela egendomen är på 100 ha. Värdet på själva vingårdarna kan inte vara mer än några hundra tusen, möjligen en miljon om man är väldigt generös. I billiga regioner i Frankrike (t.ex. västra delen av Loire) lär en hektar inte kosta mer än 10 000-20 000 euro, och jag har svårt att tro att vingårdar i Flens kommun ska värderas högre än så. Blaxsta har i och för sig ett känt och inarbetat varumärke, och ett vineri ingår, så där tillkommer väl en del i värde, oklart hur mycket. Man behöver ha bättre koll på kostnader/intäkter för vinrörelsen för att värdera detta. Tillstånd finns tydligen för att plantera hela egendomen, men om nu Blaxsta är kända och har hållt på i sådär 15 år(?), kan man ju undra varför de inte själva planterat mer än 2,7 ha. Mer mark än så är kanske inte lämplig?
De minsta familjevingårdar man brukar hitta i etablerade vinregioner på kontinenten är på 2-3 ha, för någonstans där brukar vara ett minimum för att få tillräckligt med intäkter för att försörja en familj på en ärvd vingård utan alltför mycket skulder. De som har mindre vingårdar än så är ofta deltids-vinbönder och säljer sina druvor istället för att göra eget vin av dem, kanske som kooperativmedlem. Med de låga skördeuttagen i Sverige så gissar jag att det skulle krävas mer än 2,7 ha för att en familj skulle kunna försörja sig på intäkterna från vinproduktionen, även om man inte skulle behöva betala en massa ränta.
Jag tror alltså att man måste värdera skog, mark, byggnad och hotellrörelse till sådär 36-37 av de 38 miljonerna för att vara lockad av att köpa Blaxsta. Så ni anar nog att jag inte är spekulant, och inte heller skulle vara det om jag hade 38 millar som låg och skräpade. Men jag hoppas verkligen att någon köper stället och driver vinproduktionen vidare, eftersom Blaxsta verkligen har stått för en pionjärinsats.
 
Last edited:
Toppen