Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Blindprovning

Jos

Medlem
Jag är sugen på att köra en blindprovning! Av ingen annan anledning än att jag tycker det vore spännande och kul.

Man kan ju ha lite olika upplägg beroende på hur många man är men kanske en Bordeaux samt ett par Bordeauxblend från Italien och USA och kanske något sydfranskt. Eller så kör man rakt av en eller två representanter var från varje land i gamla samt från de tre största nya... Givetvis bra grejer och inga tråkviner i budget/mellanklass :p

Inte klart hur man kör upplägg men är det någon som är på?
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Blindprovning

anders skrev:
Inget som hindrar att man kör (början av ;D) ett vinferno blint.

Inte så jättestor skillnad.. Slutet är ju ändå alltid blint, bokstavligt talat alltså.. ;D
 

CH

Medlem
SV: Blindprovning

Darth Angelus skrev:
Får väl servera Gredos blint på nästa vinferno. ;) :p

Ja eller så börjar man med det och blir permanent blind efteråt.

Låter lite spännande med en helt blind provning annars. Det hade jag gärna varit med på om det blir någon.
 

SUPRA

Bäst
SV: Blindprovning

Den bästa blindprovningen jag sett är Gordon Ramsay som lät en engelsk vinmakare testa bl.a. sitt egna rödvin.

Hans kommentar var att det vinet skulle han aldrig betala för. Obetalbart.
 
SV: Blindprovning

CH skrev:
Ja eller så börjar man med det och blir permanent blind efteråt.

Låter lite spännande med en helt blind provning annars. Det hade jag gärna varit med på om det blir någon.
Obsalut. Kan mycket väl tänka mig att delta.
Det är ur ett sensoriskt perspektiv överlägset att prova blint.
Sedan precis som Anders skriver så går man normalt från blint till ledsyn då det är frågan om Vinfernoliknande aktiviteter.
 

CH

Medlem
SV: Blindprovning

El burro grande skrev:
Obsalut. Kan mycket väl tänka mig att delta.
Det är ur ett sensoriskt perspektiv överlägset att prova blint.
Sedan precis som Anders skriver så går man normalt från blint till ledsyn då det är frågan om Vinfernoliknande aktiviteter.

Varit på en provning redan? ;)
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Blindprovning

El burro grande skrev:
Obsalut. Kan mycket väl tänka mig att delta.
Det är ur ett sensoriskt perspektiv överlägset att prova blint.
Sedan precis som Anders skriver så går man normalt från blint till ledsyn då det är frågan om Vinfernoliknande aktiviteter.

Håller med! Extra kul är det också när man kör dem tillsammans och inte en och en så att man kan gå tillbaka till och känna nya dofter och smaker samt upptäcka nyanser som man först inte kände.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Blindprovning

SUPRA skrev:
Den bästa blindprovningen jag sett är Gordon Ramsay som lät en engelsk vinmakare testa bl.a. sitt egna rödvin.

Hans kommentar var att det vinet skulle han aldrig betala för. Obetalbart.

Ja ibland börjar man undra... Som på F-word när "vinexperten" får pröva bl.a Petrus(som han dissade som skräp och gissade chile cabernet eller nåt..) blint men även Cheval Blanc varpå han säger att det smakar Cabernet och menar CS såklart varpå han blir glad när Gordon lyfter och visar flaskan samt berättar att den har Merlot och Cabernet varpå han blir glad för att hade rätt men när han egentligen menade CS...
 
Toppen