Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Blocka konton

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag frågar för vi har en liknande diskussion i en annan grupp och jag var nyfiken på hur det fungerar här på FW.

Jag tycker nog fortfarande att det är mer rätt att en person man blockat inte kan interagera i de inlägg jag skriver.
Det blir ju superkonstigt om det startas diskussioner i en tråd jag själv skapat som jag inte kan se hälften av ...
Sen att den personen kan se inlägget som gäst är väl en ok kompromiss när man nu inte har ett slutet form. Det
går i alla fall inte att göra något som inloggad.

Då är det ju en hypotetisk fråga och således ett icke-problem hos oss. Vi är alla vuxna (åldersgränsen är 20 på forumet) och vi bör kunna bete oss som sådana. Självklart finns det fall av icke-civiliserat beteende, men vi har ju då "Rapportera"-funktionen som bör användas, och tröttnar man på någons inlägg så kan man alltid ignorera dem.

Låt dock säga att det vore som du önskar, ska jag då kunna blockera dig och sedan starta en tråd där jag skriver diverse saker om dig utan att du kan läsa det eller svara? Det känns fel.

Ignorera-funktionen är endast till för att slippa läsa vad vissa skriver om man tröttnat på deras sätt att skriva eller något annat skäl.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Då är det ju en hypotetisk fråga och således ett icke-problem hos oss. Vi är alla vuxna (åldersgränsen är 20 på forumet) och vi bör kunna bete oss som sådana. Självklart finns det fall av icke-civiliserat beteende, men vi har ju då "Rapportera"-funktionen som bör användas, och tröttnar man på någons inlägg så kan man alltid ignorera dem.

Låt dock säga att det vore som du önskar, ska jag då kunna blockera dig och sedan starta en tråd där jag skriver diverse saker om dig utan att du kan läsa det eller svara? Det känns fel.

Ignorera-funktionen är endast till för att slippa läsa vad vissa skriver om man tröttnat på deras sätt att skriva eller något annat skäl.
Kan ju vara så att jag tröttnat på någons jargong eller att jag har tidigare erfarenheter av personen som gör att jag vill skärma mig (vilket är fallet i den här andra gruppen). Behöver ju inte betyda att personen behöver rapporteras.

Det är ju mitt val att blockera och om personen skriver om mig så kan ju inte jag göra något åt det - det är ju mitt val. Skrivs det elaka saker så tar väl admin tag i det? Så tycker inte det känns fel.

Jag förstår fws tolkning av ignorerafunktionen, men skulle önska att det var implementerat annorlunda (som kanske framgår :D). Men nu har jag fått svar på min fråga!
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag tycker nog fortfarande att det är mer rätt att en person man blockat inte kan interagera i de inlägg jag skriver.
Det blir ju superkonstigt om det startas diskussioner i en tråd jag själv skapat som jag inte kan se hälften av ...
Jag tror ärligt talat att du tänker helt fel när det gäller hur ett "öppet" diskussionsforum fungerar. Bara för att du startar en tråd så är det inte du som äger den eller har särskilda privilegier i den, det är helt enkelt bara en tråd bland andra som tillhör forumet. Det är alltså en helt annan logik än sådana mer egocentrerade plattformar där man följer en viss persons flöde, och som allt som oftast mest verkar finnas till för att personer ska tjäna pengar på dem.

Finewines är definitivt inte unikt med detta upplägg, utan den här typen av forum med liknande upplägg är väldigt vanliga inom många "tematiska" områden, många av dem med rätt lång historik.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Jag tror ärligt talat att du tänker helt fel när det gäller hur ett "öppet" diskussionsforum fungerar. Bara för att du startar en tråd så är det inte du som äger den eller har särskilda privilegier i den, det är helt enkelt bara en tråd bland andra som tillhör forumet. Det är alltså en helt annan logik än sådana mer egocentrerade plattformar där man följer en viss persons flöde, och som allt som oftast mest verkar finnas till för att personer ska tjäna pengar på dem.

Finewines är definitivt inte unikt med detta upplägg, utan den här typen av forum med liknande upplägg är väldigt vanliga inom många "tematiska" områden, många av dem med rätt lång historik.
Ok, så gruppens intressen före den enskilde individens (hmm.. var har man hört det förut :ängel:).
Ja jag är kanske fel ute, men det är min åsikt :). Nu har jag dock lite mer input till diskussionerna, så tack för alla svar :)
 
Last edited:
Toppen