Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bodegas Izquierdo (Eventuellt stora spanien tråden på okända viner som skall vara grymt bra?)

Sörplarn

Medlem
Bodegas Izquierdo
Här kommer en spansk bodega som tillverkar vin som verkligen fick mig att lyfta ögonbrynet åt, dels för gammelgäddan Parker (håller inte alltid med gäddan) givit flera årgångar nästan top-notch betyg, nu går vi direkt till problemet. Hemsidan är på ren spanska och min spanska är lika bra som min finska, så blir en sådan där googla-translata av introt.

"Sedan 1997 har arbetet med att göra vin av enastående kvalitet har fallit på sin vinmakare, D. Antonino Izquierdo, som under 2006 då marknaden kommer med sina unika viner. Våra vingårdar, i över 40 år och ligger i fattiga områden, bearbetas biodynamiskt, tar det år långa erfarenhet har gett oss."

Låter det maffigt? Eller, nja det skrivs liknande av andra, men kan det vara så att blod svett och tårar har skapat något fantastiskt, år av slit har givit resultat, ett stycke hemmafix som kan slå många av de stora, Spanien har mycket bra viner! Låt oss titta på dessa från denna bodega och betygen sen självklart en webshop. Det som finns att köpa av den levrantören jag fann på nätet eller rättare sagt den prisvärda butiken på dessa viner. Priserna är ju faktiskt inget att bråka om. OBS Tyvärr bara 3 (finns ej på bolaget)!

Här är listan från hemsidan.
  • Antonino Izquierdo 2006 Agotado
    PUNTUACIÓN PARKER: 95
  • Antonino Izquierdo 2008 Agotado
    PUNTUACIÓN PARKER: 94+
  • Ninín 2009 Agotado
    PUNTUACIÓN PARKER: 92
http://www.bodegasizquierdo.com/vino.html (Hemsidan)
http://www.goldenvintage.es/gb/buscar?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=ANTONINO IZQUIERDO (Butiken)
Har någon erfarenhet av denna butik, den finns på engelska och levererar inom EU, men ett tips kan alltid vara bra då jag aldrig handlat av dom, för övrigt stort sortiment på riktiga tungviktare.
antonino-izquierdo-2009.jpg
antonino-izquierdo-ninin-2008.jpg

Sen frågan har någon lite Spansk hemmafix som är riktigt bra, som man vill dela med sig av?
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Bodegas Izquierdo
Här kommer en spansk bodega som tillverkar vin som verkligen fick mig att lyfta ögonbrynet åt, dels för gammelgäddan Parker (håller inte alltid med gäddan) givit flera årgångar nästan top-notch betyg, nu går vi direkt till problemet. Hemsidan är på ren spanska och min spanska är lika bra som min finska, så blir en sådan där googla-translata av introt.

"Sedan 1997 har arbetet med att göra vin av enastående kvalitet har fallit på sin vinmakare, D. Antonino Izquierdo, som under 2006 då marknaden kommer med sina unika viner. Våra vingårdar, i över 40 år och ligger i fattiga områden, bearbetas biodynamiskt, tar det år långa erfarenhet har gett oss."

Låter det maffigt? Eller, nja det skrivs liknande av andra, men kan det vara så att blod svett och tårar har skapat något fantastiskt, år av slit har givit resultat, ett stycke hemmafix som kan slå många av de stora, Spanien har mycket bra viner! Låt oss titta på dessa från denna bodega och betygen sen självklart en webshop. Det som finns att köpa av den levrantören jag fann på nätet eller rättare sagt den prisvärda butiken på dessa viner. Priserna är ju faktiskt inget att bråka om. OBS Tyvärr bara 3 (finns ej på bolaget)!

Här är listan från hemsidan.
  • Antonino Izquierdo 2006 Agotado
    PUNTUACIÓN PARKER: 95
  • Antonino Izquierdo 2008 Agotado
    PUNTUACIÓN PARKER: 94+
  • Ninín 2009 Agotado
    PUNTUACIÓN PARKER: 92
http://www.bodegasizquierdo.com/vino.html (Hemsidan)
http://www.goldenvintage.es/gb/buscar?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=ANTONINO IZQUIERDO (Butiken)
Har någon erfarenhet av denna butik, den finns på engelska och levererar inom EU, men ett tips kan alltid vara bra då jag aldrig handlat av dom, för övrigt stort sortiment på riktiga tungviktare.
Visa bifogad bild 1867 Visa bifogad bild 1868
Sen frågan har någon lite Spansk hemmafix som är riktigt bra, som man vill dela med sig av?
Inget att dela med mig av, men Spanien är alltid intressant vinmässigt. :)
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
Spanien kan jag, men vad betyder "hemmafix" i det här sammanhanget? :rolleyes: Trodde det betydde hemmasnickerier....

Ja man snickrar ihop något från grunden, detta falla år av slit med att få det perfekta drömhuset, dock vin i detta fall "Metafor".
 

Vino fino

Medlem
Ja man snickrar ihop något från grunden, detta falla år av slit med att få det perfekta drömhuset, dock vin i detta fall "Metafor".
Oki doki. Jag skall försöka svara efter bästa förmåga. Parker har väl aldrig varit någon expert på Spanien (har han ens varit där?) och extra pinsamt blev det ju efter debaclet med Miller. Men hursomhelst, jag tolkar det som att du gillar fullmatade, extraherade, fylliga viner.

Ribera del Duero är ganska stort område och det finns en del att välja på. Kanske inte helt enkelt att hitta okända superfynd men det finns några bodegor som är på uppgång och där priset inte hängt med (än).

Om vi hoppar över superpremiumskiktet och börjar med kvalitet som inte kostar skjortan så bör Arzuaga och Carmelo Rodero definitivt nämnas. Två andra som har hittat toppformen är Matarromera och Pagos de los Capellanos. Mindre kända och bättre prissatta är Valderiz Juegabolos och Montecastro.

Om du kan tänka dig att vandra lite utanför Ribera så görs ju viner i samma stil, på samma druva, i exempelvis Toro eller La Mancha. Alejandro Fernandez är knappast okänd men hans Vínculo från La Manca tycker jag ändå förtjänar att nämnas här. Inte särskild dyr.

Och vill du ha en inblick i Vega Sicilia utan att betala Vega Sicilia-priser så är deras projekt Pintia (i Toro) definitivt ett prisvärt vin.

Men— det händer mycket spännande i Toro och La Mancha, och jag har knappast koll på allt. Jag tror inte att du blir besviken, oavsett vad du väljer därifrån, om du gillar den fylliga fullmatade stilen av Tempranillo.

Vad gäller spanska leverantörer har jag beställt från Decantalo.com med rimligt resultat. Frakten var lite dyr, tog en del tid, och de tog sig friheten att ersätta ett vin som var slut med ett annat (som iofs var dyrare och de bjöd på mellanskillnaden).

Jag tycker generellt att de tyska näthandlarna är bäst. Så jag brukar leta där först, även om jag ska beställa spanska viner.
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
Oki doki. Jag skall försöka svara efter bästa förmåga. Parker har väl aldrig varit någon expert på Spanien (har han ens varit där?) och extra pinsamt blev det ju efter debaclet med Miller. Men hursomhelst, jag tolkar det som att du gillar fullmatade, extraherade, fylliga viner.

Ribera del Duero är ganska stort område och det finns en del att välja på. Kanske inte helt enkelt att hitta okända superfynd men det finns några bodegor som är på uppgång och där priset inte hängt med (än).

Om vi hoppar över superpremiumskiktet och börjar med kvalitet som inte kostar skjortan så bör Arzuaga och Carmelo Rodero definitivt nämnas. Två andra som har hittat toppformen är Matarromera och Pagos de los Capellanos. Mindre kända och bättre prissatta är Valderiz Juegabolos och Montecastro.

Om du kan tänka dig att vandra lite utanför Ribera så görs ju viner i samma stil, på samma druva, i exempelvis Toro eller La Mancha. Alejandro Fernandez är knappast okänd men hans Vínculo från La Manca tycker jag ändå förtjänar att nämnas här. Inte särskild dyr.

Och vill du ha en inblick i Vega Sicilia utan att betala Vega Sicilia-priser så är deras projekt Pintia (i Toro) definitivt ett prisvärt vin.

Men— det händer mycket spännande i Toro och La Mancha, och jag har knappast koll på allt. Jag tror inte att du blir besviken, oavsett vad du väljer därifrån, om du gillar den fylliga fullmatade stilen av Tempranillo.

Vad gäller spanska leverantörer har jag beställt från Decantalo.com med rimligt resultat. Frakten var lite dyr, tog en del tid, och de tog sig friheten att ersätta ett vin som var slut med ett annat (som iofs var dyrare och de bjöd på mellanskillnaden).

Jag tycker generellt att de tyska näthandlarna är bäst. Så jag brukar leta där först, även om jag ska beställa spanska viner.

Angående viner är jag allätare, så länge det inte är sliskig drottning sylt, finner man något man gillar så bunkras det fylligt eller ej, men utmärkta grill/BBQ viner är ju alltid härligt och Spanien har det i mängder, och det skall snart grillas igen. ;)

Jo det är sant, uppmärksamma detta vin av ren slump när man hade svårt att sova, och blev smått överraskad och kunde sova mindre än innan, och ja det blir bara mer och mer Spanien för min del senaste året, så vill gärna få fram andras kunskap och lärdommar. Är en del i hamnstaden Cadiz via jobbet, men hitintills har favoriterna varit och har olika årgångar av, Ygay, Alion, Castillo Pereladas, Agustí Torelló, Arzuaga Navarro, Sierra Cantabria och några till, samt några mindre lokala över området Cadiz som jag fraktar hem själv. Man vill börja sätta sig in i mindre producenter, är det bra grejer för bra penning blir man alltid lita glad. Kan man även sponsra lokalt är det riktigt bra känsla, den sanna fynd glädjen och jakten såklart på att hitta det, men ensam i jakten är svårt så lite av denna tråd (hoppas på flera länder förutom Frankrike som verkar dominera forumet), mer tips desto bättre, det hjälper och ökar folks kunskap, väldigt viktigt. Om inte breddar.

Angående Parker så är jag inte jätte förtjust i snubben, men han har skapat ett mått så man följer det titt som tätt framför allt ute på novis fältet, decantalo är jag faktiskt nöjd med själv och handlar titt som tätt under åren, har ett bra sortiment, bra priser, har nästan alltid beställt från landet vinet kommer ifrån, stött på goldenvintage ett par gånger, men aldrig handlat, vissa lokal viner måste nästan handlas i ursprungslandet, och varken haft problem eller tids bekymmer. Nöjd me de handlare från Italien, Spanien eller Frankrike jag använt mig av, däremot England usch och fy vilka slarv pellar, men jag har handlat så mycket (fler än 6-12) av de jag handlar av så jag har för mycket poäng för mitt egna bästa, så nöjd med min service och då blir frakten inte så dyr.

Men jag måste tacka för tipsen, håller på med ett excel blad där jag lägger upp diverse viner just nu från spanien, priser, webshop etc.
När den blir klar ska jag ladda upp en kopia i denna tråd, men det krävs att många drar sitt strå till stacken, jag kommer bara bli full och pank om jag ska testa allt.
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
Tjena,

Nu är jag ingen data hacker och får inte skiten att funka, vill ha en bild som får med allt, så jag ber någon med lite mer "IT" i sig att hjälpa mig att få denna xlsx upp, se bifogad, tänkte skapa flera trådar liknande med denna för flera länder, lite ny tänk. ;)

 

Attachments

  • Spansk vin1.xlsx
    13,8 KB · Visningar: 505

Vino fino

Medlem
Om du är regelbundet i Cadiz borde du väl börja intressera dig för Sherry? (eller det kanske du redan gör...)

Och håller du till nere i hamnen har du inte långt till el Corte Inglés, gå in och snoka på Club Gourmet om du inte redan gjort det.

Har du tid över tycker jag definitivt du skall ta en taxi runt bukten och äta på Aponiente i El Puerto innan de får fler stjärnor i guiden. Näst bästa fiskrestaurangen i världen om jag får uttala mig. Cadiz och sherry-triangeln är ett av mina absoluta favoritdestinationer i Spanien, var där senast i början på juli och åt och drack tills jag såg ut som en rödmosig barbapappa.
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
Om du är regelbundet i Cadiz borde du väl börja intressera dig för Sherry? (eller det kanske du redan gör...)

Och håller du till nere i hamnen har du inte långt till el Corte Inglés, gå in och snoka på Club Gourmet om du inte redan gjort det.

Har du tid över tycker jag definitivt du skall ta en taxi runt bukten och äta på Aponiente i El Puerto innan de får fler stjärnor i guiden. Näst bästa fiskrestaurangen i världen om jag får uttala mig. Cadiz och sherry-triangeln är ett av mina absoluta favoritdestinationer i Spanien, var där senast i början på juli och åt och drack tills jag såg ut som en rödmosig barbapappa.

För fan, världen är ruggigt liten, staden luktar skit och "glädjehuset" lika dant, men gammle byn som norrbaggarna säger är ruggigt fint, men det är ju såklart spanjorernas turist ställe, det bästa med staden att du kommer ju undan ruggigt billigt för att vara Spanien, Barcelo i Cadiz (firman betalar) skit hotell med fyra stjärnor, men ligger bra till. Haha så kul att du nämner detta, blir flashbacks direkt, åker dit igen om någon månad, ny båt som väntar. ;)
 
Toppen