Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Boeuf bourguignon - tips önskas

Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Vilket vin blev det i grytan respektive glaset?

I grytan hällde jag två flaskor Celler del Roure Parotet 2019. Jag föjde tipset från @Gladekocken om att undvika fat och det vinet är gjort på amfora. Doftade plommon och en massa kryddor och det funkade utmärkt!

Till maten bjöd jag på Chateau Fontaine de St-Cric 2014 på magnum.

Många tyckte att min boeuf var den bästa de ätit så jag vill verkligen tacka alla som hjälpte till. Ska skriva ner exakt hur jag gjorde senare i kväll.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
OK. Så här gjorde jag:

1. Jag skar 2,8 kg högrev i 3x3 cm bitar och gned in dem med salt och svartpeppar. De fick sedan ligga i rumstemperatur ett par timmar.
2. Jag tog 800 gram sidfläsk, skar bort svålen och skar i 1,5 x 1,5 cm bitar. Sedan stekte jag fläsket i grytan på låg värme i olivolja tills allt fett hade smält och bitarna var bruna och krispiga. Jag la bitarna åt sidan men lät fettet vara kvar.
3. Jag höjde värmen rejält och stekte högrevsbitarna i omgångar i grytan och la åt sidan.
4. Sedan sänkte jag värmen, hällde i lite mer olivolja och stekte ett kilo morötter som jag hade tärnat i 2 cm-bitar i ungefär 10 minuter.
5. Sedan hällde jag i finhackad vitlök, lät värma i 1 minut, hällde i 1 dl maizena-mjöl, lät värma i 1 minut, hällde i två flaskor rödvin och la ner ett knippe timjan och rosmarin som jag hade bundit ihop. Jag skrapade loss allt gott som fastnat i botten av grytan under stekningen och lät det vara kvar i grytan. Jag hällde sedan i all högrev, hälften av sidfläsket och nästan 1 dl demi glace. Jag toppade upp med lite vatten. Sedan fick allt puttra på låg värme i två timmar.
6. I en separat kastrull kokade jag 750 gram skalad steklök i vatten med lite olivolja, salt, peppar och socker. Det fick sjuda i 15 minuter på låg värme och sedan höjde jag värmen för att löken skulle få lite färg.
7. Avslutningsvis tog jag bort knippet med timjan och rosmarin från stora grytan, hällde i löken och resten av sidfläsket.

Voila!
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Just det. Till det serverade vi potatismos som min fru skulle ha gjort, men det blev lite ont om tid så vi köpte ett mycket gott potatismos på lokala köttbutiken.
 

rnnbck

Medlem
Man kan inte annat än älska nördighetsnivån på forumet, halva Sveriges vinnördar går igång på på storleken på högrevskuberna, antal delar svampen bör delas i, toppredning vs bottenredning, typ av rökt fläsk etc, etc. Det är ju precis sånt här som gör att man hänger här istället för att göra nyttigare saker (om det nu finns sånt ;))
 
Toppen