Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bollinger NV-vertikal (deg 2009-2023)

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Efter 15 år tänkte jag det var dags att prova hur Bollinger NV blir med mognad. 7 flaskor NV och en mörk häst provades halvblint. Att NV blir bättre med mognad visste vi redan men är det värt att lagra för att få en budget-GA?

Vi värmde upp med halva magnumen för att komma i form.
IMG_51041.jpg



Deg 17
Klart dominerad av röda äpplen och rätt bra syra. Jag gissade deg 14.

Deg 11
Klart mogen med honung och svamp. Återigen bra syra men även härlig längd. Gissade deg 09.

Deg 20
Rätt knuten och trist med lime som främsta egenskap. Gissade magnum...

Deg 2023
Rätt lik vinet innan men mer balanserad och charmigare. Gissade deg 23.

Magnum deg 22
Drog åt röda äpplen och citron. Gissade deg 20.

Deg 14
Har bara skrivit mogen... gissade deg 17.

GA 2012
Wow! Helt annat djur. Härligt blommig och ekig med skön balans och lång smak men samtidigt elegant. Var helt övertygad om att det här var GA:n. 4 av 6 satt denna som den mörka hästen.

Deg 09
Återigen klart mogen flaska med honung och äpplen samt lång smak. Gissade deg 11.


Min ranking:
  1. GA 2012
  2. Deg 11
  3. Deg 09
  4. Deg 17
  5. Deg 14
  6. Deg 22 magnum
  7. Deg 23
  8. Deg 20
Jaha som förväntat, GA bäst och mognad slår klass. Tyvärr tyckte inte jag att de mogna NV:arna kom i närheten av GA:n. Visst blir NV:n mycket roligare med ålder och riktigt bra men jag kommer inte fylla hela källaren med NV för att ersätta GA som jag hade hoppats på innan. Känns även som GA:n har mer att ge som ung än vad NV:n har.

Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster):
  1. Deg 11 - 15 p (2)
  2. GA 2012 - 16 p (2)
  3. Deg 14 - 24 p
  4. Deg 17 - 25 p (1)
  5. Deg 09- 25 p
  6. Deg 22 mg - 28 p (1)
  7. Deg 20 - 39 p
  8. Deg 23 - 44 p
 

LarsW

Medlem
Jättekul provning!

Mina noter till slut.

Deg 17
Burkchampinjoner, marmelad, mustiga äpplen och antydan till ålder. Gissade 11

Deg 11
Karamell! Brynt smör och socker. Creme Brullee. Marmelad och ålder. Smörig svamp. Mycket god! Gissade 09.

Deg 20
Knuten och vass citrus. Söt, frisk frukt. Citron. Gissade 20.

Deg 2023
Knuten och vitt godis. Kartig och syrlig. Inte jättekul. Gissade 23.

Magnum deg 22
Knuten citrus i näsan. Söt frukt i munnen. Lite klumpig. Var bättre som aperetiff men klarade inte motståndet i flighten. Gissade 22.

Deg 14
Smörstekt svamp och citurs. Lite ålder på näsan. Frisk frukt i smaken och har just börjat få lite ålderstoner. Gissade 17.

GA 2012
Sherry, nötter, hav och ostron i näsan. Komplex! Rostade nötiga toner. I munnen elegant och fyllig. Mjuk med fin syra. Tändstickplån. Massiv frukt som aldrig blir söt eller klumpig. Gissade Bollinger Grande Anne 2004 då jag tyckte den var fint mogen med alla klassiska bollyvibbar. 2012 visar sig igen som en riktigt bra årgång som man inte kommer behöva vänta två evigheter på.

Deg 09
Dov mustig skogig på näsan. Nötter och mogna äpplen med bra syra. Mumma! Gissade 11.


Min ranking:
  1. GA 2012
  2. Deg 11
  3. Deg 09
  4. Deg 17
  5. Deg 14
  6. Deg 20
  7. Deg 22 magnum
  8. Deg 23
Väldigt nöjd med mina gissningar för kvällen.
Tyckte att Grande Annee utmärkte sig som prestigen i flighten.
Sedan kunde man dela in NV'n i två grupper - den yngre (20, 22 och 23) och den äldre (09, 11, 14 och 17) flera av oss tyckte detsamma - lyckades placera dem rätt i respektive grupp, även om jag blandade ihop de äldre, och kan inte begära mer.
 
Toppen