Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bollingerbaren på Hotell Stureplan

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Är det någon som varit där och kollat utbudet? Skulle vara roligt med lite mer info om det däringa stället!

Man får kanske ta och sätta ihop en liten exkursion dit snart?

Från pressreleasen:

Världens första Bollingerbar öppnar på Stureplan
Svenskar älskar champagne och särskilt Bollinger. Vi dricker faktiskt mest Bollinger per person i världen och därför är det inte så konstigt att världens första Bollingerbar öppnar ett stenkast från citypulsen vid Stureplan. I nyöppnade Hotel Stureplan kan man i anrik och trivsam miljö njuta av unika årgångar och viner från det berömda champagnehuset i Bollinger Bar.

Baren ligger i samma eleganta byggnad där Arvid Nordquists delikatessbutik öppnade för flera decennier sedan, på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Butiken försåg då Stockholmarna med spännande delikatesser, kaffe och vin och blev snabbt ett begrepp för service och kvalitet. Därför är det extra roligt att Arvid Nordquist nu, i nära samarbete med Hotel Stureplan, öppnar en bar som serverar högklassig champagne i hotellet där den rätta känslan står i fokus, precis som det en gång var i delikatessbutiken.

- Bollinger Bar är öppen för alla som älskar bubbel och där serveras bl.a. nylanserade Bollinger rosé samt unika viner och årgångar som till exempel Vieilles Vignes Francaises och Bollinger RD 96, säger Carin Widoff produktchef för Bollinger på Arvid Nordquist.
I baren serveras viss champagne per glas och är man sugen på en matbit finns en klassisk meny av smårätter som toppas av Hotel Stureplans egna framtagna räksmörgås med en touch av tryffelmajonnäs. På Bollinger Bar möts spännande bubbel av hög kvalitet och personlig service i trivsam hotellmiljö, ett stenkast från Stureplan.
 

anders

Medlem
SV: Bollingerbaren på Hotell Stureplan

Krug skrev:
Man får kanske ta och sätta ihop en liten exkurison dit snart?

Dricka sanslösa mängder 2003 by Bollinger till inga bra priser... ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bollingerbaren på Hotell Stureplan

anders skrev:
Dricka sanslösa mängder 2003 by Bollinger till inga bra priser... ;D

Jag satt och bläddrade i "Wine Report 2008" och fann då att 2003 Bollinger var "best value" eller något annat idiotiskt... Bara för att det är nytt så är det inte bra...
 

anders

Medlem
SV: Bollingerbaren på Hotell Stureplan

Krug skrev:
Jag satt och bläddrade i "Wine Report 2008" och fann då att 2003 Bollinger var "best value" eller något annat idiotiskt... Bara för att det är nytt så är det inte bra...

Jag antar att du syftar på Tom Stevensons alster. Jag hittade följande text http://www.wine-pages.com/guests/tom/bollinger-champagne.htm.

Så vitt jag kan minnas är det bara två personer hittills som har avgett positiva omdömen om den här flaskan, Tom och snubben från Nordqvist som var inne här och skrev om VVF.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bollingerbaren på Hotell Stureplan

anders skrev:
Jag antar att du syftar på Tom Stevensons alster. Jag hittade följande text http://www.wine-pages.com/guests/tom/bollinger-champagne.htm.

Så vitt jag kan minnas är det bara två personer hittills som har avgett positiva omdömen om den här flaskan, Tom och snubben från Nordqvist som var inne här och skrev om VVF.

Precis! Man får nästan anta att Ghislain plockade fram "den ultrahemliga" efter en trevlig och lång lunch med massor av godsaker, för att han visste att den inte skulle vara värld skit om inte provaren var packad och jävligt positivt inställd när den provades...
 
SV: Bollingerbaren på Hotell Stureplan

Var där och tog ett glas... men 195kr för ett glas Bollinger standard (Spiegelau-glas, inte så stora).. är inte det lite väl dyrt? :eek: De har nya rosén, RD-96 på flaska typ 4000-4500 kr, VVF (tror det var -99) gick väl för en 10000. Sen fanns en del annat också, men mer än så kommer jag inte ihåg.

Edit: Kan tillägga att det var helt folktomt när jag var där.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bollingerbaren på Hotell Stureplan

Åh, lattjo! Idiotprissättning! Då kommer det att gå jättebra för dem...
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Bollingerbaren på Hotell Stureplan

Okej, Bollingerbaren är ingen höjdare alltså... Men vilken champagnebar är det då??
Jag tänkte ta en tur på stan i kväll och få mig ett par glas bubbel, men vart ska jag gå?

Jag bor med barn i förorten och har HEEEELT tappat kollen på Sthlms uteliv....
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bollingerbaren på Hotell Stureplan

Sjödin skrev:
Okej, Bollingerbaren är ingen höjdare alltså... Men vilken champagnebar är det då??
Jag tänkte ta en tur på stan i kväll och få mig ett par glas bubbel, men vart ska jag gå?

Jag bor med barn i förorten och har HEEEELT tappat kollen på Sthlms uteliv....

Prime Wine Bar på Östermalmstorg är trevlig, sen vet jag inte om vinbaren på gondolen har stängt för sommaren, men det är ju ett jättetrevligt alternativ (om man vågar sig ner på knivsöder det vill säga)!
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Bollingerbaren på Hotell Stureplan

Gondolen är väl den enda jag har koll på då den ligger så lämpligt till precis vid min taxistolpe... :)

Tyvärr ligger den i fel stadsdel för kvällens äventyr. Jag ska till Berns så ett hak på Norrmalm eller möjligen Bratmalm skulle passa bättre...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bollingerbaren på Hotell Stureplan

Sjödin skrev:
Gondolen är väl den enda jag har koll på då den ligger så lämpligt till precis vid min taxistolpe... :)

Tyvärr ligger den i fel stadsdel för kvällens äventyr. Jag ska till Berns så ett hak på Norrmalm eller möjligen Bratmalm skulle passa bättre...

Tja, Mcdonalds på Norrmalmstorg har ett brett utbud av kolsyrade drycker!

Annars kanske de har bubbel på Zink, eller som jag nämnde ovan, PrimeWine bar. ;D
 

anders

Medlem
SV: Bollingerbaren på Hotell Stureplan

För att återvända ett ögonblick till Tom så bläddrade jag i boken Vin igår. Hamnade i kapitlet som champagne och började skumma texten. Ju längre jag kommer desto mer förvirrad blir jag. Diebolt-Vallois omnämns över huvud taget inte. Samma sak med Egly. Selosse får betyget 2 stjärnor medan Veuve får 2,5 på en tregradig skala. Och så för att riktigt understryka att Stevensons smaklökar inte har ens ett enda litet mikroskopiskt uns gemensamt med mina så läser jag om Mög & Skändan "Mellan den orättvist kritiserade champagnen utan årgång och den överallt lovordade Dom Perignon...". För det första NV är kass. För det andra DP är inte bra relaterat till det pris man begär. Detta vill jag påstå är närmast undantagslöst svaret man får när man diskuterar M&C med andra champagnesuputer. Och man kan fundera på hur bra DP är när man lyckas hitta "toppkvalitetsdruvor" till två miljoner buteljer även under år som får klassas som "tveksamma".

Nej, Tom har precis fått sparken från min världsbild.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Bollingerbaren på Hotell Stureplan

Krug skrev:
Tja, Mcdonalds på Norrmalmstorg har ett brett utbud av kolsyrade drycker!

Annars kanske de har bubbel på Zink, eller som jag nämnde ovan, PrimeWine bar. ;D

PrimeWine Bar kanske får sig ett besök då.. Man har ju hört ett och annat om det stället.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bollingerbaren på Hotell Stureplan

Sjödin skrev:
PrimeWine Bar kanske får sig ett besök då.. Man har ju hört ett och annat om det stället.

Tyvärr så finns det en risk att de har "turistifierat" sig inför sommarsäsongen och dragit ner på godsakerna. Men jag var in häromveckan och då hade de fortfarande lite trevlig skumpa på glas. Undvik dock NFB 1998 (tror jag att det är), den smakar bränt socker...
 

anders

Medlem
SV: Bollingerbaren på Hotell Stureplan

Krug skrev:
Undvik dock NFB 1998 (tror jag att det är), den smakar bränt socker...

Det där får nästan betraktas som lite taskigt skrivet. Jag menar nu kommer Sjödin sitta där i valet och kvalet om han vågar beställa en champagne, och i så fall vilken, för den händelse att du nu mindes fel. :D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bollingerbaren på Hotell Stureplan

anders skrev:
Det där får nästan betraktas som lite taskigt skrivet. Jag menar nu kommer Sjödin sitta där i valet och kvalet om han vågar beställa en champagne, och i så fall vilken, för den händelse att du nu mindes fel. :D

Förlåt, jag menar naturligtvis att jag tror att det är 1998 de har på glas, det kan alltså vara en annan årgång. Men jag har svårt att tro att det är 99, då den borde vara bra. ;D
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Bollingerbaren på Hotell Stureplan

Krug skrev:
Förlåt, jag menar naturligtvis att jag tror att det är 1998 de har på glas, det kan alltså vara en annan årgång. Men jag har svårt att tro att det är 99, då den borde vara bra. ;D

Men vad i h*lv*te.... Nu blir det ju precis så. Jag kommer sitta där i baren med listan, undra över om jag mindes rätt om det du kanske mindes rätt. Det slutar med att jag beställer en flaska vatten och drar därifrån...
Kan ni inte säga vad jag SKA beställa istället, för det kommer jag minnas??
 

anders

Medlem
SV: Bollingerbaren på Hotell Stureplan

Nu verkar Parker också ligga löst till:

2003 by Bollinger described by Robert Parker as "...the finest Champagne I have tasted in the last 6 months..."
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bollingerbaren på Hotell Stureplan

Sjödin skrev:
Men vad i h*lv*te.... Nu blir det ju precis så. Jag kommer sitta där i baren med listan, undra över om jag mindes rätt om det du kanske mindes rätt. Det slutar med att jag beställer en flaska vatten och drar därifrån...
Kan ni inte säga vad jag SKA beställa istället, för det kommer jag minnas??

Confusion reigns supreme!

http://www.primewinebar.se/pdftavla.php

Henriot 1996 är helt ok, Vilmart Rosé har jag inte provat, men det är väl alltid smaskigt med lite rosé? Prova gärna en femma av NFB 1998 och berätta vad du tycker, jag hävdar att de blivit på tok för frikostiga med dosagen!

Bastards!

På den röda fronten måste du ju klippa en Mon Aeuil 2004 (be om ett stort glas så du kan snurra ordentligt).
 
Toppen