Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bonnairevertikal 1996-2013

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Mogen champagne är godast i allmänhet och ståltankslagrad chardonnay i synnerhet. @LarsW bjöd in till ytterligare en vertikal som var svår att tacka nej till.

8 flaskor varav att vi visste att en skulle vara prestige och 6 stycken Bonnaire årgång.

20240127_150806.jpg




2008

Mandel och marsipan. Medel syra och mognad med lite honungssmak. Typisk 95a...

2002

Mest lime men rätt ung, trist och knuten. Smakade som en NV. Trist årgång helt enkelt.;)

Prestige 1996

Wow! Pangar på med honung och torkad frukt samt lite svamp i bakgrunden. Mogen balanserad smak som sitter i länge. Visst gränsar den till på för mycket oxidation men för mig klarar den sig precis och då blir det underbart. Påminde om Chetillons 96 så jag gissade Chetillons 88 eller 89. Underbart vin! Bonnaire som bäst. Synd att de inte gör den här längre.

2012

Klart yngre i stilen men väldigt charmig. Flor, peppar och med krämig lång smak. Gissade 04.

2004

Briogodis med viss mognad i smaken. Även denna härligt krämig a la Cramant. Gissade 98.

1998

Ytterligare ett toppvin. Svamp och lite trä med honung och marmelad i bakgrunden. Mogen med äpplen i smaken. Harmonisk och inget oxidation som i 96an utan allt perfekt men lite mer nedtonat. Har inte gissat någon årgång eller åtminstone inte antecknat någon men smakade som en 95a.

2013

Lime och lite tvål på doften men mest lime i smaken. Typisk trist ung BdB, gissade 08 för den hade jag druckit några veckor innan och den var rätt outvecklad då.

R&L Legras BdB

Har bara skrivit citron vilket är märkligt med tanke på att den här skulle varit deggad i början av 2000-talet vilket inte märktes alls!

Min ranking:
  1. Prestige 1996
  2. 1998
  3. 2008
  4. 2004
  5. 2012
  6. 2013
  7. R&L Legras BdB
  8. 2002
Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster):
  1. Prestige 1996 - 10 p (4)
  2. 1998 - 18 p (1)
  3. 2008 - 18 p (1)
  4. 2012 - 27 p
  5. 2004 - 28 p
  6. 2013 - 34 p
  7. 2002 - 38 p
  8. R&L Legras - 43 p
Med reservation för fel eftersom jag själv bara antecknade slutpoängen den här gången.

Slutsats: tyvärr är mogen champagne överlägset om man inte tokekar. 96 och 98 var magiskt bra viner och utväxlingen är fantastisk för den som orkar vänta 15-20 år med sin Bonnaire. Ingen nyhet egentligen dessvärre.

Roligast och mest överraskande för mig var att 08an var så tillgänglig och gjorde så bra ifrån sig efter att ha varit uträknad för några veckor sedan. Olika degdatum eller flaskvariation månne? För jagvariation finns ju inte...:ängel:
 
Toppen