Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bordeaux 2001?

Jos

Medlem
Bordeaux 2001, - denna årgång med den lite smått otacksamma uppgiften att komma efter 2000 ska ju tydligen ändå leverera rätt bra. Nån som har prövat något på sistone? Kanske lite noteringar att dela med sig av här? :D
 
SV: Bordeaux 2001?

Har inte hela listan då jag glömde mina anteckningar på Grappe. Den kommer snart

Dock Cheval Blanc, Palmer, Tertre Roteboeuf och Leoville Poyferre var viner som stack ut av 2001orna. 1985 Salon och 1979 d'Yquem var andra höjdpunkter samt några "enklare" Bordeaux. Vi drack även ett antal 2007or
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Bordeaux 2001?

Anders Landström skrev:
Har inte hela listan då jag glömde mina anteckningar på Grappe. Den kommer snart

Dock Cheval Blanc, Palmer, Tertre Roteboeuf och Leoville Poyferre var viner som stack ut av 2001orna. 1985 Salon och 1979 d'Yquem var andra höjdpunkter samt några "enklare" Bordeaux. Vi drack även ett antal 2007or

Kan jag ha förståelse för :)

Trevligt, aningen avis måste jag säga...
 

kristerb

Medlem
SV: Bordeaux 2001?

Ja idag är man lätt marinerad i Bordeaux…

Vinerna serverades i flighter om 4 plus en del extragrejer under tiden och efter, vi visste vilka viner som fanns med totalt men inte vilka som var i vilken flight eller i vilken ordning. Lurigt att börja med Margaux när de flesta provningar börjar lite lättare.

Mina kortfattade noteringar, och poäng på 100-skalan (som provningsmaestro Andreas L önskade av oss):

2001 Chateau Margaux
Klassisk doft av ceder, blyerts med lite parfym av viol och skog.
Medelfyllig, modern fatkaraktär, ganska lätt i stilen till att börja med, rak, linjär med blyerts, sammetslen. Lite lätt i slutet och en smula torr, höll tillbaka poängen från mig. Trodde St Julien.
90p

2001 Chateau Palmer
Mycket större doft med mörka bär och fat, lakrits och blyerts.
Stor smak med eldighet, höga syror, kärv, fat, lite ung och kantig tyckte jag, med en kärvhet som jag brukar hitta i unga appellation margauxer. Andra gillade det mer men jag satte 89p.

2001 Pichon Lalande
Stor doft med mycket moderna fat, chokladig och frukt.
Smaken intensiv med eldighet, saftig, tät, fatig. Trodde mycket modernare stil och ev Valandraud.
91p.

2001 Tertre Roteboeuf
Tyvärr korkad men hade struktur som bara den, som Andreas L konstaterade.

(Extravin sköts därför in:
2007 Tertre Roteboeuf
Enorm parfym av viol
Fyllig, frisk lite kärv smak med enorm intensitet av viol, choklad och mörka bär. Mycket lång och lite örtig från årgången.
93p

2001 Leoville Poyferre
Djup färg, djup skogig mull, sous bois, bär, fat, ceder.
Frisk fatig intensiv med mkt bra koncentration. Cabernet-koncentration med mörk frukt, tuffa tanniner och vänstra stranden-karaktär. Enormt vin. Många höll det som bäst under kvällen.
94p

2001 Dominus Estate
Mkt mörk färg, doft av merlot-fruktkaka.
Intensiv smak med russinsötma, eldighet och mognad. Extremt intensiv.
Ser i noteringarna att jag hade Dominus frågetecken innan jag landade i Angelus eller Valandraud.
Pinsamt i och med att jag provat exakt det vinet förra veckan och hade gett mig f-n på att känna igen det. Skyller på flaskvaration ;-)
94p

2001 Lascombes
Stor doft med fat och mörka bär.
Fyllig cabbig med rejäla tanniner, lite tunn i mitten, mycket nya fat. Koncentrerat och rätt snyggt.
90p

2001 Pontet-Canet
Djup färg med lite yngre kant, diskret doft - gav inte så mycket efter en stund lite rökighet, bacon (!)
Fyllig smak med svarta bär, frisk, mineralig. Tyckte inte den höll ihop riktigt.
Började med 91p men föll till 88p.

2001 Cheval Blanc
Relativ ljus färg.
Stor doft med lite rök, läder, mognad, jordighet.
Fyllig, kärv, sträv, mkt kärv, intensiv, viol, eldighet och en enorm fräschör och mineralitet som fick mig att gissa på Figeac eller Cheval Blanc.
93p

2001 Mouton-Rotschild
Stor klassisk doft av cabernet, svarta vinbär.
Fyllig, saftig, frisk syra med relativt rak och linjär röd frukt, hyfsat tät. Vänstra stranden.
89p

2001 Le Defi de Fontenil
Mycket stor mörk doft med lite jordighet.
Enormt stor smak med mognad, djup, tät, fräschör, lakrits, komplexitet och intensitet som höll i länge. Exceptionellt bra och Figeac trodde jag.
96p

2001 Figeac, magnum
Intensiv fruktig doft.
Fyllig eldig, djup och ungdom i glaset med röd tät frukt och mineral.
90p

2001 La Mission-Haut Brion
Stor mogen doft med läder.
Fyllig cabbig smak med lakrits, kryddor, bra tanniner och lite rökigt slut. Mycket bra.
94p

2001 Haut-Condissas
Ung doft med svarta vinbär.
Frisk mineralig, tät, ungdomlig, eldig lite fetma och rökig. Intensiv. Bra.
92p

2001 Valandraud
Eldig med viol, russin och kopiös frukt. Höll inte ihop riktigt.
88p

2001 Le Bon Pasteur
Konfiterat syltig doft
Intensiv smak med röd sylt och jordighet. Inte topp för mig.
88p

Matviner:
2006 Angélus
Enormt vin med koncentrerad frukt. Poänggav inte

2006 Pape Clement
Också stort men tog inte noteringar här.

1979 Chateau d'Yquem
Intensivt äppelmosig, rustik, lite kärv och fantastisk, mogen Yquem.
95p

Extrabubbel från gäst:
1985 Salon
tog en stund innan jag fattade att det var champagne, mycket diskret mousse men stort vitt vin med mogna gula äpplen
Överlåter ytterligare expertis och poäng till Anders!

Spottkoppar var förbjudna (om man av nån anledning skulle vilja använda dom för såna här viner), så inga garantier för att allt blev rätt i slutet. Ser fram emot att läsa Vintomas och Anders L:s noteringar.

Bara att konstatera att blindprovningar gör en ödmjuk som alltid. Hade väl knappast räknat med att jag skulle ranka en Fronsac högre än Margaux, Mouton och La Mission, men det är bara att fortsätta det livslånga lärandet. Fast kanske inte just idag…

Extremt kul att få ta del av världsmästarens kunskaper under provningen.
Skulle gärna haft lite mer tid till hela provningen och några av flighterna - det var så många bra viner och det blev lite stress för mig.

2001 som årgång hyllar Andreas Larsson och jag kan bara hålla med. Jag gillar 2001 för dess mognad och karaktär idag - även om man kan lagra ett antal av de här vinerna så är det absolut inget som hindrar att man korkar upp dem till en schysst höstmiddag.

Grymt kul provning!
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Bordeaux 2001?

Jamen FAN
Det är skitkul att sitta på ett hotellrum i Malmö och läsa vad man missa :mad:
 
För en "himla champagneintresserad" som ursprungligen drogs in i vinträsket via Bordeaux (Chateau de Pez) är det alltid kul att "komma" tillbaka till rötterna. Speciellt med en sådan ciceron som allas vår världsmästare.

Vi började iallafall med en Bollinger GA 1999 på magnum. För att sätta nördnivån på gänget som var där så fick jag direkt mothugg (av icke-champagne nördar) då jag nämnde att jag generellt sätt föredrog 1998 framför 1999 som champagneårgång (inte specifikt för Bolinger) . Naturligtvis blev jag ifrågasatt då Bollinger inte gjorde någon GA 1998. Tog snabbt tillbaka kommandot dock i min vanligt ödmjuka stil

GA99an var lite för söt i min smak, @vintomas upplevde att det var naturlig äppelsötma men jag tycker inte sockret kändes integrerat i vinet. Kan ha att göra med att jag i druckit mycket lågdosage-champagne nyligen. GA är i i övrigt en av de bättre 1999orna med skön kraft av pinot.

Mina anteckningar blev aldrig återfunna men mina viner för kvällen var:

2001: Cheval Blanc, Palmer, och Leoville Poyferre. Le Defi de Fontenil var mycket bra och en stor överrasking
Extraviner: 2007 Tertre Roteboeuf, vilket vin. Otroligt bra, synd att 2001an var korkad

2006 Angélus var ett stort, riktigt stort vin. Det var tänkt att vi skulle ha en 2001 av detta vin men i sann fransk organisation kom vinet aldrig fram. 2006an klarade dock testet med bravur. Rådjursläggen med tryffelpotatisgratäng och vinet bildade en perfekt kombo.

Vad gäller 1985an Salon, . Doften var tydligt mogen BdB, hög klass, smörig med den tydliga honungstonerna. Min första tanke var Salon men den krämiga, om än svaga moussen ledde mig sedan till fel by, Cramant. Svårt att poängsätta vinet. Med lite bättre mousse tror jag många hade hållet det högre. Det var ett stort vin och jag hörde några gissningar på bourgogne. Typisk 85a i att det är en otrolig variation mellan flaskor och viner. Kanske den mest utvecklade Salon 85 jag druckit.

Och vad ska man säga om 1979 Chateau d'Yquem. Gott, räcker det? Eller ska jag säga som det var? Fantastiskt gott.

Och tack till @kristerb för anteckningarna, Bra då mina är borta. Din smak blev nu min :cool:

2013-10-30 18.32.09.jpg
 
Last edited:
Komplett lista över vinerna som provades

Aperitif
1999 Bollinger La Grande Année , magnum -- 63% Pinot Noir, 37% Chardonnay

Provningsordning och viner 2001 Bordeaux
1. Château Margaux – 82 % Cabernet Sauvignon, 7 % Merlot, 7 % Petit Verdot, and 4 % Cabernet Franc. 93 RP
2. Château Palmer – 51 % Cabernet Sauvignon, 44 % Merlot, 5 % Petit Verdot. 90 RP
3. Château Pichon Comtesse de Lalande – 50 % Cabernet Sauvignon 36 % Merlot. 93 RP
4. Le Tertre Roteboeuf – 85 % Merlot, 15 % Cabernet Franc. 90 RP
5. (ovanstående årgång 2007)
6. Château Léoville-Poyferré - 65% Cabernet Sauvignon, 25% Merlot, 8% Petit Verdot and 2% Cabernet Franc. 90 RP
7. Dominus - 81% Cabernet Sauvignon, 5% Merlot, 4% Cabernet Franc and 10% Petit Verdot. 98 RP
8. Château Lascombes – 55% Merlot, 40% Cabernet Sauvignon, and 5% Petit Verdot. 92 RP
9. Château Pontet-Canet – 65% Cabernet Sauvignon, 29% Merlot, and small percentages of Cabernet Franc and Petit Verdot. 89 RP
10. Château Cheval Blanc – 60% Merlot and 40% Cabernet Franc. 93 RP
11. Château Mouton-Rothschild – 86% Cabernet Sauvignon, 12% Merlot, and 2% Cabernet Franc 89 RP
12. Le Défi de Fontenil – 100 % Merlot.
13. Château Figeac – 1/3 Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc och Merlot. 89 RP
14. La Mission Haut-Brion – 62% Merlot, 35% Cabernet Sauvignon, and 3% Cabernet Franc. 92 RP
15. Haut-Condissas – 60 % Merlot 20 % Cabernet 20 % Petit Verdot 88-90 RP
16. Château Valandraud – 65 % Merlot, 35 % Cabernet Franc. 94 RP
17. Le Bon Pasteur – 85 % Merlot 15 % Cabernet Franc. 92 RP

2006 till maten
Château Pape-Clément –60 % Cabernet Sauvignon, 40 % Merlot. 95 RP
Chàteau Angelus – 62 % Merlot, 38 % Cabernet Franc. 95 RP.

Dessert :
1979 Château d´Yquem – 90 % Semillon, 10 % Sauvignon Blanc. 88 RP

Extravin:
1985 Salon -- 100 % Chardonnay
 
Toppen