Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Har suttit uppe och läst en hel del ikväll (gräsänkling som man är).

Kvaliteten på vinerna är egentligen irrelevant här. Minns provningen av primörerna från 2011 som en rätt bra upplevelse med många goda och klassiska viner. Det som är intressant är egentligen prisaspekten och framtiden för Bordeaux. Enligt många rapporter så har intresset svalnat rejält ute i världen för prestigevinerna från Bordeaux. Även med prissänkningar på 30-50% på en primeur-priset från 2010 så verkar intresset vara svalt på de största marknaderna. Hong Kong som har verkat som en katalysator för priserna har gått trögt trots de kraftiga prissänkningarna. För ett år sedan sa en handlare att man ännu inte visste var taket låg för en Big-8 Bordeaux när priserna hade gått upp varje år och marknaderna (främst i nyrika Asien) verkade omättbara. Nu ser det ut som att marknaden är mättad. Trots prissänkningarna kan man köpa buteljerade årgångar i ungefär samma klass, som 2008, 2006 och 2004, för mindre än 2011 kostar en primeur. Många konsumenter (att döma av kommentarsfälten på diverse vinhandlares hemsidor) påpekar att det inte längre är vettigt att köpa Bordeaux-viner av rang när man kan få samma kvalitet från topproducenter i en massa andra delar av världen för en bråkdel av priset.

Frågan är alltså vad detta kommer göra för Bordeaux i framtiden? Är regionen på väg att tappa i prestige och marknadsandelar när till och med kineserna verkar ointresserade? Har 1:er Cru-slotten skjutit sig själva i fötterna? Kommer priserna att dala från nu? Jag personligen älskar Bordeaux och dess viner över allt annat jag smakat och har väl en lite kluven åsikt om utvecklingen.
 

Magikern

Medlem
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Baron_Philippe skrev:
Frågan är alltså vad detta kommer göra för Bordeaux i framtiden? Är regionen på väg att tappa i prestige och marknadsandelar när till och med kineserna verkar ointresserade? Har 1:er Cru-slotten skjutit sig själva i fötterna? Kommer priserna att dala från nu? Jag personligen älskar Bordeaux och dess viner över allt annat jag smakat och har väl en lite kluven åsikt om utvecklingen.

Vinerna som ligger nära sin fulla mognad kommer nog att fortsätta att öka i pris och efterhand som det finns färre av dem kvar kommer priset att öka. De kommer troligen inte att släppa mer än ett fåtal av de viner som behöver 30 år innan de når sin topp. Folk vill ha drickfärdiga viner och de betalar för de också. Taket är troligen nått på priset för viner som inte är goda att dricka på länge.

Tror de bästa 80:talsårgångarna kommer att öka betydligt i pris inom det närmsta.

Tror även det gäller mogna och vällagrade viner från andra regioner.

Bara spekulationer från min sida ;)
 

Andreas L

Medlem
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Då alla talar om 2009 och 2010 nu skulle jag lägga pengarna på alldeles utmärkta 2008. Framförallt högra stranden.
 

chambertin

Medlem
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Andreas L skrev:
Då alla talar om 2009 och 2010 nu skulle jag lägga pengarna på alldeles utmärkta 2008. Framförallt högra stranden.
Du hade ju en artikel i LG om Bordeaux -07 för ett tag sedan. Kommer det ngt liknande om 2008 ?
 
Trådskapare
B
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Andreas L skrev:
Då alla talar om 2009 och 2010 nu skulle jag lägga pengarna på alldeles utmärkta 2008. Framförallt högra stranden.

Har en hel del 2008 hemma så det rådet har jag redan följt. Funderar nu på lite Leoville Las Cases. Skulle du rekommendera 2006 eller 2008? Vilken av årgångarna skulle du helst köpa själv idag? Priset är i princip likvärdigt (06 är bara något dyrare).
 

kayaker

Cyklist
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Andreas L skrev:
Då alla talar om 2009 och 2010 nu skulle jag lägga pengarna på alldeles utmärkta 2008. Framförallt högra stranden.
Jag funderar faktiskt på ett gäng Château Fontenil till. Ni ljög inte i LG. ;)
 

Silenos

Medlem
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Baron_Philippe skrev:
Frågan är alltså vad detta kommer göra för Bordeaux i framtiden? Är regionen på väg att tappa i prestige och marknadsandelar när till och med kineserna verkar ointresserade? Har 1:er Cru-slotten skjutit sig själva i fötterna?

Ingen verkar ha varit intresserade av att diskutera orginalfrågan, så du märker ju själv hur hett Bordeaux är i Sverige ;) Jag tror du har rätt i att regionens glans är på väg, eller kanske redan har, falnat något. Jag vet att jag själv är helt ljummen i frågan. Jag har gillat en hel del jag druckit, men det har också alltid stannat vid just ett: "jo, det här var ju gott", knappast panegyrik. Hur en 1[sup]er[/sup] cru smakar vet jag inte och det kommer jag förmodligen heller aldrig få veta, men det gör mig ärligt talat inget. Många av toppvinerna har prisat sig bortom smärtgränsen för flertalet och det är mycket möjligt att det kan leda till att nystartade drinkares referensramar inte inkluderar bordeaux. Och de gamla trogna claretsörplarna i England, som var vana med att hosta upp en knapp femhundring för t.ex. LLC, dem har slotten nog alienerat för länge sen.

Å andra sidan så är det väl knappast första gången som regionen haft problem och den har ju repat sig förr. Och fråga är hur stora problemen är egentligen? Jag såg nyligen lite exportsiffror som visade att Kina och Hong-Kong nuförtiden är den klart största exportmarknaden och det var ganska färska siffror om jag inte missminner mig. Gällande 2011-primörerna så verkar det däremot, som du skrev, riktigt segt överallt.

Baron_Philippe skrev:
Kommer priserna att dala från nu? Jag personligen älskar Bordeaux och dess viner över allt annat jag smakat och har väl en lite kluven åsikt om utvecklingen

Vadan kluvenheten? För dig vore det väl mitt i prick om priserna rasade hejdlöst? :)
 

Magikern

Medlem
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Silenos skrev:
Vadan kluvenheten? För dig vore det väl mitt i prick om priserna rasade hejdlöst? :)

En gissning är att det blir svårt att behålla kvaliteten om priserna rasar hejdlöst. Tack vare de stora priserna som vinerna betingar idag har de råd med de bästa vinmakarna i världen och kan även hålla kvaliteten på hög nivå även under dåliga år.

Att göra bra vin under dåliga väderförhållande är svårare än svårt och det krävs onekligen att man kan sin sak.
 

Håkan

Medlem
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Jag har nog inte radarn inställd på Bordeaux så mycket längre. Det känns som de tiderna är passe. Mitt vinintresse föddes med hjälp av Bordeaux, första årgången jag köpte en del av var 90, köpte (för?) mycket 95 och har 2 flaskor 09 i min ägo. Men om priserna återigen hamnar på 08-nivå då är jag på igen, jag kommer alltid gilla Bordeaux och vid köpläge hugger jag. Jag tror dock inte Bordeauxmänniskorna skall ta för givet att det alltid finns köpare, priserna för 2011 känns fullständigt ointressanta. Jag tror de flesta är som jag, man letar där man får mest egen smak för pengarna, just nu blir det mycket Barolo, för några år sen var det mest Bourgogne. Det kommer alltid finnas områden där jag har råd att köpa goda viner ifrån, Bordeaux känns inte som ett realistiskt alternativ, men det kan också bero på att jag var med på tiden när Montrose kostade under 500 kr, Smith Haut Lafitte under hundringen etc... Inte f-n pröjsar jag 700 kr för Clerc Milon, det är lite av en principsak. Men 449 för Canon-La Gaffeilere 08 är ett givet köp, men räkna med ganska många år i källaren.
 

Magikern

Medlem
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Håkan skrev:
Bordeaux känns inte som ett realistiskt alternativ, men det kan också bero på att jag var med på tiden när Montrose kostade under 500 kr, Smith Haut Lafitte under hundringen etc... Inte f-n pröjsar jag 700 kr för Clerc Milon, det är lite av en principsak. Men 449 för Canon-La Gaffeilere 08 är ett givet köp, men räkna med ganska många år i källaren.

Till min stora förvåning hittade jag ett flertal mogna bordeaux för rimligt pris på SB. 2003 Château de Parenchère Cuvée Raphaël för 129 får nog ses som fyndet nummer 1.

Chateau La garde-2000 är tyvärr blaskig numera men den var kanon när den stod på topp. Den smakade verkligen betydligt dyrare än 299 spänn. För de priset får man i regel inte mycket för på Systemet.

Chateau Grand Bos-1998 var också riktigt bra för ett år sen och runt 300 sträcket den med.

Jämfört med en Montrose för 500 är de nog ingenting skulle jag gissa, men det var nog frågan om en årgång som behövde 10 år i källaren innan den blev god att dricka eller?
 
Trådskapare
B
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Montrose för ca. 500 spänn är fortfarande verklighet. Den alldeles utmärkta 2007:an kostar 519:- på bolaget och det finns ca. 60 flaskor kvar. Inte en stor årgång måhända, men den har det mesta av det jag älskar med Bordeaux. Den är dessutom drickbar i nuläget och kommer hålla för lagring i många år framöver. Jag har redan bunkrat.
 

Magikern

Medlem
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Baron_Philippe skrev:
Montrose för ca. 500 spänn är fortfarande verklighet. Den alldeles utmärkta 2007:an kostar 519:- på bolaget och det finns ca. 60 flaskor kvar. Inte en stor årgång måhända, men den har det mesta av det jag älskar med Bordeaux. Den är dessutom drickbar i nuläget och kommer hålla för lagring i många år framöver. Jag har redan bunkrat.

Drickbar, innebär att den är rejält tanninsträv och kommer att vara det i flera år till antar jag?
 

Krug88

Medlem
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Magikern skrev:
Drickbar, innebär att den är rejält tanninsträv och kommer att vara det i flera år till antar jag?
Inte alls, den ar alldeles lysande att dricka nu.
 

MD

Medlem
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Krug88 skrev:
Inte alls, den ar alldeles lysande att dricka nu.

Måste instämma, testade den förra veckan och det är ett riktigt klassiskt vin som ger mycket njutning redan nu enligt min smak. Klassisk 07:a som saknar dom gröna dragen som har stört mig i mindre lyckade viner från samma år.
 

Magikern

Medlem
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

MD skrev:
Måste instämma, testade den förra veckan och det är ett riktigt klassiskt vin som ger mycket njutning redan nu enligt min smak. Klassisk 07:a som saknar dom gröna dragen som har stört mig i mindre lyckade viner från samma år.

Kanske det bästa rödvinet i sin prisklass på SB just nu?
 

MD

Medlem
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Magikern skrev:
Kanske det bästa rödvinet i sin prisklass på SB just nu?

Sådana uttalanden brukar jag inte svänga mig med så ofta, finns nog en och annan vinjournalist som gör det bättre...

Med tanke på antalet viner som det finns att välja mellan så ska det vara ett rejält brakfynd, tänk Rousseau Chambertin för typ 500kr, för att man med säkerhet ska kunna säga att något är det "bästa" i sin prisklass. Vinet var gott, och välgjort. Och levererar för priset...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Baron_Philippe skrev:
Har suttit uppe och läst en hel del ikväll (gräsänkling som man är).

Kvaliteten på vinerna är egentligen irrelevant här. Minns provningen av primörerna från 2011 som en rätt bra upplevelse med många goda och klassiska viner. Det som är intressant är egentligen prisaspekten och framtiden för Bordeaux. Enligt många rapporter så har intresset svalnat rejält ute i världen för prestigevinerna från Bordeaux. Även med prissänkningar på 30-50% på en primeur-priset från 2010 så verkar intresset vara svalt på de största marknaderna. Hong Kong som har verkat som en katalysator för priserna har gått trögt trots de kraftiga prissänkningarna. För ett år sedan sa en handlare att man ännu inte visste var taket låg för en Big-8 Bordeaux när priserna hade gått upp varje år och marknaderna (främst i nyrika Asien) verkade omättbara. Nu ser det ut som att marknaden är mättad. Trots prissänkningarna kan man köpa buteljerade årgångar i ungefär samma klass, som 2008, 2006 och 2004, för mindre än 2011 kostar en primeur. Många konsumenter (att döma av kommentarsfälten på diverse vinhandlares hemsidor) påpekar att det inte längre är vettigt att köpa Bordeaux-viner av rang när man kan få samma kvalitet från topproducenter i en massa andra delar av världen för en bråkdel av priset.

Frågan är alltså vad detta kommer göra för Bordeaux i framtiden? Är regionen på väg att tappa i prestige och marknadsandelar när till och med kineserna verkar ointresserade? Har 1:er Cru-slotten skjutit sig själva i fötterna? Kommer priserna att dala från nu? Jag personligen älskar Bordeaux och dess viner över allt annat jag smakat och har väl en lite kluven åsikt om utvecklingen.


När Parker började sätta 100+ på sina viner så visste man att det var slut.



Vad vi ser här är en marknad som har tagit död på sig själv. Genom prishöjningarna har en primeurmarknaden utarmat sig själv. Det är inte någon mening längre att handla viner på det sättet. Priserna är för höga och produktionen för stor. Helt ointressant. Kineserna har nu kommit till insikt och har börjat köpa negocianter istället för att tokhandla till överpris.


Som många andra som har kommenterat så håller jag de sk mellanårgångarna högt. Det är så jäkla bra viner och de dricker så bra unga.

Men man får inte glömma att Bordeaux är så otroligt mycket mer än "de klassificerade". Inget annat vindistrikt i världen visar upp en sådan variation och ett sådant utbud av toppviner för nästan inga pengar alls. Att kolla Bordeaux superiur mellan €5 och €10 och St:Emilion mellan €8 och €15. Herrejävlar vilka grejer det finns att slicka i sig.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Jimmy Forsman skrev:
När Parker började sätta 100+ på sina viner så visste man att det var slut.

Har Parker satt "100+" på något vin??? Vilka då? Jag har sett att det blev massor av 100-poängare för Bx 09, men "100+" hade jag faktiskt missat, det vore oerhört intressant att se vilken prispåverkan det har fått.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

vintomas skrev:
Har Parker satt "100+" på något vin??? Vilka då? Jag har sett att det blev massor av 100-poängare för Bx 09, men "100+" hade jag faktiskt missat, det vore oerhört intressant att se vilken prispåverkan det har fått.


Nu minns jag inte vilket vin det var och jag orkar inte snoka igenom. Men jag vill minnas att det var för årgång 2009 och att det var en primörpoäng som var (98-100+), eller liknande.

Det var en del prat om det när det släpptes. Det har väl rensats upp sedan dess.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Jimmy Forsman skrev:
Som många andra som har kommenterat så håller jag de sk mellanårgångarna högt. Det är så jäkla bra viner och de dricker så bra unga.

Men man får inte glömma att Bordeaux är så otroligt mycket mer än "de klassificerade". Inget annat vindistrikt i världen visar upp en sådan variation och ett sådant utbud av toppviner för nästan inga pengar alls. Att kolla Bordeaux superiur mellan €5 och €10 och St:Emilion mellan €8 och €15. Herrejävlar vilka grejer det finns att slicka i sig.


Har du några bra tips?
 
Toppen