Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Per Stade skrev:
Har du några bra tips?

Nja, tyvärr inte på rak arm. När jag var nere på en primeurveckan sist så hade jag ut så otroligt mycket mer att gå på den stora Bordeaux superieurprovingen i, var det nu var, och den stora St:Emilionprovningen. Har inte kvar mina anteckningar, i vart fall inte någonting som går att tyda.

Ska fråga en kontakt efter lite bra tips och lägga upp dem. :)
 

Pontus

Medlem
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Jimmy Forsman skrev:
Nu minns jag inte vilket vin det var och jag orkar inte snoka igenom. Men jag vill minnas att det var för årgång 2009 och att det var en primörpoäng som var (98-100+), eller liknande.

Det var en del prat om det när det släpptes. Det har väl rensats upp sedan dess.

För den intresserade så satte Parker "100+" på 2003 Domaine du Pegau Cuvee da Capo Chateauneuf-du-Pape. Enligt källa hos Pegau berodde det på att det var tredje magnumen för kvällen som intogs, där de två första fick poängen 100. När da Capon visade sig vara ännu bättre löste den då ej helt nyktre advokaten problemet med att tilldela vinet "100+", något som han senare ska ha ångrat. Hos Pegau ringde telefonen oavbrutet i två veckor...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Pontus skrev:
För den intresserade så satte Parker "100+" på 2003 Domaine du Pegau Cuvee da Capo Chateauneuf-du-Pape. Enligt källa hos Pegau berodde det på att det var tredje magnumen för kvällen som intogs, där de två första fick poängen 100. När da Capon visade sig vara ännu bättre löste den då ej helt nyktre advokaten problemet med att tilldela vinet "100+", något som han senare ska ha ångrat. Hos Pegau ringde telefonen oavbrutet i två veckor...

Jasså var det bara en fyllegrej! ;) Om det stämmer har han i så fall censurerat detta i sin databas, eller ändrat sig redan innan det publicerades, för där står "100" utan plustecken på både 2003 Domaine du Pegau Chateauneuf du Pape Cuvee Da Capo och "2003 Domaine du Pegau Chateauneuf du Pape Inspiration (Magnum Only)".
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
vintomas skrev:
Jasså var det bara en fyllegrej! ;) Om det stämmer har han i så fall censurerat detta i sin databas, eller ändrat sig redan innan det publicerades, för där står "100" utan plustecken på både 2003 Domaine du Pegau Chateauneuf du Pape Cuvee Da Capo och "2003 Domaine du Pegau Chateauneuf du Pape Inspiration (Magnum Only)".

Är övertygad (men det betyder inte att jag inte kan ha fel) om att han satte 100+ på några viner från 09 också. Minns att jag hakade upp mig på det. Får snoka lite.

Och även om det bara var en fyllegrej så är det lik förbannat fel. :)
 

kayaker

Cyklist
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Jimmy Forsman skrev:
Är övertygad (men det betyder inte att jag inte kan ha fel) om att han satte 100+ på några viner från 09 också. Minns att jag hakade upp mig på det. Får snoka lite.
Jag har också för mig att det var ett gäng som fick det betyget men jag hittar inget vid en snabb googling.
 

Keen

slan
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Ni tänker inte på 100* som betydde, om jag minns rätt, att det var det bästa vinet domänen någonsin producerat?
 

kayaker

Cyklist
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Keen skrev:
Ni tänker inte på 100* som betydde, om jag minns rätt, att det var det bästa vinet domänen någonsin producerat?
Inte jag iallafall. Det var ju många som fick en asterisk, inte bara 100-poängare utan även viner med andra betyg.
 
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

kayaker skrev:
Inte jag iallafall. Det var ju många som fick en asterisk, inte bara 100-poängare utan även viner med andra betyg.

Det var inte alkoholen som han gav poäng på?

2003 Domaine du Pegau Chateauneuf du Pape Cuvee Da Capo - tipping the scales at 16.1% alcohol,

Vem vill dricka sådana viner? Bränner man av alkoholen innan man provar?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

Är det i pappersversionen av The Wine Advocate ni ser "100*" eller "100+"? I onlineversionen erobertparker förekommer ingen 100+ som går att hitta via sökverktyget på poäng, och heller inga asteriskar som jag hittar.

Ta t.ex. Smith Haut Lafitte 2009, texten säger tydligt "The finest wine ever made by proprietors Daniel and Florence Cathiard..." men det står helt enkelt "Rating 100" utan asterisk eller annat.

Om man söker på "rena" 100-poängare - snarare än (98-100) och annat bjäfs - får man 295 träffar. Se där ett tema för en trevlig helgprovning modell större... ;D
 

kayaker

Cyklist
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

vintomas skrev:
Är det i pappersversionen av The Wine Advocate ni ser "100*" eller "100+"? I onlineversionen erobertparker förekommer ingen 100+ som går att hitta via sökverktyget på poäng, och heller inga asteriskar som jag hittar.
Jag har aldrig sett någon hel utgåva överhuvudtaget utan bara sett och läst klipp hos producenter, importörer, bloggare, vinsajter m.m.
Ta t.ex. Smith Haut Lafitte 2009, texten säger tydligt "The finest wine ever made by proprietors Daniel and Florence Cathiard..." men det står helt enkelt "Rating 100" utan asterisk eller annat.
Det där är väl det reviderade, och senaste, betyget? Det första betyget från primärprovningen där han satte ut asteriskerna var 96-98+* om jag tolkat saken rätt.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

kayaker skrev:
Jag har aldrig sett någon hel utgåva överhuvudtaget utan bara sett och läst klipp hos producenter, importörer, bloggare, vinsajter m.m.Det där är väl det reviderade, och senaste, betyget? Det första betyget från primärprovningen där han satte ut asteriskerna var 96-98+* om jag tolkat saken rätt.
Farbror Broadbent har delat ut 6 stjärnor till ett par viner. På hans skala är 5 stjärnor max, finns att beskåda i tryckt form ;D
 
SV: Bordeaux en primeur 2011 och framtiden?

kayaker skrev:
Jag har aldrig sett någon hel utgåva överhuvudtaget utan bara sett och läst klipp hos producenter, importörer, bloggare, vinsajter m.m.

Krug88 hade väl den boken som sin sänglitteratur om jag inte missminner mig. Livets Goda låg på toan eller hur det nu var
 
Toppen