Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bordeaux i maj....

kristerb

Medlem
SV: Bordeaux i maj....

Kan nog komma med en del tips efter arbetstid, men det första är att skjuta på din resa en vecka. Helgen efter kör UGCB sin Weekend des grands crus, med provningar besök mm. Jag har varit där de senaste sex-sju åren, brukar vara bra om man vill få en överblick och prova mycket på en gång. I år är det årgång 2010 i fokus, det kommer jag inte att missa.

http://ugcb.net/en/wgc
 

Jos

Medlem
SV: Bordeaux i maj....

Keen skrev:
Varför viskar du?
[size=0.7em][sub]Flygande Grisen säljer fin vit Bordeaux för 250 spänn flaskan just nu och man vill ju inte att alla ska veta... ;)[/sub][/size]
 

kristerb

Medlem
SV: Bordeaux i maj....

Några tips:

Hotell, finns gott om bra hotell mitt i Bordeaux, t ex:
Adagio
Best Western Etche Ona
Hotel la tour intendance
och enklare som är schyssta, t ex
hotel de la presse
hotel de l'opera

Vingårdar.
Bara att välja bland dina favoriter, de flesta tar emot besök om man hör av sig i förväg, inklusive 1er cru-slotten utom Latour. Undantag också Petrus, Yquem och några till, de man kan vänta sig.
Det är absolut värt besväret att slå en signal innan och boka besök, de flesta har någon som pratar engelska.
Missa inte Saint-Emilion, både den mest pittoreska staden och vackraste omgivningarna.

Restauranger & barer
Bordeaux
Stjärnkrogarna är värda sina stjärnor.
Gabriels bistro mkt bra mat.
La Tupina en klassiker men har nog sett bättre dagar
Chez Greg Grande Theatre bra.
Café Français för klassisk brasserie-mat i moderniserade lokaler och bästa uteserveringen.
A Cantina, korsikansk bistro och vinbar
Brasserie Bordelaise hyllas av många men jag har blivit utsatt för så dålig service och dålig mat där... aldrig mer.

Saint-Emilion
L'envers du décor, bra bistro och vinbar
Hostellerie de Plaisance, 2-stjärnig
Nya restaurangen på Ch Troplong-Mondot (Les belles Perdrix) - lyxnivå

Sauternes
Le Saprien, fin mat och utsikt över vingårdarna

Langon
Claude Darroze, klassisk stjärnkrog

Pauillac (Bages)
Le café Lavinal - bra brasserie (boka bord även för lunch, det är ont om bra ställen i de här krokarna)
Cordeillan-Bages, slott, hotell och stjärnkrog

Trevlig resa!
 

Segol

Medlem
SV: Bordeaux i maj....

Frågan om tips kom inte från mig men den här typen av inlägg är verkligen bra.
Jag kommer att få anledning att återkomma till den här tråden när jag ska planera besök, tack!
 

Mansverk

Medlem
Resa till St Emilion

Hej!

Det här är mitt första inlägg efter åratal av läsande om Champagne och Bdx GC excesser på forumet (och jag ska försöka att inte låta avundsjukan lysa alltför klart i inlägget ;) ). Saken är den att jag ska till Bordeaux i arbetet i slutet av Juni och har sett till att få tre extra dagar till resan. Dessa hade jag tänkt spendera i och runt St Emilion och undrar nu om tips på restauranter, vingårdar och hotell.

Jag har redan bokat ett besök på en liten vingård i satelliten St George St Emilion (Ch Troquart) som jag lärt känna på Vign Independants salonger i Paris och som gör klassiska o lagringsbara Bdx viner av högra stranden typ till resonabla priser. Men utöver det är jag tacksam för alla tips då jag aldrig varit i Bdx eller dess omnejd.
 
SV: Resa till St Emilion

Elvis skrev:
Välkommen till forumet!

Jag har aldrig varit i Bordeaux själv men kristerb skrev ett bra inlägg i den här tråden nyligen.

Tack Elvis, slog ihop trådarna till en för enkelhetens skull.

Tar själv gärna lite mer tips, Bordeaux står på listan för ett besök snart och alltid bra att kunna planera
 

kristerb

Medlem
SV: Bordeaux i maj....

Precis tillbakakommen från senaste Bordeaux-besöket kan jag lägga till följande:

Saint-Emilion
Clos du Roy. Fick äntligen bord där för en lunch och det är strålande, klassisk fransk finkrog på landet med en del oväntade kombinationer (foie gras och choklad i en förrätt), men mycket bra genomfört. Stor vinlista, bra service. Borde ha en stjärna. Personalen är väldigt säljande, vilket ju passar bra i Saint-Emilion där det är riktiga krängare i alla vinbutiker.

Bordeaux
Septième Péché. Den "sjunde synden" i Bordeaux har en stjärna men kan inte ha den kvar länge om servicen är som i fredags. Påtagligt osäker och okunnig service tyvärr. Föreslog rödvin eller torrt vitt vin till en söt sufflé-dessert, hade inga dessertviner på glas. Kort vinlista. Maten var avancerad, lite Mugaritz-inspirerad, men klarade inte riktigt ambitionsnivån dessvärre. Inte lika bra som övriga stjärnkrogar i stan.

Pauillac
Café Lavinal lika bra som alltid.

Bon voyage!
 

Mansverk

Medlem
SV: Bordeaux i maj....

Många tack för tipsen! Jag tar med mig alla - det finns ju en möjlighet att jag hinner med någon utsvävning i Bordeaux också. O om ngn har tips på mindre vinproducenter att besöka så mottages det tacksamt.
O hur var vädret kristerb? skönt att komma hem till värmen?
 
Toppen