Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bordeaux maj 23

buteljen

Medlem
Jag drar till Bordeaux på söndag och ser verkligen fram emot denna resa 😍🍷. Om någon här har tips på något speciellt man inte skall missa hos slotten nedan så tar jag gärna emot dem 😊

Söndag 21 maj
Château Lagrange (middag)

Måndag 22 maj
Ch Ducru-Beaucaillou
Ch Beychevelle (lunch)
Ch Pichon-Comtesse
Ch du Tertre (middag)

Tisdag 23 maj
Ch Mouton-Rothschild
Ch Lynch-Bages (lunch)
Ch Cos d’Estournel
Ch Pichon-Baron (middag)

Onsdag 24 maj
Maison Beyerman
Ch La Conseillante (lunch)
Ch Angélus, Carillon etc
Ch Reaut (middag)

Torsdag 25 maj
Ch Tertre Rôteboeuf
Ch Figeac (lunch)
Ch Clinet
Ch La Dominique (middag)

Fredag 26 maj
Ch Haut-Bailly
Ch Pape-Clément (lunch)
 

Kaptenen

Medlem
Jag drar till Bordeaux på söndag och ser verkligen fram emot denna resa 😍🍷. Om någon här har tips på något speciellt man inte skall missa hos slotten nedan så tar jag gärna emot dem 😊

Söndag 21 maj
Château Lagrange (middag)

Måndag 22 maj
Ch Ducru-Beaucaillou
Ch Beychevelle (lunch)
Ch Pichon-Comtesse
Ch du Tertre (middag)

Tisdag 23 maj
Ch Mouton-Rothschild
Ch Lynch-Bages (lunch)
Ch Cos d’Estournel
Ch Pichon-Baron (middag)

Onsdag 24 maj
Maison Beyerman
Ch La Conseillante (lunch)
Ch Angélus, Carillon etc
Ch Reaut (middag)

Torsdag 25 maj
Ch Tertre Rôteboeuf
Ch Figeac (lunch)
Ch Clinet
Ch La Dominique (middag)

Fredag 26 maj
Ch Haut-Bailly
Ch Pape-Clément (lunch)
Vilken resa! Är detta genom någon arrangör eller har du sytt ihop det här på egen hand?
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Vilken resa! Är detta genom någon arrangör eller har du sytt ihop det här på egen hand?
Sorry - missat detta. Resan arrangerad av Commanderie Bx som jag är invald i, så lite extra ingångar tror jag.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Sitter på flygplatsen i Bx och väntar på planet him. Oj vilken resa. Två viner flyter upp som extra outstanding för mig. 2022 Pichon Baron och 2022 Tertre Roteboeuf. Magisk årgång och fantastiska viner. Hade inte tänkt köpa något En Primeur men det får bli dessa två 🍷😍
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
AB7D8209-443E-4D06-9741-E5A898624D5E.jpeg

Tänkte jag skulle tvinga mig att skriva ner något om slotten vi besökte i Bx. Det var en riktigt bra resa med många fantastiska besök. Vi anlände i 18 tiden på söndagen och startade hos Chateau Lagrange. Där bodde vi i tre nätter och åt en jättefin middag på slottet på söndagkvällen.

Chateau Lagrange är klassificerad som en 3e cru och har 118 ha planterat med 67 % Cab Sav, 28% Merlot och 5% Petit Verdot. De representerar ca 13% av appellationen St Julien (totalt 910 ha). Deras andravin heter Les Fiefs de Lagrange.

De har aldrig riktigt varit en av de stora stjärnorna men är kända för att leverera stilrena, eleganta och klassiska viner som utvecklas fint i källaren till överkomliga priser.

Precis som de flesta estates på left bank så jobbar de numera “plot-to-plot” och har detaljanalyserat terroiren och delat upp vingården i 103 mindre vinlotter. I vineriet finns motsvarande antal vats så att dom kan hantera de olika vinlotterna individuellt, vilket har bidragit till att kvaliteten har höjts rejält i vinerna.

Slottet ägs av Suntori (japanskt) sedan 1983. De har en väldigt långsiktig inriktning och stora investeringar och kvalitetsförbättringar har gjorts.

Vi fick prova riktigt bra årgångar till middagen och hade en mycket kunnig representant från slottet som presenterade alla viner (glömt namnet).

2016 Les Fiefs de Lagrange 90p
55% Cabernet Sauvignon 41% Merlot 4% Petit Verdot
Välpolerad, strukturerad och koncentrerad. Dock ganska sluten, behöver mer tid.

2016 Château Lagrange 93-94p
70 % Cabernet Sauvignon, 24% Merlot, 6% Petit Verdot.

2010 Château Lagrange 93-94p
75% Cabernet Sauvignon, 25% Merlot

2005 Château Lagrange 92-93p
46% Cabernet Sauvignon 45% Merlot, 9% Petit Verdot

Jag tycker 16, 10 o 05 låg på ungefär samma nivå. Mycket trevliga med mörka bär, tobak, ceder och bra struktur, koncentration och längd.

96 och 86 var kul att prova bredvid varandra. Utvecklade mognadstoner hos båda men 96an hade en hel del soja/buljongtoner som gjorde att den kändes lite tröttare och längre gången än 86an. 86an kändes väldigt fräsch och levande med vacker mörkröd frukt mixad med mognadstonerna.

1996 Château Lagrange 91p
57 % cabernet sauvignon, 36 % Merlot, 7% Petit Verdot.

1986 Château Lagrange 92p
57 % cabernet sauvignon, 43 % merlot

Mycket trevlig start på resan och den här producenten skulle jag gärna ha i min källare!

6509F3C1-9259-43FD-92E7-4CA9773BC2B1.jpeg

FDD2E00C-5F52-4FB3-AACE-2F9A7059E383.jpeg


Edit: kom på att jag kanske borde lägga inlägg som dessa i resetråden? Ah well, admin kan ju flytta detta i sådanafall.
 

Boletus

Medlem
Kul! Jag har alltid gillat stilen i Lagrange (kanske inte den största upplevelsen men alltid habil) och tycker att de blivit bättre och bättre. Har en låda 2016 som jag tänkte vänta ett bra tag till med att peta på.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Kul! Jag har alltid gillat stilen i Lagrange (kanske inte den största upplevelsen men alltid habil) och tycker att de blivit bättre och bättre. Har en låda 2016 som jag tänkte vänta ett bra tag till med att peta på.
Ja jag funderar också på att köpa en låda 2016 - de kostar ju "ingenting" (50-60 euro/flaska) och får 95p av Neal Martin, Jane Anson och Lisa Perotti Brown 🎯
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Haha ja det var ju inte så otippat... Var mer nyfiken på vad/hur/var typ men kanske hemligt då
Vad/hur/var? Menar du:
Finns commanderier över hela världen som du ser i länken. Två i Sverige. Jag är med i Malmö som funnits rätt länge. Det startades ett i Sthlm för något år sedan.
Man väljs in på rekommendation. Provningar ett antal gånger per år. Vi har t.ex en provning ikväll Pomerol vs St Emilion. Ibland kommer slott över från Bx, t.ex Angelus för något år sedan. Ibland ordnas det stationsprovningar. Resa till Bx vanligtvis vartannat år.
 

Jos

Medlem
Vad/hur/var? Menar du:
Finns commanderier över hela världen som du ser i länken. Två i Sverige. Jag är med i Malmö som funnits rätt länge. Det startades ett i Sthlm för något år sedan.
Man väljs in på rekommendation. Provningar ett antal gånger per år. Vi har t.ex en provning ikväll Pomerol vs St Emilion. Ibland kommer slott över från Bx, t.ex Angelus för något år sedan. Ibland ordnas det stationsprovningar. Resa till Bx vanligtvis vartannat år.
Sorry, såg ingen länk alls! Såg bara att du skrev "Majoriteten av medlemmarna är äldre män med fantastiska Bordeauxkällare 😃🍷"
Jag skyller på dålig syn och slarv :D
 
Toppen