Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bordeaux Primör 2012

Bar57

Medlem
Hur är intresset hos forummedlemmarna?

OM jag skulle handla av de slotten jag är intresserade av vill jag se en prisförändring på minst -20% från 2011.
Mouton har kommit ut billigt, Kirwan, Rauzan Segla likaså. Besviken över att Evangile ligger kvar som på 2011 - är de dumma i huvudet? Man kan köpa både 06 och 07 billigare på bolaget än 2011 och 2012 som ligger på fat.

Tråkigt att se att vissa slott fortfarande inte någon verkligshetsförankring. 2011 har sålt dåligt och även om kvantiterna är lägre och kvalitén är högre på 2012 så måste man sänka priserna om man vill få något sålt. Kineserna intresse har ju dessutom svalnat av...
Känns som man har "back stabbat" sin klassisk marknad de senaste årgångarna och många känner sig frustrerade och finner ingen anledning till att köpa dessa överprisade viner.

Här kan ni se alla släppen:
http://www.bordeauxindex.com/primeur_result.php?group=1
samt de viktigaste släppen och recensioner av dessa samt prisdifferens mot de senaste årgångarna
http://liv-ex.com/staticPageContent.do? ... Key_Prices
 
Trådskapare
B

Bar57

Medlem
SV: Bordeaux Primör 2012

Om ni är medlemmar på dj Bob sida kan ni se hans video om 2012 här:
http://www.erobertparker.com/members/rparker/rp23.asp

Annars, säger han, sammanfattningsvis att Pomerol i synnerhet men även St. Emilion är de mest lyckade appellationerna p g a kvaliteten på merlot. Han pekar ut Moueix gårdar som Lafleur Petrus, Hosanna mfl. Även de vita från Pessac håller han högt.
Vidare säger Parker att flera av medoc gårdarna var litet tunna in the mid palate och ställer sig frågande till huruvida detta "hål" kommer fyllas ut med tiden eller om det blir större med tiden.

Hosanna är förövrigt slutsålt hos BI.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Bordeaux Primör 2012

Bar57 skrev:
Hur är intresset hos forummedlemmarna?

OM jag skulle handla av de slotten jag är intresserade av vill jag se en prisförändring på minst -20% från 2011.
Mouton har kommit ut billigt, Kirwan, Rauzan Segla likaså. Besviken över att Evangile ligger kvar som på 2011 - är de dumma i huvudet? Man kan köpa både 06 och 07 billigare på bolaget än 2011 och 2012 som ligger på fat.

Tråkigt att se att vissa slott fortfarande inte någon verkligshetsförankring. 2011 har sålt dåligt och även om kvantiterna är lägre och kvalitén är högre på 2012 så måste man sänka priserna om man vill få något sålt. Kineserna intresse har ju dessutom svalnat av...
Känns som man har "back stabbat" sin klassisk marknad de senaste årgångarna och många känner sig frustrerade och finner ingen anledning till att köpa dessa överprisade viner.

Här kan ni se alla släppen:
http://www.bordeauxindex.com/primeur_result.php?group=1
samt de viktigaste släppen och recensioner av dessa samt prisdifferens mot de senaste årgångarna
http://liv-ex.com/staticPageContent.do? ... Key_Prices
Tycker nog att dem flesta (alla!) saknar verklighetsförankring! Tror vi snart ser slutet på En Primeur, Farr Vintners som är en av dem större (största) när det gäller Bordeaux och En Primeur sålde av årgång 2011 25% av värdet jmfr med årgång 2010 som i sin tur sålde klart mindre än 2009!och nu har många 2009 viner börjat tappa i pris. Lagren i Bdx är enorma, tror detta är en av anledningarna att Latour hoppat av En Primeur, dem har massvis med moget vin i källaren att sälja! Slotten håller tillbaka vin för att driva upp priserna så det är svårt att se att efterfrågan ökat, däremot finns det fortfarande några som är villiga att betala mer än någonsin för Bdx. Själv köper jag hellre mer av 2009&2010 än 2011&2012!!
 

Håkan

Medlem
SV: Bordeaux Primör 2012

Jag tycker Latour gör det enda rätta, strunta i primörsläppet helt och hållet. Jag köpte 08 som jag tyckte var väl prissatt (ex Leoville Barton för 39€, dock hög Eurokurs då 11kr/€) sedan har jag inte köpt någonting från Bordeaux (och har faktiskt vant mig av vid det så jag är nog en förlorad Bx-kund, känns inte som om nästan någon köper Bx idag, eller så vågar man helt enkelt inte stå för det). Såg exempelvis Leoville Barton 05 för 70€ i en butik för ett tag sen (minns ej vilken dock), det var vad jag betalade i primörpris, det gör ju inte direkt att man springer benen av sig för att köpa Primör.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bordeaux Primör 2012

Pratade med en polare som arbetar i Bordeaux och han var så ärlig som jag någonsin har hört en negociant i Bordeaux vara:

"To be honest 2012 is a mediocre vintage and we are worried about the en primeur sales.".

Det kommer antagligen antagligen att finnas en viss marknad, men som det sagts ovan så är det otroligt mycket vin i lager hos slotten och efter att ha sett hur priserna på både 05 och 09 gå ned då vinerna har släppts på marknaden så tror jag verkligen att människor kommer att tänka både en och två gånger innan de handlar.

Speciellt nu när Kina har dragit ned på sina inköp också så finns det få marknader som kan plocka upp "the slack".

USA är borta, Kina är borta och länderna som folk hoppas på i framtiden, i Sydamerika bland annat, är långt ifrån där att börja handla.

Så... Det kommer att bli intressant att följa.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Bordeaux Primör 2012

Förra året frågade en del "vem behöver köpa 2011?". 2009 och 2010 var två toppårgångar på raken - dyra som satan på toppen men klart prisvärda längre ner i hierarkin, hos de inte alltför kända men ändå välpresterande slott som eventuellt gjorde sina bästa viner någonsin. Mer eller mindre drickfärdiga "fyrstjärniga" årgångar som 2004, 2001 och 1998 kunde då köpas billigare än 2011. Så frågan är vem som behöver köpa 2012?
 
Trådskapare
B

Bar57

Medlem
SV: Bordeaux Primör 2012

vintomas skrev:
Mer eller mindre drickfärdiga "fyrstjärniga" årgångar som 2004, 2001 och 1998 kunde då köpas billigare än 2011. Så frågan är vem som behöver köpa 2012?

Ja, det är ju här priset kommer in. Ligger inte priserna lägre än någon av de fysiska årgångarna så finns det ingen idé enligt mig. Vad kan jag vinna på - en halvsunkig årgång som 2012 - på att köp primör om det inte är för priset. Finns det redan 2004 etc på marknade till lägre pris som är i drickfönster finns det ju absolut ingen anledning att köpa primör.

Tycker det allmänt råder en hysteri kring nya hypade årgångar ser man på auktioner säljer DRCs 09 för mer än 05, samma sak med bordeaux 09, 10 mot 00, 05 - känns som det blivit någon konstig grej kring nya årgångar.

Sen att både 09 och 10 har sjunkit i pris efter primör tror jag kliar i mångas ögon och är ju ännu ett tecken på att primörsystemet är spårat ur.
 

Håkan

Medlem
SV: Bordeaux Primör 2012

Vad händer med de fonder som investerar i vin nu när det inte verkar som om uppgången är så stor. För inte kan de väl enbart investera i Lafite? Investerare söker sig till de objekt som ger mest avkastning, kanske är det så att vin inte längre är den goda investeringen? Vad händer då när folk drar sina pengar från dessa fonder och dessa fonder då blir tvugna att sälja av sitt innehav? Eller är folk kalla och ligger och väntar?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Bordeaux Primör 2012

Håkan skrev:
Vad händer med de fonder som investerar i vin nu när det inte verkar som om uppgången är så stor. För inte kan de väl enbart investera i Lafite? Investerare söker sig till de objekt som ger mest avkastning, kanske är det så att vin inte längre är den goda investeringen? Vad händer då när folk drar sina pengar från dessa fonder och dessa fonder då blir tvugna att sälja av sitt innehav? Eller är folk kalla och ligger och väntar?
Lafite är väl det Bdxvin som tappat mest i värde sista året! En del av de viner som nu kommer ut på marknaden kommer säkerligen från vinfonderna. Mitt intryck är att det som ökar kraftigt i pris nu, är äldre Champagne (1996). Vilket är djupt tragiskt!
 

Henrik J

Medlem
SV: Bordeaux Primör 2012

Har nu bläddrat runt lite på Winefinders listning av 2012-primörer. I mångt och mycket så är det väl helt klart mycket som inte är prisvärt (t.ex. nästan 2000:- för Angelus när man fortfarande kan köpa den fantastiska 2006-an på bolaget för 1199:- :eek: , kan det vara av den enkla anledningen att det nu kommer stå "Premier Cru Classé A" på etiketten? Den är ju slutsåld på WF till det priset!). Dock finns det väl några som framstår som köpvärda. De flesta årgångsrapporter jag har läst tyder på att 2012 är en bättre årgång än 2011. Läste nånstans att den är som en blandning av 2002 och 2008, och jag gillar verkligen de sent skördade 2008-orna så det kan nog bli bra.

Utan att ha jämfört i detalj eller kollat internationella priser på buteljerade årgångar från domänerna så framstår väl Latour-Martillac Rouge för 188:-/flaska, Domaine de Chevalier Rouge för 321:- per flaska och ett par till som riktigt väl prissatta. Tycker väl även att det känns rätt positivt att de flesta av Big-8 slotten ligger under, eller omkring 4000:-, och att Mouton-Rothschild och Margaux t.o.m. ligger under 3000:- per flaska. Vissa verkar väl ha tagit sig rejält med vatten över huvudet, som (tyvärr) en av mina personliga favoriter, Figeac som nästan är uppe i Big-8 priser. Mer än dubbla priset jämfört med vad jag köpte 2008 buteljerad för finns inte en sportmössa att jag ens skulle överväga.

Hade jag haft medlen och utrymmet i dagsläget att köpa hela låder så hade det kanske blivit en låda Latour-Martillac och en låda Dom. Chevalier.
 
Trådskapare
B

Bar57

Medlem
SV: Bordeaux Primör 2012

Henrik J skrev:
Har nu bläddrat runt lite på Winefinders listning av 2012-primörer. I mångt och mycket så är det väl helt klart mycket som inte är prisvärt (t.ex. nästan 2000:- för Angelus när man fortfarande kan köpa den fantastiska 2006-an på bolaget för 1199:- :eek: , kan det vara av den enkla anledningen att det nu kommer stå "Premier Cru Classé A" på etiketten? Den är ju slutsåld på WF till det priset!). Dock finns det väl några som framstår som köpvärda. De flesta årgångsrapporter jag har läst tyder på att 2012 är en bättre årgång än 2011. Läste nånstans att den är som en blandning av 2002 och 2008, och jag gillar verkligen de sent skördade 2008-orna så det kan nog bli bra.

Utan att ha jämfört i detalj eller kollat internationella priser på buteljerade årgångar från domänerna så framstår väl Latour-Martillac Rouge för 188:-/flaska, Domaine de Chevalier Rouge för 321:- per flaska och ett par till som riktigt väl prissatta. Tycker väl även att det känns rätt positivt att de flesta av Big-8 slotten ligger under, eller omkring 4000:-, och att Mouton-Rothschild och Margaux t.o.m. ligger under 3000:- per flaska. Vissa verkar väl ha tagit sig rejält med vatten över huvudet, som (tyvärr) en av mina personliga favoriter, Figeac som nästan är uppe i Big-8 priser. Mer än dubbla priset jämfört med vad jag köpte 2008 buteljerad för finns inte en sportmössa att jag ens skulle överväga.

Hade jag haft medlen och utrymmet i dagsläget att köpa hela låder så hade det kanske blivit en låda Latour-Martillac och en låda Dom. Chevalier.

Vissa viner på winefinders primör är listad på 2010:års priser eftersom exempelvis Figeac, Domaine de Chevalier m.fl inte släppt sitt pris så det korrekta sidan att gå efter idagsläget är http://www.winefinder.se/bordeaux2012.aspx och scrolla ner så ser du om priserna har släppts eller inte.

Men precis som du säger har Angelus och Pavie släppts båda med en ökning på 30% något, vilket beror på Classé A. Håller med om att det är mindre intelligent att köpa 2012 av dessa viner när 06 är både billigare och antagligen bättre. Verkar som Angelus och Pavie har sålt riktigt dåligt enligt källor (undantaget är väl just hos Winefinder).

Parker släppte ju sina "betyg" i fredagskväll och det var ju ingen hyllning direkt. Enda poteniella 100poängaren är Eglise Clinet och många slott ligger lågt b.la Latour, Lafite, Margaux 92-94, Poyferre 89-91. Enligt min snabbanalys så ger Parker högre poäng generellt till 2011 än 2012.

Nu är det la bara att hoppas att de slotten som ska släppa priser har lite vett om de vill få något sålt, helst till 08 priser.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bordeaux Primör 2012

Mouton och Margaux sänker priserna med en tredjedel medan Angelus och Pavie verkar galna.

Nåväl. Historien får väl visa vilka som gjort rätt.

Läs mer.
 

chambertin

Medlem
SV: Bordeaux Primör 2012

Känns ibland som om slotten vill ta död på primörförsäljnngen. En mellanårgång, som ju 2012 verkar vara, hade ju annars varit ett perfekt läge för slotten att få ut en bra andel av sina viner tidigt. Nu kommer nog många att avvakta och se. Som ngn skrev förut varför betala dyrt för 2012 primör när man kan få hyfsat mogna 04:eek:r och 06:eek:r som börjar komma in i drickfönstret. I höstas så fanns det gott om 08:eek:r till bra priser också i den franska vinhandelns "Marché aux Vins".

Här finns förresten de flesta kritikers score från vårens primörprovningar samlade:
http://www.bordoverview.com/?year=2012&bank=both
 
SV: Bordeaux Primör 2012

chambertin skrev:
Känns ibland som om slotten vill ta död på primörförsäljnngen. En mellanårgång, som ju 2012 verkar vara, hade ju annars varit ett perfekt läge för slotten att få ut en bra andel av sina viner tidigt. Nu kommer nog många att avvakta och se. Som ngn skrev förut varför betala dyrt för 2012 primör när man kan få hyfsat mogna 04:eek:r och 06:eek:r som börjar komma in i drickfönstret. I höstas så fanns det gott om 08:eek:r till bra priser också i den franska vinhandelns "Marché aux Vins".

Här finns förresten de flesta kritikers score från vårens primörprovningar samlade:
http://www.bordoverview.com/?year=2012&bank=both

Som med alla bubblor, tulpaner, bostäder, vin etc så tar det ett tag innan säljare fullt ut accepterar en prissänkning. På ett par år sikt kommer det nog att normalisera sig och spridningen på priser blir lägre.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bordeaux Primör 2012

Ett av problemen som Bordeaux har som vindistrikt just nu är att man de senaste 30 åren har fokuserat helt och hållet har fokuserat på en Primeur och "the classified growths". Det har gått så långt att man i dag på den internationella marknaden i princip har gjort Bx synonymt med en Primeur och man glömmer att Bordeaux faktiskt är ett, om inte det största, av Frankrikes vinproducerade regioner. Letar man efter GODA viner så finns det precis hur mycket som helst att hämta från BX, och det till priser som är barnsligt låga. Letar man efter investering så tror jag att tiden att göra riktiga klipp är förbi.

Som det har sagts tidigare så har det blivit en situation där viner, som årgång 2009, kostat mer som en primeur än när den faktiskt har släppts på marknaden. Jag har väldigt svårt att tro att en primeurmarknaden kommer att överleva i sin nuvarande form.

USA slutade köpa för länge sedan, UK har tröttnat, Kineserna har börjat titta på alternativ och de marknader som räknas som framtidens marknader, Sydamerika och Indien, visar inte tendenser på att plocka upp något "slack". De har inte finanserna eller intresset, helt enkelt.

Men det är bara min tolkning av situationen. :)
 
Trådskapare
B

Bar57

Medlem
SV: Bordeaux Primör 2012

Jimmy Forsman skrev:
Ett av problemen som Bordeaux har som vindistrikt just nu är att man de senaste 30 åren har fokuserat helt och hållet har fokuserat på en Primeur och "the classified growths". Det har gått så långt att man i dag på den internationella marknaden i princip har gjort Bx synonymt med en Primeur och man glömmer att Bordeaux faktiskt är ett, om inte det största, av Frankrikes vinproducerade regioner. Letar man efter GODA viner så finns det precis hur mycket som helst att hämta från BX, och det till priser som är barnsligt låga. Letar man efter investering så tror jag att tiden att göra riktiga klipp är förbi.

Som det har sagts tidigare så har det blivit en situation där viner, som årgång 2009, kostat mer som en primeur än när den faktiskt har släppts på marknaden. Jag har väldigt svårt att tro att en primeurmarknaden kommer att överleva i sin nuvarande form.

USA slutade köpa för länge sedan, UK har tröttnat, Kineserna har börjat titta på alternativ och de marknader som räknas som framtidens marknader, Sydamerika och Indien, visar inte tendenser på att plocka upp något "slack". De har inte finanserna eller intresset, helt enkelt.

Men det är bara min tolkning av situationen. :)

Skriver under på i princip allt. Det finns så mycket bra vin som görs i Bordeaux till vettiga priser som blir förbisedda, sen vill jag också hålla slott (som du kanske även tänker på) som för den delen också deltar i Primeur från Moulis och Listrac: Maucaillou, Chasse-Spleen, Poujeaux m.fl. De erbjuder riktigt bra viner för priset 200-300kr och visar terroir, lagringsdugligthet och drickglädje genom hela livet. Jämför man med andra regioner så måste man lägga sig i dessa priser för att få ett sånär på intressant vin, Chianti, Rioja m.fl. (Sen är jag själv Bordeaux sympatisör).

Vad det gäller de mer kända slotten tycker jag relativt den övriga marknaden att det inte heller är så dyra (nu pratar jag inte om primörsystemet utan allmänt), jämför man med Jänkar Cabs med obskyra namn från små okända lägen för de flesta, Colgin, Kapscandy, Hundred Acer och ett hundratal till som jag inte känner till så tycker jag Bordeaux levererar mer QPR. En "boutique brdx blend" från Cali ligger i princip alltid 1000kr+ medan Montrose, Haut-Bailly, Leoville-Barton m.fl skänker enligt min palett ett bättre vin till ett lägre pris.
Samma "fenomen" ser vi även i ex Spanien och Ita, Sassy, Masseto, Viña el Pison, Vega Sicilia, Termanthia och allt vad de heter ligger på 1000kr+ (iofs inte Brdx blends men QPR och status). Dunkar hellre en Pichon Baron till samma eller lägre pris.

Angående primör finns det väl endast ett sätt kvar att åstadkomma en vinstaffär, genom att köpa typ SHL 09, Pape 10 och hoppas på att de kan få 100p av Parker så det sparkar upp priset med 100%. Men att köpa 1st Growths o dyl känns mest som en förlustaffär, spec om du ska sitta på det i 10+år och betala för lagring etc. Räknar man på inflationer m.m så är det sannolikt bättre avkastning på fonder eller bara spara pengar på banken.
Klippen gick att göra förr, tänk att kunna köpa Lafite '82 för 300kr när den släpptes '84...något sådan kommer vi nog aldrig återuppleva, i varje fall inte i Bordeaux.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
SV: Bordeaux Primör 2012

La just en beställning på Château Beauregard 2012 primör. Med bättre kritikerbetyg än både 09 och 10 så känns €28.50 inte som ett överpris.
 

kayaker

Cyklist
SV: Bordeaux Primör 2012

Jag har beställt just Château Poujeaux och Château Corbin hittills. Eventuellt blir det något mer också.
 
Toppen