Jimmy Forsman
I det stora hela tämligen meh...
Det börjar bli dags för primörsläppet av årgång 2004. Årgången har ju haft den stora olyckan att hamna mellan en mycket bra årgång (2003) och en hysteriskt jävla bra årgång (2005), och det kan mycket väl falla sig så att et här är den sista vettigt prissatta årgången av Bordeaux vin vi kommer att se. Från och med årgång 2005 så har priserna stuckit iväg på ett osannolikt sätt, och information om årgång 2006 visar bara på små prisförändringar generellt (man har talat om en 10% prissänkning totalt).
2004 kan alltså vara den sista riktiga chansen att få tag på bra bordeauxer till överkomliga priser.naturligtvis firar Systembolaget detta genom att plocka in en förhållandevis liten kvantitetet vin.
Här har hi hela släppet, jag orkar inte korra upp siffrorna så de korrelerar med rubrikerna, men jag tror att ni fattar poängen.
RÖDA
Varunr Namn Antal buteljer Pris SEK Antal/kund
Saint-Estèphe
99551 Château Cos d'Estournel 600 661 4
99529 Château Montrose 480 466 4
99928 Château Ormes-de-Pez 480 207 12
99561 Château Phélan-Ségur 492 227 12
Pauillac
99934 Château d'Armailhac 360 235 6
99945 Château Grand-Puy-Ducasse 300 222 6
99991 Château Grand-Puy-Lacoste 360 325 6
99771 Château Haut-Bages-Liberal 480 256 12
99936 Château Haut-Batailley 480 222 12
*99907 Château Lafite-Rothschild 60 1446 1
*99895 Château Latour 60 1933 1
99567 Château Lynch-Bages 600 380 4
99118 Château Mouton Rothschild 240 1339 2
99651 Château Pichon-Longueville Baron 840 534 12
99782 Château Pichon-Longueville-Comtesse de Lalande 852 658 12
99707 Château Pontet-Canet 600 421 6
Saint-Julien
99510 Château Branaire-Ducru 480 253 12
99587 Château Ducru-Beaucaillou 1200 549 12
99645 Château Gruaud-Larose 600 366 12
99906 Château La Croix de Beaucaillou 600 206 12
99520 Château Lagrange 300 252 6
*99527 Château Léoville-Barton 120 378 2
99995 Château Léoville-Poyferré 300 310 6
99559 Château Talbot 504 270 12
Moulis-en-Médoc
99623 Château Chasse-Spleen 1008 244 12
Margaux
99586 Alter Ego 240 295 6
99560 Château Brane-Cantenac 360 286 6
99487 Château Dauzac 240 207 6
99512 Château Durfort-Vivens 420 221 12
99973 Château Giscours 996 279 12
99556 Château Kirwan 720 235 12
99441 Château La Gurgue 480 177 12
*99953 Château Margaux 60 1448 1
99572 Château Palmer 600 735 6
99764 Pavillon Rouge du Château Margaux 480 346 6
Pessac-Léognan
99513 Château Bahans Haut-Brion 480 311 6
98701 Château Carbonnieux 600 207 12
*99964 Château Haut-Bailly 60 347 2
*99431 Château Haut-Brion 312 1298 2
99534 Château La Mission-Haut-Brion 360 906 4
99935 Château La Tour Haut-Brion 180 390 2
99966 Château Smith-Haut-Lafitte 360 351 6
Pomerol
99641 Château Bourgneuf 480 271 6
99557 Château La Conseillante 300 499 4
99652 Château La Fleur-Pétrus 540 566 4
99908 Château L'Evangile 240 787 4
99650 Château Petit-Village 240 354 6
*99536 Château Trotanoy 120 832 2
99842 Vieux Château Certan 180 591 2
Lalande de Pomerol
99624 Château Siaurac 600 127 12
Saint-Emilion
99821 Château Beau-Séjour Bécot 240 346 4
*99822 Château Cheval Blanc 168 1931 2
99897 Château Clos Fourtet 1020 441 12
99993 Château Figeac 480 517 6
99602 Château Les Songes Magdelaine 420 179 12
99609 Château Magdelaine 300 407 4
99967 Château Pavie 168 1048 2
VITA
Bordeaux Blanc *
99504 Château Pavillon Blanc 36 460 1
Pessac-Léognan
99968 Château Fieuzal 480 280 6
*99558 Château Haut-Brion 18 2357 1
*99533 Château Laville Haut-Brion 24 1397 1
Sauternes
99920 Château Bastor La Montagne 360 201 6
99706 Château d'Arche 360 283 6
99969 Château La Tour Blanche 240 348 6
99709 Château Rieussec 180 404 2
99946 Château Suduiraut 180 478 2
Parker beskriver årgången så här:
Bordeaux 2004, av Robert Parker.
“Under de 27 år som jag har provat Bordeauxviner så kan det här vara den första gången då de första provningarna för vinjournalister hölls på tok för tidigt, på grund av den sena skörden och den långsamma malolaktiska jäsningen. Den andra gången jag provade vinerna, under 2006, så var jag mer välvilligt inställd mot dem än under provningen 2005. Det är goda nyheter för konsumenterna, då den här årgången kommer att säljas till kraftigt reducerade priser eftersom det är en årgång som är fångad mellan den ibland lysande årgången 2003 (Fämst vinerna från norra Médoc och St-Emilion som vuxit på steniga vingårdar), och den riktiga kioskvältaren 2005. Att köpa 2004or som investeringsviner var helt enkelt onödigt, och när de väl buteljeras och släpps så misstänker jag att de kommer att säljas ut till konsumentervänliga priser. Med det sagt så finns det fortfarande några väldigt bra köp, speciellt för konsumenter som köper viner för att dricka, hellre än att investera i prisökningar.
För att sammanfatta vad jag skrev tidigare:
1. Den här årgången förefaller vara mer konsistent över än både 2002 och 2003, men kvalitetstopparna är inte i närheten av 2003. Det är bara en handfull châteaux (företrädesvis Pichon-Lalande) gjorde bättre viner 2004 än 2005. Det genomsnittliga vinet för årgång 2004 har en mycket bra färg, en krispig och ordentlig frukt (fransmännen kallar den ”croquante”), och eleganta personligheter. Conservativa vinskribenter kommer med största säkerhet att klassificera dem som ”klassiska” eller ”typiska”
2. Vinerna är aromatiska och rena och uttrycker de regionala skillnaderna väl.
3. De är lagringsdugliga, men de är inga superkoncenterade viner, istället kan man beskriva dem som moderna, något förbättrade versioner av 1988 och 1999.
4. Köpare bör hålla sig till de välkända egendomarna som hade de finansiella möjligheterna att genomföra de strikta sållningar i vingården som var nödvändiga för att säkra kvalitén. Till skillnad från 2003 och 2005 är den här årgongen inte intressant för petit châteaux, cru bourgeois eller egendomar från fattigare eler mindre prestigfulla terroirer eller appellationer,
5. Årgångens styrka, någonting som framgick mycket tydligare vid provningen 2006 än 2005, ligger i södra médoc, speciellt i Margaux och Graves. Pomerol var mer framgångsrik 2004 än den var 2003, det är en väldigt bra årgång från den appelationen. St.-Emilion är oregelbunden men har producerat flera väldigt bra och uppiggande viner,men de saknar den kraft och koncentration som man hittar i vinerna från 2003 eller 2005, men de är jämnare generellt än 2003.
6. Ännu en gång, de namnkunniga förstavinerna och de allra bästa andravinerna. De hade kapital att kunna genomföra de viktiga vingårdåtgärderna för att säkra kvalitén. De är de säkraste korten för den hugade spekulanten.
7. Det här kommer inte att vara en årgång att dricka tidigt med tanke på den väl tilltagna syran och de höga halterna tanniner. De kommer att kräva 3 till 6 år på flaska innan de börjar rundas av till mer charmiga och inställsamma viner.
8. Det här är en årgång för människor som gillar att köpa och dricka vin, och jag förväntar mig att priserna kommer att minska på grund av dess placering mellan 2003 och 2005.”
Texten är snuvad från www.erobertparker.com och översatt av mig, Krug.
2004 kan alltså vara den sista riktiga chansen att få tag på bra bordeauxer till överkomliga priser.naturligtvis firar Systembolaget detta genom att plocka in en förhållandevis liten kvantitetet vin.
Här har hi hela släppet, jag orkar inte korra upp siffrorna så de korrelerar med rubrikerna, men jag tror att ni fattar poängen.
RÖDA
Varunr Namn Antal buteljer Pris SEK Antal/kund
Saint-Estèphe
99551 Château Cos d'Estournel 600 661 4
99529 Château Montrose 480 466 4
99928 Château Ormes-de-Pez 480 207 12
99561 Château Phélan-Ségur 492 227 12
Pauillac
99934 Château d'Armailhac 360 235 6
99945 Château Grand-Puy-Ducasse 300 222 6
99991 Château Grand-Puy-Lacoste 360 325 6
99771 Château Haut-Bages-Liberal 480 256 12
99936 Château Haut-Batailley 480 222 12
*99907 Château Lafite-Rothschild 60 1446 1
*99895 Château Latour 60 1933 1
99567 Château Lynch-Bages 600 380 4
99118 Château Mouton Rothschild 240 1339 2
99651 Château Pichon-Longueville Baron 840 534 12
99782 Château Pichon-Longueville-Comtesse de Lalande 852 658 12
99707 Château Pontet-Canet 600 421 6
Saint-Julien
99510 Château Branaire-Ducru 480 253 12
99587 Château Ducru-Beaucaillou 1200 549 12
99645 Château Gruaud-Larose 600 366 12
99906 Château La Croix de Beaucaillou 600 206 12
99520 Château Lagrange 300 252 6
*99527 Château Léoville-Barton 120 378 2
99995 Château Léoville-Poyferré 300 310 6
99559 Château Talbot 504 270 12
Moulis-en-Médoc
99623 Château Chasse-Spleen 1008 244 12
Margaux
99586 Alter Ego 240 295 6
99560 Château Brane-Cantenac 360 286 6
99487 Château Dauzac 240 207 6
99512 Château Durfort-Vivens 420 221 12
99973 Château Giscours 996 279 12
99556 Château Kirwan 720 235 12
99441 Château La Gurgue 480 177 12
*99953 Château Margaux 60 1448 1
99572 Château Palmer 600 735 6
99764 Pavillon Rouge du Château Margaux 480 346 6
Pessac-Léognan
99513 Château Bahans Haut-Brion 480 311 6
98701 Château Carbonnieux 600 207 12
*99964 Château Haut-Bailly 60 347 2
*99431 Château Haut-Brion 312 1298 2
99534 Château La Mission-Haut-Brion 360 906 4
99935 Château La Tour Haut-Brion 180 390 2
99966 Château Smith-Haut-Lafitte 360 351 6
Pomerol
99641 Château Bourgneuf 480 271 6
99557 Château La Conseillante 300 499 4
99652 Château La Fleur-Pétrus 540 566 4
99908 Château L'Evangile 240 787 4
99650 Château Petit-Village 240 354 6
*99536 Château Trotanoy 120 832 2
99842 Vieux Château Certan 180 591 2
Lalande de Pomerol
99624 Château Siaurac 600 127 12
Saint-Emilion
99821 Château Beau-Séjour Bécot 240 346 4
*99822 Château Cheval Blanc 168 1931 2
99897 Château Clos Fourtet 1020 441 12
99993 Château Figeac 480 517 6
99602 Château Les Songes Magdelaine 420 179 12
99609 Château Magdelaine 300 407 4
99967 Château Pavie 168 1048 2
VITA
Bordeaux Blanc *
99504 Château Pavillon Blanc 36 460 1
Pessac-Léognan
99968 Château Fieuzal 480 280 6
*99558 Château Haut-Brion 18 2357 1
*99533 Château Laville Haut-Brion 24 1397 1
Sauternes
99920 Château Bastor La Montagne 360 201 6
99706 Château d'Arche 360 283 6
99969 Château La Tour Blanche 240 348 6
99709 Château Rieussec 180 404 2
99946 Château Suduiraut 180 478 2
Parker beskriver årgången så här:
Bordeaux 2004, av Robert Parker.
“Under de 27 år som jag har provat Bordeauxviner så kan det här vara den första gången då de första provningarna för vinjournalister hölls på tok för tidigt, på grund av den sena skörden och den långsamma malolaktiska jäsningen. Den andra gången jag provade vinerna, under 2006, så var jag mer välvilligt inställd mot dem än under provningen 2005. Det är goda nyheter för konsumenterna, då den här årgången kommer att säljas till kraftigt reducerade priser eftersom det är en årgång som är fångad mellan den ibland lysande årgången 2003 (Fämst vinerna från norra Médoc och St-Emilion som vuxit på steniga vingårdar), och den riktiga kioskvältaren 2005. Att köpa 2004or som investeringsviner var helt enkelt onödigt, och när de väl buteljeras och släpps så misstänker jag att de kommer att säljas ut till konsumentervänliga priser. Med det sagt så finns det fortfarande några väldigt bra köp, speciellt för konsumenter som köper viner för att dricka, hellre än att investera i prisökningar.
För att sammanfatta vad jag skrev tidigare:
1. Den här årgången förefaller vara mer konsistent över än både 2002 och 2003, men kvalitetstopparna är inte i närheten av 2003. Det är bara en handfull châteaux (företrädesvis Pichon-Lalande) gjorde bättre viner 2004 än 2005. Det genomsnittliga vinet för årgång 2004 har en mycket bra färg, en krispig och ordentlig frukt (fransmännen kallar den ”croquante”), och eleganta personligheter. Conservativa vinskribenter kommer med största säkerhet att klassificera dem som ”klassiska” eller ”typiska”
2. Vinerna är aromatiska och rena och uttrycker de regionala skillnaderna väl.
3. De är lagringsdugliga, men de är inga superkoncenterade viner, istället kan man beskriva dem som moderna, något förbättrade versioner av 1988 och 1999.
4. Köpare bör hålla sig till de välkända egendomarna som hade de finansiella möjligheterna att genomföra de strikta sållningar i vingården som var nödvändiga för att säkra kvalitén. Till skillnad från 2003 och 2005 är den här årgongen inte intressant för petit châteaux, cru bourgeois eller egendomar från fattigare eler mindre prestigfulla terroirer eller appellationer,
5. Årgångens styrka, någonting som framgick mycket tydligare vid provningen 2006 än 2005, ligger i södra médoc, speciellt i Margaux och Graves. Pomerol var mer framgångsrik 2004 än den var 2003, det är en väldigt bra årgång från den appelationen. St.-Emilion är oregelbunden men har producerat flera väldigt bra och uppiggande viner,men de saknar den kraft och koncentration som man hittar i vinerna från 2003 eller 2005, men de är jämnare generellt än 2003.
6. Ännu en gång, de namnkunniga förstavinerna och de allra bästa andravinerna. De hade kapital att kunna genomföra de viktiga vingårdåtgärderna för att säkra kvalitén. De är de säkraste korten för den hugade spekulanten.
7. Det här kommer inte att vara en årgång att dricka tidigt med tanke på den väl tilltagna syran och de höga halterna tanniner. De kommer att kräva 3 till 6 år på flaska innan de börjar rundas av till mer charmiga och inställsamma viner.
8. Det här är en årgång för människor som gillar att köpa och dricka vin, och jag förväntar mig att priserna kommer att minska på grund av dess placering mellan 2003 och 2005.”
Texten är snuvad från www.erobertparker.com och översatt av mig, Krug.