Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bourgogne 2002

Mmm

Medlem
En stor årgång enligt tabellerna men jag börjar misströsta lite? Det är ändå en hel del som öppnats genom åren men de flesta har samma drag:
En väldigt tät tanninrik struktur med vissa muggiga drag av gammal trälåda + väldigt hög syra som tar över mer och mer när vinerna åldras. Inget charmerande alls än så länge.

Däremot 2001 lyfter ofta med den den där fjäderlätta sammets-Pinot parfymen. Fast 2008 är ändå bäst på allt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
En stor årgång enligt tabellerna men jag börjar misströsta lite? Det är ändå en hel del som öppnats genom åren men de flesta har samma drag:
En väldigt tät tanninrik struktur med vissa muggiga drag av gammal trälåda + väldigt hög syra som tar över mer och mer när vinerna åldras. Inget charmerande alls än så länge.

Däremot 2001 lyfter ofta med den den där fjäderlätta sammets-Pinot parfymen. Fast 2008 är ändå bäst på allt.
Det stämmer nog att bättre 2002or inte är riktigt färdiga än. Men att bra årgångar behöver 15 år snarare än 10 är väl inte så ovanligt? Frågan är väl om 1999orna är helt framme heller. Jag har däremot inte hittat några gamla trälådor (korkdefekt?) i de 2002or jag druckit. Och jag förstår inte riktigt hur du kan störa dig på syra i 2002 om du gillar 2001 (håller med om att det är en underskattad/bortglömd årgång), som väl verkligen karaktäriseras av rejält syrliga röda viner?
Tycker man att 2008 är bäst på allt på den röda sidan förutsätter jag att man inte provat 2009 och framför allt inte 2010? :) Ja och så 2005, om man tänker sig hur de kommer att vara någon gång efter 2020...
 

Vino fino

Medlem
Njaaoooäää...

Har inte druckit hundratals men jag tyckte kanonerna från Vosne-Romanée blev drickfärdiga relativt snabbt och är i väldigt fin form nu, med typisk kryddighet som blommade ut för ett par år sedan och nu har fin medvind. Varken mycket tanniner eller syra--- ganska typisk PN, faktiskt, tycker jag, med silkeslen struktur.

Om man jämför med tajtare årgångar som '96 tycker jag ändå att '02 har varit väldigt tillmötesgående. Men men. Det beror förstås på producenter och plättar.
 

Martin Berggren

Bad santa
Jag håller med föregående talare. Jag tycker både 2008 och 2001 har mer markerad syra än 2002 som jag upplever har varit relativt charmig och fruktig hittills. Inga muggiga drag för mig och tanninerna upplever jag som saftiga.
 
Toppen