Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bourgogne-inköp som jag ödmjukt kommer tacka er för om tio år

Håkan

Medlem
Jag skulle läsa så mycket jag orkar om 2012 och ligga på låset när vinerna släpps till försäljning, har själv inte riktigt koll ännu på vilka som lyckats och inte, det verkar inte vara alla som lyckats med 2012, men de som lyckats har gjort det rejält. Om du söker på Rara droppars blogg har han en del tips på var man kan köpa Bourgogner i Tyskland till bra pris.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kanske ska pröva denna? 95 RP poäng ger ju inte samma utslag på priset i Bourgogne som 95 AM :)

http://shop.flaskposten.eu/sv/rott/...bousse-dor-domaine-pousse-dor-2008-75-cl.html
Förklaringen heter Galloni. Den karln har då och då - även i Champagne - gett märkligt höga poäng. Hans "track record" avseende klassiska franska viner får väl också anses rätt obevisat; han fick plötsligt ansvar för en massa områden hos The Wine Advocate och sedan gjorde han sig omöjlig och starade eget. Schildknecht - som jag har betydligt större respekt för - gav (90-91) före vinet släpptes, vilket jag gissar är mer realistiskt. (Men jag är generellt lite mindre entusiastisk till röda 2008or från Bourgogne än många andra.)
Pousse d'Or:s Volnay 1er cruer och Cortoner är väl i och för sig bra exempel på viner som är tillräckligt bra för att hålla utkik efter, men som inte är så kända eller "kult" att priserna rakat iväg alltför mycket.
 

Jos

Medlem
Håller nog fortfarande med om det som skrevs 7 år sen att bättre producenters Bourgogne rouge eller motsvarande ofta ger mycket bang for the buck mot vilken annan Pinot som helst världen över för 2-400 spänn. Annars tycker jag du generellt ska titta på Volnay, mest för att det är så gott men även för att det inte är lika hetsiga priser som de dyrare områdena norröver.
 

BallyJ

Medlem
Nu så här 7 år senare vilka viner är det man ska få tag på nu när man själv äntligen hittat till Bourgogne och hur har det gått Emanuel?
Jag gillar verkligen Francois Lumpps viner, tycker att de håller väldigt hög klass vs pris. Köpte både 2015 och 2016 av A Vigne Rouge och Crausot och gav dem ca 4-5 år vardera vilket är tillräckligt för att ge ett riktigt elegant vin med en fin påbörjad övergång till mognadstoner.
Nu har jag köpt en del igen av 2019 som jag tänker låta ligga i 3-4 år till. Har provat en flaska av A Vigne Rouge som jag tyckte var överraskande bra. Det lönar sig att köpa dessa från utlandet och jag hade huggit de 6 st som finns kvar hos Millesimes av nedan vin om jag inte redan hade haft 8 st i källaren;)
https://www.wine-searcher.com/find/...ier+cru+cote+chalonnaise+burgundy+france/2019
 

Magikern

Medlem
Jag gillar verkligen Francois Lumpps viner, tycker att de håller väldigt hög klass vs pris. Köpte både 2015 och 2016 av A Vigne Rouge och Crausot och gav dem ca 4-5 år vardera vilket är tillräckligt för att ge ett riktigt elegant vin med en fin påbörjad övergång till mognadstoner.
Nu har jag köpt en del igen av 2019 som jag tänker låta ligga i 3-4 år till. Har provat en flaska av A Vigne Rouge som jag tyckte var överraskande bra. Det lönar sig att köpa dessa från utlandet och jag hade huggit de 6 st som finns kvar hos Millesimes av nedan vin om jag inte redan hade haft 8 st i källaren;)
https://www.wine-searcher.com/find/...ier+cru+cote+chalonnaise+burgundy+france/2019

Du har provat rubbet av hans viner (från bra årgångar åtminstone) antar jag eller? Antar att de dyraste är de bästa eller?
 

BallyJ

Medlem
Du har provat rubbet av hans viner (från bra årgångar åtminstone) antar jag eller? Antar att de dyraste är de bästa eller?
Förstår inte frågan(förutom en viss spydig underliggande ton), men om du hade läst mitt inlägg som var riktat till Tobias92 så har jag testat A Vigne Rouge och Crausot, de andra vinerna kan jag inte svara för men jag har för mig att de flesta av Lumpps viner ligger på samma/liknande prisnivå.
 

Magikern

Medlem
Förstår inte frågan(förutom en viss spydig underliggande ton), men om du hade läst mitt inlägg som var riktat till Tobias92 så har jag testat A Vigne Rouge och Crausot, de andra vinerna kan jag inte svara för men jag har för mig att de flesta av Lumpps viner ligger på samma/liknande prisnivå.

Det var det svaret jag ville ha. ;) Du har kanske provat fullmoget från toppårgångar med? :)
 

BallyJ

Medlem
Nyfiken på hur deras bästa viner är fullmogna helt enkelt. Kanske rena rama fyndet om man hittar rätt årgång :)
Som jag skrev så har jag endast köpt och druckit 2015 och 2016 av två av Lumpps viner, och kan därför inte svara på hur hans viner utvecklas efter 10 år+. Men min uppfattning är att hans viner presterar bra med 5-10 år på rygg i bättre årgångar eftersom det är där mina preferenser finns.
 

Poussard

Medlem
Det får du såklart göra. Själv har jag liknande problem med Champagne som region. Priserna är generellt orimligt höga och det jag köper för ca 500 pix imponerar sällan. Finns dock få seriösa alternativ från andra regioner.

Jag är nog bara kinkig tror jag :)
Ja, du låter lite kinkig faktiskt. Om jag resonerade som du skulle jag inte kunna dricka Bordeaux, Champagne, köpa en TV, resa utomlands, gå på restaurang etc.
 
  • Like
Reactions: Jos

Magikern

Medlem
Det får du såklart göra. Själv har jag liknande problem med Champagne som region. Priserna är generellt orimligt höga och det jag köper för ca 500 pix imponerar sällan. Finns dock få seriösa alternativ från andra regioner.

Jag är nog bara kinkig tror jag :)

Alfred Gratien cuvee paradis 2008 och Cattier cuvee renaissance 2008 tyckte jag själv var bra och de kostade under 600 spänn flaskan på monopolet. Den sistnämnde tog jag med på en provning med finewines och den uppskattades.

Det finns säkert folk i gbg som bjudit dig på dessa vinerna och jag tror du ändrar uppfattning än smula. Henriot 08 är också värd att nämna men den är inte lika bra tycker jag. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Alfred Gratien cuvee paradis 2008 och Cattier cuvee renaissance 2008 tyckte jag själv var bra och de kostade under 600 spänn flaskan på monopolet. Den sistnämnde tog jag med på en provning med finewines och den uppskattades.

Det finns säkert folk i gbg som bjudit dig på dessa vinerna och jag tror du ändrar uppfattning än smula. Henriot 08 är också värd att nämna men den är inte lika bra tycker jag. :)
Du citerade ett inlägg med 7 år på nacken. Mycket vin har flödat sedan dess, men det jag fortfarande är övertygad om är att intressant champagne i regel kostar över 500 kr med få undantag. Alfred Gratien -08 var det nog jag som introducerade/hypade först på forumet vill jag minnas. Håller med om att det är en utsökt champagne för en ”måttlig slant”.
 

Magikern

Medlem
Du citerade ett inlägg med 7 år på nacken. Mycket vin har flödat sedan dess, men det jag fortfarande är övertygad om är att intressant champagne i regel kostar över 500 kr med få undantag. Alfred Gratien -08 var det nog jag som introducerade/hypade först på forumet vill jag minnas. Håller med om att det är en utsökt champagne för en ”måttlig slant”.

Jag tycker tråden är värt att hålla vid liv men man bör nog hålla sig till Bourgogne hädanefter. Många är nyfikna på under radarn Bourgogne som kommer att bli en ren njutning att dricka i framtiden. Vilket ju ofta innebär viner som kommer att landa på minst 4 papp flaskan om 5 år men idag är de lösbara. :)
 

Jos

Medlem
Ja, du låter lite kinkig faktiskt. Om jag resonerade som du skulle jag inte kunna dricka Bordeaux, Champagne, köpa en TV, resa utomlands, gå på restaurang etc.
Ja jag håller med, lite kinkig allt. Men senare, för runt 6 år sen, tycker jag han började mjukna upp lite för att faktiskt bli rätt positiv de senaste 4 åren. :D

Edit. sorry, såg att jag är sen på bollen...
 
Last edited:
Toppen