Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bourgogne-inköp som jag ödmjukt kommer tacka er för om tio år

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
På senare tid har en del modiga forummedlemmar gjort det synligtvis otänkbara och helt sonika valt att en gång för alla komma ut ur garderoben; varför även jag har bestämt mig för att kasta mina bojor, följa deras exempel och dela med mig av min mörkaste hemlighet.

Jag talar naturligtvis om oss förvirrade vinmänniskor som inte ser den otroliga storhet som gömmer sig i röda viner från Bourgogne, och ja, jag är en av dem, nu är det sagt, tärningen är kastad.

Jag ska väl tillägga att jag aldrig fått möjlighet att dricka vällagrad Bourgogne av hög kvalitet eller några superflarror för 20K+ utan har villrådigt irrat runt bland flaskor i 400-1500 kronorsklassen helt utan varken mening eller mål.
Visst, en del har helt klart varit mycket trevliga viner men när jag lägger motsvarande summor på ett vin utanför Bourgogne kan jag få en fantastisk vinupplevelse inte bara en halvtrevlig.
-Detta har ju således resulterat i att det inte blivit så många flarror från Bourgogne som fått lägga sig till ro i källaren medans andra distrikt med mer "bang for the buck" snabbt fyller upp lagringsplatsen.

Så till pudelns kärna, jag inser ju själv att jag bara lider av temporär sinnesförvirring och att jag någon gång under mina framtida vinodysséer kommer vakna upp, får ett "heureka moment" och plötsligt börja hylla vingudarna för att de skapade Bourgogne.
-När den dagen infinner sig kommer jag snopet konstatera att källaren inte innehåller någon vällagrad Bourgogne över huvud taget och i sorg, vemod och ren förvirring blanda sangria på hela vinkällaren, ta en sista tokfylla för sedan gå med i IOGT-NTO.

För att förhindra detta sorgliga scenario behöver jag således å det ödmjukaste forumets hjälp att hitta de där flarrorna som jag om tio år kommer att vara ändlöst tacksam för att ni sa till mig att köpa.

Tips på Bourgogne med framtida njutningspotential således men med en liten hake, prisintervall 400-1500 kronor om det nu är möjligt?

-Har helt på egen hand funderat på att börja med några flaskor från Henri Boillot från Flaskposten, men jag kanske har otur när jag tänker?

Som vanligt är det inte killen i brevet som skrivit filmen.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Välj mellan följande två svar:
1. Om du inte tycker om Bourgogne trots att du provat lite bättre varianter, låt bli.

-Anade att det svaret skulle dyka upp rätt fort, nu skrev jag dock inte att jag helt ogillade Bourgogne men att jag ännu inte upplevt det som fantastiskt eller storartat.
Jag vill ju gärna tro att man utvecklas hela tiden så att helt låta bli verkar ju tråkigt, då lät "vad som helst från 2010" som ett trevligare förslag.
 

kayaker

Cyklist
-Anade att det svaret skulle dyka upp rätt fort, nu skrev jag dock inte att jag helt ogillade Bourgogne men att jag ännu inte upplevt det som fantastiskt eller storartat.
Jag vill ju gärna tro att man utvecklas hela tiden så att helt låta bli verkar ju tråkigt, då lät "vad som helst från 2010" som ett trevligare förslag.
Tja, den varierande terroiren och skillnader i vinmakning gör att det finns hyggligt stor spännvidd. Kanske bäst att börja med något som ligger hyfsat nära dina preferenser i övrigt? Vad gillar du?
 

kayaker

Cyklist
För 400-1500 kr som finns att på tag på just nu? Även om det är 2011or?
Om vi räknar bort ett antal markant överprisade viner så finns t.ex följande producenter på SS:
  • Domaine Robert Chevillon
  • Henri Boillot
  • Domaine Faiveley
  • Domaine Dujac
  • Domaine Jean Grivot
...och sedan ballade SB:s sökfunktion ur... :mad:
 

Håkan

Medlem
Jag skulle börja med Volnay Fremiets 2009 från Henri Boillot, modernist med bra kraft och en del ek, hans 2002or är supergoda nu så då behöver du bara vänta 6-7 år (förmodligen ännu kortare, kanske bara 3-5 år). 2009 är mjukare och fruktigare än 2010, kanske passar en Wannabee som du. Den finns på Systembolaget men flaskposten.eu har den rätt mycket billigare (de har också en 2002a Chevrets, köpte den när den kom och den har utvecklats bra). Annars skulle jag rekommendera norra Rhone, Syrah blir med några års lagring (okej, rätt många år) rätt Pinotlik. Även där är 2010 ett kanonår. Rykten gör även gällande att 2012 är bra i Bourgonge och norra Rhone.
 

chambertin

Medlem
@emanuel
Inser att jag tjatat många ggr om det här på forumet men har du provat dom bästa odlarna från NZ ?
T.ex Felton Road, Ata Rangi, Craggy Range, Rippon m.fl.
Pengamässigt räcker det med 500-600 där så du har råd att kolla runt lite jfrt med Bourgogne.

Finns en del kul Bourgogne annars hos Atomwine också i ditt prisintervall (men ganska ungt) från t.ex David Duband, Thibault Liger-Belair, Duroché m.fl

Annars är jag nog böjd att hålla med @vintomas att om du provat Bourgogne såpass högt i kvalitet/pris som 1500:- och inte gillar det så är det nog läge att låta bli och lägg pengarna på ngt du vet att du gillar i stället och kanske återkomma till Bourgogne lite senare. Det händer inga magiska saker ens med bra röd Bourgogne med 10-15 år på flaska men visst utvecklas dom precis som alla andra bra och välgjorda viner.

Min fru t.ex (som snabbt är brutalt ärlig med vad hon tycker om vinerna jag öppnar och ofta inte har ngn bra koll vad det kostar eller är värt) ratar ofta unga och för henne lite för syrliga och kantiga röda Bourgogner men kan liksom jag kontemplera länge och väl över den magiskt parfymerade doften hos en mogen Grand Crû med 15 år på nacken. Samtidigt kommer det ofta ett litet krasst konstaterande att "är den inte lite tunn ?";)
 

MD

Medlem
2010 är årgången man vill satsa på men även 2008 och 2009 kan bjuda på stora viner i mitt tycke.

Här är några fler producenter som eventuellt kan erbjuda bra viner i premier/grand cru-nivå för prisspannet:

Robert Groffier
Perrot-Minot
Jean Grivot
Vogue
Lucien Le Moine
Pousse d'Or
Robert Chevillon
Michel Lafarge
d'Angerville
Taupenot-Merme
Anne Gros
Bertheau

Bättre viner från 2008, 2009 och 2010 är i princip utrensat på Bolaget så man får nog kolla om det finns något kvar hos leverantörerna alternativt jaga utomlands.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Jag har konstaterat att jag oftast tycker bäst om de mer fruktdrivna Bourgognare som den wannabee jag är, har däremot oerhört svårt för billigare pinoter från främst sydamerika som jag tycker många gånger är rena syltburkar.

Tipset från @chambertin om att gå på de bättre från nya världen skall jag ta till mig som en trevlig utmaning under det kommande året, jag får återkomma med en "så gick det sen".

@Håkan, hade sneglat på en del från Boillot på flaskposten men någon törstig själ verkar ha hunnit före mig och rent ohemult beställt slut på det mesta men jag beställer nog några Chevrets på din rekommendation.

-Tack till övriga för bra producenttips, är alltid lättare när man vet lite mer vad man ska hålla ögonen öppna efter, jag reser ju en del så SB är inte min enda källa till kronisk fattigdom.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
-Jag har konstaterat att jag oftast tycker bäst om de mer fruktdrivna Bourgognare som den wannabee jag är, har däremot oerhört svårt för billigare pinoter från främst sydamerika som jag tycker många gånger är rena syltburkar.
Kolla då upp Nya Zeeland, svalare delar av Australien (har blivit bättre under senare år) och Oregon. I Bourgogne ska du nog leta efter kvarvarande 2009or.
 

Magikern

Medlem
Jag ska väl tillägga att jag aldrig fått möjlighet att dricka vällagrad Bourgogne av hög kvalitet eller några superflarror för 20K+ utan har villrådigt irrat runt bland flaskor i 400-1500 kronorsklassen helt utan varken mening eller mål.
Visst, en del har helt klart varit mycket trevliga viner men när jag lägger motsvarande summor på ett vin utanför Bourgogne kan jag få en fantastisk vinupplevelse inte bara en halvtrevlig.

Vilka årgångar har du provat?
 

Jos

Medlem
Jag tycker du ska fortsätta med fantastiska vinupplevelser och inte bara halvtrevliga :) Om du snubblar på en Bourgogne som ger dig ett "Heureka Moment" i framtiden så må det vara hänt men tills dess skulle jag vara glad att slippa sukta efter viner i tusen- till tvåtusenkronorsklassen!

Nu tycker jag personligen att lätt och "syrlig" Bourgogne kan vara fantastisk för inte särskilt stora summor men det är ju ändå lite jobbigt att det finns så ännu mer fantastiska viner för dyyyra pengar ;)
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Stora delar av de bättre Bourgognearna jag druckit har jag helt fräckt fulsnyltat av en redan frälst vän som inte räds ett liv i fattigdom för att dricka de lite dyrare flaskorna. Att kasta pärlor till svin kan tyckas men när jag "backtrackar" lite vilka årgångar det rört sig om och vad jag gillat mest så har det väl mest druckits 07or-10or på senaste tiden och jag noterar att de flaskor som jag gillat bäst ofta varit 09or vilket ju verkar vara helt i linje med vad som sagts ovan...
-Som sagt, ska jag nog satsa på ett djupdyk i PN från nya världen enligt tipsen ovan, ett tufft jobb men någon måste göra det :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mitt problem med vin från Bourgogne är att man endast har råd att prova "bottenskrapet" som vanlig dödlig.

Med detta så menar jag att "erkända" producenters toppviner (de bästa de har att erbjuda), helt enkelt kostar lite för många tusenlappar vanligtvis (finns säkert undantag).

Oavsett vilken producent jag köper mitt vin ifrån så vill jag kunna testa deras främsta vin.

Har nämligen lite svårt att tro att andra eller tredjesorteringen kvalitetsmässigt, från en producent är bättre än andra (mindre kända) producenters prestigevin.

Av den anledningen så borde NZ, Australien (Tasmanien), Tyskland och USA (Oregon eller väl valda områden i Kalifornien), vara bättre jaktmarker för fantastisk pinot i en prisklass mellan 300-1000 kr.

Men visst, man kan nöja sig med kända producenters bottenskrap också (lite skämtsamt menat, då jag såklart anser att det går att hitta bra bourgogne i rimlig prisklass också med lite tur och kunskap).
 

kayaker

Cyklist
Oavsett vilken producent jag köper mitt vin ifrån så vill jag kunna testa deras främsta vin.

Har nämligen lite svårt att tro att andra eller tredjesorteringen kvalitetsmässigt, från en producent är bättre än andra (mindre kända) producenters prestigevin.
Då bör du tänka om. Dels så handlar det inte om andra- eller tredjesortering utan om vin som gjorts med druvor från andra lägen, ofta med lika stor omsorg som toppvinerna.
Den enskilt viktigaste faktorn för att hitta ett bra vin är att välja "rätt" producent(er). Det finns ingenstans där det är viktigare än i Bourgogne.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Då bör du tänka om. Dels så handlar det inte om andra- eller tredjesortering utan om vin som gjorts med druvor från andra lägen, ofta med lika stor omsorg som toppvinerna.
Den enskilt viktigaste faktorn för att hitta ett bra vin är att välja "rätt" producent(er). Det finns ingenstans där det är viktigare än i Bourgogne.

Säkert inte fel, mitt inlägg var till viss del medvetet provokativt.

Min tro kvarstår dock att en erkänd producent i en region som bourgogne kan (och tar mest troligt) orimligt betalt för vin av sekunda kvalitet många gånger. Främst för att det är så stor efterfrågan, men mest självklart för att man kan, då varumärket är så starkt.

Bourgogne gör förmodligen fantastiska viner, men frågan är om deras lägre kvaliteter kan konkurrera med andra erkänt bra regioners toppviner?

Rent logiskt och objektivt borde det vara svårt och orimligt, rent subjektivt är allt möjligt då smaken är som baken.

Sen kan man ju såklart tycka vad man vill; det är ju ändå smak vi pratar om.
 

Magikern

Medlem
men när jag "backtrackar" lite vilka årgångar det rört sig om och vad jag gillat mest så har det väl mest druckits 07or-10or på senaste tiden och jag noterar att de flaskor som jag gillat bäst ofta varit 09or vilket ju verkar vara helt i linje med vad som sagts ovan...

Prova lite byviner från t.ex. 2005 och 2002. Bör gå att hitta en del till vettigt pris kanske Chambolle-Musigny från Jadot och andra.

Är budgeten större kan kanske premier cru 2002:eek:r och äldre vara intressanta.

Möjligt att de inte är tillräckligt fruktiga för din smak men värt att prova Bourgogne med mer mognad.
 
Toppen