Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bourgogne-inköp som jag ödmjukt kommer tacka er för om tio år

Silenos

Medlem
Min tro kvarstår dock att en erkänd producent i en region som bourgogne kan (och tar mest troligt) orimligt betalt för vin av sekunda kvalitet många gånger. Främst för att det är så stor efterfrågan, men mest självklart för att man kan, då varumärket är så starkt.

Bourgogne gör förmodligen fantastiska viner, men frågan är om deras lägre kvaliteter kan konkurrera med andra erkänt bra regioners toppviner?

Det hela blir en smula perverst om man ska hålla på och kalla en Romanée-St.-Vivant ifrån DRC ett vin av "sekunda kvalitet", bara pga. av de också gör La Tâche och Romanée-Conti. Och även om vi lämnar trofévinerna, så blir det fortfarande enligt min mening lika fel att kalla t.ex. Lafarges "Greves" för ett andravin och deras by-Volnay för "bottenskrap", bara därför deras flaggskepsvin är "Clos de Chênes". Jag kan förstå dem som ratar vin på regionsnivå, även om jag själv tycker de har sin plats, men kommer vi upp i klassificering så handlar det inte längre främst om skillnad i kvalitet utan om skillnad i smak. Ponerat oändligt med pengar och allokeringar så hade jag ändå fortsatt dricka byviner.

Trådskaparen gör nog bäst i att hoppa över regionen. Just det att vinerna är lättare (fast med bibehållen smakintensitet) än viner ifrån övriga regioner är ju just det som är grejen! Visst, den smula med "fett" som ofta kommer med högre appellation, kan ju vara trevlig ibland; men tyngd utan smak är något som jag personligen tycker känns helt meningslöst.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det hela blir en smula perverst om man ska hålla på och kalla en Romanée-St.-Vivant ifrån DRC ett vin av "sekunda kvalitet", bara pga. av de också gör La Tâche och Romanée-Conti. Och även om vi lämnar trofévinerna, så blir det fortfarande enligt min mening lika fel att kalla t.ex. Lafarges "Greves" för ett andravin och deras by-Volnay för "bottenskrap", bara därför deras flaggskepsvin är "Clos de Chênes". Jag kan förstå dem som ratar vin på regionsnivå, även om jag själv tycker de har sin plats, men kommer vi upp i klassificering så handlar det inte längre främst om skillnad i kvalitet utan om skillnad i smak. Ponerat oändligt med pengar och allokeringar så hade jag ändå fortsatt dricka byviner.

Trådskaparen gör nog bäst i att hoppa över regionen. Just det att vinerna är lättare (fast med bibehållen smakintensitet) än viner ifrån övriga regioner är ju just det som är grejen! Visst, den smula med "fett" som ofta kommer med högre appellation, kan ju vara trevlig ibland; men tyngd utan smak är något som jag personligen tycker känns helt meningslöst.

Intressanta tankar och säkert även poänger.

Jag vill dock gärna dricka en vinmakares prestigevin, inte det alternativa vinet som styvmoderligt odlats i skuggan. I den mån hen lyckas göra flertalet intressanta viner ett gott år så kanske det kan funka, men hur blir det vid sämre årgångar?

Varför inte prova motsvarigheten till DRC fast från andra regioner/producenter där priserna kan vara en bråkdel så höga trots likvärdiga förutsättningar och ambition?

Eller är producenterna och förutsättningarna i bourgogne så mycket bättre än alla andra så att vinerna per automatik får en objektivt bättre kvalitet och är därmed värda ett högre pris?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Varför inte prova motsvarigheten till DRC fast från andra regioner/producenter där priserna kan vara en bråkdel så höga trots likvärdiga förutsättningar och ambition?

Exempel på "motsvarigheten till DRC fast från andra regioner", tack? Särskilt på "likvärdiga förutsättningar".

Jag vill dock gärna dricka en vinmakares prestigevin, inte det alternativa vinet som styvmoderligt odlats i skuggan.

Det måste alltså vara La Tâche som du syftar på? Ja, mycket ska man läsa...

Det blir nog bra om du dricker prestigevinerna från t.ex. Gallo, Yellow Tail, Blue Nun och Tre Apor eftersom de ju måste vara de bästa som dessa producenter förmår... :)

Och som vanligt: gillar du inte Bourgogne, låt bli att köpa och dricka. Gillar du inte Amarone, låt bli att köpa och dricka. Gillar du inte orangea naturviner, låt bli att köpa och dricka. O.s.v.
 

Mattias Schyberg

Administratör
"
Exempel på "motsvarigheten till DRC fast från andra regioner", tack? Särskilt på "likvärdiga förutsättningar".

Motsvarigheten till DRC från andra regioner är de som anses göra bäst vin i vardera region. Om dessa kan mäta sig med storebror vet jag ej, men kanske vid samma pris. Man vet i alla fall att man testat det bästa som erbjuds.

Med lika förutsättningar så syftar jag på klimat och ambitionsnivå. Jordmån är så varierande så där har jag ingen aning.
Det blir nog bra om du dricker prestigevinerna från t.ex. Gallo, Yellow Tail, Blue Nun och Tre Apor eftersom de ju måste vara de bästa som dessa producenter förmår...[/quote]

Tror du missar helt vad jag pratar om. Det jag vill ha sagt är att vi vanliga dödliga "för nöja oss" med de enklare vinerna från bourgogne då prestigevinerna ofta kostar flera tusen . I andra mindre populära regioner har vi råd att dricka det bästa som tillverkas, vilket är roligare enligt mig.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det jag vill ha sagt är att vi vanliga dödliga "för nöja oss" med de enklare vinerna från bourgogne då prestigevinerna ofta kostar flera tusen. I andra mindre populära regioner har vi råd att dricka det bästa som tillverkas, vilket är roligare enligt mig.
Ja men drick dom då och se glad ut!

Kolla Central Otago och Felton Road om du vill ha bra Pinot Noir som bara är smådyr snarare än bourgognedyr. De är normalt bättre än Bourgogne i samma prisklass, men är ändå inte riktigt lika de mest eleganta toppvinerna från Bourgogne.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Ja men drick dom då och se glad ut!

Kolla Central Otago och Felton Road om du vill ha bra Pinot Noir som bara är smådyr snarare än bourgognedyr. De är normalt bättre än Bourgogne i samma prisklass, men är ändå inte riktigt lika de mest eleganta toppvinerna från Bourgogne.

Felton Road har varit trevlig när jag provat, kommer inte ihåg om det var toppvinet dock (finns ju lite varianter). Ata Rangi 2010 drack jag nyligen och det var ett kap i sin prisklass runt 300 pix. Favoritpinot är dock diverse varianter från Tyskland, både från Ahr och Phalz. Orkar inte försöka stava till diverse producenter :)

Även Alsace kan göra fin pinot: Rolly Gassman 97 var en mycket trevlig bekantskap. Vet ej priset då det var en kollegas kap, men tror det var relativt billigt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Förövrigt, senaste besvikelsen när det gäller "billig" bourgogne var Pommard Le Chaniere 2010.

Någon som testat? Är detta en bra och billig bourgogne så har jag antagligen missat något. Anser ni, som jag, att den saknar fokus, elegans och komplexitet, så får ni gärna tipsa om något som finns på SB som jag kan testa till helgen. Skulle gärna vilja hitta bra bourgogne i den prisklassen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Själv har jag inte råd med Krug Clos d'Ambonnay men jag dricker champagne ändå.

Det får du såklart göra. Själv har jag liknande problem med Champagne som region. Priserna är generellt orimligt höga och det jag köper för ca 500 pix imponerar sällan. Finns dock få seriösa alternativ från andra regioner.

Jag är nog bara kinkig tror jag :)
 

fabio

Medlem
Som Silenos nämner ovan går det väl knappast att prata om andravin när det rör sig om olika vingårdar i Bourgogne. Flera producenter klassificerar dock ofta ner vin som gjorts på druvor som inte håller måttet för vingården (unga vinrankor, dåliga år etc.) och säljer under enklare klassificering. Sedan är så klart vissa vingårdar klart mer eftertraktade och dyrare än andra, men det gör som sagt inte La Tâche eller Richebourg till andravin (som Carruades jämfört med Ch Lafite) i mina ögon, bara mindre dyra än Romanée-Conti.

En mer adekvat jämförelse internationellt är andra vinmakare som gör vin från olika vingårdar i olika prisklasser. Men visst, sett ENBART till pris så kan man kanske kalla Schäfer-Fröhlichs Felsenberg andravin jämfört med Felseneck eller Krugs Clos de Mesnil andravin jämfört med Clos d'Ambonnay... Men det är enligt min erfarenhet inte vad som normalt avses med "andravin". Det är istället mer korrekt att säga att man vill dricka det dyraste vinet en producent gör, punkt.

Sedan instämmer jag i kören om att det är svårare och svårare att hitta bra Bourgogne till vettigt pris. Efterfrågan blir bara större. Ett bra exempel är att 2011 har varit dyrare än än 2010orna, trots att årgången är betydligt sämre.

Bra bourgogne rouge från bra producenter är ofta lika hårt allokerad som bättre nivåer. Men exempelvis Grivots Bourgogne Rouge 2010 för 250 spänn på SB slår med mina preferenser all Pinot jag provat från andra länder i samma prisklass...
 

Magikern

Medlem
Förövrigt, senaste besvikelsen när det gäller "billig" bourgogne var Pommard Le Chaniere 2010.

Någon som testat? Är detta en bra och billig bourgogne så har jag antagligen missat något. Anser ni, som jag, att den saknar fokus, elegans och komplexitet, så får ni gärna tipsa om något som finns på SB som jag kan testa till helgen. Skulle gärna vilja hitta bra bourgogne i den prisklassen.

Har själv svårt för unga Bourgogneviner som inte är väldigt öppna och fruktiga kan tänka mig att vinet du nämnde nog behöver ett antal år i källaren innan det blommar upp.

Pommard Clos de Verger Clos De Verger Pillot 2009 var dock ett väldigt öppet och gott vin för ett halvår sen drygt. Värt att beställa en flaska innan de tar slut på sb.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Som Silenos nämner ovan går det väl knappast att prata om andravin när det rör sig om olika vingårdar i Bourgogne. Flera producenter klassificerar dock ofta ner vin som gjorts på druvor som inte håller måttet för vingården (unga vinrankor, dåliga år etc.) och säljer under enklare klassificering. Sedan är så klart vissa vingårdar klart mer eftertraktade och dyrare än andra, men det gör som sagt inte La Tâche eller Richebourg till andravin (som Carruades jämfört med Ch Lafite) i mina ögon, bara mindre dyra än Romanée-Conti.

En mer adekvat jämförelse internationellt är andra vinmakare som gör vin från olika vingårdar i olika prisklasser. Men visst, sett ENBART till pris så kan man kanske kalla Schäfer-Fröhlichs Felsenberg andravin jämfört med Felseneck eller Krugs Clos de Mesnil andravin jämfört med Clos d'Ambonnay... Men det är enligt min erfarenhet inte vad som normalt avses med "andravin". Det är istället mer korrekt att säga att man vill dricka det dyraste vinet en producent gör, punkt.

Sedan instämmer jag i kören om att det är svårare och svårare att hitta bra Bourgogne till vettigt pris. Efterfrågan blir bara större. Ett bra exempel är att 2011 har varit dyrare än än 2010orna, trots att årgången är betydligt sämre.

Bra bourgogne rouge från bra producenter är ofta lika hårt allokerad som bättre nivåer. Men exempelvis Grivots Bourgogne Rouge 2010 för 250 spänn på SB slår med mina preferenser all Pinot jag provat från andra länder i samma prisklass...

Bra tips, den skall provas. Bra att ha lite vardagsvin att testa.


Har själv svårt för unga Bourgogneviner som inte är väldigt öppna och fruktiga kan tänka mig att vinet du nämnde nog behöver ett antal år i källaren innan det blommar upp.

Pommard Clos de Verger Clos De Verger Pillot 2009 var dock ett väldigt öppet och gott vin för ett halvår sen drygt. Värt att beställa en flaska innan de tar slut på sb.

Även detta skall jag kolla upp.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Bra du återknöt till rubriken ;)

Tror faktiskt att de flesta 250+ Bourgogne 2010 på systemet idag är viner som man ödmjukt tackar för att man har liggande i källaren om 10 år.
-Ja, tanken med tråden var ju att hitta lite Bourgogne som man kan hiva in i källaren och njuta av om 10+ år men tråden gav sig tillfälligt iväg åt lite annat håll :)
-Nu blev dessvärre min Flaskpostenbeställning lagd på is för tillfället då jag insåg att T5,T6, T7 1:a februari måste prioriteras och kommer kosta åtskilliga tusenlappar.
Fast en och annan flarra som inte överstiger 350 strecket kan man kanske låta slinka förbi köpstoppet oc det nu skulle råka vara ett fynd.... Annars får projekt "Bourgogne 1.1" vila tills i Mars men då kanske tråden har utökats med ännu mer tips. :)
 
Toppen