Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bra Cab

Elvis

Medlem
Jag har haft lite olika rhoneviner som husvin hemma ett bra tag, men nu skulle jag vilja vidga vyerna lite. Kan någon tipsa om någon bra Cabernet Sauvignon i utbudet på SS (inklusive BS)? Prisklass max 200 kr.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Bra Cab

De där Elvisvinerna har jag fått som present ett par gånger...
 

sunqan

Vinös
SV: Bra Cab

märkligt... Är det nåt fel på Dominus 2003 (om de har den kvar)? Drack den själv härom helgen (tyvärr var det enda intrycket den lämnade en djävulsk huvudvärk som väckte mig ur min törnrosasömn kl 0545...) den ligger visserligen liite över budgeten, mendet kan ju vara roligt att höra vad nån annan tycker om den...

-anders
 

Guayabera

Medlem
SV: Bra Cab

sunqan skrev:
märkligt... Är det nåt fel på Dominus 2003 (om de har den kvar)? Drack den själv härom helgen (tyvärr var det enda intrycket den lämnade en djävulsk huvudvärk som väckte mig ur min törnrosasömn kl 0545...) den ligger visserligen liite över budgeten, mendet kan ju vara roligt att höra vad nån annan tycker om den...

-anders

Har inte provat själv men åsikterna verkar gå isär: http://www.90pluswines.com/Wine/1330197 ... /2003.aspx
 

Jos

Medlem
SV: Bra Cab

sunqan skrev:
märkligt... Är det nåt fel på Dominus 2003 (om de har den kvar)? Drack den själv härom helgen (tyvärr var det enda intrycket den lämnade en djävulsk huvudvärk som väckte mig ur min törnrosasömn kl 0545...) den ligger visserligen liite över budgeten, mendet kan ju vara roligt att höra vad nån annan tycker om den...

-anders

Haha... klassiskt!

Jag tror att det blir lättare att hjälpa till med tips och råd om du specificerar lite mer vilken typ av viner du brukar dricka/tycker om, din erfarenhet av att dricka mogna viner (även om det brukar ordna sig i vilket fall som helst, det är ju bara gott), och prisklass. Folk här har en tendens att titta på önskad prisnivå, nicka förstående och sen rekommendera saker som ligger precis utanför det nämnda prisspannet, så det är bra att ge folk någonting att arbeta med!

Då kan jag vara mer human och rekommendera Forman Cabernet (som iofs är en bordeauxblend) för en hundring mindre som är riktigt bra ;D
 

chambertin

Medlem
SV: Bra Cab

Elvis skrev:
Jag har haft lite olika rhoneviner som husvin hemma ett bra tag, men nu skulle jag vilja vidga vyerna lite. Kan någon tipsa om någon bra Cabernet Sauvignon i utbudet på SS (inklusive BS)? Prisklass max 200 kr.
En hyfsad Bdx-blend (56% merlot, 34% cabernet sauvignon och 10% cabernet franc) är Ingwe Reserve Alain Moueix (nr 2081), 149:- från RSA. Senast jag drack den var det en 05:a och den hade lite mognad och kunde lätt ha passerat som en Bordeaux. Hade den bl.a jämte en Pomerol (Château de Valois 2006 (nr 3843), 249:) och den sistnämnda kom helt klart till korta i nuläget.
Ett annat säkert kort med mer Cab i än de båda ovan är Thelema Cabernet Sauvignon 2006 (nr 95562), 199:-.
Cape Mentelle Cabernet Merlot 2006 (nr 83735),199:- har varit bra när jag provat den förr men jag har inte testat den här årgången.
För några tior till så får du Meerlust Rubicon (nr 2026), 229:- och ett snäpp bättre kvalitet än t.ex Ingwe.
 

sunqan

Vinös
SV: Bra Cab

Jos skrev:
Haha... klassiskt!

hade jag suttit vid datorn och inte med telefonen på t-banan hem så hade jag nog fått med både citatet och http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=94384&Butik=0&SokStrangar= :)

jag antar att nästa steg hade varit att fortsätta diskutera om det var jag eller hr moueix det var fel på. Men för att bespara Elvis nesan över att behöva förpassa tråden till soptunnan, så avstår jag ;D

på en något mer seriös måte så var http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=94332&Butik=0&SokStrangar= rätt okej för pengen, men det jag gillat bäst har varit http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=94542&Butik=0&SokStrangar=
den sistnämnda är dock merlot + cab f... men ändå ;D Chilenarn var nog tyvärr strået vassare än dominus, och gav inte heller samma biverkningar, nyazeeländarn var mumma, även om det var syltigt ...

men för att nu prata allvar... Är det helt plötsligt nåt fel på champ...... ???
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Bra Cab

Tack för alla tips! Ska bland annat prova den där Knights Valley.

chambertin skrev:
Ett annat säkert kort med mer Cab i än de båda ovan är Thelema Cabernet Sauvignon 2006 (nr 95562), 199:-.

Jag besökte Thelema förra året och blev väldigt förtjust i just deras rena Cabernet Sauvignon. Den ska jag definitivt köpa några fler av.

chambertin skrev:
För några tior till så får du Meerlust Rubicon (nr 2026), 229:- och ett snäpp bättre kvalitet än t.ex Ingwe.

Jag besökte Meerlust också men blev inte lika imponerad. Känns som om de lever lite för mycket på sitt namn och sin historia. Jag tyckte att både Thelema och Rustenberg var klart vassare.

sunqan skrev:
men för att nu prata allvar... Är det helt plötsligt nåt fel på champ...... ???

Jag har inte bytt sida, jag lovar. :)
 

Jos

Medlem
SV: Bra Cab

Elvis(och andra).., en fråga som slagit mig förut.. Inget direkt vetenskapligt från min sida men efter att ha följt trådarna "drucket" och "..senaste inköp" rätt länge så får jag en känsla av att det är en del här på forumet som inte har några som helst problem att köpa ett sexpack Champagne för 5-10K eller ibland mer men när det kommer till rödvin så är mitt spontana intryck att det ofta stannar långt innan i prisklass... Hur kommer det sig?

Nu har du ju skrivit husvin just här så jag förstår pristaket men det känns rent generellt att ni som är lite mer champagnenördar här på forumet har ganska låg smärttröskel vad ett rödvin får kosta jämfört med en Champagne. Om man i snitt ligger långt under i prisklass i vad man lägger på rödvin jämfört med skumpa så är det ju inte så konstigt att de stora upplevelserna sker med skumpan... ;)

sry för lite ot
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Bra Cab

Du har helt rätt i din observation. Jag lägger mycket mer pengar på champagne än på annat vin. Det beror på att mitt vinintresse väcktes av champagne och än så länge är väldigt koncentrerat till champagne. Jag uppskattar bra rödviner men det är inte min hobby (än).

Däremot har jag märkt att mina champagneinköp flyttat gränserna för vad jag kan tänka mig att lägga på andra viner och jag köper emellanåt rödviner för 500-1000 kr.
 

Jos

Medlem
SV: Bra Cab

Iofs..., - eftersom Champagne börjar på en långt högre nivå än det billigaste röda så går det ju fortare att komma upp i hög prisklass jämförelsevis..

Ok, lite mer on topic... Drack 5-6 olika viner från Beringer på en provning för ett tag sedan och jag vet att det var en Cabernet för inte så mycket pengar som jag tyckte var riktigt bra. Tappade dock bort den lilla foldern jag fick så jag kommer inte ihåg vad den heter men jag har för mig att det var den här http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=
 

kayaker

Cyklist
SV: Bra Cab

Jos skrev:
Ok, lite mer on topic... Drack 5-6 olika viner från Beringer på en provning för ett tag sedan och jag vet att det var en Cabernet för inte så mycket pengar som jag tyckte var riktigt bra. Tappade dock bort den lilla foldern jag fick så jag kommer inte ihåg vad den heter men jag har för mig att det var den här http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=
Precis den jag tipsade om! Jag beställde mina efter att ha läst om vinet på ett par bloggar. De som provat verkar vara positiva så jag ska försöka testa ganska snart.
 

Jos

Medlem
SV: Bra Cab

kayaker skrev:
Precis den jag tipsade om! Jag beställde mina efter att ha läst om vinet på ett par bloggar. De som provat verkar vara positiva så jag ska försöka testa ganska snart.

Ah.. Sry! Hittar ingen annan cab från Beringer på SB så då var det den jag drack. Bra cab som sagt men såklart amerikansk med hint av vanilj och fat som vanligt.
 
SV: Bra Cab

Jos skrev:
Elvis(och andra).., en fråga som slagit mig förut.. Inget direkt vetenskapligt från min sida men efter att ha följt trådarna "drucket" och "..senaste inköp" rätt länge så får jag en känsla av att det är en del här på forumet som inte har några som helst problem att köpa ett sexpack Champagne för 5-10K eller ibland mer men när det kommer till rödvin så är mitt spontana intryck att det ofta stannar långt innan i prisklass... Hur kommer det sig?

Nu har du ju skrivit husvin just här så jag förstår pristaket men det känns rent generellt att ni som är lite mer champagnenördar här på forumet har ganska låg smärttröskel vad ett rödvin får kosta jämfört med en Champagne. Om man i snitt ligger långt under i prisklass i vad man lägger på rödvin jämfört med skumpa så är det ju inte så konstigt att de stora upplevelserna sker med skumpan... ;)

sry för lite ot

För mig är det helt enkelt så att jag inte hittar samma komplexitet i röda och vita stilla viner som i champagne (eller så ska man upp i prisklasser som får champagne att vara en lågprisprodukt).

Det är ju helt baserat på min smak och här är det ju som med alla saker, smaken är delad. Vad jag funnit är dock att min smak har utvecklats även på rödviner och när jag dricker/köper dessa så blir de allt dyrare. De tenderar också att komma från de nordliga franska distrikten bordeaux och bourgogne

För övrigt var det vin som startade mitt vinintresse en 1975 Château de Pez som dracks allt för ung
 

chambertin

Medlem
SV: Bra Cab

shorepower skrev:
För mig är det helt enkelt så att jag inte hittar samma komplexitet i röda och vita stilla viner som i champagne (eller så ska man upp i prisklasser som får champagne att vara en lågprisprodukt).

Det är ju helt baserat på min smak och här är det ju som med alla saker, smaken är delad. Vad jag funnit är dock att min smak har utvecklats även på rödviner och när jag dricker/köper dessa så blir de allt dyrare. De tenderar också att komma från de nordliga franska distrikten bordeaux och bourgogne

För övrigt var det vin som startade mitt vinintresse en 1975 Château de Pez som dracks allt för ung
Vädligt o.t det här men skulle nästan kunnat skirva exakt samma sak (förutom att jag inte räknar Bordeux/Bourgogne som nordligt då ;)) som Shorepoewer med den skillnaden att jag byter plats på champagne och röda/vita stilla viner.

Min första stora aha-upplevlse på vinfronten var mogen röd Bourgogne och Vintage Port och sen har det rullat på.
Upptäckte ganska snart att jag snabbt tröttnar på att dricka samma typ av vin oavsett hur bra jag tyckte det var första gången och på det sättet har jag försökt botanisera runt i vinvärlden så gott det går för att få nya vinupplevelser.

Idag gillar jag egentligen mer bredden och variationen hos bra viner (oavsett färg, ålder, sötma, distrikt eller land) snarare än en viss typ.
Champagne började jag botanisera i ganska sent och man inser där liksom i många andra sammanhang att det finns oerhört mycket kvar att lära sig och upptäcka.

Sätter egentligen inga absoluta gränser för vad ett vin får kosta utan man får mer acceptera att vill man ha t.ex riktigt bra röd Bordeuax/Bourgogne eller Champagne så får man slanta upp lite mer än för en bra Châteauneuf. Det är inget jag kan göra ngt åt utan prisbilden är ju som den är och vill jag dricka Lafite, DRC eller Clos de Mesnil så är det bara att öppna plånboken på vid gavel. Det enda positiva jag ser med t.ex prisracet på röd Bordeuax (framför allt -05 och -09) är att andra slott hakar på och höjer sin kvalitet så att vi konsumenter får ett mycket bredare urval i prissegment som inte bränner hela lönechecken på en enda låda.

Tillbaka till topic och Elvis fråga: Är du ute efter en stor Cabernet-upplevelse (och kan tänka dig att lägga en tusing) så ta och beställ Ornellaia -06 på BS (nr 73418, 995:) !
För egen del så är det vinet en av mina större Cabernet-upplevelser det senaste året.
 
SV: Bra Cab

chambertin skrev:
Vädligt o.t det här men skulle nästan kunnat skirva exakt samma sak (förutom att jag inte räknar Bordeux/Bourgogne som nordligt då ;)) som Shorepoewer med den skillnaden att jag byter plats på champagne och röda/vita stilla viner..
Blev lite felskrivning där ;D , editeringar blir inte alltid rätt
(Kallas ju numera för Tom Tom så mina geografiska kunskaper är välkända)
 
Toppen