Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bra Frukt.

Foodcoma

Medlem
Någon annan här som snöat in / vill snöa in på bra frukt? Kan föredra det många gånger framför andra sötsaker. Men blir tyvärr oftast besviken på det utbud som finns i svenska livsmedelsbutiker. Var köper ni frukt, har ni handlat via nätet?

Har länge haft problem med vindruvorna i lokala butiker som ICA etc. då det upplevts vara hit or miss om de är sura och griniga eller härligt söta, krispiga och goda. Upptäckte dock nyligen att det kan vara olika ursprung på druvor som ligger på samma ställe i en butik och som har exakt samma design på paketet - står typ "ICA:s gröna druvor" med stor text och all annan design är identisk men läser man det finstilta kan ena ha ursprung indien, en annan heter thompson seedless och en sista kan vara från sydafrika och heta typ asucra krispig söt. Den sistnämnda var den enda jag tyckte var god av dessa tre. Kan vara värt att vara uppmärksam på och mycket möjligt alla andra redan visste detta - men det var ny info för mig (just när de ligger på samma ställe blandat olika sorter med väldigt olika smak till samma pris, tomater delas ju oftast upp i sorter och står utmarkerat). Finns ju en sort som brukar vara utmarkerad som kommer från och till som heter "cotton candy" som brukar vara rejält mycket dyrare än andra druvor. Väldigt intensiv smak av ja - sockevadd. Tyckte först de var extremt goda men nu efter att ha ätit dem lite då och då börjar jag känna att de nog är aningen söta och hade nog valt sorten ovan framför dem (asucra).

Jag beställde vid ett tillfälle avocados från crowdfarming.com från en fin ekologisk gård i Spanien. Blev dock mäkta besviken då de både innehöll en viss trådighet och var minst lika smaklösa som de som finns i svenska livsmedelsbutiker. Den godaste avocadon jag ätit var på teneriffa för runt 9 år sedan. Jag och min sambo drömmer fortfarande om dem från och till. Stora, intensivt nötiga och helt trådfria. Väl värda att betala 3€ styck för. Magiskt.

Så fyll gärna på med era tips och med era fruktfyllda upplevelser.
 
Problemet med frukt och grönsaker är att direkt när de skördas påbörjas nedbrytningsprocessen.
Det gör att för att få maximsl smak behövs minimal transport.
Att få en advocado lika god i sverige som en perfekt mogen avocado på teneriffa är tyvärr en o möjlighet är jag rädd för.
Tipset blir att äta så närodlat det bara går,så nära skörd som möjligt och följ säsonger.
Strunta i allt som är transporterat mer än 12 h.
 
Trådskapare
Foodcoma

Foodcoma

Medlem
Problemet med frukt och grönsaker är att direkt när de skördas påbörjas nedbrytningsprocessen.
Det gör att för att få maximal smak behövs minimal transport.
Att få en advocado lika god i sverige som en perfekt mogen avocado på teneriffa är tyvärr en o möjlighet är jag rädd för.
Tipset blir att äta så närodlat det bara går,så nära skörd som möjligt och följ säsonger.
Strunta i allt som är transporterat mer än 12 h.

Såklart helt rätt som du skriver med transport och närodlat. Förväntade mig inte heller en avokado av samma dignitet här i Sverige men det finns ju dem som kommer mer eller mindre nära och dem bättre tipsen vill jag gärna ha. :) Kan väl dela in frukt i två kategorier i Sverige - dem som faktiskt går att odla här och äta i säsong och dem man får nöja sig med resten av året. Det är ju inte dem bästa eller godaste men med hjälp av tips går det säkert hitta fram till dem som är bäst - av dem sämre ;)

Svenska körsbär - och danska då jag bor i Skåne är helt magiska när de är i säsong och håller nog dem som något bättre än sveriges favoritälskling jordgubben. Även om de också är fantastiska i säsong.

En annan rolig historia på ämnet var när jag och min sambo var i Thailand och råkade ut för ett sjukdomsfall som ledde till att vi fick kontakt med en sk. 'flying doctor'. När han fick reda på att vi var från Sverige berättade han att han transporterat hem en patient till Stockholm två veckor tidigare. Han berättade då om vilka fantastiska svenska jordgubbar han köpt på Hötorget. Vi träffade honom i början på april - men hade inte hjärta att informera honom om att dess troliga ursprung...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Problemet med frukt och grönsaker är att direkt när de skördas påbörjas nedbrytningsprocessen.
Det gör att för att få maximsl smak behövs minimal transport.
Att få en advocado lika god i sverige som en perfekt mogen avocado på teneriffa är tyvärr en o möjlighet är jag rädd för.
Tipset blir att äta så närodlat det bara går,så nära skörd som möjligt och följ säsonger.
Strunta i allt som är transporterat mer än 12 h.
Det är naturligtvis alltid bra att försöka hålla nere transporter och äta närproducerat i så stor utsträckning som möjligt, men att nedbrytningsprocessen (jag är lite oklar exakt på vad du menar med nedbrytningsprocessen här; förruttnelse? – mognadsprocessen är ju i sig en form av nedbrytningsprocess, även så det mänskliga livet :)), som du säger, skulle börja direkt vid skörden och att kvaliteten då omedelbart skulle börja försämras (vilket du antyder) håller jag inte med om. On det vore fallet så skulle inte omogna bananer mogna i hemmet eller eller mango, papaya et cetera mogna under transport och efter köpet. Skulle en frukt bli bättre om den fick mogna klart hängande på sitt träd, buske eller vad saker nu växer på? Sannolikt, ja – men det betyder inte att saker och ting inte kan "mogna" på vägen. När man äter en perfekt mogen [generisk frukt] utomlands påverkas man också av upplevelsen i sig. Det är fan så mycket trevligare att äta en fint uppskuren mango från frukostbuffén vid ett bord med utsikt över ett azurblått hav och palmer vars blad stillsamt vajar i vinden, än att sprätta upp en påse fryst mango och hälla ned i en skål med lite för gammal filmjölk och det sista dammiga från påsen med müsli en blek senvintermorgon i Huddinge. Var vill jag komma med detta? Jo, hit:

Det finns absolut möjligheter att hitta jävligt bra frukt även i Sverige: åk ut till Skärholmen, gå till Asian supermarket, besök butiker som riktar in sig mot andra målgrupper än ICA. Asiater har fan svart bälte i citrus, andra har papaya, en tredje har bananer och så vidare. Jag håller med Gladekocken till hundra procent om att följa säsongerna. Du får inte bra citrus under vår, sommar och höst. Men under vintern, december-januari kan du hitta grymma grejer som är specialimporterade från kina och andra delar av Asien.

Man måste kanske lägga ned en del tid och ansträngning, men ofta räcker det med att fråga personalen. :)
 
Last edited:

rnnbck

Medlem
Det finns absolut möjligheter att hitta jävligt bra frukt även i Sverige: åk ut till Skärholmen, gå till Asian supermarket, besök butiker som riktar in sig mot andra målgrupper än ICA. Asiater har fan svart bälte i citrus, andra har papaya, en tredje har bananer och så vidare. Jag håller med Gladekocken till hundra procent om att följa säsongerna. Du får inte bra citrus under vår, sommar och höst. Men under vintern, december-januari kan du hitta grymma grejer som är specialimporterade från kina och andra delar av Asien.

Man måste kanske lägga ned en del tid och ansträngning, men ofta räcker det med att fråga personalen. :)
Jag håller helt med. Här i Malmö går man såklart till Möllevångstorget eller grönsaksbutikerna runt Möllan. Fördelen är ju att man faktiskt kan få tag i frukt som är mogen där och inte behöver börja med att låta det ligga 1 vecka i fönstret innan det är ätbart. Dessutom finns det ju frukter och grönsaker som inte ens går att få tag på ICA. Ta fenomenet Mango som exempel. På ICA (och dom andra kedjorna) finns 1 sort den gröna stenhårda, permanent omogna från Brasilien. På torget kommer det efterhand de mognar. Pakistan, Afghanistan, Egypten, osv.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Köper alltid frukt i asiatiska butiker. Fr.a. Mango, Mangostan, Lichi och Rambutan.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag tycker att ananasen är den frukt som klarar resandet bäst. Det går att få tag på ananas i Sverige som är mycket nära i smak och konsistens till den som är nyskördad i tropikerna.
Mangon är väl motsatsen? ICA-mango går från träfiberplatta till rutten utan att någonsin passera "mogen". Jag har dock inte testat den gula, pakistanska mangon som säljs i invandrarbutiker. Med tanke på priset så borde den vara bra. Flygs den in?
Citrusfrukterna brukar ofta vara drägliga. Smaken kan dock variera rätt mycket mellan olika tillfällen.
 

Wintermute

Medlem
Ofta tycker jag att fruset/torkat/konserverat/puréat kan vara ett bättre alternativ än de frukter som plockas som kart och mognar i en container i en bås som kört på grund i Suezkanalen. Ett exempel är mango, där den frusna är påtagligt bättre än den genomsnittliga slafsmangon på ICA.
 
Köpt lite frukt från Lisbeth Jansson i Östermalmshallen, har varit lite varierande men köpte hem en fin gul mango från pakistan som var den godaste mangon jag ätit :) annars tycker jag förortsbutiker brukar ha väldigt fina grönsaker & frukt.

En liten affär precis vid nedgången vid handens pendeltågstation har väldigt fina grönsaker om man nu har vägarna förbi;)
 

Per Stade

Lege artis
Som alla vet så blir vinet bättre desto svalare klimatet är.
Långsam mognad ger bättre frukt.
Det är inte svårt att förstå varför svensk frukt och grönsaker smakar bättre än mycket importerad.
Sedan beror det naturligtvis också vilken sort.
Många sorter odlas mer för att de tål transporter bra än att de smakar bra.
För en del år sedan hörde jag en intervju med en holländsk växtförädlare.
Han var ledsen för att odlarna var mer intresserade av snabbväxande sorter som gav hög avkastning än de som smakade bra.
 
Toppen